Fylla på AC (bil)

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Många äldre bilar lider av det där problemet med ac-läckage!
Min far hade ett dylikt problem på sin V70glt -99, då det kostade runt 10 000kr att laga! Men det var några år sedan, så har det blivigt billigare att fixa en AC idag (påfyllning, ev packningsbyte?) och vad är ofta orsaken till att gasen ofta är slut på gamla bilar? Det ska ju vara ett slutet system...

Tänkte nämligen köpa en bil med defekt AC (och man kan inte leva utan det)
Men kostar det för mycket? Kanske bättre att köpa en handy-fan på tenikmagasinet och ett par anti-svett fillingar? Upplys mig gärna..
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
rören på ac och kylet är gjorda av aluminum kylet sitter oftast framför dom vanliga kylen vatten,intercooler ex å rören är oftast dragna under dom vanliga kylen aluminum gillar inte salt så de blir korrision så rören å ac-kylet har en jäkligt utsatt positon så de brukar bli små hål på systemet .
laga sytemet vad är felet då
haverad kompressor då får du köpa en ny komprssor eller en på skroten den e svindyr om du måste bytta den så får även provtrycka å vakumsuga å fylla systemet
är bara tomt på gas så kan du ha tur å me att du klarar dej med å provtrycka å fylla de brukar gå ca 1 år till då sen så brukar man få bytta nåt som läcker
systemet e så känsligt att första gången som de lägger av på grund av för lite gas så brukar de vara omöjligt å hitta hålet de e bara å vänta tills de har blivit tillräckligt stort för att läcksökaren ska hitta hålet


sen är det en gammal bil så kan de va freon i systemet å de får man inte fylla längre idag ska de va r134 gas i systemt då ska systemt konverteras vilket innebär bytta torkfilter å kompressorolja

men på nästan alla fel som kan uppstå som gör att du behöver ta isär själva systemet så måste du provtrycka å fylla
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
pini skrev:
men på nästan alla fel som kan uppstå som gör att du behöver ta isär själva systemet så måste du provtrycka å fylla

Så att det är i princip alltid en kostsam operation? Även om felet inte är så stort..
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
tycon1 skrev:
Så att det är i princip alltid en kostsam operation? Även om felet inte är så stort..

Om det nu bara är en fyllning som behövs så brukar en svartfyllning kosta ca 700-1000kr.
Och då undrar man ju varför inte föregående ägare redan gjort det!!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
tycon1 skrev:
Så att det är i princip alltid en kostsam operation? Även om felet inte är så stort..


Pruta ordentligt så att du har råd att reparera AC:n. SOm sagt, 3 st alurör till SAAB 900-96 : 9000sek. Renoverad kompressor kan man få tag i för ca 5000. Kondensor ett par lusentappar det med. Och så fyllning, läcksökning och jobb förståss. Gas runt 700 spänn Kg.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
de e om du har sådan tur så de bara e kopplingen som gett men i och med ägaren inte har fixat de så är det la risk för att de e något större
fråga ägaren om han vet va de e för fel
va e de för bil förresten
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
I Volvobilar är det Arcton som är kylmedlet (Ra134), akta så att du inte får det i ögonen. Det är obra. Att det läcker kan bero på att packningarna har torkat tex. Eller så kan det vara så enkelt som att arctonet har läckt ut pga av att det inte är 100%-igt tätt system.

Provtryckning görs på följande sätt, först sugs det ett vaakum och om vaakumet är inom gränsvärdena så fylls systemet med helium och en maskin som "sniffar" som känner av om det läcker ut i skarvar eller vid packningar. Om det inte blir något vaakum så är det hål i systemet någonstans. Då kan det bli en dyr reparation. Du kan se om det är arcton i systemet genom att med en kulspetspenna trycka på den lilla piggen där du fyller på kylmedel. Då märker du om det pyser ut något. MEN ANVÄND SKYDDSGLASÖGON, FÖR DU HAR BARA 2 ÖGON!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När ACn i farsans förra Audi A4 gick sönder så skulle det har blivit dyrt att laga. Ca 40000kr trodde verkstan att det skulle landa på (kompressorn hade stuckit och hela systemet var fullt av skräp). Han valde att inte åtgärda det, men sålde den ganska billigt och informerade köparen om vad det skulle kosta att åtgärda felet.

När ACn i farsans nuvarande A4 valde att lägga av så kostade det "bara" ca 15000kr att reparera det (kompressor + fyllning + lite småsaker).

Kan det vara så att ac-kompressorn i Audi A4 är av dålig kvalitét? :va
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
pini skrev:
de e om du har sådan tur så de bara e kopplingen som gett men i och med ägaren inte har fixat de så är det la risk för att de e något större
fråga ägaren om han vet va de e för fel
va e de för bil förresten

Saab 900 -96
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
tycon1 skrev:

Har också problem med AC:n (dotterns bil) på en SAAB 9000, skuren kompressor. Trolig orsak är pressningen av den ena slangen på kompressorn (sitter lös, kan vridas för hand). Tyvärr misstänker jag geskäft inom AC-branchen då jag vi mitt besök på en firma fick en prisuppgift på 10 000:- utan att killen orkade gå ut o titta ens. Klart att man försöker gå runt dem då.

En annan snubbe påstod att man kunde fylla systemet själv med två burkar kylsprey från BILTEMA a´90 kr st. Faan trot!

Följe med spänning denna tråd.....som är spänd som en tråd!
(berör många)
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Busafreak skrev:
En annan snubbe påstod att man kunde fylla systemet själv med två burkar kylsprey från BILTEMA a´90 kr st. Faan trot!

Kylspray!? Borde det inte gå att täta systemet med lite ägg och sedan bara fylla på gasen? :tungan
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Busafreak skrev:
Har också problem med AC:n (dotterns bil) på en SAAB 9000, skuren kompressor. Trolig orsak är pressningen av den ena slangen på kompressorn (sitter lös, kan vridas för hand). Tyvärr misstänker jag geskäft inom AC-branchen då jag vi mitt besök på en firma fick en prisuppgift på 10 000:- utan att killen orkade gå ut o titta ens. Klart att man försöker gå runt dem då.

En annan snubbe påstod att man kunde fylla systemet själv med två burkar kylsprey från BILTEMA a´90 kr st. Faan trot!

Följe med spänning denna tråd.....som är spänd som en tråd!
(berör många)

Går kanske det gör. men man missar vaccumpumpningen. Och vet man att det finns olja kvar? Nej, det vet man inte. Och vet man hur många gram köldmedel man får i på det sättet ? Tveksamt. Men man kanske kan fuska igång den på det sättet så att det verkar fungera inför en försäljning.
 

Skorpan

Guest
tycon1 skrev:
Många äldre bilar lider av det där problemet med ac-läckage!
Min far hade ett dylikt problem på sin V70glt -99, då det kostade runt 10 000kr att laga! Men det var några år sedan, så har det blivigt billigare att fixa en AC idag (påfyllning, ev packningsbyte?) och vad är ofta orsaken till att gasen ofta är slut på gamla bilar? Det ska ju vara ett slutet system...

Tänkte nämligen köpa en bil med defekt AC (och man kan inte leva utan det)
Men kostar det för mycket? Kanske bättre att köpa en handy-fan på tenikmagasinet och ett par anti-svett fillingar? Upplys mig gärna..
varsegod: http://www.ac-bilreparation.com/pressklippsida.html
 

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
phu, för första gången känns det som om man kan bidra med nånting vettigt till detta forum =)


Ett system skall i teorin aldrig behöva efterfyllas, som nämnt ovan, det är ett slutet system. doch existerar nånting som kallas för "materila läckage", men det behöver vi inte ens tänka på.

Årsmodellen du snackar om, saab 900 från guds år 1996 ligger i gränslandet för att vara ett R134a system, tror du har det, öppna huven och leta reda på märkskylten för ac systemet. där står fyllnadsmängd, och vad för sorts medium du har i, antingen R12, eller R134a,
Om du har R12, så finns det genvägar istället för att byta kompressor olja, filter och hujeda mig.
Om systemet är helt tomt, så skall filter egentligen bytas momentant med ny fylning efter ev reparation.
Men det går att köra det som sitter, men byte rekomenderas, ett filter kostar mellan 500-1500 ( orginal beroende på bil. Till din saab skulle jag gissa på en femhundring hos en pirat dels försäljare. som funkar exakt lika bra. där kan du även köpa varenda del du kan tänkas villja byta.
Om nån slang tex skulle vara i behov av byte, så som nån ovan skrev att hans va, så går det på vissa ställen, oftast slang och rör grossister med bra utbud att pressa egna slangar på löpmeter. Och det kostar inte många kronorna per slang då.

Åter till Medie frågan, om du har R12 ( det många kallar för "freon" ) så finns det genvägar för att slippa allt för omfattande reparationer. Speciella medium har framställts i detta syfte, de så kallade "drop-in" medium, reparera/byta ev skadad del, eller läckande del. Tryckprova ( har aldrig hört nån som tryckt ett system med helium men hey, det kanske går om inget annat finns ) med NItrogen och checka. Om möjlighet finns så kan det gärna stå på nitrogentryck ett tag, Nitrogen är en såkallad "torr gas". Så det drar åt sig fukt som är befintlig i systemet.
Efter att detta är åtgärdat och utfört så vacumering, vacum så lågt som möjligt, min minimigräns beroende på system storlek etc 0-25 mBar.
Därefter, in med nytt medie, Om dropp-in medie, så heter detta oftast R401 om det skall ersätta R12.


Snacket om att fylla med kylspray är bara att glömma !, kylsprayen inehåller ca 20-60 % R134a, vilket i sig själv inte behöver nått datasnille att förstå att det inte har i ac systemet att göra.


Reparations kostnader ?
Med saaben som utgångspunkt,
Om vi drar slutsatsen att du har ett läckage i kondensorn ( den framför vatten kylet ) som är mycket utsatt på olika modeller ( akta er ni med volvo 850 ! ) så brukar en kopia kosta runt 2500:-, ett filter nånstans runt 500 lappen, med lite felsökning, gas, byte ( villket du gör själv, inte så svårt som kan tros. ) så hamnar du gissningsvis runt 4-5000:-

saaben är relativt lättmekad ac mässigt sett, så kolla själv, eller så känner du säkert nån som har tumen på rätt ställe i handen som kan hjälpa dig.

Svarar gärna på frågor om det var nått jag missade.

Mvh Ted, ( kyltekniker )
zejtan@techsweden.org
 
Last edited:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
ZejtaN skrev:
phu, för första gången känns det som om man kan bidra med nånting vettigt till detta forum =)
.......
Mvh Ted, ( kyltekniker )
zejtan@techsweden.org


Mycke´ vettigt, stort tack!


Skulle en SAAB 9000 årsmodell -90, ha den nya gasen? Hittar ingen skylt och vad jag förstår är AC:n meckad tidigare då pumpen verkar vara av annan modell än orginalet.

Var köpa filter?

/ :)
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
ZejtaN skrev:
Om vi drar slutsatsen att du har ett läckage i kondensorn ( den framför vatten kylet ) som är mycket utsatt på olika modeller ( akta er ni med volvo 850 ! ) så brukar en kopia kosta runt 2500:-, ett filter nånstans runt 500 lappen, med lite felsökning, gas, byte ( villket du gör själv, inte så svårt som kan tros. ) så hamnar du gissningsvis runt 4-5000:-
Jag är olycksalig nog att ha just en 850 från -95 med minst sagt dålig AC. Hade den hos en firma här i staden för en kostnadsfri undersökning och fick kostnadsförslag på de åtgärder som de ville göra. Jag fattar ju nada om AC (eller mekaniska saker i allmänhet) så jag skulle uppskatta din hjälp i frågan. Firman vill byta evaporator (vad gör den?) eftersom den läcker och för det vill man ha 7100:-. När kompressorn går till låter det som en stenkross (kanske inte riktigt så illa) så jag funderar på om det är värt de 7100:- eller om resterande delar i AC'n i lika illa däran och man får följa upp med mer reparationer senare?

/geek
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
ZejtaN skrev:
Därefter, in med nytt medie, Om dropp-in medie, så heter detta oftast R401 om det skall ersätta R12.
Om jag inte minns helt fel, så gjorde jag en liten efterfyllnad på ett gammalt R12 system, med ett medie som hette R407A. Inget byte behövde göras map filter, olja eller o-ringar, bara fylla och vara glad.

Skall tydligen finnas någon eftermarknadsprodukt ute i vida världen som är som en sprayburk med köldmedia i. Engångsflaska som skruvas fast på fyllningsnipplen och så fyllar man så mycket att det kyler igen, kan väl funka en sommar tills det läcker ut igen.. Lär nog inta vara så lätt att få tag på i vårat avlånga land.
 

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
Busafreak skrev:
Mycke´ vettigt, stort tack!


Skulle en SAAB 9000 årsmodell -90, ha den nya gasen? Hittar ingen skylt och vad jag förstår är AC:n meckad tidigare då pumpen verkar vara av annan modell än orginalet.

Var köpa filter?

/ :)



Dory kompis,. hamar du på modeler under 95 så kan du räkna rätt kallt med att du har R12 i systemet, kolla på kompressor oxå för säkerhets skull, med lite tur så är konverteringen till R134a redan gjord, villket är bra för dig =)
 

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
rapidgeek skrev:
Jag är olycksalig nog att ha just en 850 från -95 med minst sagt dålig AC. Hade den hos en firma här i staden för en kostnadsfri undersökning och fick kostnadsförslag på de åtgärder som de ville göra. Jag fattar ju nada om AC (eller mekaniska saker i allmänhet) så jag skulle uppskatta din hjälp i frågan. Firman vill byta evaporator (vad gör den?) eftersom den läcker och för det vill man ha 7100:-. När kompressorn går till låter det som en stenkross (kanske inte riktigt så illa) så jag funderar på om det är värt de 7100:- eller om resterande delar i AC'n i lika illa däran och man får följa upp med mer reparationer senare?

/geek



Evaporatorn ( även kallad förångaren ) är den delen i systemet som är dyrast att byta påfrund av sin placering inne under instrumentbrädan
= montera ner halva bilen.
Det den gör ar att "överföra" kylan till luften,

Uberkort ac lära del 1 ^^^ =)

kompressorn komprimerar gasen,
gasen går in i kondensorn och kyls ner,
när gasen kyls ner så kondenserar dne, alltså blir flytande,
den "flytande gasen" paserar genom torrkfiltret och till ett strypdon ( expansionsventil/kapilär rör ) och in i förångaren/evaporatorn,

När expansionsventilen släppt igenom en liten mängd vätska in i kondensorn så kokar dena av där och för över värmen från luften till gasen och "vice versa"

hoppas det hjälpte lite i att förstå vad den gör.

Om du har så våldsamma lhud från kompressorn så låter det nog som ett haveri är nära till hands, har inter verkstan kollat på det ? eller komenterat det ?

Det klickar ju till ganksa rejält ibland när systemet startar, testa att gämföra med en annan bil av samma modell för säkerhets skull.

Men knastrar det och gävlas så verkar det bli ytterligare mer peng hos firman =/
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top