Fylla på AC (bil)
149 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 59
  1. #1
    nkka tycon1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Ute i skogen..
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    1 454

    Fylla på AC (bil)

    Många äldre bilar lider av det där problemet med ac-läckage!
    Min far hade ett dylikt problem på sin V70glt -99, då det kostade runt 10 000kr att laga! Men det var några år sedan, så har det blivigt billigare att fixa en AC idag (påfyllning, ev packningsbyte?) och vad är ofta orsaken till att gasen ofta är slut på gamla bilar? Det ska ju vara ett slutet system...

    Tänkte nämligen köpa en bil med defekt AC (och man kan inte leva utan det)
    Men kostar det för mycket? Kanske bättre att köpa en handy-fan på tenikmagasinet och ett par anti-svett fillingar? Upplys mig gärna..

  2. #2
    full fart spar tid pinis avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    hjo
    Hoj
    R1 me lite godis
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    701
    rören på ac och kylet är gjorda av aluminum kylet sitter oftast framför dom vanliga kylen vatten,intercooler ex å rören är oftast dragna under dom vanliga kylen aluminum gillar inte salt så de blir korrision så rören å ac-kylet har en jäkligt utsatt positon så de brukar bli små hål på systemet .
    laga sytemet vad är felet då
    haverad kompressor då får du köpa en ny komprssor eller en på skroten den e svindyr om du måste bytta den så får även provtrycka å vakumsuga å fylla systemet
    är bara tomt på gas så kan du ha tur å me att du klarar dej med å provtrycka å fylla de brukar gå ca 1 år till då sen så brukar man få bytta nåt som läcker
    systemet e så känsligt att första gången som de lägger av på grund av för lite gas så brukar de vara omöjligt å hitta hålet de e bara å vänta tills de har blivit tillräckligt stort för att läcksökaren ska hitta hålet


    sen är det en gammal bil så kan de va freon i systemet å de får man inte fylla längre idag ska de va r134 gas i systemt då ska systemt konverteras vilket innebär bytta torkfilter å kompressorolja

    men på nästan alla fel som kan uppstå som gör att du behöver ta isär själva systemet så måste du provtrycka å fylla
    Va hastighetbegränsning? hur funkar det eller man lägger ihop de som står på skyltarna eller

  3. #3
    nkka tycon1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Ute i skogen..
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    1 454
    Citat Ursprungligen postat av pini
    men på nästan alla fel som kan uppstå som gör att du behöver ta isär själva systemet så måste du provtrycka å fylla
    Så att det är i princip alltid en kostsam operation? Även om felet inte är så stort..

  4. #4
    Gubbe Westfields avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    VT-750, NV-11
    Inlägg
    1 211
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Så att det är i princip alltid en kostsam operation? Även om felet inte är så stort..
    Om det nu bara är en fyllning som behövs så brukar en svartfyllning kosta ca 700-1000kr.
    Och då undrar man ju varför inte föregående ägare redan gjort det!!

  5. #5
    SÅLD :-( Kawwas avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Salem
    Hoj
    Kinamoto B1 -08
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Så att det är i princip alltid en kostsam operation? Även om felet inte är så stort..

    Pruta ordentligt så att du har råd att reparera AC:n. SOm sagt, 3 st alurör till SAAB 900-96 : 9000sek. Renoverad kompressor kan man få tag i för ca 5000. Kondensor ett par lusentappar det med. Och så fyllning, läcksökning och jobb förståss. Gas runt 700 spänn Kg.

  6. #6
    full fart spar tid pinis avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    hjo
    Hoj
    R1 me lite godis
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    701
    de e om du har sådan tur så de bara e kopplingen som gett men i och med ägaren inte har fixat de så är det la risk för att de e något större
    fråga ägaren om han vet va de e för fel
    va e de för bil förresten
    Va hastighetbegränsning? hur funkar det eller man lägger ihop de som står på skyltarna eller

  7. #7
    Ringmärkt Thundercats avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    I en blåvitt stad.
    Hoj
    En svart.
    Inlägg
    6 033
    I Volvobilar är det Arcton som är kylmedlet (Ra134), akta så att du inte får det i ögonen. Det är obra. Att det läcker kan bero på att packningarna har torkat tex. Eller så kan det vara så enkelt som att arctonet har läckt ut pga av att det inte är 100%-igt tätt system.

    Provtryckning görs på följande sätt, först sugs det ett vaakum och om vaakumet är inom gränsvärdena så fylls systemet med helium och en maskin som "sniffar" som känner av om det läcker ut i skarvar eller vid packningar. Om det inte blir något vaakum så är det hål i systemet någonstans. Då kan det bli en dyr reparation. Du kan se om det är arcton i systemet genom att med en kulspetspenna trycka på den lilla piggen där du fyller på kylmedel. Då märker du om det pyser ut något. MEN ANVÄND SKYDDSGLASÖGON, FÖR DU HAR BARA 2 ÖGON!

  8. #8
    Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ort
    Östersund
    Hoj
    NV 70 Hobby -54
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    10 048
    När ACn i farsans förra Audi A4 gick sönder så skulle det har blivit dyrt att laga. Ca 40000kr trodde verkstan att det skulle landa på (kompressorn hade stuckit och hela systemet var fullt av skräp). Han valde att inte åtgärda det, men sålde den ganska billigt och informerade köparen om vad det skulle kosta att åtgärda felet.

    När ACn i farsans nuvarande A4 valde att lägga av så kostade det "bara" ca 15000kr att reparera det (kompressor + fyllning + lite småsaker).

    Kan det vara så att ac-kompressorn i Audi A4 är av dålig kvalitét?
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös

  9. #9
    nkka tycon1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Ute i skogen..
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    1 454
    Citat Ursprungligen postat av pini
    de e om du har sådan tur så de bara e kopplingen som gett men i och med ägaren inte har fixat de så är det la risk för att de e något större
    fråga ägaren om han vet va de e för fel
    va e de för bil förresten
    Saab 900 -96

  10. #10
    Sportforever-customnever Busafreaks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    E-län
    Hoj
    Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
    Inlägg
    510
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Saab 900 -96
    Har också problem med AC:n (dotterns bil) på en SAAB 9000, skuren kompressor. Trolig orsak är pressningen av den ena slangen på kompressorn (sitter lös, kan vridas för hand). Tyvärr misstänker jag geskäft inom AC-branchen då jag vi mitt besök på en firma fick en prisuppgift på 10 000:- utan att killen orkade gå ut o titta ens. Klart att man försöker gå runt dem då.

    En annan snubbe påstod att man kunde fylla systemet själv med två burkar kylsprey från BILTEMA a´90 kr st. Faan trot!

    Följe med spänning denna tråd.....som är spänd som en tråd!
    (berör många)

  11. #11
    nkka tycon1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Ute i skogen..
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    1 454
    Citat Ursprungligen postat av Busafreak
    En annan snubbe påstod att man kunde fylla systemet själv med två burkar kylsprey från BILTEMA a´90 kr st. Faan trot!
    Kylspray!? Borde det inte gå att täta systemet med lite ägg och sedan bara fylla på gasen?

  12. #12
    SÅLD :-( Kawwas avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Salem
    Hoj
    Kinamoto B1 -08
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av Busafreak
    Har också problem med AC:n (dotterns bil) på en SAAB 9000, skuren kompressor. Trolig orsak är pressningen av den ena slangen på kompressorn (sitter lös, kan vridas för hand). Tyvärr misstänker jag geskäft inom AC-branchen då jag vi mitt besök på en firma fick en prisuppgift på 10 000:- utan att killen orkade gå ut o titta ens. Klart att man försöker gå runt dem då.

    En annan snubbe påstod att man kunde fylla systemet själv med två burkar kylsprey från BILTEMA a´90 kr st. Faan trot!

    Följe med spänning denna tråd.....som är spänd som en tråd!
    (berör många)
    Går kanske det gör. men man missar vaccumpumpningen. Och vet man att det finns olja kvar? Nej, det vet man inte. Och vet man hur många gram köldmedel man får i på det sättet ? Tveksamt. Men man kanske kan fuska igång den på det sättet så att det verkar fungera inför en försäljning.

  13. #13
    Skorpan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Många äldre bilar lider av det där problemet med ac-läckage!
    Min far hade ett dylikt problem på sin V70glt -99, då det kostade runt 10 000kr att laga! Men det var några år sedan, så har det blivigt billigare att fixa en AC idag (påfyllning, ev packningsbyte?) och vad är ofta orsaken till att gasen ofta är slut på gamla bilar? Det ska ju vara ett slutet system...

    Tänkte nämligen köpa en bil med defekt AC (och man kan inte leva utan det)
    Men kostar det för mycket? Kanske bättre att köpa en handy-fan på tenikmagasinet och ett par anti-svett fillingar? Upplys mig gärna..
    varsegod: http://www.ac-bilreparation.com/pressklippsida.html

  14. #14
    Fucked for life ^^ ZejtaNs avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Strömstad
    Hoj
    CBR 1000 RR
    Inlägg
    408
    phu, för första gången känns det som om man kan bidra med nånting vettigt till detta forum =)


    Ett system skall i teorin aldrig behöva efterfyllas, som nämnt ovan, det är ett slutet system. doch existerar nånting som kallas för "materila läckage", men det behöver vi inte ens tänka på.

    Årsmodellen du snackar om, saab 900 från guds år 1996 ligger i gränslandet för att vara ett R134a system, tror du har det, öppna huven och leta reda på märkskylten för ac systemet. där står fyllnadsmängd, och vad för sorts medium du har i, antingen R12, eller R134a,
    Om du har R12, så finns det genvägar istället för att byta kompressor olja, filter och hujeda mig.
    Om systemet är helt tomt, så skall filter egentligen bytas momentant med ny fylning efter ev reparation.
    Men det går att köra det som sitter, men byte rekomenderas, ett filter kostar mellan 500-1500 ( orginal beroende på bil. Till din saab skulle jag gissa på en femhundring hos en pirat dels försäljare. som funkar exakt lika bra. där kan du även köpa varenda del du kan tänkas villja byta.
    Om nån slang tex skulle vara i behov av byte, så som nån ovan skrev att hans va, så går det på vissa ställen, oftast slang och rör grossister med bra utbud att pressa egna slangar på löpmeter. Och det kostar inte många kronorna per slang då.

    Åter till Medie frågan, om du har R12 ( det många kallar för "freon" ) så finns det genvägar för att slippa allt för omfattande reparationer. Speciella medium har framställts i detta syfte, de så kallade "drop-in" medium, reparera/byta ev skadad del, eller läckande del. Tryckprova ( har aldrig hört nån som tryckt ett system med helium men hey, det kanske går om inget annat finns ) med NItrogen och checka. Om möjlighet finns så kan det gärna stå på nitrogentryck ett tag, Nitrogen är en såkallad "torr gas". Så det drar åt sig fukt som är befintlig i systemet.
    Efter att detta är åtgärdat och utfört så vacumering, vacum så lågt som möjligt, min minimigräns beroende på system storlek etc 0-25 mBar.
    Därefter, in med nytt medie, Om dropp-in medie, så heter detta oftast R401 om det skall ersätta R12.


    Snacket om att fylla med kylspray är bara att glömma !, kylsprayen inehåller ca 20-60 % R134a, vilket i sig själv inte behöver nått datasnille att förstå att det inte har i ac systemet att göra.


    Reparations kostnader ?
    Med saaben som utgångspunkt,
    Om vi drar slutsatsen att du har ett läckage i kondensorn ( den framför vatten kylet ) som är mycket utsatt på olika modeller ( akta er ni med volvo 850 ! ) så brukar en kopia kosta runt 2500:-, ett filter nånstans runt 500 lappen, med lite felsökning, gas, byte ( villket du gör själv, inte så svårt som kan tros. ) så hamnar du gissningsvis runt 4-5000:-

    saaben är relativt lättmekad ac mässigt sett, så kolla själv, eller så känner du säkert nån som har tumen på rätt ställe i handen som kan hjälpa dig.

    Svarar gärna på frågor om det var nått jag missade.

    Mvh Ted, ( kyltekniker )
    zejtan@techsweden.org
    Senast redigerat av ZejtaN den 2005-08-22 klockan 23:52.
    In the land of the blind, the one eyed man is king

  15. #15
    Sportforever-customnever Busafreaks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    E-län
    Hoj
    Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
    Inlägg
    510
    Citat Ursprungligen postat av ZejtaN
    phu, för första gången känns det som om man kan bidra med nånting vettigt till detta forum =)
    .......
    Mvh Ted, ( kyltekniker )
    zejtan@techsweden.org

    Mycke´ vettigt, stort tack!


    Skulle en SAAB 9000 årsmodell -90, ha den nya gasen? Hittar ingen skylt och vad jag förstår är AC:n meckad tidigare då pumpen verkar vara av annan modell än orginalet.

    Var köpa filter?

    /

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Crescent
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av ZejtaN
    Om vi drar slutsatsen att du har ett läckage i kondensorn ( den framför vatten kylet ) som är mycket utsatt på olika modeller ( akta er ni med volvo 850 ! ) så brukar en kopia kosta runt 2500:-, ett filter nånstans runt 500 lappen, med lite felsökning, gas, byte ( villket du gör själv, inte så svårt som kan tros. ) så hamnar du gissningsvis runt 4-5000:-
    Jag är olycksalig nog att ha just en 850 från -95 med minst sagt dålig AC. Hade den hos en firma här i staden för en kostnadsfri undersökning och fick kostnadsförslag på de åtgärder som de ville göra. Jag fattar ju nada om AC (eller mekaniska saker i allmänhet) så jag skulle uppskatta din hjälp i frågan. Firman vill byta evaporator (vad gör den?) eftersom den läcker och för det vill man ha 7100:-. När kompressorn går till låter det som en stenkross (kanske inte riktigt så illa) så jag funderar på om det är värt de 7100:- eller om resterande delar i AC'n i lika illa däran och man får följa upp med mer reparationer senare?

    /geek
    Alcohol and calculus don't mix. Never drink and derive!

  17. #17
    En gång, ingen gång, två... BiBs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Känns tomt nu.
    Inlägg
    173
    Citat Ursprungligen postat av ZejtaN
    Därefter, in med nytt medie, Om dropp-in medie, så heter detta oftast R401 om det skall ersätta R12.
    Om jag inte minns helt fel, så gjorde jag en liten efterfyllnad på ett gammalt R12 system, med ett medie som hette R407A. Inget byte behövde göras map filter, olja eller o-ringar, bara fylla och vara glad.

    Skall tydligen finnas någon eftermarknadsprodukt ute i vida världen som är som en sprayburk med köldmedia i. Engångsflaska som skruvas fast på fyllningsnipplen och så fyllar man så mycket att det kyler igen, kan väl funka en sommar tills det läcker ut igen.. Lär nog inta vara så lätt att få tag på i vårat avlånga land.
    Hellre otur, än ingen tur alls...

  18. #18
    nkka tycon1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Ute i skogen..
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    1 454
    Citat Ursprungligen postat av ZejtaN
    Mvh Ted, ( kyltekniker )
    zejtan@techsweden.org
    Tack tack!
    Nu återstår det att se hur man gör..en 5000 kanske det är värt!? Har inte köpt bilen än, men det gäller väl dom flesta volvo/saab

  19. #19
    Fucked for life ^^ ZejtaNs avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Strömstad
    Hoj
    CBR 1000 RR
    Inlägg
    408
    Citat Ursprungligen postat av Busafreak
    Mycke´ vettigt, stort tack!


    Skulle en SAAB 9000 årsmodell -90, ha den nya gasen? Hittar ingen skylt och vad jag förstår är AC:n meckad tidigare då pumpen verkar vara av annan modell än orginalet.

    Var köpa filter?

    /


    Dory kompis,. hamar du på modeler under 95 så kan du räkna rätt kallt med att du har R12 i systemet, kolla på kompressor oxå för säkerhets skull, med lite tur så är konverteringen till R134a redan gjord, villket är bra för dig =)
    In the land of the blind, the one eyed man is king

  20. #20
    Fucked for life ^^ ZejtaNs avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Strömstad
    Hoj
    CBR 1000 RR
    Inlägg
    408
    Citat Ursprungligen postat av rapidgeek
    Jag är olycksalig nog att ha just en 850 från -95 med minst sagt dålig AC. Hade den hos en firma här i staden för en kostnadsfri undersökning och fick kostnadsförslag på de åtgärder som de ville göra. Jag fattar ju nada om AC (eller mekaniska saker i allmänhet) så jag skulle uppskatta din hjälp i frågan. Firman vill byta evaporator (vad gör den?) eftersom den läcker och för det vill man ha 7100:-. När kompressorn går till låter det som en stenkross (kanske inte riktigt så illa) så jag funderar på om det är värt de 7100:- eller om resterande delar i AC'n i lika illa däran och man får följa upp med mer reparationer senare?

    /geek


    Evaporatorn ( även kallad förångaren ) är den delen i systemet som är dyrast att byta påfrund av sin placering inne under instrumentbrädan
    = montera ner halva bilen.
    Det den gör ar att "överföra" kylan till luften,

    Uberkort ac lära del 1 ^^^ =)

    kompressorn komprimerar gasen,
    gasen går in i kondensorn och kyls ner,
    när gasen kyls ner så kondenserar dne, alltså blir flytande,
    den "flytande gasen" paserar genom torrkfiltret och till ett strypdon ( expansionsventil/kapilär rör ) och in i förångaren/evaporatorn,

    När expansionsventilen släppt igenom en liten mängd vätska in i kondensorn så kokar dena av där och för över värmen från luften till gasen och "vice versa"

    hoppas det hjälpte lite i att förstå vad den gör.

    Om du har så våldsamma lhud från kompressorn så låter det nog som ett haveri är nära till hands, har inter verkstan kollat på det ? eller komenterat det ?

    Det klickar ju till ganksa rejält ibland när systemet startar, testa att gämföra med en annan bil av samma modell för säkerhets skull.

    Men knastrar det och gävlas så verkar det bli ytterligare mer peng hos firman =/
    Senast redigerat av ZejtaN den 2005-08-27 klockan 01:46.
    In the land of the blind, the one eyed man is king

  21. #21
    Fucked for life ^^ ZejtaNs avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Strömstad
    Hoj
    CBR 1000 RR
    Inlägg
    408
    Citat Ursprungligen postat av BiB
    Om jag inte minns helt fel, så gjorde jag en liten efterfyllnad på ett gammalt R12 system, med ett medie som hette R407A. Inget byte behövde göras map filter, olja eller o-ringar, bara fylla och vara glad.

    Skall tydligen finnas någon eftermarknadsprodukt ute i vida världen som är som en sprayburk med köldmedia i. Engångsflaska som skruvas fast på fyllningsnipplen och så fyllar man så mycket att det kyler igen, kan väl funka en sommar tills det läcker ut igen.. Lär nog inta vara så lätt att få tag på i vårat avlånga land.



    Det finns en sjö olika dropin medier, så detta kan nog stämma.
    Den flaskan kan du nog leta länge efter i sverige...
    Sverige ligger högt i kurs gentemot andra länders syn på köldmedie och dess inverkan på naturen.

    Däremot finns det engångsflaskor med R134a i halv kilos portioner, med snabb nippel på, men för att få köpt en sådan i sverige krävs som alltid företag med kundnummer hos återförsäljaren av produkten och ackreditering hos SWEDAC för att få hantera, köpa, och lagerföra etc etc etc blabla bla ( en helvetes massa regler med andra ord ) fan, när jag tänker efter så har jag en sån flaska nånstans =)

    Och det är förbjudet enligt ett kyl system som man vet att det är ett läckage på, då man i teorin lika gärna kunde släppt ut det i trädgården.
    In the land of the blind, the one eyed man is king

  22. #22
    Fucked for life ^^ ZejtaNs avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Strömstad
    Hoj
    CBR 1000 RR
    Inlägg
    408
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Tack tack!
    Nu återstår det att se hur man gör..en 5000 kanske det är värt!? Har inte köpt bilen än, men det gäller väl dom flesta volvo/saab

    no problem vettu,

    Gör en system check och få svar på tal om vad som felar och gör sen en värdering utifrån vad det kostar och vad som krävs för att få fason på sakerna igen.
    In the land of the blind, the one eyed man is king

  23. #23
    same same but same ulfljs avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Ort
    oxelösund
    Hoj
    cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 451
    Gör ett litet trådlyft med div information.
    Biltemas drivgas 15-197 innehåller "90% r134a" och funkar utmärkt att köra med i bil-AC.
    Bilar från -94 bukar ha r134a som kylmedia.
    Det gåraldeles utmärkt att fylla rätt mängd genom att väga gasburkarna före , under och efter fyllning.
    Dessutom har alla ac-system diverse skyddssystem som förhindrar att nåt går galet, så så länge man inte kopplar ur nåt av dom ska man inte kunna pajja nåt.
    Även om systemet läcker lite så kan man ju få kyla över sommaren för under tusenlappen och det tycker jag är klart värt istället för att betala kanske uppåt 1/4 av bilens värde på nya ac-grejor.
    (lite lätt dubbelmoral att biltema kan sälja gasen på flaska för airbrushing, men det går inte o köpa på riktig flaska för att fylla sin AC med)
    Jag köpte fyllutrustning på ebay och har hjälpt folk att fylla sina system, och läcker dom inte (vilket dom flesta inte brukar göra konstigt nog) så funkar dom utmärkt efteråt.

  24. #24
    hela världen är min rejsingbana TomKs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    sån där grön 300+ plastmissil, fast röd
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 032
    Citat Ursprungligen postat av ulflj Visa inlägg
    Även om systemet läcker lite så kan man ju få kyla över sommaren för under tusenlappen och det tycker jag är klart värt istället för att betala kanske uppåt 1/4 av bilens värde på nya ac-grejor.
    Intressant! Jag har en 96:ans Peugeot 405 med AC och som naturligtvis inte fungerar och när det är så här varmt är det olidligt. Bilen gick på 11.000 och inte vill man lägga kanske lika mycket till på att fixa kyla - då är det bättre att sälja och köpa ny bil om det inte går att fixa riktigt billigt.

    Återstår att se vad det är för typ av kylmedia eller om det ens läckt ut. Det kan ju lika gärna vara kompressorn t.ex. som lagt av (inget speciellt ljud hörs när man trycker på AC-knappen...). Haynes-manualen säger inte mycket om reparation av AC - undras varför

  25. #25
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 398
    Citat Ursprungligen postat av TomK Visa inlägg
    Intressant! Jag har en 96:ans Peugeot 405 med AC och som naturligtvis inte fungerar och när det är så här varmt är det olidligt. Bilen gick på 11.000 och inte vill man lägga kanske lika mycket till på att fixa kyla - då är det bättre att sälja och köpa ny bil om det inte går att fixa riktigt billigt.

    Återstår att se vad det är för typ av kylmedia eller om det ens läckt ut. Det kan ju lika gärna vara kompressorn t.ex. som lagt av (inget speciellt ljud hörs när man trycker på AC-knappen...). Haynes-manualen säger inte mycket om reparation av AC - undras varför
    Det sitter en tryckvakt i systemet. Om trycket läckt ut kommer kompressorn aldrig att slå till.

    Jag har en 28 år gammal Mercedes 300 TD som jag har som hobby-/finbil och bara kör om somrarna. Jag lät konvertera systemet till R134 för några år sedan, bytte även filter, kompressor, givare, kondensor samt torkfilter. Nu funkar systemet bra. Men det kostade en del. AirCondCenter på Tantogatan, gjorde jobbet. Jag monterade delarna själv för att spara pengar, medan de vacuumsög, läckagetestade och fyllde samt beställde hem delarna.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2008-06-09 klockan 12:11.
    Brun utan sol, tändkulesot

  26. #26
    Gubbe Chirres avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Ronneby
    Hoj
    Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 296
    Citat Ursprungligen postat av ulflj Visa inlägg
    Bilar från -94 bukar ha r134a som kylmedia.
    Nja från 93 ska det väl vara om man är petig.
    __________________________


    - Moderator i Styling-forumet -
    __________________________

  27. #27
    Drunk as hell Glenn-Oves avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    smålandsstenar (skeppshult)
    Hoj
    R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    188

  28. #28
    p3n15 xt3nd3r nill0ws avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Stockholm!
    Hoj
    HRC RC213V
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    640
    Citat Ursprungligen postat av ulflj Visa inlägg
    Gör ett litet trådlyft med div information.
    Biltemas drivgas 15-197 innehåller "90% r134a" och funkar utmärkt att köra med i bil-AC.
    Bilar från -94 bukar ha r134a som kylmedia.
    Det gåraldeles utmärkt att fylla rätt mängd genom att väga gasburkarna före , under och efter fyllning.
    Dessutom har alla ac-system diverse skyddssystem som förhindrar att nåt går galet, så så länge man inte kopplar ur nåt av dom ska man inte kunna pajja nåt.
    Även om systemet läcker lite så kan man ju få kyla över sommaren för under tusenlappen och det tycker jag är klart värt istället för att betala kanske uppåt 1/4 av bilens värde på nya ac-grejor.
    (lite lätt dubbelmoral att biltema kan sälja gasen på flaska för airbrushing, men det går inte o köpa på riktig flaska för att fylla sin AC med)
    Jag köpte fyllutrustning på ebay och har hjälpt folk att fylla sina system, och läcker dom inte (vilket dom flesta inte brukar göra konstigt nog) så funkar dom utmärkt efteråt.
    Jag har fixat AC på tre bilar den senaste tiden, och ingen av dom har varit tät. kan verkligen inte tänka mig att de flesta är täta, skulle nog säga att 9 av 10 har en trasig kondensor.

  29. #29
    Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    -
    Inlägg
    3 639
    Vet att flera har fulfyllt med Gasol med lyckade resultat. Gäller ju bara ha koll på mängden.

  30. #30
    p3n15 xt3nd3r nill0ws avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Stockholm!
    Hoj
    HRC RC213V
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    640
    Citat Ursprungligen postat av TomK Visa inlägg
    Intressant! Jag har en 96:ans Peugeot 405 med AC och som naturligtvis inte fungerar och när det är så här varmt är det olidligt. Bilen gick på 11.000 och inte vill man lägga kanske lika mycket till på att fixa kyla - då är det bättre att sälja och köpa ny bil om det inte går att fixa riktigt billigt.

    Återstår att se vad det är för typ av kylmedia eller om det ens läckt ut. Det kan ju lika gärna vara kompressorn t.ex. som lagt av (inget speciellt ljud hörs när man trycker på AC-knappen...). Haynes-manualen säger inte mycket om reparation av AC - undras varför
    Det är säkert r134 i den där om den är från 96. Du kan ju testa att trycka på piggen i påfyllningsventilerna, pyser det så har du lite tryck i systemet, kanske för lite för att kompressorn ska starta, men antagligen ingenting. Om den är tom kan du försöka få tag på en sån där koppling som man sätter på påfyllningshålet och blåsa i luft (typ 10 kg) och lyssna om det pyser.
    Pyser det inte så kan du ju börja leta lite ordentligt, sätt en manometer när du har luft i och se om du har tryck i dagen efter, och starta inte bilen medans du har luft i systemet.
    Kompressorn kan du ju känna lite på, vrid på den utanför remskivan och se om det snurrar fint och inte känns konstigt. Och tjuvkör kompressorn en snabbis genom att sätta 12volt på den lilla sladden som går till kompressorn, då ser du och hör du när den startar, startar den inte då är väl kompressorn helpaj, eller så är magnetkopplingen som startar kompressorn paj. Har du tätt så är det bara att vakuumsuga och pumpa i gas. Men det är nog inte tätt, så det är bara att börja leta, kan vara massa saker som läcker, men kolla extra på kondensorn i fram. ev presshylsor på slangar osv.

    Det här är inget "riktigt" sätt att fixa med ac, men det funkar, iaf för mig. Egentligen ska man provtrycka med kvävgas eller något, och sen läcksöka med ordentligare saker, men man kan göra så här. Har du en läcka märker du det när du vakuumsuger oavsett.
    Har man r12 är det inget hinder att köra i r134, egentligen ska man ju "konvertera", men funkar allt annat lär det funka med r134 också.

    typ

    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Vet att flera har fulfyllt med Gasol med lyckade resultat. Gäller ju bara ha koll på mängden.
    Om man har lite schyssta mätare och grejer går det väl att mäta trycket när man fyller, lär väl inte bli riktigt samma mängd med gasol och nån annan gas.
    Senast redigerat av nill0w den 2008-06-09 klockan 19:49. Anledning: Dubbelt inlägg

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Triumph Street Triple av cslowan

2006 Suzuki SV650s av Lain

2008 Suzuki Gsxr 1000 av gixxerspeed

Bloggar
Snart........ hjul av Toyman

Yes av Toyman

FaN... av Toyman