Katana och GSX 1100-tråden

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Drevning:D:D

Härligt ämne att diskutera "vad är bästa drevningen" Frågar du 10förståsejpåare så får du 11svar. Vill man ha framhjulet i luften hela tiden så är det bara att dreva som en cross eller med "pizzadrev" Men hur kul är det då man kommer utanför 50skyltarna. Själv har jag 15/42 på originalen, 18/36 på 1570cc och 18/43 på tävlingshojen
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Härligt ämne att diskutera "vad är bästa drevningen" Frågar du 10förståsejpåare så får du 11svar. Vill man ha framhjulet i luften hela tiden så är det bara att dreva som en cross eller med "pizzadrev" Men hur kul är det då man kommer utanför 50skyltarna. Själv har jag 15/42 på originalen, 18/36 på 1570cc och 18/43 på tävlingshojen

Och jag som inte ens har frågat:D Jag antar att dina 18/36 och 18/43 rör på sig rätt bra liksom min 17/42.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Någon som har lash caps som är djupare än 1mm... ??
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Någon som har lash caps som är djupare än 1mm... ??

De enda jag sett verkar vara ~1mm djupa.

Dessutom, eller tack vare detta verkar de spridas lite varstans. Min bigblock-cylle hade lash-caps i returoljekanalerna, så det verkat vara förbrukningsvara. Täppa igen returoljan är väl en sak, bara dom inte hamnar i kamkedjetunneln:gnissla

Sist jag var hos Erik berättade han att man numera mer och mer körde med skruvarna tryckandes på shims som låg i ventilbrickor (av samma midell som GSXR -91 och -92 har) eftersom lash-caps "vinglade" för mycket på ventilen.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Just därför jag vill ha djupare.
Det får plats 1,3-1,4mm djupa caps och jag tror det kan räcka för att slippa wobblande härdade metallplattor i innanmätet...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är ramen på blästring och kommer lämnas på pulverlack Måndag förmiddag. Blir en vacker sidensvart kulör. :tummenupp
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Någon som har lash caps som är djupare än 1mm... ??

Finns ju split lockers som ersätter knaster och lash caps. Fast då måste man byta retanerserna också. (Ursäkta felstavning) Då har man inga lösa vippande metallbitar:tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Finns ju split lockers som ersätter knaster och lash caps. Fast då måste man byta retanerserna också. (Ursäkta felstavning) Då har man inga lösa vippande metallbitar:tummenupp

Länk ??
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Uppstart!

Första start gjord och det verkar fungera :) Nu ska det efterdras och monteras lite bromsar så jag kan ut på vägen och testa och sedan rulla upp den i bänken.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Första start gjord och det verkar fungera :) Nu ska det efterdras och monteras lite bromsar så jag kan ut på vägen och testa och sedan rulla upp den i bänken.

Skönt med uppstart:tummenupp Är det samma motorspec som förra året?
Själv fick jag riva av cyllen igen eftersom det pressade sig fram en droppe olja vid cylinderfoten efter ett par mil. Inte mycket, men något som skulle irriterat mig hela sommaren.

/Ingvar
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Har möjlighet att få tag på ett 750 es -83 objekt billigt och lurar på hur stora likheterna är mellan den och katanan (1100:an) då jag funderar på ombygge. Känner till att rambenen på katanan är runda medan de är fyrkantiga på es:en men är det samma storlek på ramarna, passar 1100 motorn i chassit, osv.

Borde inte vara mera än lite ombyggnad av ngt fäste.har själv en 1100 R i min 750 från annu decimal:)
Kul med udda byggen så kör på bara..

Första start gjord och det verkar fungera :) Nu ska det efterdras och monteras lite bromsar så jag kan ut på vägen och testa och sedan rulla upp den i bänken.

Nyss inkommen från garaget..nästan skönare än tanten att höra katten smälla igång i vårsolen*ler* älskar ruppet från rovan via megafonen..ger rysningar..motorcyklar ska gå hårt o det gör min:)
Tror jag tar en hjulspinnartur imorgon om inte bara för att reta nån som inte har en katana.
Kör hårt!!:tummenupp
 
Last edited:

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Och jag som inte ens har frågat:D Jag antar att dina 18/36 och 18/43 rör på sig rätt bra liksom min 17/42.

/Ingvar

Har just nu 17/47 på min 1327cc och den bara spinner vid minsta gaspådrag på i stort sett alla växlar så ni som kör liknande motorer med den drevningen har ni samma problem , kanske hjälper att sätta dit mindre bakdrev ?
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Skönt med uppstart:tummenupp Är det samma motorspec som förra året?
Själv fick jag riva av cyllen igen eftersom det pressade sig fram en droppe olja vid cylinderfoten efter ett par mil. Inte mycket, men något som skulle irriterat mig hela sommaren.

/Ingvar

I stor sett samma. Har bytt kammar och justerat bredden på förgasarbryggan så att det int är några kanter i insuget.
Jag har ingen packning under cylinderfoten utan bara Hylomar. Funkar utmärkt men det var bara för att få rätt squish.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
I stor sett samma. Har bytt kammar och justerat bredden på förgasarbryggan så att det int är några kanter i insuget.
Jag har ingen packning under cylinderfoten utan bara Hylomar. Funkar utmärkt men det var bara för att få rätt squish.

Vilka kammar kör du med nu och vad hamnade din squish på? Mina hamnade på 1.0, 1.05, 1.0, 1.1.
Jag använde Loctite packningsklister på cylinderfotens kopparpackningar, int speciellt effektivt. Nu åkte locket av min gamla beprövade silikontub istället:yoparty

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Skönt med uppstart:tummenupp Är det samma motorspec som förra året?
Själv fick jag riva av cyllen igen eftersom det pressade sig fram en droppe olja vid cylinderfoten efter ett par mil. Inte mycket, men något som skulle irriterat mig hela sommaren.

/Ingvar


Trodde nog att solen var fläckfri:D
Fick du mitt PM?

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Vilka kammar kör du med nu och vad hamnade din squish på? Mina hamnade på 1.0, 1.05, 1.0, 1.1.
Jag använde Loctite packningsklister på cylinderfotens kopparpackningar, int speciellt effektivt. Nu åkte locket av min gamla beprövade silikontub istället:yoparty

/Ingvar

Jag kör med Webcam 212. Körde med G3or i fjol och dom skötte sig så fint att dom kommer att få åka i gathojen. Squishen är på 1,1.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gav mig på att försöka kolla PTV ikväll. Flyttade över kamdreven från originalkammarna till dom nya Web-kammarna. Kladdade på lite modellera på 4:ans kolv i holkningarna för både insug och avgas, i med kammarna, på med nya gay-sträckaren och dra runt. :)

Vad jag inte märkte dock var att kamkedjan låg i ett litet halvt-om-halvt läge nere i vevhuset så när jag drog runt motorn slackade insugskammen efter rätt ordentligt, något som resulterade i att jag inte fick någon intryckning i leran på kolven (för mycket före / efter TDC). :död

På avgas såg det däremot bättre ut. Där hade jag ett tydligt avtryck i leran, struntade dock i att mäta ordentligt och anteckna det men uppskattningsvis så hade jag omkring 1-2,5mm i frigång mot kolven. Hur mycket bör man ha? :va

Detta var med kammarna inställda enligt "standardmetoden". Avgaskammens drev i linje med toppen, 20 kuggar på kedjan mellan kamdrevens ovansidor.

Ska göra om allt imorn och då så att det blir rätt. Ventiltången jag köpte var förövrigt värdelös (mer eller mindre) då den kärvat ihop totalt så jag ska höra med MC-handlarn här i stan om jag kan låna en av deras.

Imorn blir det att hämta ramen och lämna den på pulverlack. Bilder dyker väl upp nån gång under förmiddan.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kolla över din kamtiming med klocka/gradskiva osv, det kan bli vääldigt fel annars.
Har för mig att ett kugg fel på kammen ger en skillnad på 24 vevaxelgrader...

Håll PTV över 2mm så är du säker, man kan krypa närmre men frågan är om det är värt det på gatan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top