Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
I förmiddags var det dags för premiärstart (med besiktningsljuddämpare för att inte glädja grannarna för mycket). Startade naturligtvis direkt:D
/Ingvar

Härligt med lite klapper :tummenupp
Ska du åka med trattar eller blir det filter över i år oxå ?

Själv har jag en bit kvar.
Har tvättat ramen, svingen och alla smådelar som hör till dom idag. Vilken skillnad det blev bara av att göra rent aluminiumen:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vackert Ingvar! :tummenupp

Ingen som hade några Suzuki (eller Kawa) bromsok liggandes hemma som bara skräpar?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vad tror ni?

DSC_0049-2.jpg


Liknar ju inte en EF så mycket numera. :D

Fälgarna gjorde sig förövrigt jäkligt bra på hojen nu när jag fick på lite däck.

Säg till när du ska byta avgassystemet och du får det där över:tummenupp

/Uffe
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säg till när du ska byta avgassystemet och du får det där över:tummenupp

/Uffe

Skulle vara när (om) jag köper ett Yoshimura helsystem i titan isåfall. :D

Måste få provlyssna på det först dock. Gissa om jag är ivrig? :yoparty

Lyckades få klart lite småsaker idag, distanser till fotpinnarna och framfälgen bland annat. Bromsoksfästet till det bakre oket som jag också gjorde måste däremot göras om. Tyckte jag hade måttat rätt men det visade sig att oket tog emot navet på fälgen, gissa om jag blev trött när jag arbetat med det i några timmar? :huvet
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Härligt med lite klapper :tummenupp
Ska du åka med trattar eller blir det filter över i år oxå ?

Själv har jag en bit kvar.
Har tvättat ramen, svingen och alla smådelar som hör till dom idag. Vilken skillnad det blev bara av att göra rent aluminiumen:)

Det blir filter över trattarna, hann bara inte rengöra och montera innan startknappen trycktes in.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vem sa att Z1R rutan var smäcker!? :D

DSC_0014-5.jpg


DSC_0005-13.jpg


Nu blir det fram med japansågen och kapa!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Pjaa, med cliponstyren kommer den ner två dec, ser nog liite bättre ut :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Pjaa, med cliponstyren kommer den ner två dec, ser nog liite bättre ut :)

Mjo, ska se om jag kan få ner den en aning mer, vill ju gärna ha den åt det här hållet. :)

no39later_main-1.jpg


UPPDATERING: Gick ut en snabbis i garaget för att prova med clipons. Nu sitter clipsonstyrena fel (höger på vänster och vice versa) för att dom inte passar till kronorna, men tanken är ju ändå densamma.

Personligen tycker jag det både ser och känns bra.

DSC_0003-9.jpg


DSC_0008-13.jpg


DSC_0015-8.jpg


Förlorar ju en aning i markfrigång och gaffelvinkel men det är svårt att säga hur mycket det gör i "verkliga livet" utan att ha provkört.

Får se hur jag gör... :brinnerup
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det är många som visar upp garagebilder och verkar vara mer eller mindre startklara för en ny säsong.
Själv har jag en bit kvar :D
Jag räknar iof inte med att börja åka förrän tidigast i mitten på Maj så jag har lite tid på mig. Det är dock mycke kvar att göra förutom att skruva ihop hojjen. Elsystem ska byggas, kaross gjutas, bromsar renoveras mm. Det blir nog bra till slut :)
Nu är iaf ramen ren. Många års gammal smuts och olja är borttvättat.
 

Bifogat

  • ram01.JPG
    ram01.JPG
    51.8 KB · Visningar: 79
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det är många som visar upp garagebilder och verkar vara mer eller mindre startklara för en ny säsong.
Själv har jag en bit kvar :D
Jag räknar iof inte med att börja åka förrän tidigast i mitten på Maj så jag har lite tid på mig. Det är dock mycke kvar att göra förutom att skruva ihop hojjen. Elsystem ska byggas, kaross gjutas, bromsar renoveras mm. Det blir nog bra till slut :)
Nu är iaf ramen ren. Många års gammal smuts och olja är borttvättat.

Seså, var inte så pessimistisk. Några få timmar i garaget så är den klar:tummenupp.

/Ingvar

Vore kanon! Det är den sista pusselbiten innan uppstart.

Mvh/ J

Numera förväntas en multimedia-show som dokumenterar uppstarten:D

/Ingvar
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Seså, var inte så pessimistisk. Några få timmar i garaget så är den klar:tummenupp.

/Ingvar

Med betoning på FÅ :D
Jag måste ha tag på någon som kan svarva nya svingdistanser i alu till mig innan jag kan börja montera ihop hojjen.
Dom gamla ser ut som Grand Canyon på insidan :(
Förmodligen orsakat av tidigare felaktig isärmontering med hammare och spårmejsel istället för ett dorn.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vad är det för fel på det du har?

Absolut inget fel och även det en raritet i sig. Tidstypisk dessutom. Men jag skulle gärna hänga dit Viktors slutrör och ljuddämpare is, som omväxling åtminståne. Börjar bli lite behagligare ute nu så man kanske ska ta sig ut garaget och fixa dom där småsakerna. Hörde att Nisse samlar delar... förgasare bl a!

/Uffe

Det är många som visar upp garagebilder och verkar vara mer eller mindre startklara för en ny säsong.
Själv har jag en bit kvar :D
Jag räknar iof inte med att börja åka förrän tidigast i mitten på Maj så jag har lite tid på mig. Det är dock mycke kvar att göra förutom att skruva ihop hojjen. Elsystem ska byggas, kaross gjutas, bromsar renoveras mm. Det blir nog bra till slut :)
Nu är iaf ramen ren. Många års gammal smuts och olja är borttvättat.

Nu när du ändå hängt ur rovan så sälj den till mig, du har väl så många andra att hänga i då du nu någon gång kanske får ihop ett åkbart chassie av byggsatsen:D

Håller annars med om att det är tid kvar, sessen börjar ju aldrig förens tempen i luften kallas behaglig, sopmaskinen har kört tillbaka i garaget och väderguden spolat banan:banana

/U
 
Last edited:

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Numera förväntas en multimedia-show som dokumenterar uppstarten:D

/Ingvar[/QUOTE]

:) Ja du har ju satt ribban nu. När kommer det en landsvägsfilm?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nja, fullgasrepa i bänken kan jag filma om jag inte biter på båda händernas naglar:gnissla

/Ingvar

Bort med besiktningsdämparen nu och lägg upp en ny film!

Dagens fynd förövrigt. :)

DSC_0017-5.jpg


200 riksdaler.

Eller, det där var väl kanske inte dagens fynd. Det här var det riktiga fyndet.

Bild0032.jpg


Bild0033.jpg


Katana No. 001.

I höstas råkade den tyvärr ut för en marksyning av allvarligare karaktär.

Ägaren gick omkull med den och bröt benet, när han stannade fortsatte hojen vidare ned för en slänt på väg ut på E4:an. Som tur var stannade den innan den åkte ut på vägen.

Till detta hör en rätt rolig historia gällande försäkringen. Efter att ägaren varit i kontakt med Piteå MC (där jag oftast handlar) och fått en prisberäkning på skadorna som visade sig uppgå till ca 70 000kr inklusive arbete ringde han upp försäkringsbolaget.

När dom hörde "70000kr" fick han ett blankt nej. Hojen skulle avskrivas och skrotas eller så fick han bekosta skadorna själv. Vid detta tillfälle kändes det ju rätt så surt, men så en vecka eller två efter detta samtal ringde det upp en man från försäkringsbolaget till Tommy på Piteå MC och frågade lite allmänt gällande hojen.

"Jasså, det är en Katana?"

"Ja."

"Och den har samma ägare sedan -82?"

"Ja."

"Och den är nummer #001?"

"Japp."

"Inga problem! Vi ska nog fixa fram dom där pengarna. Kulturföremål ska bevaras."

(ungefär så gick historien, var dock lite roligare och tydligare när Tommy berättade den) :D
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top