Rensa datorn...

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Nån som vet bra sätt att rensa datorn från skräp?
När jag spelar CS ligger jag numera på en ping över 150 vilket är dubbelt så mycket mot vad jag hade i början (Januari).
Jag misstänker starkt att det måste ha med datorn att göra och inte min uppkoppling. (Gotanet 768 kB/s)
Övriga nerladdningar och dylikt går nämligen bra!

Jag har AdAware 6.0 men det gör inte nån större verkan... :(
Datorn är i övrigt väldigt seg och det tar oftast nästan 10 sekunder att starta upp enkla program som IE, Winamp tar ännu längre tid osv.

Datorn är en Fujitsu Siemens 1.8 GHz med 192 MB i minne.
Ledigt diskutrymme är just nu runt 5 GB (25 %) så det borde väl inte heller påverka tycker man!

Jaja, hör av er med tips och enkla operationer som bör utföras. Jag hörde nånstans att man bör rensa windows registret ofta... Vad menas med det?


VÄLDIGT tacksam för svar!
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Jag gör det lätt för mig genom att "blåsa burken". Alltså formatera hårddisken.
Visst kan man sitta och försöka klura ut vad som segar ner datorn men det är inte säkert att man hittar problemet ändå.

Har man dessutom haft pc:n ett tag bör man göra denna sk "vårstädning" iaf.
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Jidetoft, du behöver mycket mer minne.

Bäst av allt är att ha minst 512 Mb, slänga in en ny installation av XP (formatera hårddisken), och sedan stänga av virtual memory.

Det är virtual memory som gör att det laddar så in i helvete när man ska öppna/stänga program och leka med dem.

Genom att ha tillräckligt med minne så att du inte längre behöver skriva minne till hårddisken så kan du stänga av skrivandet till hårddisken helt.

Alltså, helt stabil lugn dator som är blixtsnabb i varje kommando och fortfarande då den arbetar och har många program uppe!

Kör hårt på det!

/Micke
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tack för alla svar!

Funderar faktiskt starkt på att formatera om burken men har ingen aning om hur man gör :(

Sen har jag faktiskt vart lite orolig för att det är för lite minne men jag har blundat för det... :rodnar
Vad kostar minne om man skall upp till 512 MB????
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
192 Mb minne innebär att du har en 128 + 64 Mb.

RDRAM kommer endast i 64 Mb moduler minst så det kan inte vara ett RDRAM system du har. (För att få 64 Mb krävs 2 st 32 Mb RDRAM, RDRAM arbetar i par).

Frågan är om ditt system är tillräckligt nytt att använda DDR minne eller är det vanligt SDRAM.

DDR och SDRAM kostar i princip lika mycket. Du måste bara ta reda på vilket av dessa två typer ditt moderkort använder.

Samt att du har minst en minnesplats kvar.

Jag rekommenderar att du köper minst en 256 Mb minnesmodul till, det kommer kosta 350-370 kr (sd-ram som ddr).

/a
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
aLcATRAZ skrev:
Jidetoft, du behöver mycket mer minne.

Bäst av allt är att ha minst 512 Mb, slänga in en ny installation av XP (formatera hårddisken), och sedan stänga av virtual memory.

Det är virtual memory som gör att det laddar så in i helvete när man ska öppna/stänga program och leka med dem.

Genom att ha tillräckligt med minne så att du inte längre behöver skriva minne till hårddisken så kan du stänga av skrivandet till hårddisken helt.

Alltså, helt stabil lugn dator som är blixtsnabb i varje kommando och fortfarande då den arbetar och har många program uppe!

Kör hårt på det!

/Micke

HUR stänger man av "virtual memory"???
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
För det första är sonnolikheten att defragmentering eller mer minne skulle hjälpa en slö pingtid väldigt låg. Det är antingen någon nätverkslänk eller router/brandvägg mellan din dator och servern som orsakar det.

Har servern flyttats? Har du installerat en brandvägg? I så fall kan det vara orsaken. Pingtiden och nerladdningshastigheten behöver inte alls ha med varandra att göra. Exempelvis har ADSL alltid lite högre pingtider än en LAN-anslutning även om de skulle ha haft samma bandbredd. 160 ms är dock klart över vad du ska acceptera.

Prova att köra "tracert <servernamner>". Om du inte vet vad den gör så kan man enkelt beskriva den som ping, fast en nätverkslänk i taget. Du kommer att få en lista med "pingtider", en rad för varje länk bortåt mot servern. Förhoppningsvis kan du då se om den höga pingtiden kommer från din anslutning eller från en länk senare i kedjan mot servern.

Vad gäller virtuellt minne så är det bara en skröna att det går fortare om du stänger av det. Datorn använder så mycket utav det som behövs och har du tillräckligt med RAM så används den enbart för datautrymme som inte accessas. Vanligt är att program tilldelar sig själva mer minne än vad de använder och om du inte har något virtuellt minne alls så tar detta plats i RAM, men om virtuellt minne finns kommer OS:et att flytta ut dess till det virtuella minnet för att kunna använda internminnet till nyttigare saker. Vad man däremot kan göra är att sätta min och max för det virtuella minnet till samma värden. Då tillåts inte OS:et att utöka det virtuella minnet om det skulle ta slut. Den här utökningen kan nämnligen ta en viss tid och orsaka en "halvhalt" just när det sker. Se dock till att du har tillräckligt med virtuellt minne för det du gör annars riskerar du att sänka burken när du når taket. En enkel tummregel för hur mycket virtuellt minne ska sätta är ca 1-2 ggr RAM.
 

Clansman

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
hojlös för tillfället
tja,
Bästa tipset är nog att skaffa mer Ram, jag ha 392mb (vilket idag knappast är att betrakta som speciellt mycket) kör XP och det swappar som f-n. Några program för att hålla koll på allt som finns på disken:

Ad Aware
Winoptimizer
RegCleaner
Advanced Registry Optimizer

Nån som vet om nån bra orphan dll finder?
 

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
Jidetoft skrev:
Tack för alla svar!

Funderar faktiskt starkt på att formatera om burken men har ingen aning om hur man gör :(


skriv in command i kör så att du får upp ms-dos promt skriv sedan format och sen den disk du vill formatera tex format c:
 
Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Mange skrev:
skriv in command i kör så att du får upp ms-dos promt skriv sedan format och sen den disk du vill formatera tex format c:

Tilläggas bör att det inte går att formatera den disken som windows ligger på så. Då får du använda en boot-disc, t.ex. Din windows skiva som brukar vara bootbar, sedan formatera och installera om. För övrigt om du vill formatera ngn annan disk så är det bara att högerklicka och välja formatera på dem.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Efter som jag HADE Norman Virus Control 5.0 inlagt och igång på datorn så kikade jag litegrann på det.
Till min förvåning såg jag att det hade 5 olika processer igång, och när jag försökte att stänga av dessa genom programmets egen aktivitetsredigerare så gick inte det! :mad:

Därför tog jag väck hela skiten och nu är datorn plötsligt snabb och alert som aldrig förr!! :tummenupp

Detta måste firas :öl


btw Tack för all hjälp, det blir nog att jag köper lite mer minne iallafall så fort jag får lite pengar till övers... :)
 

Poyjs

HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
HONDA NSR125 R
Jag har ett TRIM program som man kan få ut mer av grafik kortet. Att idag ha 256 Mb-ram är på gränsen. själv har man ju 1024 mb ram. Det är bra
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har hört om man ska stänga av Virutal Mem. så bör man ha runt 700 i minne.......stämmer det......för när man kör XP så är den ju så pass minnes krävande.

Sen kan du ju skriva msconfig i "kör" & klicka på autostart & bocka av lite saker som inte behöver vara igång Typ Rundll32 mm.

Sen är man lite mer haj på PC så kan man skriva services.msc i kör & avaktivera lite saker där.

Men jag röstar på FORMAT C: & sen försök ha lite ordning när du installerar program/spel mm. Installera bara Win på C & resten på nån annan hårdisk
 

Poyjs

HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
HONDA NSR125 R
R1 Uffe skrev:
Har hört om man ska stänga av Virutal Mem. så bör man ha runt 700 i minne.......stämmer det......för när man kör XP så är den ju så pass minnes krävande.

Sen kan du ju skriva msconfig i "kör" & klicka på autostart & bocka av lite saker som inte behöver vara igång Typ Rundll32 mm.

Sen är man lite mer haj på PC så kan man skriva services.msc i kör & avaktivera lite saker där.

Men jag röstar på FORMAT C: & sen försök ha lite ordning när du installerar program/spel mm. Installera bara Win på C & resten på nån annan hårdisk

Jag har win på C och allt annat på D. Funkar bra :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top