Köpråd & tips för Aprilia RS250.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Enkelt! =)
Under sadeln finns det en svart kabel..
Slå på tändningen och lägg kabeln på minuspolen på batteriet.
NU ska du höra elmotorn som drar portarna.
Slå av tändningen.
Nu kan du läsa av skivan hur porten står.

mvh
/J
Svart? Vit är den såvitt jag kommer ihåg! :pannkyss Sen har du tre märken på den fasta delen, märket på den rörliga skivan ska vara mot det mittersta på bägge cylindrarna.

/Torkel
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Svart? Vit är den såvitt jag kommer ihåg! :pannkyss Sen har du tre märken på den fasta delen, märket på den rörliga skivan ska vara mot det mittersta på bägge cylindrarna.

/Torkel

Ni har rätt båda två, på nåt vis. Kabeln är grå!
Torkels beskrivning stämmer bra annars.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Ni har rätt båda två, på nåt vis. Kabeln är grå!
Torkels beskrivning stämmer bra annars.


Ville minnas att den var svart... Jaja det är ju några år sedan sist :)
Enklast är ju om man har "boken" till RS250. Någon kanske vet om den finns kvar på nätet?

/J

Sedan är det inte fel att ställa den någon mm över mittstrecket, så man är helt säker på att det öppnar fullt.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
I första inlägget stod det ngt om förstärkta avgasventiler. Berätta gärna lite mer o var man kan tänkas köpa dessa (lite mer preciserat än Tyskland). Dessa ska alltså anses som "den svaga länken" i RS250n? Ngt annat man bör tänka på för att få den så driftsäker så möjligt förutom att sköta service o underhåll?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
I första inlägget stod det ngt om förstärkta avgasventiler. Berätta gärna lite mer o var man kan tänkas köpa dessa (lite mer preciserat än Tyskland). Dessa ska alltså anses som "den svaga länken" i RS250n? Ngt annat man bör tänka på för att få den så driftsäker så möjligt förutom att sköta service o underhåll?
Fischer tillverkar förstärkta avgasventiler. http://www.fischer-kfz.com/index_en.htm
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
I första inlägget stod det ngt om förstärkta avgasventiler. Berätta gärna lite mer o var man kan tänkas köpa dessa (lite mer preciserat än Tyskland). Dessa ska alltså anses som "den svaga länken" i RS250n? Ngt annat man bör tänka på för att få den så driftsäker så möjligt förutom att sköta service o underhåll?
Skulle jag köpa avgasventiler så skulle jag nog satsa på dessa:
http://thetuningworks.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=53&products_id=31

Driftsäkerhet i en tvåtaktare med separatsmörjning är förstås helt avhängig av att smörjningen för det första fungerar och för det andra att oljetanken aldrig blir tom. Litar man inte på oljepumpen eller sin förmåga att hålla oljetanken fylld så är det bara att köra oljeblandat.
Växellådorna har varit lite si och så på RS250'rna de senaste åren. Att plocka ur lådan och åtminstone okulärbesikta alla drev är ingen dum idé heller, speciellt inte när det är så enkelt gjort med kasettlåda.
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
Att satsa på ett par förstärkt ventiler verkar ju vara att föredra. Oljepumpen e avmonterad så jag blandar direkt i tanken. Motorn o växellådan va nygenomgångna med bla nya vevstakar när jag köpte den innan Jul. Tack Torkel o Teddy för era svar.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej alla tvåtaktsåkare! Här kommer en liten trådlyft, men denna tråd passar mig bra eftersom jag håller på att inhandla en Aprilia RS250 banhoj!

Jag är en gammal superkartåkare och har tävlat i många år så tvåtaktsröken ligger mig varmt om hjärtat. Dessutom har jag åkt motorcykel i närmare 40 år (fyllde 50 i går) men aldrig åkt ett enda varv på bana med hoj.... Så det är väl dags nu, eller hur?

Jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Har väl egentligen mest haft funderingar på classic racing för de gamla hojarna är härliga men om man bara vill testa så är nog en lite nyare hoj bättre och då är väl en Aprilia helt ok, eller? Jag har kollat runt lite på forumet och det är ju alltid olika åsikter om olika hojar, men det verkar som att de flesta ändå tycker att Aprilian är en bra hoj.

Jag har iofs en Rotax 256 stående i garaget och en massa grejor till den så ett chassi till den vore ju inte heller helt fel. Är det nån som vet om nåt så hör av er! Men det är väl inget som hindrar att det blir båda delarna... Har även en gammal TZR-motor liggande som kanske kan användas till nåt.

Jag kommer att flytta till Gotland till sommaren och kommer att bo 3-4 km från Gotland Ring, så det blir väl där de första trevande varven kommer att köras. (Planen är att det ska bli en riktigt trevlig verkstad i den gamal lágårn på gården också)

Nu till mina funderingar.
Jag har sett att det står SP efter modellbeteckningen ibland (Aprilia RS250 SP) och eftersom mina kunskaper om alla dessa racinghojar inte är lika stor som min kunskap om superkart måste jag fråga. Vad skiljer en SP från en som inte har SP i modellbeteckningen? Eller är det bara ett tillägg för att hojen utrustats med racegrejor, eller?
Jag har sett att en gat-RS250 ska ha drygt 70 hk i motorn, stämmer det verkligen? Hur svarar motorn på trimning, typ andra pipor, förgasare, förbränningsrum m.m? Funkar det som på en gammal Rotax borde det ju bli en hel hög med hästar när man har filat klart...

Jag återkommer förmodligen med fler frågor när jag handlat.

Ha dé, Anders
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hej alla tvåtaktsåkare! Här kommer en liten trådlyft, men denna tråd passar mig bra eftersom jag håller på att inhandla en Aprilia RS250 banhoj! ***Lite bortsaxat***

Nu till mina funderingar.
Jag har sett att det står SP efter modellbeteckningen ibland (Aprilia RS250 SP) och eftersom mina kunskaper om alla dessa racinghojar inte är lika stor som min kunskap om superkart måste jag fråga. Vad skiljer en SP från en som inte har SP i modellbeteckningen? Eller är det bara ett tillägg för att hojen utrustats med racegrejor, eller?

SVAR: Det är nog någonting som en glad användare av hojen skrivit i en annons nån gång. Det som kan ha gett den associasionen är nog att den hojen tävlingskörs i klassen Sport Production (SP).

Jag har sett att en gat-RS250 ska ha drygt 70 hk i motorn, stämmer det verkligen?

Nej. 55hp vid 11000 rpm stämmer bättre.
**Ändring** Efter att ha tittat runt lite verkar siffran 72,5hp/11900rpm dyka upp ofta, men dessa motorer är mer mytomspunna än bromsslangar.

Hur svarar motorn på trimning, typ andra pipor, förgasare, förbränningsrum m.m? Funkar det som på en gammal Rotax borde det ju bli en hel hög med hästar när man har filat klart...

Det kan jag inte svara på, men om du någon gång tänkte köra en SP tävling med den så får du inte röra en pryl i motorn. I SM kommer GP250 finnas kvar nästa säsong, sedan försvinner den med.
Titta runt på forum för Suzuki RGV250 också. Samma motor i den.

Jag återkommer förmodligen med fler frågor när jag handlat.
Min hoj är konstant till salu... :D
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Japp, den korrekta modellbenämningen är "Aprilia RS250" och inget annat. En motor och drivlina i god kondition lämnar ca 56 hk på bakhjulet. Eftersom denna hoj nästan uteslutande användes i standardklassen Sport Production (SP) här i Sverige finns väldigt lite uppgifter om förtjänster genom användande av diverse trimdelar, bl a pipor. Dock var det en senior förare som rastade sin trimmade RGV på B-racet på Sviestad i höstas och den lämnade alla standard RS250 i röken från sina välljudande trimpipor, Den gick som fan! Så nog finns det ett par hästar att hämta någonstans. Lycka till med ditt köp.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag har haft en RS250 som jag monterade på "Susuki kit" pipor på och bestyckade om...grym skillnad mot orginal, det blev en helt annan respons och sång i motorn.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Skall man åka bana så brukar det vara däck och bantid som ger dom snabbaste varvtiderna, mao renovera upp grejorna så att det inte blir haveri och kör.

Vill man sen ha en lite sexigare motor så hade nog jag kollat om nån av räser motorerna passar hjälpligt.
Då kör man ju fortfarande öhh typ original, med en motor som man känner och så kan man ju hiva en del av ballasten som tynger RSen (du ser det när du lyfter på tank o sadel..)
Aprilia motorn är lagom jobbig att hålla igång original (vxllåda o powervalves).
Möjligen TYGA pipor och 1 upp i huvud munstycke.
Chassit får man slå ihjäl med slägga ev. vika runt armcoräcke.
 

Bifogat

  • DSC00318.jpg
    DSC00318.jpg
    237.2 KB · Visningar: 316
  • DSC00163_redigerad.jpg
    DSC00163_redigerad.jpg
    238.6 KB · Visningar: 342
Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
En bild på RS:en jag hade med Suzuki kit pipor på notera att de har olika längd.
 

Bifogat

  • rs250.jpg
    rs250.jpg
    17.4 KB · Visningar: 265

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

RS 250 är en trevlig hoj att köra,det finns ett par jollymoto piper
på Starol racing i Enköping.
På en Tysk sida hittade jag en trimsats 75+hk där fick man bla byta
ena blocket för att öka arean på överströmmarna ingen billig sats
typ 50000kr för hela kitet.
Aprilia RS 250 är en billig hoj att köpa idag.man får mycke hoj o körglädje för
pengarna.
 

Bifogat

  • RS 250.jpg
    RS 250.jpg
    83.1 KB · Visningar: 203

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej igen!
Japp, då står det en Aprilia RS250 i garaget också! Var och hämtade den idag. Det är en 97:a så den har några år på nacken men är inte körd mycket alls de senaste åren. Endast nån bandag per år,typ. Den har väl inte den finish på kåpor m.m. som jag vill ha så det kommer att bli en del jobb innan den är ok. Det är såklart lite som att köpa grisen i säcken, men man måste chansa lite ibland. Priset var helrätt så det känns som att jag lätt får igen pengarna om jag inte är nöjd.

Den startade väldigt lätt så det känns bra, men jag kommer ändå att riva den innan jag ska åka med den och sen blir det nog ett nytt kåpset, så har jag detta som reserv. Var hittar man billiga kåpset?

Sen får vi se om man kan komma med på nån bandag och testa lite. Ser fram mot det, men först ska vi flytta...

Anders
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Sebimotos kåpor brukar se jäkligt fräscha ut har jag för mig, finns även i kålfiber o säljes bl.a. här.
http://www.kkracing.se/temp/sebimoto/kapor.htm

Har för mig att TL fortfarande har Dunlop racedäck i passande dimension, bra till bana och säljes här:
http://www.tl-racing.se/site/kontakt.html

Reservdelar kan man nog fortfarande köpa här, eller billigare från Tyskland o Ebej o sånt.
http://www.starol.se/

Hur ser det ut med räsermotorerna, verkar dom passa och kan du själv rulla nya expansionskammare som passar cykeln?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top