Köpråd & tips för Aprilia RS250.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag får lite för många PM angående saker att tänka på vid köp av RS250 så jag tänkte samla det jag vet (och andra) i den här tråden istället!

Du har valt en klart bra klass till att börja med!

Däck mm
Dunlop 209 kostar 2500 kr för ett set inkl montering från TL-racing i Norköping, de burkar ofta vara på SM-tävlingarna med Dunlopbussen. TL-racing når man på telefon 011-167060.

Jag har haft däck som jag kört runt 30 pass med och de ser hyfsade ut fortfarande! Man bör dock byta till nya sulor till varje race, de begagnade kan man kränga för ca 7-800 kr/paret. Fast första säsongen så räcker det nog att byta en gång, man sliter inte så mycket i början.

Däcksvärmare får man ha.

Styrdämpare
De allra flesta har styrdämpare på sina cyklar, själv kom jag på att en ändring i returen bak gjorde att ett mongostyrfladder i utgången av Ejes helt försvann ! Jag körde inte med styrdämpare alls en säsong och hade inga problem men det beror kanske på hur hårt man satsar, jag sysslar ju med "mogenracing" (enligt Jörgen, haha)...

Avgasventiler
Det strul som är på Apriliorna är avgasventilerna, det är en idiotisk konstruktion som när man minst vill det går sönder och i värsta fall faller in i cylindern med tråkiga resultat. Man kan köpa tysktillverkade avgasventiler i flygplansaluminium som ska hålla men de är inte tillåtna enligt reglementet. När 250SP var en riktigt stor klass med SM-status så bytte eliten avgasventiler efter 200 mil.

Avgassystem
En annan dum lösning är infästningen av avgassystemet, det spricker väldigt lätt på vänster pipa och det finns knappt någon som inte har lagt ett antal svetsar där, en punkt att kolla upp alltså.

Oljepump
Annars är det oljepumpen som en del inte vet hur man luftar och ställer in men gör man det rätt så bara går den. Flödet styrs mekaniskt via en wire som är kopplad till gaswiren via en rulle.
En del kör med premix och då är det 3-4% som är vanligast. Vissa som inte kör med premix blandar ändå i lite olja i tanken för säkerhets skull.
En sak man ska tänka på är att drivningen till oljepumpen är via kopplingskorgen. Så när man står på startlinjen med växel och kopplingen i och varvar sa-an så kommer det ingen olja... Ett tips är att dra in kopplingen och lägga i ettan så sent som möjligt!

Vevaxel
Jag bytte min vev 2003 (cykeln är från 99) och då var det verkligen dags. Å andra sidan hade min hoj gått (minst) ett endurance på Anderstorp så jag tror det var därför den var så sliten. En ny vev kostar knappt 6000 kr inkl ramlager (från 2004).

Kolvar
Kolvar byter jag i början av säsongen, de kostar ca 6-700 kr st.

Bestyckning
De är extremt lätta att bestycka, de allra flesta kör på originalbestyckningen 270/280, en del kör ett snäpp fetare och en del ett snäpp magrare men jag har aldrig sett någon som byter och trixar som de gör på en racer. Mycket enkelt således.
Det viktigaste att ställa in är avgasventilerna och det gör man lätt enligt verkstadsmanualen.

Storlek
Du får plats, jag är 194 cm 86 kg och kommer t.o.m ned bakom kåpglaset! En mycket rymlig hoj med andra ord.

Årsmodeller
Köp en 98'a eller nyare, de har bättre framgaffel och andra kåpor som för det första är lättare att få tag på och för det andra är aerodynamiskt bättre. Sen är de snyggare också tycker jag men det får väl anses som en bisak.
Det finns kanske 2 st 97'or som tävlar så köper du en modernare RS250 så är det lättare att få tag på delar i depån, kan vara bra när oturen varit framme.

Får man med reservdelskit så är det bra, man behöver extra av det mesta, fotpinneplattor, pedaler, handgrepp, styrhalvor, kolvar mm. Extra kåpset är inte heller fel för man kraschar även om man inte tror det.
98'an och framåt har oljetanken till vänster om motorn, tidigare modeller har den i sittkutsen, ett lätt sätt att känna igen dem. SKillnader mellan 98 och senare är enbart i färgvalet vad jag vet, det ska nog finnas en plåt på högersidan av ramen där årtalet står också (tror jag).

Priser
Väldigt individuellt, de nya 04'orna gick väl för runt 42000 kr i fjol men man kan hitta en 98 eller senare för runt 25000. Vissa hojar kommer med ett jättelass reservdelar (eller hur Sege? :banana) medans andra knappt har ett bromsgrepp extra. Reservdelar behöver man ha med i budgeten, inte så kul att åkt långt för ett race, krascha och bli stående för att man inte hade en växelpedal extra. :huvet

Reservdelar
Aktiva förare i klassen får rabatterade priser från TMP i Danmark via Starol Racing som nås på http://www.starol.se

Yahoogruppen 250SP
De allra flesta av 250SP-förarna i Sverige når man via en Yahoogrupp som du hittar här: http://sports.groups.yahoo.com/group/250SP/join
Rekommenderas starkt!
 

Bifogat

  • rs250-2.gif
    rs250-2.gif
    60.5 KB · Visningar: 610
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Har inte årsmodell 2000 och framåt eller dylikt styrdämpare orginal eller är det nånting jag drömt?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bra tråd Torkel :tummenupp

/S.Ugen på blåryk
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Klockrent Torkel,

Nu får jag svar på mina frågor, blir kanske tuffare att få tag på en vettig hoj så här mitt i säsongen.

/Christer
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Är det säkrast att blanda oljan själv i bensinen eller kan man lita på pumpen, vilken % ska man ha?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
GSXR1100R skrev:
Är det säkrast att blanda oljan själv i bensinen eller kan man lita på pumpen, vilken % ska man ha?
De flesta kör med pumpen, en del blandar i lite olja i bensinen för säkerhets skull också. Har aldrig hört om en pump som har rasat, dessutom är det skönt att slippa baltet med att blanda soppa. 3-4% brukar man ha om man kör premix.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Klockrent!

Jag är dock sugen på att veta vad man får betala i försäkring för en reggad variant. Nån som har nå regnr som funkar ?

24år, Stockholm,
körkort sen igår. :banana
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
tjockisbulle skrev:
Klockrent!

Jag är dock sugen på att veta vad man får betala i försäkring för en reggad variant. Nån som har nå regnr som funkar ?

24år, Stockholm,
körkort sen igår. :banana
Reggad? Nä nä! De RS250 som finns tycker jag ska gå på bana, inte sota igen i stan inte... Vet faktiskt förare som vägrar sälja om den inte ska tävlas med i 250SP, det är solidaritet med klassen det! :)

Sen vore det ju bra om inte den här tråden blev ett annonsforum, använd t.ex det annonsforum som finns på www.roadracing.se istället.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
tjockisbulle skrev:
Klockrent!

Jag är dock sugen på att veta vad man får betala i försäkring för en reggad variant. Nån som har nå regnr som funkar ?

24år, Stockholm,
körkort sen igår. :banana

Kasta ett PM på mig om du vill låna ett REGnr för o ringa runt lite..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
GSXR1100R skrev:
Är det säkrast att blanda oljan själv i bensinen eller kan man lita på pumpen, vilken % ska man ha?

Kör med separat smörjning via pumpen. Om den är frisk så ger det överlägset mycket bättre smörjning (och därmed kylning) av bl.a. bommarna i cyllarna. Smörjer även vid gasavslag (mellangas inte lika kritiskt). Lite extra olja direkt i soppan är iofs inte fel det heller som hängslen till livremmen :)

Jag sålde min maskin i lördags för 24 tusen - inte många som ringde på den och var seriöst intresserade. Den var dock inte i utförande för tävling pga förbättrade avgasportar och kitpipor, men för allmänt banåka så...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
greven skrev:
Vad väger en RS250??
Aprilia själva anger våt vikt till 167 kg och halvtorr till 142 kg. Det vore kul att höra en uppgift från någon som vägt sin hoj halvtorr med kraschkåpor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top