I fall ni kommer först till en olycka

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Borås
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
när ja tog mitt adr i jlpg så fick vi abc utbildning av en ambulanskille å ja tyckte de både va kul å intressant så ja tycker inte de ska va så svårt å få ihop en grupp som lär ut de...
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
ambulans skrev:
ja allt går, men de som kostar är ju dockorna som man över på, samt annan material, de är en film man ska visa... och sen är det rengöringsmedel som man har på mellan varje deltagare, sprit att tvätta munnen på dockan alltså..
Certifikaten man skriver ut kostar åxå att köpa in... osv..
Men allt sånt finns att hyra av hjärt-lungräddningsföreningarna...
Men att utbilda 100 st, det är ett jättejobb.. i och med att man bara kan vara ca: 7 åt gången... är man fler så blir det bara surr och svårt att få alla att öva på dockan ordentligt.




Det är iof sant.




/Annicka
 

Arcon

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2003
Ort
En liten by någonstand i västra Skåne
Hoj
Always
Ni upplevs som räddande änglar

ambulans skrev:
Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker man ska tänka på. Följ dessa och ni gjort allt man kan för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.

<<<<ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.. har ni frågor ? tveka inte.. antingen här eller med Pm :tummenupp

Anders Sjölander... Ambulanssjukvårdare/

www.ambulansen.com




Hmm
Vill bara säga att dina tips gav mig rysningar i kroppen...
Jag har själv upplevt olyckor på olika sätt...
Både som den olycksdrabbade, samt en person som kom dit på platsen efter en olycka inträffat.
Allt som du precis skrev om är ibland helt avgörande för att personerna skall klara sig, och eventuellt lindra eller hindra ytterligare skador.
Jag tror nog alla som läst ditt inslag uppskattade detta högt...
Ni som jobbar som ambulanssjukvårdare och anländer till en olycka, ni upplevs av många som att vara räddande änglar..........
Ni arbetar i stressade situationer och riskerar ofta er egen hälsa för andras......................
Tack för att ni finns!
/Arcon
 

medic1136

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Moss, Norge
Hoj
ZX6R
vet ikke helt hva som gjelder i sverige, men i Norge så skal hjelmen av på alle bevistløse personer. Dette for å lettere gi frie luftveier.

vil også anbefalle alle her inne å ta en kikk på den norske mc en som har adresse:

www.nmcf.net
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Det innebär risker med att ta av en hjälm på en skadad... och ska därför endast göras av ambulanspersonal, såvida inte personen andas !! Andas personen så håll i nacken med ett fast tag , tills ambulans anländer, prata lugnande med den drabbade . vi tar av den och vidtar lämpliga åtgärder. andas inte personen , ta av hjälmen o skapa fria luftvägar = se om det sitter nåt i munnen och blockerar, böj huvudet bakåt, skjut fram hakan på den skadade. släpp INTE detta grepp innan ambulans tar över med sina egna händer !!!
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Annicka skrev:
Kan det inte vara en bra idé att dom som vill kör en kurs i första hjälpen. Om alla betalar en liten peng så det räcker till hyrning av dockor osv. Jag vet att min syster skulle ställa upp och lära ut. Hon är certifierad för första hjälpen utbildningar.

Men vi har ju några här som kan det. Typ ambulans.


Det tycker jag skulle vara en bra idé :)



/Annicka


Beträffande HLR vill jag bara nämna att det tyvärr är mycket sämre prognos på att försöka återuppliva personer som skadats i någon form av olycka med hjärtkompressioner, jämfört med om dom "faller ihop" livlösa på stan eller liknande, som då ofta i stället beror på någon form av hjärtåkomma. Med detta menar jag inte att man inte skall lära sig HLR - hjärtinfarkterna är trots allt betydligt vanligare än hjärtstopp pga trauma - men man bör vara medveten om skillnaden. Det viktigaste för olycksplatsen är att lära sig hålla fri luftväg, vilket Ambulans också mycket riktigt betonat.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
98% av pat med hjärtstopp avlider. Oddsen är minimala i vilket fall :rolleyes:
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
SM 570 RR skrev:
98% av pat med hjärtstopp avlider. Oddsen är minimala i vilket fall :rolleyes:

Fast dom gånger du lyckas startkabla igång någon, trots dom dåliga oddsen, känns det ganska bra...!
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
jo det är sant.
Risken att man har def med sig och att det tar mindre än 3 min att pat kommer under behandling är minimal och krymper oddsen med ytterligare
80 %.... :rolleyes:
Så HLR på pat med hjärtstopp handlar mer om etik än livräddande åtgärder. Det ser bra ut för allmänheten.
 
Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
SM 570 RR skrev:
jo det är sant.
Risken att man har def med sig och att det tar mindre än 3 min att pat kommer under behandling är minimal och krymper oddsen med ytterligare
80 %.... :rolleyes:
Så HLR på pat med hjärtstopp handlar mer om etik än livräddande åtgärder. Det ser bra ut för allmänheten.

Vafan, MENAR du att du går på stan utan deff??
Defibrillator, O2-tub, pocketmask och några ampuller schysst adrenalin är väl ett minimum för att inte känna sig helt naken?? :D
 

medic1136

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Moss, Norge
Hoj
ZX6R
ambulans skrev:
andas inte personen , ta av hjälmen o skapa fria luftvägar = se om det sitter nåt i munnen och blockerar, böj huvudet bakåt, skjut fram hakan på den skadade. släpp INTE detta grepp innan ambulans tar över med sina egna händer !!!

er litt vanskelig for en som ikke kan faget å finne ut om passienten puster, hvis dem har hjelm på. bevistløse passienter skal i sideleie eller sikres frie luftveier. man får ikke kontrollert luftveiene med en helhjelm på hodet uten å vite hva man gjør
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
medic1136 skrev:
er litt vanskelig for en som ikke kan faget å finne ut om passienten puster, hvis dem har hjelm på. bevistløse passienter skal i sideleie eller sikres frie luftveier. man får ikke kontrollert luftveiene med en helhjelm på hodet uten å vite hva man gjør


Håller inte med dig där... Detta är skrivet för dessa som inte är utbildade inom sjukvården. För all del , det funkar på alla kategorier.
Andning kan man kontrollera på lite olika sätt, sätta en hand på bröstkorgen och känna om den höjer sig. sätta handen över näsan och munnen på den skadade och känna om någon luft kommer. En skadad eller chockad, har betydligt snabbare och häftigare andning, och kommer att märkas garanterat !! allt pga av Adrenalinpåslaget. Det svåra skulle jag vilja påstå är att förflytta en motorcyklist, Som troligen har flera frakturer. Att lägga nån i framstupa sidoläge kan innebära att man gör personen förlamad. Anledningen till att man lägger folk i det läget, är ju att dom ska ha fria luftvägar.... skapa det i stället med händerna, och låt personen ligga kvar. Framstupa sidoläge kan man använda på nån som har svimmat på stan, inte en höghastighetsolycka , där det med all sannolikhet finns en hel del skador på insidan.


Sen är det som Kjelle säger ... att få fart på nån som har fått hjärtstopp i en olycka, är i det närmaste obefintlig. Dom har med all sannolikhet så svåra inre skador att det inte går att rädda. Gör INTE mun mot mun på en person som blöder ur munnen o ansiktet !!! SMITTORISKER !!
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
SM 570 RR skrev:
98% av pat med hjärtstopp avlider. Oddsen är minimala i vilket fall :rolleyes:

ja jo.. kanske de, men du kan ju faktist vara en av dom 2% som jag lyckas få fart på nån dag....
 

medic1136

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Moss, Norge
Hoj
ZX6R
jeg vet du har rett ambulans. grunnen til at jeg tar det opp er at det er mange som lurer på slikt men som ikke tørr å spørre. som du sikkert har fått med deg så kjører jeg ambulanse i Norge og er instruktør i 1.hjelp.

I løpet de årene som jeg har holdt på så har jeg lagt merke til at ting praktiseres forskjellig i noen land.

Er du alene og det er flere skadde pasienter så må man sikre luftveier på de som er bevistløse og da er sideleie alternativet. Selv om det er som du sier ikke å foretrekke.
I en slik situasjon så er det bedre at passienten(e) blir lamm enn død.

Her i Norge så lærer vi bort 1.hjelp som om man som oftest er alene med 1 eller flere pass. Og at det kommer flere til etter hvert. Da kan man begynne å sikre luftveier uten å flytte på passienten.
 

medic1136

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Moss, Norge
Hoj
ZX6R
Ambulans!!!!!!!!

Kjører du i en stor by eller på et lite sted. Selv så kjører jeg i et ganske stort område som grenser til Oslo
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
medic1136 skrev:
Ambulans!!!!!!!!

Kjører du i en stor by eller på et lite sted. Selv så kjører jeg i et ganske stort område som grenser til Oslo

Ja, jag är faktist halvnorsk, min mor är från Norge.. Hammerfest, där bor även min bror.. gillar ert land :tummenupp
Jag bor och arbetar i Gävle, och vi har ett upptagningsområde som innehåller ca: 110.000 människor, 4 ambulanser dagtid. Efter kl 22 och under natten samt på helgerna är vi 2 bilar i drift. rätt så sårbart med andra ord, Men en akutbil är på väg att införskaffas, ev under april. Det blir en "vanlig" bil .. kombi , som inte transporterar nån patient men kan åka ut och göra livräddande insats , när ambulans anländer sen, så är man ledig på adressen med den och kan åka till nästa.

Jo jag vet att de skiljer sig rätt så mkt i metoder inom sjukvården mellan våra länder... många från våra sjukhus åker till Norge och arbetar, tjänar lite extra pengar..
I sverige så gör man rätt så mkt ute på plats... allt bygger på delegeringar. Vi har massor av delegeringar som ger rätt att administrera mediciner, intubera , använda manuella deffar , Thoraxpunktera ev ventilpneumothorax, nödkonioiomi, bennålar, Antichockbyxor. ja, listan är lång på vad vi gör i ambulansen i Sverige. Vi har beredskap för i stort sett allt som kan inträffa. Nåt vi aldrig använder är framstupa sidoläge, vi säkrar luftvägarna på andra sätt. antingen med att intubera patienten, eller svalgtuber, näskantareller , eller med bara händerna och ventilera med rubensblåsa. hjärtinfarkter behandlar vi direkt i ambulansen , om dom har ST-höjning, med Trombolys, vi kan även skicka 12 avlednings EKG trådlöst från bilen till hjärtavdelningen på sjukhuset , där Cardiologjouren kan läsa av det , och ge ordinationer.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Trodde akutbilarna skulle avskaffas. En totalt onödig resurs.
En akutbil med läkare är bra , men inte med sedvanlig ambulanspersonal. (usk/ssk)
Det dumförklarar ju bara övrig ambulansbesättning. :kocko
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top