I fall ni kommer först till en olycka

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
:mattias När olycken händer, se också till att det finns uttrymme for evt. landingsplats f. ambulans helikopter.


"Lärdom från Tungelsta-leden igår"
 

zer0racer

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Jag är bara en förbipasserade här inne. Ville bara säga att det va ett mycket bra inlägg. Lärorikt och en ögonöppnare. Det fick mig att inse vilken tur jag hade den där sommaren 1996 då jag krockade med ett rådjur i 90 knyck. Tur att jag "bara" fick en öppen fraktur på vänster överarm, en rejäl smäll på ena knät, ena sidan av höften, och ett konstigt krasade ljud i käken i flera månader efter olyckan.

Har fått höra av min familj i efterhand att akutpersonalen sagt att det va tur att jag hade ryggskydd. Det såg ut på skinnstället som om jag landat på ryggen/huvudet/nacken och sedan rullat runt, men jag vet inte. Såg ut på hjälmen som man kört med en vinkelslip över den från nacken snett upp över hjälmen och fram till var visiret en gång suttit.

Det sista jag minns (förutom rådjurets stora svarta öga, den bruna pälsen och svordomen som ekade i mitt huvud när jag greppade bromshandtaget och stampade ner fotbromsen) är att jag är långt över styret och ser framskärmen, sen blev det svart och jag vaknade upp i diket. Kunde inte röra mig och hade ont i armen. Som tur var va det en MC-kille som va först på platsen, han ställde cykeln upp där den va i motsatta diket och slog av tändningen. Han pratade med mig och på min egen begäran hjälpte mig av med hjälmen. Jag sa att nacken kändes okej och att det var alldeles för varmt, jag ville ta av den. Sedan inom 20-25 minuter kom ambulansen. Då hade jag ONT. Har nog aldrig bitit ihop mina tänder så hårt förut. Resten fixade sig tack vare personalen på Ljungby Lasarett. Stort tack till dom.

Har inte haft råd med någon ny MC sedan dess. Så vila i frid min underbara ZX-6R. Nån dag så kanske.. om tjejen tillåter det vill säga. :)

Tack för ordet
Zer0Racer
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
valmers skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad det tjänar till att utöva första hjälpen på en person som förolyckats?

Som redan sagts så betyder ju förolyckad inte nödväntigtvis död, men för att vara lika petig så.. du som lekman kan inte avgöra om någon är död förutom om huvudet är avskiljt från kroppen eller om kroppen är ruttnad(inte helt vanligt vid trafikolyckor).

Tack för en uppfriskande tråd.
 

Mezzanine

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Västerhaninge, Stockholm
Hoj
CBR900RR -97
Regelbunden första hjälpen

En gång om året, uppdatera kunskaperna! Kostar inte mycket. Eller ni som har möjlighet, se till att dra i trådar så att ert arbete ordnar eller skickar er på utbildning. Ingen chef kan påstå att det inte är en bra kunskap. Visar ju också tecken på ansvar.

Eller kombinera utbildningen med mer skojj, t.ex. dykcert för er som gillar att bada.

Och som några ord för er som kanske är rädda för att göra fel... Bättre att försöka och misslyckas än att inte ens försöka. Ni har i de flesta fall påverkat till det bättre!
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Svar till ambulans och övriga.
Hej.

Har läst funderingarna om hur man ska agera vid en olycksplats, och jag måste instämma i allt du skriver.
Det är nog ett utav det bästa jag läst på Sporthoj.com.

Jag har själv varit i situationer som du beskriver, på båda sidorna.
Både som förste man på plats samt som den olycksdrabbade.

Jag tänkte skriva om den senare.

Jag själv, planterade både mig själv och min mc i ett träd mitt i säsongen 1996, och vad jag minns om hur jag fungerade precis efter olyckan var att jag inte riktigt var med i matchen.

Mina skador var bla. krossad handled (den låg liksom åt andra hållet), krossat lårben (kommer ihåg att benet låg i en halvcirkel) trasig höftled osv…

Jag hade en fruktansvärd tur.
Jag hade med mig ett knippe kamrater som släpade fram mig under hojen eftersom att det läckte lite för mycket bensin för att det var hälsosamt att vara i närheten, samt att jag blev så chockad att jag inte kände att jag borde ha ont.

Men.
Jag skulle prompt ha av mig hjälmen eftersom att jag tyckte att det var besvärligt att andas med den på, samt att jag skulle ha av mig skinnstället för att inte ambulanspersonalen skulle klippa sönder mitt fina skinnställ.
Skinnställsjackan lyckades jag trassla av mig, men när kom till skinnställsbyxorna hade lårbenet svullnat så mycket att det liksom var lönlöst att ens prova.

Vad jag vill komma till är att om man kommer fram till en olycksplats och personen försöker sig på en massa dumheter som jag gjorde, att man verkligen ser till så att han/hon ligger still för att på så sätt inte förvärra skadan mera.

Jag har nu haft 7 års helvete. Med otaliga operationer som följd.
Jag har fått ny höftled, det krossade lårbenet blev 4 cm kortare än det andra, och för att slippa gå med specialskor, så sågade jag av det hela benet lika mycket, med följd av att jag inte är lika stark i lårbenen samt att man skäms när man haltar runt i badbyxor eftersom att det ser ut som om man slagits med en motorsåg + att jag har kapat av lite krossade tår. Man känner sig ledbruten och gammal på morgonen samt på kvällarna, och jag kommer inte att kunna spela fotboll med mitt barn.

Jag skulle inte ha klantat till det om jag hade haft lite mer självkännedom. Det blev en tävling på vägen och jag visste att någon olycka skulle aldrig hända mig.

Jag är jätteglad att jag lever, och jag kommer inte att klaga på skatten i Sverige eftersom att jag har lite att betala av.

Ett jättetack till alla sjukvårdsmän/kvinnor som orkar att hålla på med sitt ovärderliga arbete i ur och skur, med skitdåligt betalt.

Så snälla… ta det lite vackert på vägarna.
Åk inte fortare än ni klarar av.
Och att man kommer fram sist betyder inte att man kör sämre än någon annan.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
R1100S-01 skrev:
Svar till ambulans och övriga.
Hej.

Har läst funderingarna om hur man ska agera vid en olycksplats, och jag måste instämma i allt du skriver.
Det är nog ett utav det bästa jag läst på Sporthoj.com.

Jag har själv varit i situationer som du beskriver, på båda sidorna.
Både som förste man på plats samt som den olycksdrabbade.

Jag tänkte skriva om den senare.

Jag själv, planterade både mig själv och min mc i ett träd mitt i säsongen 1996, och vad jag minns om hur jag fungerade precis efter olyckan var att jag inte riktigt var med i matchen.

Mina skador var bla. krossad handled (den låg liksom åt andra hållet), krossat lårben (kommer ihåg att benet låg i en halvcirkel) trasig höftled osv…

Jag hade en fruktansvärd tur.
Jag hade med mig ett knippe kamrater som släpade fram mig under hojen eftersom att det läckte lite för mycket bensin för att det var hälsosamt att vara i närheten, samt att jag blev så chockad att jag inte kände att jag borde ha ont.

Men.
Jag skulle prompt ha av mig hjälmen eftersom att jag tyckte att det var besvärligt att andas med den på, samt att jag skulle ha av mig skinnstället för att inte ambulanspersonalen skulle klippa sönder mitt fina skinnställ.
Skinnställsjackan lyckades jag trassla av mig, men när kom till skinnställsbyxorna hade lårbenet svullnat så mycket att det liksom var lönlöst att ens prova.

Vad jag vill komma till är att om man kommer fram till en olycksplats och personen försöker sig på en massa dumheter som jag gjorde, att man verkligen ser till så att han/hon ligger still för att på så sätt inte förvärra skadan mera.

Jag har nu haft 7 års helvete. Med otaliga operationer som följd.
Jag har fått ny höftled, det krossade lårbenet blev 4 cm kortare än det andra, och för att slippa gå med specialskor, så sågade jag av det hela benet lika mycket, med följd av att jag inte är lika stark i lårbenen samt att man skäms när man haltar runt i badbyxor eftersom att det ser ut som om man slagits med en motorsåg + att jag har kapat av lite krossade tår. Man känner sig ledbruten och gammal på morgonen samt på kvällarna, och jag kommer inte att kunna spela fotboll med mitt barn.

Jag skulle inte ha klantat till det om jag hade haft lite mer självkännedom. Det blev en tävling på vägen och jag visste att någon olycka skulle aldrig hända mig.

Jag är jätteglad att jag lever, och jag kommer inte att klaga på skatten i Sverige eftersom att jag har lite att betala av.

Ett jättetack till alla sjukvårdsmän/kvinnor som orkar att hålla på med sitt ovärderliga arbete i ur och skur, med skitdåligt betalt.

Så snälla… ta det lite vackert på vägarna.
Åk inte fortare än ni klarar av.
Och att man kommer fram sist betyder inte att man kör sämre än någon annan.

Tack för dom orden....
och för att du delar med dig av dina upplevelser... tagit ur det verkliga livet, det är ju ofta så som du berättar olyckor händer.

Tror jag vet vad du gått igenom, efter att ha hämtat ett antal liknande olyckor. Tyvärr så uppskattar man inte livet mera innan nåt har hänt..
Men roligt att se att du hämtat dig igen.. och ser saker på lite annat sätt.

Man behöver inte va värst.. det är ju den som inte vurpar som är vinnaren i slutet allafall.

Kör försiktigt där ute :tummenupp
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Hmmm.
Glömde en "liten detalj".
I dagens cyklar finns det mesta i verkstygsväg, jag har i min svarv tex. en repsats för ev. punkteringar.
Men det som inte finns är en liten första förbandsutrustning.
Efter min klotning så tar jag alltid med mig en första förbandsutrustning.
Jag har köpt förvarets lilla gröna första förbandskudde, och den får garanterat plats på alla hojar.
Jag har tyvärr varit tvungen att använda den 2 gånger. Det var inga svåra skador, men det var ett rätt stort blodflöde.
Hade jag inte haft detta lilla första förband så hade jag löst det med mina strumpor osv. men, nu kunde jag plocka fram riktiga grejer och göra det mera ordentligt vilket sjukvårdspersonalen och dom skadade var mycket tacksamma för.

Det är ingen stor kostnad för oss alla, och jag tycker att det borde vara en obligatorisk utrustning hos varje trafikant i trafiken.
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Man borde nästan skriva ut detta och plugga in det hela.
 

L. Kongo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
I en kartong
Hoj
Dakota
Re: skitbra info!

bikerwoman skrev:
Bra info tycker även jag som e kirurgsjuksköterska :tummenupp
Men det allra bästa rådet är: Kör som om ni vore osynliga!!

Ja ni på Kir borde läsa på detta rejält. :p
Inte bara Vicryl tvånolla som existerar.
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
Riktigt bra inlägg!

Kom ihåg att alltid ha ordentliga skyddskläder och hjälm! det är skitsamma om ni "bara" ska åka några km till en kompis.. PÅ MED STÄLLET FÖR FAEN! =)
 
Last edited:

Polisen II

Polisen ser dig!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
På station
Hoj
Blå och vit BMW
En liten grej att tänka på om det är bilar inblandade. försök närma er dessa framifrån. Om föraren har skadat nacken och hör er komma från sidan kan han/hon vrida på huvudet instinktivt och det kan ju vara klart obra... Annars tycker jag att det är ett klockrent inlägg! Tack!! :tummenupp
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Polisen II skrev:
En liten grej att tänka på om det är bilar inblandade. försök närma er dessa framifrån. Om föraren har skadat nacken och hör er komma från sidan kan han/hon vrida på huvudet instinktivt och det kan ju vara klart obra... Annars tycker jag att det är ett klockrent inlägg! Tack!! :tummenupp


En som läst PHTLS boken märker jag.... :tummenupp
Ja ... fast nu koncentrerar vi oss på att få folk att överleva.... det där ju mera finliret... Har man flera skadade i en bil så går man inte till den som kan vrida på huvet . utan den som sitter medvetslös .. Har man bara en till synes rätt så ok, så visst då kan det ju vara lämpligt.....

lägg krutet på att skapa fria luftvägar , det är det man dör av . inget O2 = inget liv :fakta
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
Kan det inte vara en bra idé att dom som vill kör en kurs i första hjälpen. Om alla betalar en liten peng så det räcker till hyrning av dockor osv. Jag vet att min syster skulle ställa upp och lära ut. Hon är certifierad för första hjälpen utbildningar.

Men vi har ju några här som kan det. Typ ambulans.


Det tycker jag skulle vara en bra idé :)



/Annicka
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Annicka skrev:
Kan det inte vara en bra idé att dom som vill kör en kurs i första hjälpen. Om alla betalar en liten peng så det räcker till hyrning av dockor osv. Jag vet att min syster skulle ställa upp och lära ut. Hon är certifierad för första hjälpen utbildningar.

Men vi har ju några här som kan det. Typ ambulans.


Det tycker jag skulle vara en bra idé :)



/Annicka

Ja jag är själv instruktör i HLR... och kan utfärda certifikat. Problemet är att det går inte att va så många när man gör det...
10 st max åt gången om det ska bli ordentligt genomfört... Men idén är inte dum :tummenupp
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
ambulans skrev:
Ja jag är själv instruktör i HLR... och kan utfärda certifikat. Problemet är att det går inte att va så många när man gör det...
10 st max åt gången om det ska bli ordentligt genomfört... Men idén är inte dum :tummenupp


Jo det är synd att det inte går att vara så många. Men man får kanske köra i omgångar.
Eller om man är fler instruktörer så kan man ju ta fler personer.

Det tåls att tänka på.




Jag skulle lungt betala extra för att instruktören skulle få lite lön för mödan.



//Annicka
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Annicka skrev:
Jo det är synd att det inte går att vara så många. Men man får kanske köra i omgångar.
Eller om man är fler instruktörer så kan man ju ta fler personer.

Det tåls att tänka på.




Jag skulle lungt betala extra för att instruktören skulle få lite lön för mödan.



//Annicka

ja allt går, men de som kostar är ju dockorna som man över på, samt annan material, de är en film man ska visa... och sen är det rengöringsmedel som man har på mellan varje deltagare, sprit att tvätta munnen på dockan alltså..
Certifikaten man skriver ut kostar åxå att köpa in... osv..
Men allt sånt finns att hyra av hjärt-lungräddningsföreningarna...
Men att utbilda 100 st, det är ett jättejobb.. i och med att man bara kan vara ca: 7 åt gången... är man fler så blir det bara surr och svårt att få alla att öva på dockan ordentligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top