Någon som torskat på ölresa?

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Torskade i tyskland, 1liter sprit för mycket. Fick pröjsa 85 euro, kändes surt när flaskan bara kostade 75kr. På den resan blev vi stoppade av civilpolis på autobahn, det var inte alls kul , när två herrar med händerna på pistolen börjar gapa. Men allt var ett missförstånd då de letade efter en liknande bil.
Poliserna i bayern är hårda as :huvet
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Maxxi skrev:
Torskade i tyskland, 1liter sprit för mycket. Fick pröjsa 85 euro, kändes surt när flaskan bara kostade 75kr. På den resan blev vi stoppade av civilpolis på autobahn, det var inte alls kul , när två herrar med händerna på pistolen börjar gapa. Men allt var ett missförstånd då de letade efter en liknande bil.
Poliserna i bayern är hårda as :huvet

Torskade ni i Tyskland med en flaska för mycket? Vad torskade ni på? :va
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
blacktriple skrev:
Torskade ni i Tyskland med en flaska för mycket? Vad torskade ni på? :va
Hade handlat spriten i ett icke Eu land, vilket vi inte tänkte på. Får väl bara ta in typ 1 liter sprit om landet inte tillhör Eu.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
BMW R90s skrev:
Vill bara varna för Östgötagri polisen som kollar vikter på E4.
En sann samhällsinsats :mad:
http://www.corren.se/archive/2005/5/13/i67d5ib4f3wxs8u.xml?category1=1097835189-14&
Vad är det för fel med att kontrollera vikten. Är ju verkligen en trafikfara om de inte kan styra bilen tillräckligt bra. Tänk om du skulle köra om med hojen och bilen framför börja få sladd p.g.a att bilen inte betedde sig som den brukar göra. Folk brukar vara väldigt intoleranta mot polisen fram tills det händer en allvarlig olycka, då helt plötsligt har inte polisen gjort tillräckligt. :kocko
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Någon som har provat den där nya butiken Dandiscount i Heiligenhafen? Tar det lång tid att åka dit?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hållundan skrev:
Som sagt, vad jag fått för mig nu på senare år är endast (nästan) vikten som spelar någon roll. De KAN vara jävligt kinkiga.

Förresten, någon som vet hur mycket man FÅR lasta i en Volvo 745? Jag vet hur mycket man KAN få in...

:lol

Nån som vet reglerna för överlast?

Jag kör ju en del i jobbet med lätt lastbil och då medför överlast olovlig körning (som att man kör tung lastbil) och körkortsdragning. För lastbil är det just bara överlast och böter.

Hur är det för mindre skåpbilar och personbilar?
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Emmi skrev:
Nån som vet reglerna för överlast?

Jag kör ju en del i jobbet med lätt lastbil och då medför överlast olovlig körning (som att man kör tung lastbil) och körkortsdragning. För lastbil är det just bara överlast och böter.

Hur är det för mindre skåpbilar och personbilar?


Alla fordon har ett registreringsbevis. Där står hur många kilo som just det fordonet får lasta. Överlast kan i fallet personbil (kombi) / skåpbil knappast leda till olovlig körning utan endast böter för just överlast. Sen bedöms väl lastens säkring också från fall till fall. Kan någon del av lasten falla av så kan det väl bli tal om vårdslöshet i trafik mm.

Jag är även tveksam till att du får köra vidare utan att lasta ur en del i typ ett annat fordon eller på ett släp.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
raceman_peps skrev:
Alla fordon har ett registreringsbevis. Där står hur många kilo som just det fordonet får lasta. Överlast kan i fallet personbil (kombi) / skåpbil knappast leda till olovlig körning utan endast böter för just överlast. Sen bedöms väl lastens säkring också från fall till fall. Kan någon del av lasten falla av så kan det väl bli tal om vårdslöshet i trafik mm.

Jag är även tveksam till att du får köra vidare utan att lasta ur en del i typ ett annat fordon eller på ett släp.

Ok, nån som är säker på hur det är för lätt lastbil. Vad har jag hört (flera källor) så om man lastar för mycket räknas det som att man kör lastbil på Bkort och åker dit för olovlig körning med tanke på att totalvikten överstiger 3500kg.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Emmi skrev:
Ok, nån som är säker på hur det är för lätt lastbil. Vad har jag hört (flera källor) så om man lastar för mycket räknas det som att man kör lastbil på Bkort och åker dit för olovlig körning med tanke på att totalvikten överstiger 3500kg.


Lätt lastbil då behöver inte vikten överstiga 3500kg. Exempel. Min Inca får lasta 600 kg men kärran väger bara 1300 eller nått sånt. Jag kommer inte äns upp i 2ton.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Qwerty skrev:
Lätt lastbil då behöver inte vikten överstiga 3500kg. Exempel. Min Inca får lasta 600 kg men kärran väger bara 1300 eller nått sånt. Jag kommer inte äns upp i 2ton.
En Inca är väl snarare en skåpbil i talespråk även om den är reggad lätt lastbil.

När man pratar om lätt lastbil brukar man väl prata om bilar i stil med den nedan? Iaf gör man det här i stan...

44000_THW419.jpg
 
Last edited:

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
för att vara lite besserwise nu.... en pall i SVERGIE iaf, 33cl burkar, är EXAKT 81 flak/lock/plattor eller vad man kallar det...

Jobbat på carlsberg en tid... 9 flack på varje varv o 9 varv på höjden.
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
SFB skrev:
Ingen som fyller 30 inom den närmsta tiden. Alla är runt 22... Kanske räcker med att säga att man är student :fyllisar Är det säg 20-30% över deras riktmärken kan man väl fan inte torska.
!

eller så tar man med sej en tös! Å när dom stoppar en tar man tag i henne å ser lite lagom gosig ut! När dom börjar ifrågasätta mängden sprit säger man bara " -Nej konstapeln, vi har inte för mycket med oss, vi ska gifta oss inom kort och det här är till bröllopsfesten!" :hihi
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Emmi skrev:
En Inca är väl snarare en skåpbil i talespråk även om den är reggad lätt lastbil.

När man pratar om lätt lastbil brukar man väl prata om bilar i stil med den nedan? Iaf gör man det här i stan...

Du kan ju tom lastbilsregistrera en liten golf diesel, som då blir lätt lastbil. Jag törs inte säga något med säkerhet angående vikten och körkortet, men jag vet att det är bättre att köra ett litet släp överlastat än ett stort släp över sin behörighet med mindre vikt om du hänger med på vad jag menar. Det ena ger uppbåd till vanliga böter, det andra blir olovligt. Sen har de en procentenhet de räknar efter, tex 15% av totalvikten, där börjar de ge böterna etc. Men har hört det också. Jag har stora öron om du undrar....
 

spett

inte som alla andra barn
Gick med
1 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
För tillfället inte ens en trampcykel :(
Emmi skrev:
En Inca är väl snarare en skåpbil i talespråk även om den är reggad lätt lastbil.

När man pratar om lätt lastbil brukar man väl prata om bilar i stil med den nedan? Iaf gör man det här i stan...

44000_THW419.jpg


Precis en sån där hade jag sist jag var ner (hyrbil från statoil)

Hade med mig 300 plattor öl och ca 60 liter sprit och runt 100 liter vin hem :hihi

Undrar varför den kändes lite trött på hemvägen? :va :confused: :tungan


Dom borde se över den där spoilern på taket lite. Den sitter alldeles för nära skåpet för när allt var ilastat så tog spoilern i skåpet och det gnekade som fan när man rullade igenom tullen. :kocko :3freak :rolleyes:
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
spett skrev:
Precis en sån där hade jag sist jag var ner (hyrbil från statoil)

Hade med mig 300 plattor öl och ca 60 liter sprit och runt 100 liter vin hem :hihi

Undrar varför den kändes lite trött på hemvägen? :va :confused: :tungan


Dom borde se över den där spoilern på taket lite. Den sitter alldeles för nära skåpet för när allt var ilastat så tog spoilern i skåpet och det gnekade som fan när man rullade igenom tullen. :kocko :3freak :rolleyes:
Går det att motivera så mkt alkohol om man skulle bli stoppad i tullen?

Isf. är det ju ett gubbsäkert sätt att få hem en "liten skörd" på.

Om inte, grattis, för du hade turen att "vinna" över dom svenska superskatterna! :hihi
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det var det jag skrev. Man brukar kalla dem skåpbil och sån som jag visade på bilen lätt lastbil. Trots att de är reggade lika. Iaf här i stan.

//Emmi

Dee_cati skrev:
Du kan ju tom lastbilsregistrera en liten golf diesel, som då blir lätt lastbil. Jag törs inte säga något med säkerhet angående vikten och körkortet, men jag vet att det är bättre att köra ett litet släp överlastat än ett stort släp över sin behörighet med mindre vikt om du hänger med på vad jag menar. Det ena ger uppbåd till vanliga böter, det andra blir olovligt. Sen har de en procentenhet de räknar efter, tex 15% av totalvikten, där börjar de ge böterna etc. Men har hört det också. Jag har stora öron om du undrar....
 

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
BMW R1200GS,
spett skrev:
Precis en sån där hade jag sist jag var ner (hyrbil från statoil)

Hade med mig 300 plattor öl och ca 60 liter sprit och runt 100 liter vin hem :hihi

En fråga bara, hur kan man som privatperson ha nytta av 300 plattor öl och 60 liter sprit? :confused: Jag menar om man inte är en bov och säljer till fjortisarna :mad:

Jag är inte nykterist eller så men vilka problem folk skaffar sig för att få tag på drickat. Så j-a många :fyllisar party har man väl inte eller????
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top