Viking Motor Park nyheter

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
med allt gnäll emot "motorbana" så kanske dom skulle kalla det för "trafikövningsplats" för vem kan protestera mot en sådan:va alla vägar är ju en "övningsplats" enligt den uppkörningsledaren jag hade så skulle man ju nu ut och träna/öva efter att man fick kortet :D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Mer från mötet i förra veckan

1142001rb4.jpg


1143001ak6.jpg
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Ja, mycket bra beskrivet. Det var i sin enkelhet så tydligt och snyggt exempelfierat att vidare repliker om "koldioxidutsläpp pga själva körningen på banan" ter sig meningslösa.

Snyggt!

... just det. 0,18 % av totala CO2 utsläpp. Om vi miskar 5%, så går vi ner till 0,17 typ.

Kina gick nyligen om USA som största CO2 utsläppare, och de ökar väl med???? per år.... Ja, vad har kina och i vilken takt ökar de?

Så vad motsvarar då motorbanan i Enköping av sveriges utsläpp. Får man gissa på 1e-6 av sveriges utsläpp

(antag att 1000 av sveriges 10 e6 invånare dedikerar 1/100 del av sitt årliga CO2 utsläpp pga banan, dvs 1000 pers dedikerar 3,5 dagar om året och allt de äter, spenderar och indirekt CO2 genererar är relaterar till motorbanans belasning->

1000 1
_____ * ____
10 000 000 100
)

så, våra 0,18 % borde då öka med en miljondel (här räknar vi tiopotenser, inget annat) om banan byggs (men som Mossberg skriver, om vi inte åker til motorbanan så åker vi till Globen o kollar på Bruce Springsteen, och då är han miljöboven)

Men om en miljon svenskar skiter i Thailandsresan? Vad händer då med CO2 utsläppen?
 

Dr.Bike

Guest
... just det. 0,18 % av totala CO2 utsläpp. Om vi miskar 5%, så går vi ner till 0,17 typ.

Kina gick nyligen om USA som största CO2 utsläppare, och de ökar väl med???? per år.... Ja, vad har kina och i vilken takt ökar de?

Så vad motsvarar då motorbanan i Enköping av sveriges utsläpp. Får man gissa på 1e-6 av sveriges utsläpp

(antag att 1000 av sveriges 10 e6 invånare dedikerar 1/100 del av sitt årliga CO2 utsläpp pga banan, dvs 1000 pers dedikerar 3,5 dagar om året och allt de äter, spenderar och indirekt CO2 genererar är relaterar till motorbanans belasning->

1000 1
_____ * ____
10 000 000 100
)

så, våra 0,18 % borde då öka med en miljondel (här räknar vi tiopotenser, inget annat) om banan byggs (men som Mossberg skriver, om vi inte åker til motorbanan så åker vi till Globen o kollar på Bruce Springsteen, och då är han miljöboven)

Men om en miljon svenskar skiter i Thailandsresan? Vad händer då med CO2 utsläppen?


Ja, och avgaser är globala, det glömmer miljötomtarna i Enköping.
MEn man klär in sin egoism i miljöformulerade åsikter.
Det handlar enbart om oginhet och att de hatar motorsport som företeelse.
Inget annat. Miljön skiter de blanka fan i på klarspråk, för de VET att denna lilla motoraktivitet helt saknar signifikans.
Eller vänta...fattar de det?


Think again...not! :skrämd
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det handlar enbart om oginhet och att de hatar motorsport som företeelse.
Inget annat. Miljön skiter de blanka fan i på klarspråk, för de VET att denna lilla motoraktivitet helt saknar signifikans.
Eller vänta...fattar de det?


Think again...not! :skrämd

Jag har fått lite samma känsla. Det är ingen som klagar p.g.a de miljömässiga skälen utan mest på miljögissningar från kvällspressen. Det är motorsporten man (eg.) klagar på. Synd bara att man måste ta debatten till dagisnivå (tänker på min insändare) för att folk ska sluta måla upp domedagsprofetior till höger och vänster.
Då Far min bor precis intill där banan KOMMER byggas så hör man ju en hel del om vad hans grannar säger. Vissa är så korkade att man blir mörkrädd. En tant beklagade sig över att hennes vinbärsbuskar skulle dö nu när det kommer bli så mycket utsläpp från rejserbanan. WTF?! Med tanke på att inte ens 1 av 1000 från Enköping tillhör begåvningsreserven så skulle det inte förvåna mig om Naturvårdsverkets lobbyister fått hela stan att ha denna felaktiga tro om VMP.

Ne, upp till kamp bröder! Banan måste byggas! :yoparty
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag har fått lite samma känsla. Det är ingen som klagar p.g.a de miljömässiga skälen utan mest på miljögissningar från kvällspressen. Det är motorsporten man (eg.) klagar på. Synd bara att man måste ta debatten till dagisnivå (tänker på min insändare) för att folk ska sluta måla upp domedagsprofetior till höger och vänster.
Då Far min bor precis intill där banan KOMMER byggas så hör man ju en hel del om vad hans grannar säger. Vissa är så korkade att man blir mörkrädd. En tant beklagade sig över att hennes vinbärsbuskar skulle dö nu när det kommer bli så mycket utsläpp från rejserbanan. WTF?! Med tanke på att inte ens 1 av 1000 från Enköping tillhör begåvningsreserven så skulle det inte förvåna mig om Naturvårdsverkets lobbyister fått hela stan att ha denna felaktiga tro om VMP.

Ne, upp till kamp bröder! Banan måste byggas! :yoparty

Bra insändare!
Din fars hus lär ju stiga ordentligt i värde om banan blir av, det finns ju dem som gillar motorsport:tummenupp
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Man kan väl nästan tycka att jolly bob överdriver lite lätt va...
Men det va ju en fin photoshoppning..fast den hade varit lysand om båten kört över en familj med stackars svanar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skrämselpropaganda *suck*
Lite intressant ändå att dom numera är så desperata att dom tar till sådant där.

Men ändock ännu mera intressant att pressen faktiskt tar med det.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den här miljöpartisten är riktigt riktigt vass..... Irriterande skarpt skrivet!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top