Nyss fått tillbaka körkort - försäkra?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Jag hade kollat upp premien på min zx9a hos IF och den skulle kosta mig 17500:- hel/hel. Nu vart jag av med körkortet i 2 månader och nu när jag fått tillbaka kortet och tänkte ställa på mc'n kostar den helt plötsligt 49800:-! Dom räknar med det datum jag fått tillbaka mitt kort.

Finns det något bolag som ser på saken annorlunda? Jag lär ju inte hosa upp 50k/år alltså! Vilket bolag skulle vara bäst om man nyss fått tbaka kortet?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Tror att Folkskam skiter i det och går på ursprungligt datum men de är så jävla dyra på halv o hel att det inte lönar sig ändå....

När jag har påtalat detta för vägverket så säger de att detta inte är ett problem....men som sagt vägverket styrs väl från Borlänge och de flesta vet ju vilket klientel som bor där....
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
va det inte en tråd för ett tag sedan om att det är det datumet man tog kortet som ska stå i databasen ?? och på det nya körkortet?
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Har samma problem och talade med VV om detta. I databasen står tydligen ursprungsdatum men det är lätt för försäkringsbolagen att även kolla historiken. Det hjälper inte att beställa nytt KK. Möjligheten att få ett nytt KK gratis är borttagen men om man vill kan m,an beställa ett nytt men det gör som sagt ingen skillnad i databasen.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Vägverket har bestämt att om man beställer ett nytt körtkort skall datumet för det ursprungliga körkortet stå kvar och inte ersättas av det nya datumet när du fick tillbaka körkortet. Jag vet dock inte från vilket datum men har för mig att det var nu i sommar.

När det gäller f-bolag så tänker olika f-bolag på olika sätt. Vissa bryr sig inte om att du har blivit av med körkortet så om du påpekar när du egentligen tog det så kollar det i sina datorer och rättar till det, andra f-bolag anser dock att om du har kört så illa i trafiken så är du ingen "god risk" vilket gör att de anser att du skall börja om igen med bonusen. Korkat enligt SMC!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hmm... Talar vi om tecknande av en NY försäkring? då är det kanske så men har man haft en hoj tidigare och har en vilande försäkring - hur blir det i ett sådant fall?
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag tror inte det skall vara någon skillnad. Men som sagt olika f-bolag tycker olika så det går inte att svara exakt på din fråga.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Har fått samma bekymmer själv efter att jag förlorade lappen, hojpremier som inte liknar nåt och min bilpremie dubblerades.

Stanna inte för snuten gott folk, det där med 2000 i böter är bara att glömma, Den verkliga kostnaden med försäkringshöjningarna (under en 5 års period) landar kring 50 papp.

Snacka om skadestånd.. det finns en stämning till till europadomstolen, förhoppningsvis åker Vägverket dit igen för brott mot mänskliga rättigheterna (dubbel bestraffning för samma brott)
 

Daytåna

Åka hoj é skoj!
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Sumpan
Hoj
GSX750R-00+SV650S-99
Råkade ut för samma sak med IF i fjol, va utan kort förra sommarn och när det kom ett nytt försäkringsbrev i höstas hade premien fyrdubblats!! Ja ringde och fråga va fan de höll på med, efter jag skällt ut tanten i 5 min med hänvisning till EU och feltolkade bestämmelser räknade hon om premien och skickade ett nytt försäkringsbevis!

Ge dom vad de tål eller byt bolag! Om du har en gällande försäkring kan de väl knappast ändra den under tiden? Då borde du kunna säga upp den iaf, utan att behöva vänta in årsförfallodagen?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Trygg Kanske har jag, jag fick ingen premiehöjning :tummenupp
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Visst har du rätt i att premierna skall täcka kostnaderna och kostnaderna skapas av vurpor inte av skenförsäkringar. Skenförsäkring är dock en form av försäkringsbedrägeri och är givetvis straffbart. Eftersom premierna är relaterade till risken man utgör som förare så blir premierna högre om man är yngre eller har nytt körkort. Om man då försäkrar på någon annan får inte f-bolaget in den summa pengar som motsvarar risken du(eller någon annan) utgör. Det gör att alla andra får högre premie för att kompensera den premie som du inte betalar.
Det är folk sura på.

Glöm inte bort att det är skillnad på att farsan lånar ut sin hoj (helt OK på de flesta f-bolag) och att du skriver din hoj på farsan och sedan lånar det (inte OK på något f-bolag). Om du råkar ut får något och f-bolaget bevisar att hojen var skenförsäkrad så kan du få 0 kronor i ersättning. Är f-bolaget riktigt gnälliga kan de dels stämma dig att bli betalningsskyldig och dels dra din pappa inför rätten.

Jag håller dock helt med dig i att det är krascherna och stölderna som skapar kostnaderna och i sin tur ger de högre premierna.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
om du vill köpa en mc på avbetalning vilket jag funderar på ! efterssom jag inte har någon form av fastanställning så kan jag ta den på avbetalning på min far (eftersom han anses bättre ekonomisk) detta medför att han kommer att stå som ägare för mc´n ! och det är ägaren som skall stå för försäkringen! hur gör man i detta fallet?? kan det inte bli skit om jag står för försäkringen för ett fordon som någon annan äger? och vad händer om min far klotar sin mc som är försäkrad i mitt namn?
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Visst kan det bli problem.
Ring det f-bolag som du kommer att använda dig av och berätta ditt problem. Se sedan till att du får skriftligt från f-bolaget att försäkringen gäller när du kör den så skall det inte vara något problem vid ev krasch/stöld.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Jag ringde Trygg-Hansa och frågade vad som händer om man

- drabbas av ex.vis 2 månaders spärrtid på körkortet och ställer av sin försäkringsklass 7-mc

- och vad som händer sedan när man vill börja köra igen


Svaret jag fick var att det då inte blir någon premiehöjning, om ingen skada hade uppstått, när försäkringen åter tas upp igen.

T-H utgår också från körkortets ursprungsdatum d.v.s. datumet då man tog körkortet första gången.


Undantaget:

Om körkortet är spärrat 12 månader eller mer blir det en dramatisk höjning av premien.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top