331 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Resultat 1 till 16 av 16
    Medlem Agamemnons avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Svart ZX9R -98

Nyss fått tillbaka körkort - försäkra?

Jag hade kollat upp premien på min zx9a hos IF och den skulle kosta mig 17500:- hel/hel. Nu vart jag av med körkortet i 2 månader och nu när jag fått tillbaka kortet och tänkte ställa på mc'n kostar den helt plötsligt 49800:-! Dom räknar med det datum jag fått tillbaka mitt kort.

Finns det något bolag som ser på saken annorlunda? Jag lär ju inte hosa upp 50k/år alltså! Vilket bolag skulle vara bäst om man nyss fått tbaka kortet?

Keep ´er lit... Hårdings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Suzuki gsx-r 600 K1
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Tror att Folkskam skiter i det och går på ursprungligt datum men de är så jävla dyra på halv o hel att det inte lönar sig ändå....

När jag har påtalat detta för vägverket så säger de att detta inte är ett problem....men som sagt vägverket styrs väl från Borlänge och de flesta vet ju vilket klientel som bor där....

#35 SST600 - 2010 Lawners avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ktm Exc 300 - 11 Enduro
    Garage
    Visa garage
    va det inte en tråd för ett tag sedan om att det är det datumet man tog kortet som ska stå i databasen ?? och på det nya körkortet?

fd. EVIL Johans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Hojlös :-(
    Har samma problem och talade med VV om detta. I databasen står tydligen ursprungsdatum men det är lätt för försäkringsbolagen att även kolla historiken. Det hjälper inte att beställa nytt KK. Möjligheten att få ett nytt KK gratis är borttagen men om man vill kan m,an beställa ett nytt men det gör som sagt ingen skillnad i databasen.

Formely known as Gulsvartkawwa / Gulsnabbtrajja.

Bromsa sent å luta mycket...
    "The harder the conflict, the more glorious the triumph."

Medlem JohanFÖKs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R1 -02
    Vägverket har bestämt att om man beställer ett nytt körtkort skall datumet för det ursprungliga körkortet stå kvar och inte ersättas av det nya datumet när du fick tillbaka körkortet. Jag vet dock inte från vilket datum men har för mig att det var nu i sommar.

När det gäller f-bolag så tänker olika f-bolag på olika sätt. Vissa bryr sig inte om att du har blivit av med körkortet så om du påpekar när du egentligen tog det så kollar det i sina datorer och rättar till det, andra f-bolag anser dock att om du har kört så illa i trafiken så är du ingen "god risk" vilket gör att de anser att du skall börja om igen med bonusen. Korkat enligt SMC!
    -------
    Jobbar ideellt sedan 1998 med försäkringsfrågor inom SMC. Kämpar speciellt för sporthojen, återväxten och för de som kör på mellanklasskörkortet.
    Tävlade i Roadracing 1998-2001.
    Merit: Bäste B-förare år 2000 framför bla Freddy Papunen och Victor Zuber.

Medlem UltraMarines avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Inga märkvärdiga saker
    Garage
    Visa garage

Question

Hmm... Talar vi om tecknande av en NY försäkring? då är det kanske så men har man haft en hoj tidigare och har en vilande försäkring - hur blir det i ett sådant fall?

Medlem JohanFÖKs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R1 -02
    Jag tror inte det skall vara någon skillnad. Men som sagt olika f-bolag tycker olika så det går inte att svara exakt på din fråga.
    -------
    Jobbar ideellt sedan 1998 med försäkringsfrågor inom SMC. Kämpar speciellt för sporthojen, återväxten och för de som kör på mellanklasskörkortet.

hojlös Felixs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    inte
    Har fått samma bekymmer själv efter att jag förlorade lappen, hojpremier som inte liknar nåt och min bilpremie dubblerades.

Stanna inte för snuten gott folk, det där med 2000 i böter är bara att glömma, Den verkliga kostnaden med försäkringshöjningarna (under en 5 års period) landar kring 50 papp.

Snacka om skadestånd.. det finns en stämning till till europadomstolen, förhoppningsvis åker Vägverket dit igen för brott mot mänskliga rättigheterna (dubbel bestraffning för samma brott)

Åka hoj é skoj! Daytånas avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    GSX750R-00+SV650S-99
    Råkade ut för samma sak med IF i fjol, va utan kort förra sommarn och när det kom ett nytt försäkringsbrev i höstas hade premien fyrdubblats!! Ja ringde och fråga va fan de höll på med, efter jag skällt ut tanten i 5 min med hänvisning till EU och feltolkade bestämmelser räknade hon om premien och skickade ett nytt försäkringsbevis!

Ge dom vad de tål eller byt bolag! Om du har en gällande försäkring kan de väl knappast ändra den under tiden? Då borde du kunna säga upp den iaf, utan att behöva vänta in årsförfallodagen?

The older i get the faster i was GSXR1100Rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Gammelgixxer, Suzuki Rizhög Racer, Pro-Mille-R samt en 0,4L Geggmoppe
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Trygg Kanske har jag, jag fick ingen premiehöjning

Medlem ivarzons avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R6 -06

Angry

Gör som många andra, ställ hojen på din far eller liknande.
    "-SKENFÖRSÄKRARE!"kommer folk börja skrika och härja nu, so what? Med dagens jävla premier och helvete är det fan nästan befogat!
    Jag skulle få pröjsa 49.000:-! Det är 5000:- mindre än vad jag köpte hojen för, vilken dum jävel vill/Kommer betala den summan?
    Okej, nästa alternativ, köra oförsäkrat och ge fan i att köra i, lättare sagt än gjort, en olycka händer lätt. Behöver inte alltid vara ditt fel. Tänk på att andra också kan komma till skada..
    Nästa alternativ; Trafikförsäkra. Igen, en olycka händer lätt.. Vill man gå minus 50.000 - 100.000:-? Nej...
    Nästa alternativ; Ställ hojen på din far eller liknande. Farsan fick betala 8600:-hel/hel. Aningens skillnad.. Se bara till att ge fan i att klota så är det inga problem.. ...MEN, OM du skulle råka göra det av olika anledningar, kolla upp så det är okej med försäkringsbolaget att farsan (annan) lånar ut cykeln.. (mitt sa att det va okej, dom höjde bara självrisken med 10.000:- )
    Bara för du har kört omkull så behöver du inte alltid ta det på försäkringen heller, det gynnar ju inte direkt din hojkamrater, ofta blir det billigare att fixa sakerna själv än att ta det på självrisken om du inte skrotat hojen..

Givetvis tycker inte folk om detta,men det är ju bara att inse fakta, folk gör så.
    Hade jag fått pröjsa 12.000:- för att åka hoj över sommaren skulle jag GARANTERAT göra det, men INTE 49.000:- det fattar väl vilken idiot som helst..

-FAKTA-
    Kör försiktigt och defensivt, så minskar olycksrisken och du behöver förhoppningsvis inte använda dig av försäkringen.
    Alla DUKTIGA MORALKÄRRINGAR som åker och wheelar och spelar in filmer o shit och tycker dom är balla kraschar oxå, sen tar dom det på försäkringen...
    Är det så konstigt att premierna är som dom är?! Nej....
    Det beror INTE på att folk skenförsäkrar!
    Sen finns det även folk som kraschar ändå, och olyckor händer även fastän man är försiktig eller en duktig förare..

Nej, sänkta premier och allt detta jävla löjligt tjaffs om "skenförsäkringar" skulle försvinna.
    Undra vad det var för hjärnlös tomte som kom på att skylla på dom som ställer hojen på sin far/mor/bror, för att försäkringen höjs.. Ger folk fan i att STUNTA, SPEXA, eller ligga och KÖRA SOM SVIN på småvägar och sen krascha skulle DET gynna premierna mera, än att Kalle 23år åker runt på sin R6`a i stan, som är skriven på pappa, och kanske kraschar vart 3-4-5 år..

Och ni MORAL KÄRRINGAR som nu kommer börja skrika och bli arga eller förbannade, UP YOURS!

F-A-K-T-A!

Medlem ivarzons avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R6 -06
    ...givetvis är det INTE okej att ställa hojen på mormor som är 93 år, men det förstår väll alla....?

//Martin

Medlem JohanFÖKs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R1 -02
    Visst har du rätt i att premierna skall täcka kostnaderna och kostnaderna skapas av vurpor inte av skenförsäkringar. Skenförsäkring är dock en form av försäkringsbedrägeri och är givetvis straffbart. Eftersom premierna är relaterade till risken man utgör som förare så blir premierna högre om man är yngre eller har nytt körkort. Om man då försäkrar på någon annan får inte f-bolaget in den summa pengar som motsvarar risken du(eller någon annan) utgör. Det gör att alla andra får högre premie för att kompensera den premie som du inte betalar.
    Det är folk sura på.

Glöm inte bort att det är skillnad på att farsan lånar ut sin hoj (helt OK på de flesta f-bolag) och att du skriver din hoj på farsan och sedan lånar det (inte OK på något f-bolag). Om du råkar ut får något och f-bolaget bevisar att hojen var skenförsäkrad så kan du få 0 kronor i ersättning. Är f-bolaget riktigt gnälliga kan de dels stämma dig att bli betalningsskyldig och dels dra din pappa inför rätten.

Jag håller dock helt med dig i att det är krascherna och stölderna som skapar kostnaderna och i sin tur ger de högre premierna.
    -------

#35 SST600 - 2010 Lawners avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ktm Exc 300 - 11 Enduro
    Garage
    Visa garage
    om du vill köpa en mc på avbetalning vilket jag funderar på ! efterssom jag inte har någon form av fastanställning så kan jag ta den på avbetalning på min far (eftersom han anses bättre ekonomisk) detta medför att han kommer att stå som ägare för mc´n ! och det är ägaren som skall stå för försäkringen! hur gör man i detta fallet?? kan det inte bli skit om jag står för försäkringen för ett fordon som någon annan äger? och vad händer om min far klotar sin mc som är försäkrad i mitt namn?

Medlem JohanFÖKs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R1 -02
    Visst kan det bli problem.
    Ring det f-bolag som du kommer att använda dig av och berätta ditt problem. Se sedan till att du får skriftligt från f-bolaget att försäkringen gäller när du kör den så skall det inte vara något problem vid ev krasch/stöld.
    -------

Lågflygande kawapilot 08MeanieGreenies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Kawa ZX-10R (och turbo-porsche)
    Jag ringde Trygg-Hansa och frågade vad som händer om man

- drabbas av ex.vis 2 månaders spärrtid på körkortet och ställer av sin försäkringsklass 7-mc

- och vad som händer sedan när man vill börja köra igen

Svaret jag fick var att det då inte blir någon premiehöjning, om ingen skada hade uppstått, när försäkringen åter tas upp igen.

T-H utgår också från körkortets ursprungsdatum d.v.s. datumet då man tog körkortet första gången.

Undantaget:

Om körkortet är spärrat 12 månader eller mer blir det en dramatisk höjning av premien.
    Senast redigerat av 08MeanieGreenie den 2003-06-18 klockan 16:33.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Kawasaki Mean Streak av Janu4ri

2009 Ducati Monster 696 av Malin

2014 Suzuki GSR 750 av CsabaM

Bloggar
Jobbar på..... av Toyman

Röda districtet.. av Toyman

En jävla knall av Toyman