Koppling för turboeffekt

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
PD skrev:
2172297 Varför inte göra som du blivit tipsad om tidigare i tråden :va :va att ta thunderace kopplingen och ett par starkare fjädrar från hayabusa, det är väl absolut det lättaste och smidigaste å tar ingen tid alls!

Själv så har jag bara monterat haybusa fjädrar (250kr)

jo tanken var ju det, men hitta en koppling från en thunderace!!!

leta som f-n sist men ingen koppling.... bara hela motorer ingen vill ju dela en fungerande motor, dom rasar ju inte precis ofta :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
kithseefried skrev:
2172263 hej igen alla glada!!

nu ca ett år senare har jag börjat intressera mig igen för hojen som stått i delar i ett garage :D

det var ju dethär med kopplingen...

av ngn anledning vill inte herr andersson sälja en laddlockupp till mig så frågan e vad jag ska göra?

en ide är som det står i tråden, lägga ett band runt kopplingskorgen, org lameller och mcexpress busa fjädrar.

men dethära bandet... jag har numera alusvets och har övat på ett antal intercoolers (anledningen till att det inte blev klart= ingen alusvets) så jag funderade på ett 2mm band runt korgen och punkta fast det.. vad tror ni om det?



Vadå INTE vill sälja?? Det är ju inte precis så at jag har laddtryckslockupper till yamaha på hyllan

Dels tar det en jäkla tid att skaffa fram allt som behövs
samt kommer kossta ca 4500- 5000 att tillverka oneoff

Kopplingskorgen är desutom det viktigaste komponenten i vilket fall som helst

Så fixa först en thunderacekoppling med busafjädrar så kommer det att funka klockrent

Laddtryckslockuppen är skitbra och klarar sig med mindre fjädertryck
men tycks inte va det viktigaste i detta fallet
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
andersson turbo skrev:
2172390 Vadå INTE vill sälja?? Det är ju inte precis så at jag har laddtryckslockupper till yamaha på hyllan

Dels tar det en jäkla tid att skaffa fram allt som behövs
samt kommer kossta ca 4500- 5000 att tillverka oneoff

Kopplingskorgen är desutom det viktigaste komponenten i vilket fall som helst

Så fixa först en thunderacekoppling med busafjädrar så kommer det att funka klockrent

Laddtryckslockuppen är skitbra och klarar sig med mindre fjädertryck
men tycks inte va det viktigaste i detta fallet


nej det fattar jag med!!!

men du svara ju inte på pmett som jag sände dig du läste men svara inte!

jag lägger gärna 5k på din lockup men måste jag endå ha thunderrace korgen? eller kan du fixa ett komplett paket?

vad menar du med = men tycks inte va det viktigaste i detta fallet
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
kithseefried skrev:
2172313 jo tanken var ju det, men hitta en koppling från en thunderace!!!

leta som f-n sist men ingen koppling.... bara hela motorer ingen vill ju dela en fungerande motor, dom rasar ju inte precis ofta :)

Tror jag såg en sån kopplingskorg på eBay för inte så länge sedan. Kika, NU! :tomten
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
kithseefried skrev:
vad menar du med = men tycks inte va det viktigaste i detta fallet

Förmodligen "den starkare korgen med andra fjädrar pallar för moderat laddning och laddtrycks-lockup behövs inte så länge du inte planerar för 350+ hästar", eller nåt sånt.
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
andersbrink skrev:
2172494 Förmodligen "den starkare korgen med andra fjädrar pallar för moderat laddning och laddtrycks-lockup behövs inte så länge du inte planerar för 350+ hästar", eller nåt sånt.

okej tack för uträtning av frågetecken :tummenupp


nej ngra 350 blir det inte, närmare 250, tänkte mig 200 på slangen ungefär, finns ingen anledning att ha mer.. har andra grejer som e roligare i 300 knutar

men om ngn känner till eller har en thunderrace korg så kan ni pm:a mig!

ebay var ialafall nit....
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
har du kollat vad en ny kostar? Om du var beredd att betala 5t för anderssons lockup så kan du nog ringa till närmsta handlare och beställa en splirrans ny kopplingskorg (utan att ha en aning om vad dom kostar)
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
Fürstenhoff skrev:
2172485 Detta forum är bra lustigt i bland!! :va

Det finns två Über proffs att vända sig till när det rör detta problem och turbo konverteringar generelt varvid den ena av dem Peter Andersson som redan gett ett mycket bra svar på trådskaparen fråga rörande vad som krävs eller inte så varför inte ta och följa detta råd - för inte tror väl trådskaparen att han kommer att få bättre svar av någon annan på detta forum!! :7peta

Den andra personen att vända sig till är Marklund på McXpress som garanterat kommer att kunna ge trådskaparen det svar han söker!! :7peta

Men att gå runt ån för lite vatten kanske är lättare!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Ps!
Och JA, jag använder en helt standard koppling till min effekt svaga :rolleyes: Hayabusa om man bort ser i från fjädrarna som kommer i från McXpress -men det kanske finns andra på detta forum som använder sin turbo moppe hårdare än jag gör (ja ja, "dåren" Andersson Peter du är undantagen :pannkyss ) och som kan ge trådskaparen ett bättre tips!! :rofl
Ds!


anledningen till att jag inte går bron över istället för att gå runt är ju tillgången på thunderace korgar!! har inte hittat ngn. därför ville jag lösa problemet på annat sätt, är det så konstigt? och jag letar varken efter ett bättre eller billigare svar :fatta! bara en likvärdig lösning. hade jag bara hittat en så hade jag inte frågat.

PD skrev:
2172559 har du kollat vad en ny kostar? Om du var beredd att betala 5t för anderssons lockup så kan du nog ringa till närmsta handlare och beställa en splirrans ny kopplingskorg (utan att ha en aning om vad dom kostar)


förvisso men man vill ju få ngt för 5k eller? anderssons lockup är ju faktiskt fruktansvärt smart, stenhård när du behöver det, slapp som orginal när du ska koppla, det är värt att pröjsa för.

jag har en tryckplatta från maptun liggandes i bilen som ska på min 9000, den tillsamans med sinter lamellen som redan siter på kostar 9lappar, det är inte grejen.

men jag ska kolla vad den kostar ny har faktiskt inte tänkt på det :va tackar!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nåja En hel del PM får jag , ibland hinner man inte och i bland så glömmer man svara


Det Händer även mig när jag Pmar någon
Jag går för den delen inte ut på forumet och hänger ut den personen som "nån som inte bryr sig"


Jag har i tidigare trådar mer eller mindre exakt beskrivit vad som behövs för att bygga turbo på denna motor
Vilket jag även vet att du har läst

Men du går även ut å skriver att du inte "orkar " skruva av tråget på din motor för att koppla ruturoljan från turbon till den redan inbyggda pumpen som sitter i din motor

Du går i stället runt å raggar andra tips om hur du ska slippa undan " besväret" Frågan är ju dock fri

Du får ursäkta mig om jag misstagit ditt bygge för något oseriöst i mina ögon

Men visst jag kan nog bygga dig en laddtryckslockupp om du fixar fram
kopplingskorg + tryckplatta

Faktum kvarstår dock att för under 250 - 280 hk behövs inte denna för att låsa upp


Peter
 

Bifogat

  • Harris_JPEG_227.jpg
    Harris_JPEG_227.jpg
    48 KB · Visningar: 201
Last edited:

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
ang kopplingen får jag väl köpa en NY till thunderace:en med mcexpressfjädrarna, sedan slira sönder den i bänken när skiten mappas!

så kan jag la lägga upp bänkintyget och en bild på kopplingen efteråt så kanske jag gjort fog för din lockup.

om jag "ORKAR" renövera motorn efter allt skrot från kopplingen som sirkulerat......
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
andersson turbo skrev:
2172725 Nåja En hel del PM får jag , ibland hinner man inte och i bland så glömmer man svara


Det Händer även mig när jag Pmar någon
Jag går för den delen inte ut på forumet och hänger ut den personen som "nån som inte bryr sig"


Jag har i tidigare trådar mer eller mindre exakt beskrivit vad som behövs för att bygga turbo på denna motor
Vilket jag även vet att du har läst

Men du går även ut å skriver att du inte "orkar " skruva av tråget på din motor för att koppla ruturoljan från turbon till den redan inbyggda pumpen som sitter i din motor

Du går i stället runt å raggar andra tips om hur du ska slippa undan " besväret" Frågan är ju dock fri

Du får ursäkta mig om jag misstagit ditt bygge för något oseriöst i mina ögon

Men visst jag kan nog bygga dig en laddtryckslockupp om du fixar fram
kopplingskorg + tryckplatta

Faktum kvarstår dock att för under 250 - 280 hk behövs inte denna för att låsa upp


Peter

förlåt mig att jag inte pmade dig mer en en gång.

"orka" gorde jag inte därför att jag inte hade en utförlig beskrivning hur man gjorde och jag "orkade" inte tjata mer på dig om det.

nu har jag 91:ans motor och där e väl ingen dubbelpump

måste man bara gå på din linje?? helt klart kan du dina grejer men om jag anser att det finns ett smidigare sätt att fixa ett problem som duger lika bra är det fel då?? eller att fråga hur andra löst det?

denna tråd blev tråkig
jag lägger upp bilder på hur skiten avancerar på byggtråden och om jag har några frågor ställer jag dom inte på sh

tråkigt att man ska bli tagen för oseriös bara för att inte hojen blev klar förra året eller för att man inte har ngn erfarenhet av hojmotorer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men vaddå, finns inte centrifugalkoppling ala HD till japsare?
Samma idé som laddtryckslockup, hårdare tryck på lamellerna vid större snurr på motorn, fast sköts helt automagiskt med centrifugalkraft.

Dels finns det rena centrifugalkopplingar för dragracing, dels finns det centrifugalförstärkta kopplingar, som har vanliga fjädrar, men en extra centrifugal-förstärkning vid högre varv.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
kithseefried skrev:
2174731 förlåt mig att jag inte pmade dig mer en en gång.

"orka" gorde jag inte därför att jag inte hade en utförlig beskrivning hur man gjorde och jag "orkade" inte tjata mer på dig om det.

nu har jag 91:ans motor och där e väl ingen dubbelpump

måste man bara gå på din linje?? helt klart kan du dina grejer men om jag anser att det finns ett smidigare sätt att fixa ett problem som duger lika bra är det fel då?? eller att fråga hur andra löst det?

denna tråd blev tråkig
jag lägger upp bilder på hur skiten avancerar på byggtråden och om jag har några frågor ställer jag dom inte på sh

tråkigt att man ska bli tagen för oseriös bara för att inte hojen blev klar förra året eller för att man inte har ngn erfarenhet av hojmotorer.


Jag tror allvarligt du har misstagit dig på Peter här,Han försöker hjälpa dig men du vill tydligen inte lyssna på hans goda råd inom detta med turbobyggen, han är en guru på turbobyggen sedan finns det flera som är det på SH....

Frågar man en sak på SH får man räkna med att få svar och ibland så är säkert inte svaret till belåtenhet, men jag kan lova dig att ställer du frågor här så kommer du alltid få svar av någon kunnig människa inom detta område... :tummenupp

All "Kredit" till människorna på SH som ställer upp med svar och egna erfarenheter till "Oss" som inte själv har denna kunskap eller vet i vilken ända vi ska börja i...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
andersbrink skrev:
2188429 Jorå... MTC, MRE, Muzzys och WUSS (tillverkas numera av MTC eller MRE) är några av fabrikaten man kan köpa till våra riskokare.

Jag måste tydligen läsa något nummer av någonting annat än MCM för att hålla mig uppdaterad, men varför kör man inte med såna på turbohojarna då?
Funkar det inte bra i vardaglig användning?
På trimmade harleys verkar det ju funka bra, även om det inte är några monstereffekter man plockar ur gjutjärnet.
Dom verkar ju använda det på hojar som körs som vanliga gathojar, och kopplingen påstås ju vara lättmanövererad ändå.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GuW skrev:
Funkar det inte bra i vardaglig användning?

En gsxr 1127-koppling med två Barnett-fjädrar håller för ca 300 hästar så det är bara när man kliver en bit över 300 som man behöver en lockup. Jag t.ex. har lockup i mina gathojar.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Enklast är att montera kopplingskorgen från YZF thunderace motorn
den är faktiskt mycket bättre och passar rakt av

sen monterar man MC-xpressfjädrarna som dom säljer till hayabusan både billiga och bra man får dock borra upp hålen något i tryckplattan
dom är koniska från början så fjädern går inte ända ner riktigt

Jag brukar faktiskt använda en försänkare som är 20mm utvändigt
de gör inte så mycke att botten inte blir helt plan men bäst är det förståss med en riktig planförsänkare

Glöm alla hårdare fjädrar som säljs till fzr motorn de e bara skit räcker inte långt
Framför allt montera BARA ORGINAL LAMELLER absolut inte så kallade kevlarlameller dom släpper så mycket material så att oljesilen sätts igen direkt
(RAAAAS)

Med dessa mods klarar du lätt 250 hk på den kopplingen
Min laddtrycks-lockup är också ett alternativ men blir ju betydligt dyrare

Ps. det finns även Billet korgar att köpa men är inte helt gratis
Sorry för bump av gammal tråd, men vad menar Andersson turbo med "oljesilen"? Är det slang för oljefiltret? Eller finns det en sil också inne i motorn? Anledningen till att jag frågar är för att jag har en kevlarkoppling.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sorry för bump av gammal tråd, men vad menar Andersson turbo med "oljesilen"? Är det slang för oljefiltret? Eller finns det en sil också inne i motorn? Anledningen till att jag frågar är för att jag har en kevlarkoppling.

De flesta våtsumpsmotorer har en sil på sugsidan av oljepumpen, den är till för att skydda oljepumpen från främmande objekt som hamnat i tråget.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
De flesta våtsumpsmotorer har en sil på sugsidan av oljepumpen, den är till för att skydda oljepumpen från främmande objekt som hamnat i tråget.

Släpper en kevlarkoppling så stora saker att de kan fastna i silen? Jag har en barnettkoppling, ska jag byta kopplingen av rädsla för ras tycker du? Eller kan jag köra med täta oljebyten och klara mig tills nästa gång jag byter koppling?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Släpper en kevlarkoppling så stora saker att de kan fastna i silen? Jag har en barnettkoppling, ska jag byta kopplingen av rädsla för ras tycker du? Eller kan jag köra med täta oljebyten och klara mig tills nästa gång jag byter koppling?

Nej det behöver du inte.....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top