Royal Enfield 500 Bullet - rena skiten eller ej?

Smeden

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sjömarken
Hoj
Honda CBR900rr
Har ev en hoj av nämda märke på intågande i mitt garage och ville bara kolla upp om det är någon här som har erfarenhet av denna indiska kultmoppe?nån som har en uppfattning om kvalité på motor/chassi/allt?kan givetvis INTE jämföras med japanarna och deras teknik men skulle vilja veta om det är ren dynga man köper eller om dom faktiskt funkar och luktar curry när man puttrar fram och sinkar bilister?
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
För den som är van med en moppe från 50 talet så känns nog hojen som ett lyft inte annars, ska erkänna att jag aldrig har kört den men fått bra beskrivning av en tidigare ägare av curryhojen.

Du får ta en provtur och skriva om körupplevelsen.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Den hojen förtjänar respekt :hihi

Kör gärna med den på en bandag och så
vill vi se bilder såklart !!
 

Smeden

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sjömarken
Hoj
Honda CBR900rr
Den härstammar från england men tillverkningen flyttades till indien när det fortfarande va brittkoloni...

det trista med hojjen är ju att den antagligen inte startar när det är dags o kolla på den...skall vara i toppskick och den ser också så ut, men har stått hos en handlare i 2 år och har säkert inte varit igång på lika länge!krävs nog dock inte så stora insatser för o dra igång den så jag funderar på att ta med nåt nytt tändstift o lite startgas och göra ett försök!

Men du Pertan!!hur var den o köra enligt din polares beskrivning då?
 

Smeden

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sjömarken
Hoj
Honda CBR900rr
som jag fattat det hela så är det "helindiskt" nu och ägs av indiens största tillverkar av bil/buss/lastbil...men modellen är nog så gott som exakt likadan som dom vart från början i britternas land!
 

FreddaGädda

Guest
Smeden skrev:
Har ev en hoj av nämda märke på intågande i mitt garage och ville bara kolla upp om det är någon här som har erfarenhet av denna indiska kultmoppe?nån som har en uppfattning om kvalité på motor/chassi/allt?kan givetvis INTE jämföras med japanarna och deras teknik men skulle vilja veta om det är ren dynga man köper eller om dom faktiskt funkar och luktar curry när man puttrar fram och sinkar bilister?


Jag har inga svar på frågorna, men det är häftigt att dom har tillverkat en dieselstånka. :yoparty Såg när dom testade den på ett motorprogram för säkert åtta år sedan
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Muskedunder skrev:
Jag har inga svar på frågorna, men det är häftigt att dom har tillverkat en dieselstånka. :yoparty Såg när dom testade den på ett motorprogram för säkert åtta år sedan
Hade varit häftigare om man eldade med kol i den ........
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Originalet hette Royal Enfield....
Dagens heter Enfield India....Vilket är en jäkla skillnad...*ler*...


Hoj/konstruktionsmässigt är det dock ingen större skillnad...
Samma skräp idag som då...fast med 12 volt istället..

Har en kompis som för ett antal år sedan bara skulle ha en sån...(BIKER du vet!)...

Försökte få han att köpa en SR istället men inte en chans...
Skulle han vara häftig i HÅDE-kretsarna han var i så måste det bara vara en sån...Yamaha kan man ju inte hå ju!...så en Enfield vart det...

Ska jag vara ärlig så kan jag väl i alla fall säga att han...försökte i alla fall...
Men efter 2 år gav han upp...
Han fick inte många mil under hjulen...o dom han fick var INTE njutbara enligt honom...

Så...köp på egen risk...

Ha det
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En engelsk konstruktion från 50 talet byggd i indien, gissa om den är driftsäker :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
GSXR1100R skrev:
En engelsk konstruktion från 50 talet byggd i indien, gissa om den är driftsäker :tungan

Har man haft 40 år på sig att fixa alla småfel borde den väl vara driftsäker om något.. Dessutom en oerhört simpel konstruktion. Skulle volvo 142 fortfarande tillverkas torde det ju vara en av de mest driftsäkra bilarna på marknaden även om den rent komfort och prestandamässigt skulle ligga ljusår efter moderna bilar.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag provade att köra en som tillhörde min Svågers bror. Först måste man öppna sitt sinne. Den är inte något som ens påminner om en modern motorcykel. Den var riktigt trevlig måste jag säga.
 

Mick

CashMoneyBrotherhood
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stortorp
Hoj
Suzuki Gsxr 750, Husaberg Fe 450 och en Ciao
Detaljarbetet är INTE på topp, samma sak med kvaliten.....saker och ting skramlar rätt friskt!!

Sen så måste man vara beredd på att hojen kommer att vara rostig när man får den....även fast den e ny!!
Men dom e ju billiga iallafall..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Enfield med sidovagn är klart intressant körupplevelse fadern fick tag i en från ett konkursbo som vi hade en kortare tid och lekte med...
Styrstoppsvobbel i 50 och fetingsladdar i 30 med orginal backelitdäck är skitkul fast att ha den som något annat än leksak när man är på humör är inte att rekomendera. :D
Se dock till att inte byta till alltför greppvänliga däck :3freak ... Jag bytte till supermjuka racedäck avsedda för classicracing och det slutade med att det greppade för bra och ramen vek sig (gav ännu trevligare vägegenskaper) samt att ekrarna i bakhjulet inte mådde så bra :banana

Enfield må vara kul som leksak men jag hade inte bjudit mer än 10kkr för en sådan de som säljer dem nya för 70kkr (tror jag så det på mässan) kan inte vara kloka......

Skall du tvunget ha något extremt så köp dig en mz etz med sidovagn... Äkta östtyskt tvåtaktsknatter och ungefär samma egenskaper som ovan.... Där står en sådan i min carport för en hugad spekulant :brinnerup

PS
De är rätt lätta átt köra på 2 hjul med, imponatoreffekt vid korvkiosken :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
korvgubbe skrev:
Har man haft 40 år på sig att fixa alla småfel borde den väl vara driftsäker om något.. Dessutom en oerhört simpel konstruktion. Skulle volvo 142 fortfarande tillverkas torde det ju vara en av de mest driftsäkra bilarna på marknaden även om den rent komfort och prestandamässigt skulle ligga ljusår efter moderna bilar.
Har du varit i indien, copy & paste är deras motto, att förbättra en gammal konstruktion är inte deras melodi.

Det va en snubbe som körde en Bullet från indien till sverige, den gick sönder rätt många gången men hem kom han till slut iaf.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Dålig kvalitet är det på dem, ge dig inte ut på nån långresa.
Man får vad man betalar för kan man säga.

Och angående att de haft 40 år på sig att fixa problemen, tja den var ju inte så modern från början så det finns inte så mycket man kan fixa utan att ändra rejält på konstruktionen.
Men det är ju bonnsmide så svårskruvat är det ju inte.
 

k650

Guest
Är övertygad att alla "experterna" här som vet allt om Enfields dåliga kvalitet aldrig ens sett en på riktigt. Det är inget fel på Enfieldens driftsäkerhet eller kvalitet, men man kan ju givetvis inte jämföra den med en modern motorcykel. Jag har haft ett flertal ryska motorcyklar och vart jag än kom så fanns det "experter" som visste allt om dom och vilket skit det var, plus att det givetvis var BMW kopior. Den som kan en skruv från en BMW att passa på en toppventilad ryss ska få 1000 spänn......mina strulade aldrig, men med tanke på de låga priserna så var det många klåpare som köpte och inte fattar att det är gamla konstuktioner som ska köras därefter.

Så Köp Enfield...=))
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Har du varit i indien, copy & paste är deras motto, att förbättra en gammal konstruktion är inte deras melodi.

Det va en snubbe som körde en Bullet från indien till sverige, den gick sönder rätt många gången men hem kom han till slut iaf.

copy & paste ,nej nej,curry pasta stavas det:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top