R1 och R6-tråden!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har testat sökverktyget, samt lagt upp tråd under Teknik/Mek utan att få svar.
Någon som kan hjälpa mig ang. byte av gaffelbensolja på en R1-03 gaffel?

Är det endast att skruva av "toppdelen", tömma ut oljan, mäta upp ny och hälla i?
Hur mycket skall jag hälla i?

Tack på förhand!
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Går i köpträsket och har hittat en R6 2002 med lite under 1500mil på mätaren med Öhlins styrdämpare och Akrapovic slipon.

Är det någon speciellt man ska kolla på dessa hojarna? Några kända fel?


Tack på förhand Alex
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Mors!

Har testat sökverktyget, samt lagt upp tråd under Teknik/Mek utan att få svar.
Någon som kan hjälpa mig ang. byte av gaffelbensolja på en R1-03 gaffel?

Är det endast att skruva av "toppdelen", tömma ut oljan, mäta upp ny och hälla i?
Hur mycket skall jag hälla i?

Tack på förhand!

Ungefär så ja, men sedan kan du ju lika gärna passa på att kolla över packningar & kanske även byta fjädern mot en ny orginal. Rekommenderar dig att leta upp en servicemanual / köpa en Haynes för att göra allt rätt.

Går i köpträsket och har hittat en R6 2002 med lite under 1500mil på mätaren med Öhlins styrdämpare och Akrapovic slipon.

Är det någon speciellt man ska kolla på dessa hojarna? Några kända fel?


Tack på förhand Alex

Växla igenom lådan & känn efter slitage, gärna provkörning under hård acceleration för att se så att ingen växel hoppar ur.

Enda kända felet är att en del hårt körda exemplar har sprucken topp eller tendenser till det. Men det lär du märka genom ojämn gång, kass kompression.
 
Last edited:

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Är det fortfarande ingen som har lite grundinställningar till förgasarna att dela med sig av?? R1 2001.....

Dofilus
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ungefär så ja, men sedan kan du ju lika gärna passa på att kolla över packningar & kanske även byta fjädern mot en ny orginal. Rekommenderar dig att leta upp en servicemanual / köpa en Haynes för att göra allt rätt.

Tack för tipset!

Känns lite overkill att införskaffa en manual med tanke på att det endast är gaffeln som är aktuell, den sitter nämligen på ett hemmabygge.
Gaffeln har inte gått mer än 600 mil så packboxar m.m. torde det inte vara ngt galet med.

Skruvade av toppen+dränerat dem nu så nyn olja är påväg in :)
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Köpes

Jag är i akut behov av original blinkers till min R1:a!!!:brinnerup Hemska tanke men jag lär besikta hojjen nu i jan-feb -10!! Är det nån som har en uppsättning liggandes??? Köpes eller bytes mot nåt annat bra att ha.....:banana
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Ungefär så ja, men sedan kan du ju lika gärna passa på att kolla över packningar & kanske även byta fjädern mot en ny orginal. Rekommenderar dig att leta upp en servicemanual / köpa en Haynes för att göra allt rätt.



Växla igenom lådan & känn efter slitage, gärna provkörning under hård acceleration för att se så att ingen växel hoppar ur.

Enda kända felet är att en del hårt körda exemplar har sprucken topp eller tendenser till det. Men det lär du märka genom ojämn gång, kass kompression.


Hur mycket skiljer sig 2002 från 2003.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag är i akut behov av original blinkers till min R1:a!!!:brinnerup Hemska tanke men jag lär besikta hojjen nu i jan-feb -10!! Är det nån som har en uppsättning liggandes??? Köpes eller bytes mot nåt annat bra att ha.....:banana
Jag ska ha en komplett uppsättning liggandes någonstans, kan tyvärr inte kolla de nu då jag inte är hemma :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tack för tipset!

Känns lite overkill att införskaffa en manual med tanke på att det endast är gaffeln som är aktuell, den sitter nämligen på ett hemmabygge.
Gaffeln har inte gått mer än 600 mil så packboxar m.m. torde det inte vara ngt galet med.

Skruvade av toppen+dränerat dem nu så nyn olja är påväg in :)

Ok, på så vis :)

Gott Nytt År 2010 ALLA I R1/R6-TRÅDEN!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack ändock för tipsen!

Benen dränerade och ny olja påfylld.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är det fortfarande ingen som har lite grundinställningar till förgasarna att dela med sig av?? R1 2001.....

Dofilus
Sorry, missade att kolla det igår när jag var i garaget...
Ska försöka komma ihåg det nästa gång, om ingen annan fixar innan.

Förövrigt har jag löst min skruvfjävel till bromsskivan. För den som är intresserad. :crash

Annars stämmer jag in i X-up's nyårsönskning! Ta det vackert!

Edit: Har nog också blinkers liggande, ska kolla även detta. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Beställde Dunlop Sportmax Qualifyer (ej RR) idag fr´ån Däckonline. Fick ge 2100 för båda däcken vilket jag är nöjd med prismässigt. Nu återstår att se hur de uppför sig jämfört med mina Pilot Power som satt originalmonterade (som jag alltså inte var nöjd med bakdäcket på).
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är det nån som har nå tips på en racesadel med BRA passform att rekommendera, helst hel (utan lös undertray)? Har provat två olika märken nu i vinter men båda har varit riktigt tvärkassa både i själva formen men även i passformen på hojen. Vart får man tag på bra skit? Beg. går lika bra!
Har en kraschad från NGC Racing kvar, hittar jag inget bra snart får det bli till att plasta upp den :trist

Ricambi Weiss & UK RoadAndRace kan ni undvika om det är nån annan som funderat på att handla därifrån, skit allt dom har. Beställt kompletta set från båda men de enda som varit bra är tankkåpan från Ricambi. Resten av grejerna känns som universalprylar till vilken japanraket som helst, långt ifrån samma kvalitet som mitt NGC set.

Beställde Dunlop Sportmax Qualifyer (ej RR) idag fr´ån Däckonline. Fick ge 2100 för båda däcken vilket jag är nöjd med prismässigt. Nu återstår att se hur de uppför sig jämfört med mina Pilot Power som satt originalmonterade (som jag alltså inte var nöjd med bakdäcket på).

Missförstå mig rätt nu, men efter att ha läst ditt förra inlägg också så tror jag (baserat på det lilla jag läst) att du skulle få ut mer av att skruva lite fjädring istället för att laborera med olika däck. Har du mätt upp häng, häng med förare osv. till att börja med?
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Ingen erfarenhet av att de lossnat, men däremot att gängorna gett sig. Då är det bara att borra ur & pressa i en pop-nut med samma gängstorlek som innan.

Gällande gasvajerbytet så lär en mekbok alá Haynes vara bäst för dig.
Men sök efter en servicebok på nätet så kanske du finner svaret där!

Det låter bra det, tack! :)

Jaha, och vem skall jag nu stjäla delar av i depån ???
Jefla A-förare :gnissla
//P


Du kan få köpa reservmotorn.. ;)
 
Last edited:

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
ingen som är sugen på ett byta bort sin gat r1 mot en fullkittad race r6
årsmodell av r1 isf ska vara 07-09 och i fint skick
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Ingen erfarenhet av att de lossnat, men däremot att gängorna gett sig. Då är det bara att borra ur & pressa i en pop-nut med samma gängstorlek som innan.

Gällande gasvajerbytet så lär en mekbok alá Haynes vara bäst för dig.
Men sök efter en servicebok på nätet så kanske du finner svaret där!

:cdevil-skönt! Nya gängor under sadeln och till ena kylarfästet. Tack Yamaha för att ni inte gängar i gjutet gods.

Den som pop-nut som hade lossnat var lite lurig att borra bort, men med lite pyssel gick det. Jag provade både att hålla den med polygrip och kila fast den med spårmejsel, mejsel blev bäst.
By the way, nästa gång jag ska borra ur en nit ur ramen; Hur går man tillväga för att inte halva niten ska skramla runt i ramen? :va

För er som är lika dumma som mig: Pop-nuts och tång går att köpa på bland annat biltema. Billigt och bra.

God fortsättning på det nya året! :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top