R1 och R6-tråden!

Tanjos

Tanjos in da house bounce!
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha yzf R6
Du kan behöva montera ett motstånd emellan, men det är en enkel sak som du fixar lätt.

Tackar ! misstänkte oxo det...

Tänkte köpa en vindruta för min r6:A. en blå tonad så den passar hojen.
De billigaste e från usa eller kina antar jag eller ?

ciao
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tackar ! misstänkte oxo det...

Tänkte köpa en vindruta för min r6:A. en blå tonad så den passar hojen.
De billigaste e från usa eller kina antar jag eller ?

ciao

Du kan hitta billiga (och bra) kåpglas på eBay, de flesta från USA. Jag kan rekommendera PowerBronze, Puig, Zero Gravity & GP500.

Tänk dock på att ett färgat kåpglas är väldigt svårt att se genom om du kör fort & ligger pressad mot tanken.
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Då får man till o gratulera. Har en sådan som jag åkte 700 mil med i somras utan några som helst problem. Soppasnål o drar ingen olja.
Hoppas du har styrdämpare annars rekomenderar jag att du skaffar det.
Lycka till.

Dra åt.......Vilken känsla..Jag tog ut den från garaget idag o startade den..första gången...Fy..Vilken känsla.Nu saknas det bara sommar,skyddutrustning,nyadäck och körkort.Som sakt det är min första hoj.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Köpte ett Puig (på rekommendation av X-up) mörktonat kåpglas till min R1.a från Ebay.
Jag tog det från Tyskland för att slippa tullen, och minska fraktkostnaden lite.
Det lär landa på typ 900 spänn allt som allt.
Monterade det i förrgår och passformen är kanon och kvalitén verkar riktigt bra.

Passade på att hissa upp hojen på nyköpta depåstöd och ta bort hjulen för däckbyte.
Har väl hälften kvar av framdäcket medan bak är slut. Ska jag köra snålvarianten och bara byta bak, eller byta båda samtidigt. Jag tänker gå ifrån Michelin och testa något annat eftersom jag inte varit nöjd med hur bakdäcket betett sig i inromsningar och i ingången på kurvor. Det känns oroligt och jag kan inte känna att jag litar på det just i ingången vid nedlägg.

Så antingen kör jag vidare med Pilot Power fram och sätter på ngot annat bak, eller så byts båda.
Kan ni ge mig bra rekommendationer?
Mina krav är däck som pallar inspirerad gatkörning och lämnar bra feedback. Maximal bankörning är inte prio, utan jag vill ha däck som passar plånboken hyggligt och håller mer än några snabba repor samt känns tryggt och bra att köra med. Jag kärringkör inte på något sätt, men bombar inte heller.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med risk att bli idiotförklarad:

Hur kommer jag åt batteriet?????

Lossa sadeln,sitter med 2 skruv i bakkant(insex)du får trycka fram dynan lite så hittar du dom.

Sitter så på r6-05 och framåt så med mycket lite reservation för annan lösning(tror ej men ändå)på andra modeller.

Henrik
 

kimi

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZ1
Någon som vet hur man sänker en R1:a -02, typ med ett par cm. Är liiiite kort i rocken så skulle bara vilja ha ner den lite grann!
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Har faktiskt inte tänkt på det, men det kanske skulle räcka! Ska prova de. Finns det någon racing sadel som man kan ersätta den med??

på racecyklar så har man andra kåpor med detta direkt på:
p_20060221211733.jpg


du kanske kan skaffa en begagnad sadel och riva loss stoppning på och sen klistra på ovanstående?

du hittar det på grevens här:
http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=8&subcat=104&id=214
 

kimi

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZ1

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ett annat tips är att droppa gaffelbenen genom kronan nån cm, hojen blir lite mer snabbstyrd men inte så märkvärdigt, sen kan du även byta hundbenet till ett längre så blir hojen ännu lägre.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
R1 Ebay-Edition!

Hurra! Äntligen är mina kåpor hemma från shanghai!

Funderar på att sticka iväg och köpa mig ett ordentligt verktygskit så att jag slipper gänga skruvar osv när jag byter kåpor.

Någon som har tips på ett bra verktygkit som man kan skruva R1:a med?

Claes Ohlsson eller Biltema? eller kanske annat?

Nu ska jag ju bara byta kåpor men förslag på lite större kit välkomnas också då det kan vara bra att ha om man ska börja skruva annat på hojen.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
På R1 99:a:
Om man ska byta den lilla fjädern som hjälper till vid växling bakom motorkåpan är det något annat man bör passa på att byta då? Behöver man byta packningen samtidigt?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hurra! Äntligen är mina kåpor hemma från shanghai!

Funderar på att sticka iväg och köpa mig ett ordentligt verktygskit så att jag slipper gänga skruvar osv när jag byter kåpor.

Någon som har tips på ett bra verktygkit som man kan skruva R1:a med?

Claes Ohlsson eller Biltema? eller kanske annat?

Nu ska jag ju bara byta kåpor men förslag på lite större kit välkomnas också då det kan vara bra att ha om man ska börja skruva annat på hojen.

Coolt !

Funderade på det länge, men det blev omlack av org kåpor till slut :gnissla

Mitt tips för att köpa en sats som innehåller både olika insex och stjärn/kryss mejslar.

PZ2 tror jag att jag kom fram till att passade bäst på R6:an, skulle tro att det är samma på de flesta Yamaha kåpskruvar...

ett annat tips, nya kåpskruvar kostar inte så mkt orginal.
Köpte nya kåpskruvar till min, det gick på 300 eller nåt liknande i somras har jag för mig.
Det är mkt snyggare och har man självdisiplinen att bara använda rätt skruvmejsel i framtiden så håller de sig fräsha och blir inte rundade och fula, och framförallt, de kommer gå att skruva av :D
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
På R1 99:a:
Om man ska byta den lilla fjädern som hjälper till vid växling bakom motorkåpan är det något annat man bör passa på att byta då? Behöver man byta packningen samtidigt?
Fjäder? Säker på att de inte är kopplingen du tänker på?

Och nej du måste inte byta packningen men de kan ju vara bra att göra de om den är gammal och du ändå har isär de!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Coolt !

Funderade på det länge, men det blev omlack av org kåpor till slut :gnissla

Mitt tips för att köpa en sats som innehåller både olika insex och stjärn/kryss mejslar.

PZ2 tror jag att jag kom fram till att passade bäst på R6:an, skulle tro att det är samma på de flesta Yamaha kåpskruvar...

ett annat tips, nya kåpskruvar kostar inte så mkt orginal.
Köpte nya kåpskruvar till min, det gick på 300 eller nåt liknande i somras har jag för mig.
Det är mkt snyggare och har man självdisiplinen att bara använda rätt skruvmejsel i framtiden så håller de sig fräsha och blir inte rundade och fula, och framförallt, de kommer gå att skruva av :D

Får bli ett nytt kit som innehåller precis det du föreslår, skall även se till att köpa en bra momentnyckel och även verktyg för att nita kedjan vid byte av drivpaket. Har kollat på S-Racing och där finns ett ordentligt bra verktyg för 995:-, lite saftigt men är trött på plastgrejor som är svårjobbade med så det kanske är lika bra att slå till på riktiga grejor.

Ebay är sjukt billigt, om jag inte åker på tullavgift har jag dekallackat kåpset inkl ny tankkåpa för 3200:-. Stackars lille kines men hurra för min plånbok. :yoparty

På R1 99:a:
Om man ska byta den lilla fjädern som hjälper till vid växling bakom motorkåpan är det något annat man bör passa på att byta då? Behöver man byta packningen samtidigt?

Min packning gick sönder när jag tog bort kåpan, lika bra att beställa ny, kostar bara 90:- eller om du har en tub med packningsmojs, funkar lika bra det.

Lite surt att stå utan en packning som gör att man inte kan sätta ihop skiten sen. :va

Gött med en liten fjäder som felar istället för lådras! :D Samma fel på minr r6-00:a efter ganska exakta 2000mil


En annan fråga som jag har är just drivpaket, hojen har nu gått 2000mil och jag ser inte i dokumentationen att drivpaket är bytt, men paketet är inte heller slut, bara att köra på och byta nästa säsong när detta är slut eller har kedjan en maxlängd innan den blir klen? (typ 2000mil)?
 
Last edited:

kimi

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZ1
Ett annat tips är att droppa gaffelbenen genom kronan nån cm, hojen blir lite mer snabbstyrd men inte så märkvärdigt, sen kan du även byta hundbenet till ett längre så blir hojen ännu lägre.

Ska kolla det också! Har aldrig gjort det innan men det är kanske inte så svårt Tack för tipset:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top