Importera MC ?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Hej!
Hur fasen söker man i forumet? :) Vet inte om detta tagits upp innan men det känns som att det borde ha gjort det iaf.

Det är så att jag funderar på att importera en cykel och undrar om ngn av er har ngn erfarenhet av det? Kanske vet ni ngn tråd där det redan tagits upp och där ngn berättar hur man lämpligtvis genomför ett sådant köp. Betalning, kollar så att man får det man vill ha, servicebok etc som man måste ha eller så att det inte plötsligt kommer en stulen MC i brevlådan/(hitfraktad).

Det behöver förresten inte just vara en MC. Har ngn av er importerat en bil så blir jag glad om ni orkar berätta hur era köp gick till, omregistrering o dyl som behöver göras.

Är det förresten ngn skillnad att köpa en MC/bil av en privatperson utomlands jämfört med att köpa MC/bil av en fordonsförsäljare utomlands?

Jättetacksam för svar! :Bugar
/Mvh Fanten
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
FANTEN skrev:
Ingen sömn inatt heller... :3freak

stort tack! :)

Inga problem. Jag har inte sovit eller ätit sedan i går morse kl 07.30 :kocko
Datorn dövar all hunger. Men jag är rätt sugen på att ta och koka lite pasta nu. Hoppas jag inte väcker grannarna :hihi
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Har kollat runt lite.
Vet ngn fler sidor än www.mobile.de som man kan kolla upp ifall man letar efter lämpligt importobjekt? MC gäller det såklart då. :)

Sen undrar jag en sak till... Det är ju enormt mycket snack om just tysklandsimport. Är det ngt speciellt med just tyskland i detta fallet? Mer än att det ligger nära. Varför importerar ingen tex från england? Jag har pejlat in en hoj nu och den visade sig finnas i just england.

tacksam för svar!
 
Last edited:

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
FANTEN skrev:
Sen undrar jag en sak till... Det är ju enormt mycket snack om just tysklandsimport. Är det ngt speciellt med just tyskland i detta fallet? Mer än att det ligger nära. Varför importerar ingen tex från england? Jag har pejlat in en hoj nu och den visade sig finnas i just england.

En del har väl varit sugna på att importera från England men vissa blir nog avskräckta av propagandan som finns här på SH mot engelskreggade hojar. Har ju varit en del snack om att vissa av hojarna som annonseras ut i England i själva verket inte existerar, dvs rena bedrägerier med ägare som inte kan visa hojen på plats etc.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Neb Jones skrev:
En del har väl varit sugna på att importera från England men vissa blir nog avskräckta av propagandan som finns här på SH mot engelskreggade hojar. Har ju varit en del snack om att vissa av hojarna som annonseras ut i England i själva verket inte existerar, dvs rena bedrägerier med ägare som inte kan visa hojen på plats etc.


Aha. okej. Jag har missat den där propagandan men jag tyckte det var skumt eftersom skillnaden är så stor. Det verkar ju bara vara tyskland som gäller.
Men iaf... hehe. Hojjen jag hittat verkar vara för bra om det stämmer. hehe. Tyckte det va lurt redan från början men får se hur det går. Jag tänker iaf inte skicka ngra pengar bara sådär.
 

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Såld
Är det lönt att importera nu igentligen. Jag tycker deras priser är nästan som våra nu förtiden. visst det finns vissa som är billigare än dom andra, då kan man ju fråga sig varför. jag är inte emot import har ägt/äger en import hoj. och i båda mina fall har det varit lönt (har inte förlorat så mycket vid försäljningen) jaja, då vad det färdig gnällt :gnissla lycka till

Mvh
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
conno skrev:
Är det lönt att importera nu igentligen. Jag tycker deras priser är nästan som våra nu förtiden. visst det finns vissa som är billigare än dom andra, då kan man ju fråga sig varför. jag är inte emot import har ägt/äger en import hoj. och i båda mina fall har det varit lönt (har inte förlorat så mycket vid försäljningen) jaja, då vad det färdig gnällt :gnissla lycka till

Mvh


Håller med! MC-kompaniet har "utförsäljning" http://www.mc-kompaniet.se/

Suzuki SV 1000 S -03 silver 66 900:- NY!
Kawasaki ZX-6RR -04 grön 79 900:- NY!

Måste väl vara billigt??
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
FANTEN skrev:
Hej!
Hur fasen söker man i forumet? :) Vet inte om detta tagits upp innan men det känns som att det borde ha gjort det iaf.

Det är så att jag funderar på att importera en cykel och undrar om ngn av er har ngn erfarenhet av det? Kanske vet ni ngn tråd där det redan tagits upp och där ngn berättar hur man lämpligtvis genomför ett sådant köp. Betalning, kollar så att man får det man vill ha, servicebok etc som man måste ha eller så att det inte plötsligt kommer en stulen MC i brevlådan/(hitfraktad).

Det behöver förresten inte just vara en MC. Har ngn av er importerat en bil så blir jag glad om ni orkar berätta hur era köp gick till, omregistrering o dyl som behöver göras.

Är det förresten ngn skillnad att köpa en MC/bil av en privatperson utomlands jämfört med att köpa MC/bil av en fordonsförsäljare utomlands?

Jättetacksam för svar! :Bugar
/Mvh Fanten

Kolla med www.jonsonsbikes.com :) de kan nog hjälpa dig också :tummenupp
 

Gasglad&Full

$€$€$€$€$€$
Gick med
19 Dec 2004
Ort
I din flickväns bäver
Hoj
8=====D
www.mobile.de är nog de bästa stället att hitta mc utomlands på. De vore klokare att köpa från holland eller belgien för dom har inte mycke vägar för fart dårar men tyskland har ju sina obegränsade farter så vem vet vad för skick mc,n är i. Jag hadde iallafall inte köpt vare sig bil eller mc i tyskland det är mycket klokare att göra det i holland eller belgien, du kan välja ut specifika länder på mobile så att hitta mc,n ska nog inte vara något problem. när du köper bil eller mc i ett EU land så får inte bilen/mc,n vara mindre än 6 månader gammal och det ska ha gått minst 600 mil, när du kommer till sverige med mc/bil så får du ha den oregistrerad i högst 1 eller 2 månader (e inte riktigt säker där) de finns lite småfix me papper, för å fixa det är de nog bäst att du ringer och pratar med vägverket. :tummenupp

nybörjare=cbr 600 f3
erfaren=gsxr 1000
fartdåre=hayabusa,vad annars!!!
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Först ett tack för dom ytterligare svaren! :)

Sen några visa ord... "Om det verkar för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant". hehe.
Det är så att jag pejlade in en Hayabusa som visade sig vara i England(iaf enligt vad personen påstår). Jag har fått 2 svar/mail av snubben nu och han har enorma problem med att läsa frågetecken. Han har alltså lyckats att helt missa frågor jag ställt om hojjen. Tillverkningsår, var i UK den finns, 2 ggr har jag bett honom skicka större/bättre bilder(utan att fått ngn skickad bild) etc. Det enda han svarade på var hur köpet skulle genomföras. hehe. Och här kommer då det roliga. Nollan vill att jag ska föra över pengarna via Western Union. :kocko *asg* På mobile.de där han annonserade står det på typ varje sida att dom inte ska användas pga bedrägeririsken.
jaja... Jag får leta vidare... :(
Men iaf... Vad ska jag göra med snubben? Kan ju inte låta ngt sånt här glida ur händerna på en. hehe. Ska man kontakta polisen i england och servera dom ett bedrägeri på silverfat? :lol Kommer dom bry sig det minsta då? Jag tänker iaf inte skicka över ngra pengar i förväg. hehe.

En sak till... Mailet skickades från yahoo och jag lyckads inte luska ut vilket IPnummer det kom från ursprungligen så det behöver iofs inte vara just i england han finns.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har importerat lite hojar och bilar från Tyskland, och måste säga att de är hur smidigt som helst.

När du hittat en hoj, ring och gör upp affären på telefon, så du slipper åka ner i onödan.
Han (säljaren) får hjälpa dej att avregistrera hojen.
De går att fixa en exportskylt i tyskland som du kan ha om du vill köra hojen till svenska gränsen.
Där måste du i så fall skaffa en trafikförsäkring för att få fortsätta.
Se bara till att du får med de gröna pappret (Fahrseugbriefe tror jag de stavas).
Sedan är det bara att ringa och beställa en tid för reg.besiktning.

Efter besiktningen är det bara att försäkra hojen den om du vill, och tuta och köra.

Simm salla bimm.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Gasglad&Full skrev:
www.mobile.de är nog de bästa stället att hitta mc utomlands på. De vore klokare att köpa från holland eller belgien för dom har inte mycke vägar för fart dårar men tyskland har ju sina obegränsade farter så vem vet vad för skick mc,n är i.

Tyskland med över 80 miljoner invånare gör att utbudet är ganska stort. De tyskar som jag haft att göra med brukar serva sina grejer rätt väl. Har inte hört att det skulle vara ett stort problem med slutkörda fordon pga fri fart... :va :D
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Update: SÅg nu att det andra mailet som jag fick av snubben idag skickades från Rumänien. hehe.
jaja... Använd inte Western Union till att överföra pengar, men det visste ni redan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top