Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Bra skrivet, ska dock se om jag hittar en intressant insändare som du ska få ta en kik på Dr.Bike, ska leta i alla mina gamla tidningar o se om jag hittar den och scanna in. det var om ett sk mirakelmedel till oljan. :Bugar
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
johanrehn80 skrev:
vilken flygplansolja kör du på , och varför ? vem eller vad har fått dig att köra på sån istället för mc-olja ?

/Johan, nyfiken flygtekniker


Castrol 20w50... Orsaker!? Växellådan känns att gå betydligt mjukare, motorn går tystare... Sen så när jag gick Flygteknikerskolan i Luleå var vi på Tekniska Universitet och gjorde experiment, å min uppfattning jag har om oljor kommer från den dagen, eftersom forskaren inte ens kunde förklara vissa saker jag frågade, som tex varför modellmotorer (metanol) har betydligt kortare livslängd med en syntetolja än med hederlig Recinolja? Om dom nu inte har hunnit skära fram tills dom blivit slut =) och då skall tilläggas att syntetoljan är framtagen för sin uppgift medans recinoljan är nått målare använder, till vad vet jag dock ej...

En annan rolig sak, Ta en droppe 20w50 flygolja (mineral) på fingret och på andra handen 20w50 nån värsting syntetolja, gnugga dom oljade fingrarna mot varsitt torrt finger... dom känns inte likadant kan jag meddela den ena oljan känns som glidmedel medans den andra känns lite "torr" (hittade inget bättre ord)

Det är mina Ideèr om varför jag använder flygolja....
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Hur kan kopplingen på en hoj klara flygoljan? brukar ju krävas att oljan är speciell för våtkoppling.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Som Dr.Bike skrev så går utveklingen innom flyget långsamt.

För ca 15 år sedan lyckades Porche med att få en vattenkyld motor godkänd för att användas i blandannat sportflygplan. Dess prestanda var klart överlägsen Continental och Lycomings motorer, både vad gäller vikt/effekt förhållande och service intervall. Några få mindre flyplanstillverkare börade använda sig av motorn och fackpressen var lyrisk. Men vad jag vet så tillverkades inte motorn så länge på grund av att den sålde för dåligt.

Detta beroende på att flygbranchen är så konservativ. Så när den lilla lokala flygklubben ska ta beslut om en ny inverstering i ett nytt flygplan, så vågar man inte välja något med den nya Porche motorn. Man väljer en kärra med en Continental eller Lycomingmotor för att man vet att dom har fungerat bra förut!?

Jag tror att det är samma sak med oljan. Det tar generationer för att ändra inställning i denna så konservativa branch.
 
Last edited:

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Men det som är så konstigt är att det har funnits en HELSYNTETISK olja för flygbruk... En nära kompis till mig är ägare av ett flygföretag Fiskflyg, dom har helikoptrar idag men för nått år sedan flög dom med 5 flygmaskiner vilka gick på syntetoljan i tron om att modern teknik minsan skall vara bra för motorn, under loppet av 2 år havererade dom motorer för miljontalskronor! Och nu är dom som tillomed var med i Mobil1 reklam för syntetisk flygolja skeptisk mot syntetolja... Alla verkar gillar ju fakta å så är det på flygsidan =o/
 

Dr.Bike

Guest
Garret_Power skrev:
Men det som är så konstigt är att det har funnits en HELSYNTETISK olja för flygbruk... En nära kompis till mig är ägare av ett flygföretag Fiskflyg, dom har helikoptrar idag men för nått år sedan flög dom med 5 flygmaskiner vilka gick på syntetoljan i tron om att modern teknik minsan skall vara bra för motorn, under loppet av 2 år havererade dom motorer för miljontalskronor! Och nu är dom som tillomed var med i Mobil1 reklam för syntetisk flygolja skeptisk mot syntetolja... Alla verkar gillar ju fakta å så är det på flygsidan =o/

Jaa. Vore intressant att få ta del av utredningen på varför de havererade. De tillkallade väl oljetillverkaren? (de brukar kunna stå för sånt om det är prejudicerande och ffa ett nytt typfall) Men fiskflyg har väl samma helikoptrar som överallt annanstans i världen, och man hör ju inte om några ramaskrin därifrån.

Exakt vari bestod haverierna?

Och hur såg deras aktuella driftsprofil ut med uttag av flygtimmar osv?

Spännande.
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Alltså det var inte helikoptrarna som havererade utan flygplansmotorerna i deras sjöflygplan då medans syntetolja var på tapeten i dom motorerna, turbinmotorer idag körs bara på syntetolja...

Det som havererade var kamaxlar och lyftare, vilket i sin tur medförde större ras....

Kom på med det där med driftstimmar, dom flög i princip ca 10 timmar om dagen på sommrarna, men motorerna har ju ett TBO på 2000timmar så en motor blir ju aldrig "slut" innan den tas ur tjänst... Vinterhalvåret konserverades dom och plockades fram igen på Våren... efter övergången till deras gammla vanliga olja försvann problemen... varför det funkar med mineral och inte med syntet vet jag inte, VET bara att det INTE funkar med syntet i Lycoming.. fråga inte mig varför, för jag är inte riktigt med i Olje matchen, häller bara i det som står att det skall vara när jag jobbar =)
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Hur skiljer sig smaken mellan tex helsyntet och delsyntet? Vilken passar bäst till nybrännt gummi? Spelar det roll om man har metalliclack eller inte?
Till vad ska man servera flygplansolja?

nubliven oljegourmand, väntar ivrigt på svar.
 

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
UltraMarine skrev:
Nä där har du fel :cool: - självporträtt av en konstnär med namnet "Gottfried Helnwein" (den minst sjuka bilden han gjort tror jag)

For "Zeit" magazine, Peter Sager writes a cover story about Helnwein.
The self-portrait as a screaming blinded man is used for this cover story and later for the cover of the Scorpions' LP "Blackout"....

- Visst är det Scorpions Omslag! =)
- Bra att det finns lite andra alt. än dom dyra oljorna alla firmor vill att man ska köpa :tummenupp
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Betydelse?

Jag har haft verkstad i snart 15år och därmed provat de flesta oljor.

Rent allmänt kan jag nog påstå att en helt vanlig "bra" mineral olja eller delsyntetisk olja duger gott till 99% av de som kör båge.

Lite ironiskt kan jag nämna att en av de största tillverkarna villigt erkände att man stod och tappade upp olja i "mc-förpackning" som till 100% var samma som du kunde handla i fat, dvs "bilolja"
Kostnad:
I fat c:a 15:- + moms per liter (visserligen inköpspris)
I "mc-burk" 75:- per liter

Jag har använt Texaco, Agip, Castrol, Bel Ray, Motul, Q8 mfl utan att få några som helst klagomål från mina kunder.

Det enda man kan notera är att vissa Suzuki modeller inte mår bra av syntetolja + varmt klimat alt tuff körning. Oljan blir helt enkelt FÖR tunn, och smiter mellan kolv och loppet (=dvs hög förbrukning - kan skära).

Nä hellre då korta intervaller - låt säga 500 mil och en hygglig delsyntetisk olja tex Castrols GPS (15W-50)
 

Dr.Bike

Guest
Vikings skrev:
Jag har haft verkstad i snart 15år och därmed provat de flesta oljor.


Intressant Vikings. Det enda är att syntetolja INTE blir tunnare än vare sig delsyntet eller mineral vid hög temperatur.

Detta är ju syntetoljans adelsmärke: Temperaturstabilitet.

Att försäljare tappat upp bilolja och kanske gör så än idag förvånar däremot mindre. Alla s.k mc-oljor som INTE är JASO-godkända är troligen såna oljor.

Idag är det ju lågfriktionsoljorna för bil man ska vara på sin vakt emot. Men de övriga går som sagt troligen alldeles utmärkt.
JASO är ju inte BARA en klassning mot våtkoppling utan även för att oljan skall klara livet i växellådan oxå, vilket kan innebära att den innehåller EP-tillsatser, vilket ALDRIG en bilolja gör.
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Jag anmärker inte på syntetolja i stort. Motul tex har en olja som är utmärkt, och något tjockare (har för mig att den är 10W-50).
Men oljor som håller 0W-30 tycker inte jag är lämpliga för vardagsbruk.

Vissa modeller är det nästan ett krav med en bra olja, ta tex Hondas VF modeller, de kräver olja av hög klass pga sina dåliga kanaler till kamaxlarna.

Olja är en sak som det luras mycket med. Ta tex olja till HD snygg förpackning, och högt pris = nöjda kunder. De skulle visst vilket märke det VERKLIGEN det är i förpackningen - och sparat åtskilliga pengar
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
En delsyntet olja behöver endast ha 3% helsyntet i sig för att få heta just delsyntet!!

Kanske nått att tänka på när man står och tvekar mellan oljorna, 3%..!!
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Byt ut all olja mot massageolja och ha lite fantasi så kanske texten blir lite rolig att läsa...

:trött
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Teflon e bra! JObbat på en special kabel fabrik där vi hade teflon i kabel.. den var i pulver form som vi smälte o tvärförnäte genom att låta den fara genom ugnar. Men funkar även bra i oljor konstaterades det.. elle sket i oljan på slutet mest bara teflon i motorn gick fint. Teflonet har ju den tendensen att när det blitt bearbetat så glidere fint på drev kammar o annat skit.. i cylindern e det nog inte så bra o ha! Men dit skall den ju inte heller =) skall prova ha det på driv paketena tänkte jag till sommaren =)
 

Dr.Bike

Guest
Vikings skrev:
Jag anmärker inte på syntetolja i stort. Motul tex har en olja som är utmärkt, och något tjockare (har för mig att den är 10W-50).
Men oljor som håller 0W-30 tycker inte jag är lämpliga för vardagsbruk.

Vissa modeller är det nästan ett krav med en bra olja, ta tex Hondas VF modeller, de kräver olja av hög klass pga sina dåliga kanaler till kamaxlarna.

Olja är en sak som det luras mycket med. Ta tex olja till HD snygg förpackning, och högt pris = nöjda kunder. De skulle visst vilket märke det VERKLIGEN det är i förpackningen - och sparat åtskilliga pengar

Vikings: Ja precis!!

Nu talar vi viskositet!

Och jag håller fullständigt med dig: 0w-oljorna går fetbort.
De är för tunna för mc-bruk oavsett vad de består av: Syntet, eller Mineral.
Och ja! Som jag skrev: Flashiga Flaskor och väloljade försäljare i häftiga teamjackor säljer...


PD: 3%??? Var fick du DEN siffran ifrån, du som sa att det räcker med så lite för att det ska få heta delsyntet?

Jag har letat överallt för att hitta normer för detta men inte hittat.

Läser du min tvådelade tråd här så ser du att jag gisar på max 70% inblandning av helsyntet, men det är en gissning som baserar sig på en rimlig brytgräns för när det inte längre är ekonomiskt.
Men nån undre gräns finns som sagt inte, min gissning hade varit 10%.
Men 3?

Lite bakgrund till det om du har vore skoj!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top