113 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Resultat 1 till 15 av 15
    T.R.Ö.T.T. Gustav Os avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage

Exclamation Intresserad av Racing? Här finner du de flesta svaren på dina frågor.

Claes Flodqvist har skrivit en FAQ, på den officiella hemsidan för Roadracing i Sverige, för er som är intresserade av Racing och har frågor som ni vill få besvarade. Den är ännu inte komplett men uppdateras kontinuerligt.

Läs och kom gärna med frågor eller info där det fattas.

http://www.roadracing.se/Sections/Faq/
    "We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
    KTM GP technical boss Harald Bartol

Medlem varvalätts avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Gsx 1000R
    Garage
    Visa garage

Transponder?

Citat Ursprungligen postat av Gustav O
    Claes Flodqvist har skrivit en FAQ, på den officiella hemsidan för Roadracing i Sverige, för er som är intresserade av Racing och har frågor som ni vill få besvarade. Den är ännu inte komplett men uppdateras kontinuerligt.

Läs och kom gärna med frågor eller info där det fattas.

http://www.roadracing.se/Sections/Faq/
    Läste om transponder , att man kan låna på tävlingar, men går det bra med en Aim laptimer transponder

Mr J.Anderssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    YZF Yamaha R6
    Garage
    Visa garage
    Laptimer har man endast på träning...

Medlem varvalätts avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Gsx 1000R
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av MostWanted
    Laptimer har man endast på träning...
    Har du egen transponder på tävlingarna eller lånar du
    Hur gör dom med tidtagningen

Tvåtakt, dubbelt så bra! Torkels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda RS125R-02, Suzuki RM250-90
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av varvalätt
    Läste om transponder , att man kan låna på tävlingar, men går det bra med en Aim laptimer transponder
    AIM har inga transpondrar, de har en IR-sändaren vid banan och en mottagare på hojen.
    En transponder är som en liten radiosändare som läses av när den passerar en nedgrävd slinga i banan. Kör du första året så får du låna transponder gratis på tävlingar (gäller ej ERF), kör du inte första året så måste du ha en egen, se www.roadracing.se för beställningsformulär.

Medlem varvalätts avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Hoj
    Gsx 1000R
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Torkel
    AIM har inga transpondrar, de har en IR-sändaren vid banan och en mottagare på hojen.
    En transponder är som en liten radiosändare som läses av när den passerar en nedgrävd slinga i banan. Kör du första året så får du låna transponder gratis på tävlingar (gäller ej ERF), kör du inte första året så måste du ha en egen, se www.roadracing.se för beställningsformulär.
    Tack! Behöver all hjälp jag kan få.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2009
    Hoj
    nishiki pro sld
    Länken fungerar inte

#17 Zenits avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Hoj
    hojlös
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av HarryH Visa inlägg
    Länken fungerar inte
    roadracing.se är nu bara en bild som leder vidare till svemo och deras undersida för roadracing.
    HD-RR
    Du har inte misslyckats förrän du har gett upp

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2009
    Hoj
    nishiki pro sld
    aa ser det förr gick det till ett FAQ med 1000 och 1 frågor och svar för dummies
    Senast redigerat av HarryH den 2010-02-08 klockan 00:33.

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Hoj
    En sån där dödsmaskin
    Hittar inga dumbies-frågor så jag får väl fråga här istället.

Om jag skulle få ett fnatt nu och vilja börja tävla med hoj. Kan jag göra det? Vad kostar det mig?

Är ungefär det jag behöver veta. Kan ställa in mig lite beroende på svaren...

Edit: Syftad då givetvis på att jag börjar träna i någon klubb eller liknande. Inte att jag hoppar på hojen och drar iväg på en tävling sådär random och bara brassar på. Utan att helt enkelt gå in för det, precis på samma sätt som all annan sport.

Grand Prix Mechanic Neutrals avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    5x
    Garage
    Visa garage
    Du behöver gå en licenskurs, då kan du lösa ut en tävlingslicens och börja köra träning och tävling.

De arrangerande klubbarna har licenskurser minst en gång per år, normalt på våren inför säsongen men det kan vara fler om det finns intresse.

Bor du i Stockholm så är det väl Karlskoga eller LMS som gäller.

www.lmsroadracing.se
    /peter

2t vs 4t - http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

Stoner > Rossi

Vilsen Maccos avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    Triumph sprint sport -98
    Citat Ursprungligen postat av Kvax Visa inlägg
    Hittar inga dumbies-frågor så jag får väl fråga här istället.

Om jag skulle få ett fnatt nu och vilja börja tävla med hoj. Kan jag göra det? Vad kostar det mig?

Är ungefär det jag behöver veta. Kan ställa in mig lite beroende på svaren...

Edit: Syftad då givetvis på att jag börjar träna i någon klubb eller liknande. Inte att jag hoppar på hojen och drar iväg på en tävling sådär random och bara brassar på. Utan att helt enkelt gå in för det, precis på samma sätt som all annan sport.
    roadracing.se FAQ är ju som sagt borta men denna tråden innehåller en hel del:
    http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139734

Man ska inte tro att roadracing är en billig sport men vansinnigt kul! Och oavsett om man blir fast resten av livet eller bara provar på nångång så tror jag inte det finns nån som ångrat sig.
    Kostnader beror ju mycket på vilken nivå man lägger sig på, en racehelg startar väl på 3000 med anmälningsavgifter, transporter och bränsle, nåt övre tak finns nog inte. Beror ju lite på vilken motorcykel du väljer också och om du måste köra med nya däck varje gång eller om man som de flesta andra vänder på däcken ett par gånger för att få ut maximalt
    Det behöver inte va så avancerat, börja med en licenskurs, där går man igenom det mesta som kan va bra att veta.

Lycka till och våga prova!
    “There are only three sports:
    bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games.”

/Ernest Hemingway

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Hoj
    En sån där dödsmaskin
    Citat Ursprungligen postat av Macco Visa inlägg
    roadracing.se FAQ är ju som sagt borta men denna tråden innehåller en hel del:
    http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139734

Man ska inte tro att roadracing är en billig sport men vansinnigt kul! Och oavsett om man blir fast resten av livet eller bara provar på nångång så tror jag inte det finns nån som ångrat sig.
    Kostnader beror ju mycket på vilken nivå man lägger sig på, en racehelg startar väl på 3000 med anmälningsavgifter, transporter och bränsle, nåt övre tak finns nog inte. Beror ju lite på vilken motorcykel du väljer också och om du måste köra med nya däck varje gång eller om man som de flesta andra vänder på däcken ett par gånger för att få ut maximalt
    Det behöver inte va så avancerat, börja med en licenskurs, där går man igenom det mesta som kan va bra att veta.

Lycka till och våga prova!
    Oj, då måste jag bli miljonär innan jag börjar med den här sporten. Kommer nog ta ett par år tills dess...

Men normalt kan man räkna på 6-siffrig kostnad över ett år?

Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda CBR 1000RR
    Garage
    Visa garage
    har lyssnat lite på denna, känns rätt OK.
    Den går igenom väldigt mycket av det som görs på licenskursen + en himla massa annat runtomkring

På engelska och en amerikan som gjort den, men ack så likt svensk roadracing åtminstone om hur det går till när man ska börja köra.

http://introtomotorcycleroadracing.blogspot.se/

(lite trådlyft, men ett tillägg till framtida racingåkare )
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

DNF Iridiums avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Hoj
    S1000RR, RD350
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Vilken licenskurs ska man gå då? SMC, Karlskoga eller LMS?
    Team Rubank Racing

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]