Ducati-tråden

bullet->

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Götet
Hoj
Ducce
någon som kan berätta skillnaderna mellan monster 695 och 696+ ?
Någon som har en monster som kan berätta mer monstern:)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Hallå alla som vet lite om Ducati..
Tjejjen har en Ducati Monster 600cc-98:a, vi behöver få tag i en fälg till framdäcket??
Någon som vet vart man kan vända sig när det gäller begagnat till Ducati??
Måste vara en fälg från 94:a årsmodell t.o.m 99..

Tack på förhand...

Är ni med i Ducceklubben? Tror mig sett en packe fälgar på köp&sälj-delen!
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
någon som kan berätta skillnaderna mellan monster 695 och 696+ ?
Någon som har en monster som kan berätta mer monstern:)

2 helt olika generationer av hoj.
695 är den äldre och ser ut som ur-monstret medan 696 är det minsta
monstret i dagens läge samt har den nya ramen. 696+ som du skriver har
även en liten 'kepa' ovanför instrumenteringen.

En jämförelse sida vid sida (samma årsmodell):
http://ducati.com/compare/index.do?...se&bikeModel1=1458&bikeModel1_new_value=false
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
696an har även lite mer Hkr. Hade en själv förra året. Liten nätt hoj med lagom effekt. Inte så skön på motorvägen precis. Passagerare funkar inte enl mej iaf. Annars en lagom hoj.
 

spipis

Gött ljud!!
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati ST2
Jag är på G att sälja/byta min St2 från 2002 till en 748 eller 916/996.
Vilken modell av 748 ska jag välja? Kommer mest att köra landsväg.

Någon som är sugen på ett byte eller köp så hör av er.
Tacksam för tips ang hojval.

Ha en go sommar.

Sent from my GT-I5700 using Tapatalk
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Hej gott Ducatifolk. Var och provkörde en Monster S4 idag och blev lite sugen. Några frågor som nån här inne kanske har svar på dock...

1. Den kändes väldigt trögstyrd, inte alls som jag hade tänkt mig att den skulle bete sig. Ville mest rakt fram. Är detta nånting man får leva med eller finns det möjlighet att får den mer snabbstyrd genom att sänka den fram, skruva på fjädringen etc?

2. Tycker den var väldigt wobblig i nosen vid fullt pådrag. Finns det styrdämpare till dessa? Någon som monterat och märkt nån skillnad?

3. Några andra grejer man borde kolla på denna modell/ducati i allmänhet (utöver vanliga grejer) innan köp?
 

sportbike

Guest
1. Ja, den är lite sävlig, vill ogärna flytta sig, men det går att sänka den nån cm fram och spänna upp fjädern bak som är ganska slapp original.

2. Helt korrekt, den vill gärna lyfta hjulet under axx, visst finns det styrdämpare till den.

3. Nu har du inte talat om ifall det är en S4RS eller vanlig, och vilken årsmodell/mil, men i vanlig ordning så ska serviceboken vara dokumentation över hur den skötts.
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
1. Ja, den är lite sävlig, vill ogärna flytta sig, men det går att sänka den nån cm fram och spänna upp fjädern bak som är ganska slapp original.

2. Helt korrekt, den vill gärna lyfta hjulet under axx, visst finns det styrdämpare till den.

3. Nu har du inte talat om ifall det är en S4RS eller vanlig, och vilken årsmodell/mil, men i vanlig ordning så ska serviceboken vara dokumentation över hur den skötts.

Tack för svaret. Hur stor skillnad blir det med lite tweak på fjädringen och sänkningen fram? Fortfarande seg eller är det stor skillnad. Motorn var hur skön som helst men man vill ju gärna svänga lite också..

Angående modell så var det en vanlig S4, 03a om jag inte minns fel.
 

sportbike

Guest
Tack för svaret. Hur stor skillnad blir det med lite tweak på fjädringen och sänkningen fram? Fortfarande seg eller är det stor skillnad.

Lite skillnad blir det, vill man så kan man montera ett 120/60-17 fram, bara man ser till att framdäcket inte kommer i kontakt med kylaren vid full kompression.
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Lite skillnad blir det, vill man så kan man montera ett 120/60-17 fram, bara man ser till att framdäcket inte kommer i kontakt med kylaren vid full kompression.

Gött, får ta och provköra igen i veckan. Tack för hjälpen!
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
hej hoj alla ducatinördar. (ni kan lägga till mig på den listan för övrigt)

Jag undrar en sak, fråga lär ha dykt upp tidigare men hittar ej något.
Remmarna på duccar ska ju bytas vart annat år eller efter 2000 mil har jag för mig, VARFÖR?
Ja dom slits och dom kan torka osv osv men inte fan gör jag det på bilen som jag kör 2000mil per år med. Dom byter jag efter c:a 12000 mil.
Varför är det så mycket känsligare på en ducce givet att man inte kör den som på tävling?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
hej hoj alla ducatinördar. (ni kan lägga till mig på den listan för övrigt)

Jag undrar en sak, fråga lär ha dykt upp tidigare men hittar ej något.
Remmarna på duccar ska ju bytas vart annat år eller efter 2000 mil har jag för mig, VARFÖR?
Ja dom slits och dom kan torka osv osv men inte fan gör jag det på bilen som jag kör 2000mil per år med. Dom byter jag efter c:a 12000 mil.
Varför är det så mycket känsligare på en ducce givet att man inte kör den som på tävling?

För att du kan dö om den går av!
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
För att du kan dö om den går av!

HAHA jo tack!!!!
Jag undrade mest varför den slits såpass mycket mer än på andra tvinnar. Eller det kanske den inte gör? dom kanske inte har remmar uran kör med kedjor, tänker mig typ tl1000, vtr osv...
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
1. Du kan justera ride height bak. Du ska inte öka förspänningen på fjädern - den ska vara anpassad för din vikt. Vad är det för däck? De har en stor påverkan på hur snabbsvängd cykeln är/blir.
2. Känns inte bekant. Är bakfjädern rätt justerad? Är fjädern rätt för din vikt?
3. Servicebok ska vara ifylld av aukt. Ducati service.

Hej gott Ducatifolk. Var och provkörde en Monster S4 idag och blev lite sugen. Några frågor som nån här inne kanske har svar på dock...

1. Den kändes väldigt trögstyrd, inte alls som jag hade tänkt mig att den skulle bete sig. Ville mest rakt fram. Är detta nånting man får leva med eller finns det möjlighet att får den mer snabbstyrd genom att sänka den fram, skruva på fjädringen etc?

2. Tycker den var väldigt wobblig i nosen vid fullt pådrag. Finns det styrdämpare till dessa? Någon som monterat och märkt nån skillnad?

3. Några andra grejer man borde kolla på denna modell/ducati i allmänhet (utöver vanliga grejer) innan köp?
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
hej hoj alla ducatinördar. (ni kan lägga till mig på den listan för övrigt)

Jag undrar en sak, fråga lär ha dykt upp tidigare men hittar ej något.
Remmarna på duccar ska ju bytas vart annat år eller efter 2000 mil har jag för mig, VARFÖR?
Ja dom slits och dom kan torka osv osv men inte fan gör jag det på bilen som jag kör 2000mil per år med. Dom byter jag efter c:a 12000 mil.
Varför är det så mycket känsligare på en ducce givet att man inte kör den som på tävling?

Utan att vara en expert på ämnet så kan jag resonera mig till att det inte är så jäkla konstigt. Som jag ser det så ligger min morgontrötta saab som vanligast på 2-3k rpm. Min ducati gillar mest att ligga över 6'000. Så säg att en faktor 2-3 skiljer i varv, vad blir det ... ungefär samma intervall som på din bil? Det är ju 6 år mellan dina intervall, och 2 år mellan ducatins - som alltså jobbar 2-3 gånger så hårt?

Sedan har jag för mig att motorcyklar generellt samt motorer med högre varv även innebär ett mer ryckigt beteende på kamremmen, vilket då späder på slitaget ytterligare.
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Jag körde Monster 1100 för ett tag sedan. Underbar maskin och ett enorm lyft mot gamla generationen (har haft 4 st Monster)

Allt var rätt utom att registret kändes lite kort - slog i varvtalsstoppet flera gånger under provkörningen. Jag är ju van vid 4v Ducce så det kanske var anledningen. Jag skulle utan att tveka gärna parkera en 1100 EVO i garaget. Lite synd är att de inte finns med gyllene Öhlins längre.

Hej alla glada Ducceanhängare.
Jag har gått och blivit lite smått besatt av nya Monster 1100 EVO, allra helst den i svart.
Ruskigt snygg detaljfinish och mycket snyggare dragning av avgassystemet än den vanliga 1100:an.
Nu till frågan hur är monster 1100 att köra? Jag har inte hittat mycket annat än ett test på fastbikes, samt nåt klipp på tuben.

Men är det någon här som har haft äran att köra en monster 1100, eller rent av äger en och kan dela med sig lite av sina synpunkter? Då räknar jag med alla monster 1100 och inte bara EVO´n. Lär väl ändå inte ha råd med en EVO på ett tag. :(

Tack på förhand. Mvh / Björn
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Utan att vara en expert på ämnet så kan jag resonera mig till att det inte är så jäkla konstigt. Som jag ser det så ligger min morgontrötta saab som vanligast på 2-3k rpm. Min ducati gillar mest att ligga över 6'000. Så säg att en faktor 2-3 skiljer i varv, vad blir det ... ungefär samma intervall som på din bil? Det är ju 6 år mellan dina intervall, och 2 år mellan ducatins - som alltså jobbar 2-3 gånger så hårt?

Sedan har jag för mig att motorcyklar generellt samt motorer med högre varv även innebär ett mer ryckigt beteende på kamremmen, vilket då späder på slitaget ytterligare.

Tack!!!
Det var det jag misstänkt, ville bara få det bekräftat.


Sen ytterliggare en fråga, har någon tips på bra ställe man kan få tag på sådanna slitdelar/reservdelar till duccar? Utöver då legitimerad verkstäder som jag tycker tar bra betalt. Kan ju ha fel om det också har inte ägt ducce förut och dom japaneser jag har erfarenhet av är ju ganska lätta att hitta andrahands tillverkade delar till.
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Tack!!!
Det var det jag misstänkt, ville bara få det bekräftat.


Sen ytterliggare en fråga, har någon tips på bra ställe man kan få tag på sådanna slitdelar/reservdelar till duccar? Utöver då legitimerad verkstäder som jag tycker tar bra betalt. Kan ju ha fel om det också har inte ägt ducce förut och dom japaneser jag har erfarenhet av är ju ganska lätta att hitta andrahands tillverkade delar till.

Som ducatiägare i sverige bör man vara med i svenska ducatiklubben. Då får man bland annat tillgång till SDK's forum, med fantastiskt hjälpsamma och engagerade medlemmar. Där finns också sakkunskap om var man ska skaffa alla prylar samt en del gruppköp.

Ebay är annars det generella tipset i kombination med SDK för att få koll på vad man ska leta efter :)
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Som ducatiägare i sverige bör man vara med i svenska ducatiklubben. Då får man bland annat tillgång till SDK's forum, med fantastiskt hjälpsamma och engagerade medlemmar. Där finns också sakkunskap om var man ska skaffa alla prylar samt en del gruppköp.

Ebay är annars det generella tipset i kombination med SDK för att få koll på vad man ska leta efter :)

Jo har hört det, tack.
Hoppas jag inte sabbat er fina tråd men mina nybörjarfrågor.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top