Modifieringar XT660 X/R

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
var o torr bröt lite i butiken idag.
jag är såld... få se hur jag gör nu
bara eller rättare sagt när affären blir av!
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Kärvande tändlås !

Är det någon som har en bra huskur på ett kärvande tändningslås ?, har testat och smörjt ett par gånger men det blir inget bra för låscylindern verkar sliten. Tänkte köpa nytt men då visade det sig att man var tvungen att köpa ett komplett med immobilizer för över 6000kr och det går ju bort, än så länge :gnissla
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
du kanske kan tar av kronan med tändningslåset och vänder den upp och ned. sen spaya i nån väldigt tunnflyttande olja (med en flaska med tryck och en "extra" slang på så att slangen är i låset) spraya mkt så att det rinner ut och förhoppningsvis smutsen följer med. sen stoppa i nyckeln och vrida ngr varv och gör om proceduren ngr gånger.

efter få du torkar av allt ordentlig så inte massa ny smuts bara fastnar.
gör det hela helst i värmen så oljan verkligen rinner av.

måste du byta låset måste du även "koda" ihop det med nycklarna och det är inte heller gratis.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Kan fråga dig detsamma?

Jag har kört några olika hojar och visst XT'n är tung och aningen slö. Men skickar du på annat avgassystem och en powercommander samt öppnar upp luftburken en aning så är en XT rolig.

Fast du kanske är en person som anser att sitta och åka i 200km/h+ är roligt? Isåfall förstår jag varför du inte gillar XT'n...

Min förra hoj var en KTM 660, dock tröttnade jag på att skruva hela tiden (oljebyte var 250mil men rekomenderat 100mil..) samt andra skräpproblem som läckande ventilkåpa, obefintliga gängor till oljepluggen (vilket man kan anta händer lättare om man byter olja 7-10ggr per säsong än 1 oljebyte..)

Man kan väl summera XT'n som en hoj för de som gillar att åka mer än skruva. Visst den är både tyngre och slöare än en Ktm 690. Men planerar du att ha kvar hojen ett längre tag och åker en del med den så lär en XT både vara billigare i inköp samt överleva längre.


Åka i 200+ med motard?
Det handlar väl endå om att ha bra acc i grejjerna inte hur fort det går?
Synd för dig att du köpte ett skitex av en 660.
"jobbigt att skruva" ptja jag körde 1000 mil 640 bytte olja o filter 1 gång det tid 15 minuter av min dyrbara tid.

som sagt jag hade gjort alla dom där modsen på min yamaha men den var endå inte ens i närheten av en ktm i rolighet specielt var den mycket för tung.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo vill man har en lekvänligt hoj är en original xt nog inte rätt. vikten är helt enkelt den största boven.
sen kommer allt annat.
att säger att det inte är super skillnad mot tex en original ktm haltar ju lite när man samtidigt säger att man bara behöver modda lite.
jag skulle säger att en xtx är ämnad åt ett annat körsätt än de flesta andra motarder. mera lugnt, och sansad men däremot längre och mera problemfritt. båda hojsorter har sina fördelar och alla få göra sitt val då det inte finns "ett perfekt" val som funkar för alla.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
ungefär hur mycket kostar ett komplett effektsystem.
tänker på luft,buller och pc. rubbet alltså.
och hur mycket ger det i hk cirka?
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
du kanske kan tar av kronan med tändningslåset och vänder den upp och ned. sen spaya i nån väldigt tunnflyttande olja (med en flaska med tryck och en "extra" slang på så att slangen är i låset) spraya mkt så att det rinner ut och förhoppningsvis smutsen följer med. sen stoppa i nyckeln och vrida ngr varv och gör om proceduren ngr gånger.

efter få du torkar av allt ordentlig så inte massa ny smuts bara fastnar.
gör det hela helst i värmen så oljan verkligen rinner av.

måste du byta låset måste du även "koda" ihop det med nycklarna och det är inte heller gratis.

Jag har testat det mesta, smörjt och blåst, det är ju dränering i tändlåset så allt rinner ut ändå utan att man behöver demontera det. Mitt problem är nog att det är mekaniskt slitet och jag tänkte då om nån hade testat något "undermedel" att smörja med innan man går och köper nytt:)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ungefär hur mycket kostar ett komplett effektsystem.
tänker på luft,buller och pc. rubbet alltså.
och hur mycket ger det i hk cirka?

det är svårt att säger rakt av då det beror på systemet och vägen du gå...
billigaste 2-1 system är metal mule med ca 4000,- (men det låter rätt mkt)
en pc3 kan man väl få för typ 2000,-
sen en dna stage 2 filter för ngr hundra lappar plus ett stage 1 för ngr hundra lappar är nog det vettigaste
sen en mappning på det hela.
då är man billigast i nypriser. man kan ju kolla i beggad marknaden.

i snitt kosta dock många system ca 7000 om man nu prata helsystem (som jag anser är det enda vettiga)
vill man mappa lite bättre kan man ta ett pc5 och där hamnar man på rund 3000,-

hästar är också lite svårt då det beror på sytemet osv. ett 2-1 system ger lite mindre men ger ett bra botten
vrid (som jag personligen gillar mest)
ca 10hästar är väl en snitt om man har gjort de vanliga trim grejer

2-1 system är bra mkt lättare (man spara upp till 10kg) än 2-2 system och man har en bättre markfrigång dock låter 2-1 oftast lite mera än 2-2

många dreva om sin hoj också. det kosta typ ingenting men byter man tex ned till 14 drev i fram (har man fräsch kedja behöver man bara byta drevet = 150kr) det är en liten kostnad men ger mkt för de pengar

jag skulle säger att man borde tänker ca 10000,- för en vettig/vanlig trim för denna hoj.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jag har testat det mesta, smörjt och blåst, det är ju dränering i tändlåset så allt rinner ut ändå utan att man behöver demontera det. Mitt problem är nog att det är mekaniskt slitet och jag tänkte då om nån hade testat något "undermedel" att smörja med innan man går och köper nytt:)

du kanske kan köper ett lås med nycklar på skroten och bara byta låscylindern?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är det någon som har en bra huskur på ett kärvande tändningslås ?, har testat och smörjt ett par gånger men det blir inget bra för låscylindern verkar sliten. Tänkte köpa nytt men då visade det sig att man var tvungen att köpa ett komplett med immobilizer för över 6000kr och det går ju bort, än så länge :gnissla

Flödigt med ASSA låssprayer och sedan tryckluft.
Det blåser rent och trycker in oljan där den behövs.
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Det e godset i tändnings låset som e slut.Vanligt problem bland budhojjar ...Har lyckats lura immobilsern med att fräsa en ny nyckel som e längre i botten av låset,men orginal nyckeln måste fortfarande sitta på samma nyckelknippe för att immon ska känna av chippet i nyckeln..Har också fått tips om att köpa låskolv med tillhörande nyckel från skroten..
Då får man ta bort yama märket på nyckeln bakom sitter det en nit som håller i metall delen av nyckeln..Borra upp niten och byt ut metall delen mot den från skroten.Immon sitter i plastdelen av nyckeln.Och byt ut kolven..
Kollade med Spinnin Wheels dom hade tanklås tändningslås och sadellås för 950kr,vet inte hur dom tänkte eftersom ecu och nyckel hör i hop..Men ring o kolla om de är kvar köp låsen och bjud en 100 för ecun dan efter ;)
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
När jag ändå e här kan jag lika väl fråga om det är nån som vet om Raptor 700 veven går in i en xt motor?
Vet att Raptor har en extra balansaxel osv+att artikelnr inte stämmer förutom nått lager..
Eller e det nån som sitter på en raptor vev så man kan prova?jag har två blockhalvor
Ser ju ut som noll punkten sitter på annat ställe oxå kanske går och moddifiera?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Rysskylan drar in över landet och -20grader utlovas till helgen!! För kallt för isåka då så idag gick jag ut igaraget för att byta drivpaket. Kedjan glappar bra nu och vill ej ha ras... Tänkte även lägga i nya slangbitar mellan ryckutjämnarna vid bakdrevet.
När däcket var avtaget upptäcktes ett hjullager som inte mådde bra.... Högersidan gick tungt så det blev byte av bägge sidorna på engång.
Sen är jag sugen på att prova den där modden av gasrullen. Slipa ned spåret som gasviren löper i för att få ett mjukare ingrepp vid gaspåslag. Min hoj är mkt ryckig vid krypkörning och detta skall göra stor skillnad enl Kev på xt660.com. Tja det kostar ju inget så jag skall prova!!
Sen blir det oxå inkoppling av xenonlyset.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
skönt att många verkar håller på igen. vart ju lite tyst här ett tag :)

blackbox, enligt kev var raptor blocket rätt annorlunda, även allt som sitter i den. vill säger att veven borde vara olika men jag vet inte då jag inte har skruvat med dem. bara läst lite kring de två motorer.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ok, mitt lilla bidrag då (sunkigt mobilfoto) ;-)...

Förra vintern lämnade jag iväg min sadel för 60 mm höjning. I höstas började dom tillskurna skumgummibitarnas limfogar lossna, och därmed saggade hela sadeln ihop en hel del. Har nu rivit av klädseln, limmat ihop alla bitar igen samt kompletterat med ytterligare 20 mm stoppning "on top". Resultatet är att jag nu har en sadel till XT´n som är höjd totalt 80 mm. Dessutom är fotpinnarna sänkta 25 mm. Sveriges bekvämaste sittposition på XT för oss runt 190 cm :D ?

seat.jpg
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
skönt att många verkar håller på igen. vart ju lite tyst här ett tag :)

blackbox, enligt kev var raptor blocket rätt annorlunda, även allt som sitter i den. vill säger att veven borde vara olika men jag vet inte då jag inte har skruvat med dem. bara läst lite kring de två motorer.
Ok hade hoppats på att kunna stroka om när min vev ändå va sopor..men men tack för svaret.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top