Modifieringar XT660 X/R

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
ok, nu är jag framme med frågor igen, för det första, dags att skaffa nytt bakdäck då mitt TKC80 är mer eller mindre dött efter 200 körda mil, valet står antingen mellan Avon Distanzia eller Heidenau K60 men nog om det, till saken: Vilken däcksbredd är lämplig? 130? 140? 150?

Sedan till fråga nr 2: Då min cykel är en XTR 2008 från vilken årsmod XTX skulle jag kunna ta ett framhjul för att det ska lira med skiva etc?
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag funderar på Heidenau K60 i Originalbredd när mina originaldäck är slut. Tror dom kan vara rätt så okej.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
EDIT: Stannar ej vid Shell Botkyrka, då ingen anält intresse. Blir väl en sväng neråt Rosenhill i stället...

Blir en liten asfaltstur i dag (kort varsel) med fika i Gnesta, om någon är intresserad av att haka. Start från Shell/McDonalds i Botkyrka 13.00. PM:a eller skriv i tråden :).
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hoppas ni hade en trevligt tur igår?

hade gärna hängt på men kunde inte denna gång. dessutom har jag plockat isär hela hojen redan. nu ska det byggas en hel del :)
fast så smidigt går det inte än. tex gaffelkitet jag hade köpt för 2,5 månader sen är fortfarande inte riktigt färdigt. fick ju gaffeln skickad med fel fötter och hade skickat tillbaka den till otr. men nu kan de tydligen inte få tag på de rätta fötter skrev han just ikväll. nåja ska ringer han imorgon och säger att jag hellre väntar än att han bygger om min broms som han föreslog. hojen är ju ändå isär och jag behöver den först senare i vinter för att checka av vissa ombyggnader jag ska göra.

just nu håller jag på med att tvätta upp allt och sortera ut alla delar. en hel hög ska säljas, en hög som ska byggas om och resten som få vara original. fast det är inte mycket det...typ ingenting :D
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tja! Visst hade vi trevligt. Blev en liten 17-milare i går. Mest asfalt, men även en del grus samt lervälling :). Vi får rulla lite ihop senare, när du fått ihop din. Lägg ut en lista på det som ska säljas sen. Kanske finns något man är sugen på...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
17mil låter ju ändå bra. idag hade varit topp väder för en tur men jag var och löptränade istället...

planera att få ihop hojen till våren men vet inte riktig än hur mkt pengar jag få ihop tills dess :rolleyes:
är ändå en del saker som jag vill köpa och ngr jobb som jag måste lämnar iväg och de är rätt dyra....

ang delar så ska hayabusa patrik svänger förbi i veckan och kolla först, pratade med han om försäljningen för länge sen och han har liksom förtur.
allt som han inte tar kommer på en lista. är typ halva hojen som ska bort, så nått kommer nog vara på listan...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
såhär ser projektet ut just nu.ska liksom bygger upp hojen från grunden nu, fast om jag få råd så ska jag även plocka isär motorn för större kolv, portning, större ventiler osv. men som sagt så är det lite en kontofråga då hela motorjobbet skulle lägger rund 20lax till på projektet :(
alla fästen kring motorn kommer i alla fall också bli i carbon och alla skruva i alu samt titan...
 

Bifogat

  • image010.jpg
    image010.jpg
    47 KB · Visningar: 126

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Funderade på en sak...
Våra hojar har ju Immobilizer. Kan man då rulla igång dom om batteriet är helt dött, eller är det helt kört att få igång dom?

Och så undrar jag också om det finns någon anledning att använda injection cleaner lite då och då? Någon som brukar använda det, eller är det bortkastade pengar, eller tom skadligt om man har otur?
 

manneman

Guest
Funderade på en sak...
Våra hojar har ju Immobilizer. Kan man då rulla igång dom om batteriet är helt dött, eller är det helt kört att få igång dom?

Och så undrar jag också om det finns någon anledning att använda injection cleaner lite då och då? Någon som brukar använda det, eller är det bortkastade pengar, eller tom skadligt om man har otur?

Ingen aning om immobilizern...

Men jag vet att Sverker kastade injectioncleanern i soptunnan efter att det bevisats att det var en förbaskat dyr lacknafta i flaskan vilket säger det mesta...

http://svt.se/svt/articles/400-499/444/

Däremot funkar det att slå i en deciliter diesel om man vill rensa upp lite i tarmsystemet på hojen enligt de gamla rävarna.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Borde inte vara nåt problem att rulla igång den. Imobilizern behöver inte så mkt ström och borde få den redan efter nån meter.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ifall nån har behov av delar så har jag de här sakerna liggandes. allt i bra skick - rullat 2400km (förutom tail tidy som behöver lagas lite - skulle jag kunna göra vid önskan) - allt kommer från 2010års X


Framgaffel + Kronor + Plast (svart skärm) = 5000kr
Bakdämpare = 1800kr
Hjul + Däck + Skivor (utan Spacer och Axlar) = 8000kr
Kabelstammen (med borttagen sidostöds kontakt men lätt att sätta dit igen) = 600kr
ECU =
AIS = 500kr
Frambroms Pump = 1200kr
Fotpin plattor (höger + vänster) = 800kr
Avgassystem = 2000kr
Sidoplast = 450kr
Bakskärmplast (svart - lite märken av stöveln) = 200kr
Sittbänk = 1200kr
Låswire till Sittbänken = 200kr
Framljus + Ljusramen + Plasten (svart utan dekaler) = 1200kr
Framblinker (höger+vänster) = 200kr
Sidostöd-switch (med kontakt) = 200kr
Sidostöd-switch - mkt använd (utan kontakt) = 100kr
Lambdasond = 350kr
OTR Lambdasond borttagare = 120kr
Dynojet Lambdasond borttagare = 180kr
Framdrevs Kåpa = 100kr
Kedjeskydd = 100kr
Batterihållare = 100kr
Kopplingshandtag komplett = 250kr
Kopplingshandtags-grep (org förpackad) = 100kr
Kopplingshandtags kontakt/sladd = 100kr
Passagera handtag = 200kr
Passagera Fotpinnar = 250kr
ny vertygsväska inkl. vertyg = 200kr
 
Last edited:

Snowman89

Guest
ifall nån har behov av delar så har jag de här sakerna liggandes. allt i bra skick - rullat 2400km (förutom tail tidy som behöver lagas lite - skulle jag kunna göra vid önskan) - allt kommer från 2010års X

Massa delar

Har du koll på om gaffeln och kronan passar på en R-modell?
Samt ifall bakhjulet går att få in i svingen på en -08ans R.

Är lite småsugen på gaffel och hjulen för att kunna köra lite mer gata, men vettefan om ekonomin tillåter utgifter på 13k :D
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
som jag tror ( inte helt säkert på det) så är det ju samma styrhuvud på R som på X och det skulle då funkar med styrkronorna från X
bakhjulet, tror att den funkar men inte särkert på det heller. har aldrig hållit på med en R.
du kan ju mäta styrhuvuds längd (lagerna är ju samma)
och även mäta bredden på svingen vid navet.

ang ekonomin...min är just rätt långt i botten och snabba pengar kan vara billiga pengar ;)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
fixad en del saker till hojen men inte riktig nåt med bild. håller på att bygger kopplingshandtaget men det är många små steg och mellan alla steg få jag väntar tills det har härdat osv. hela handtaget med grepp, wirejustering osv kommer vara under 50g :) (org tjoset ligger på 160g)
mitt sidostöd är till 60% klar, även där flera steg samt att jag inte riktig har hunnit med med tiden. sidostödet kommer hamnar på ca 60g. originala stödet ligger på 470g som jämförelse :)
många bäckar små som man säger...

en bild har jag i alla fall på övre motorfästen.
tar ju ändå bort ais ventil och trycksensorn samt tändspolen lägger jag om till ett annat ställe där även det mesta av all annan el kommer att hamnar.
med det samma kunde jag göra väldigt enkla motorfäste som liknar den vänstra originala fäste. ska göra en liten alu hylsa till de bara men än så länge ligger de på 50g ihop. (orig vänstra = 90g, org högra = 290g)
 

Bifogat

  • DSC_0005.jpg
    DSC_0005.jpg
    225.7 KB · Visningar: 98
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Har du koll på om gaffeln och kronan passar på en R-modell?
Samt ifall bakhjulet går att få in i svingen på en -08ans R.

Är lite småsugen på gaffel och hjulen för att kunna köra lite mer gata, men vettefan om ekonomin tillåter utgifter på 13k :D


Det e samma... När jag köpte min XTR var nedre gaffelkronan skadad och efter lite kontroll av reservdelslistorna så visade det sig att det är samma. Köpte en gaffelkrona från en XTX och det passar!!

//cage

fixad en del saker till hojen men inte riktig nåt med bild. håller på att bygger kopplingshandtaget men det är många små steg och mellan alla steg få jag väntar tills det har härdat osv. hela handtaget med grepp, wirejustering osv kommer vara under 50g :) (org tjoset ligger på 160g)
mitt sidostöd är till 60% klar, även där flera steg samt att jag inte riktig har hunnit med med tiden. sidostödet kommer hamnar på ca 60g. originala stödet ligger på 470g som jämförelse :)
många bäckar små som man säger...

en bild har jag i alla fall på övre motorfästen.
tar ju ändå bort ais ventil och trycksensorn samt tändspolen lägger jag om till ett annat ställe där även det mesta av all annan el kommer att hamnar.
med det samma kunde jag göra väldigt enkla motorfäste som liknar den vänstra originala fäste. ska göra en liten alu hylsa till de bara men än så länge ligger de på 50g ihop. (orig vänstra = 90g, org högra = 290g)


Imponerad av din viktjakt!!!! Hur mkt skall du själv gå ned i vikt??? :D
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Det är lite svårt att avgöra än då jag inte vet hur mkt de nya hjulen väger. Ska bli talon carbon nav och ngr slanglösa carbon fälgar till det. Likt däck där jag inte har koll på vikten samt var den nya tanken osv kommer hamnar på men jag räknar med ca 40kg mindre än original.
En kille i Tyskland har byggd om sin bakram till en i alu lik. Jag har tänkt. Han sa att det gav hela 4kg, jag hade trott nåt på 1,5kg... Vill säger att de 40kg nog inte kommer vara ett problem.

Edit, nu läste jag din fråga rätt.... :D
Jag är faktiskt inne på att banta med men tror inte att det bli lika många kilo på mig ;)
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
en tanke som just kom när jag satt och åt och stirrade på min motor (ja den är uppställd i vardagsrumet :D ) är att det kanske skulle funkar att byter insprutningen till en förgasare.

som jag har förstått så är det i ren trimnings väg dummt sålänge man stannar i original storlek.
jag hade ju ändå funderat på att låter min insprutningshus borra upp. men på grund av för lite material kan man bara gå upp med ca 2mm. det bli då max 48mm. om jag väljer en ny förgasare kan jag ju väljer fritt och tex gå upp till 50mm eller liknande och sen anpassa cylinderhuvudet till det. då borde det ju ger ganska bra med flås kan jag tycker.(ska ju ändå göra big bore och allt det där)

meningen med bytet skulle alltså vara
- ev mera power
- rensa elsystemet ännu mera (då behövs ju bara hälften typ)
- pga ny elsystem kan jag strunta i org hastighets mätarhuset och spara massa plats och vikt med en smidigare variant

frågorna vore då
- vilken förgasare
- finns det nåt elsystem som skulle passar (tex från nån ktm eller så)


nån som har ngr tankar kring det hela? själv är jag helt novis och behöver input ;)
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Har du koll på om gaffeln och kronan passar på en R-modell?
Samt ifall bakhjulet går att få in i svingen på en -08ans R.

Är lite småsugen på gaffel och hjulen för att kunna köra lite mer gata, men vettefan om ekonomin tillåter utgifter på 13k :D

som jag har förstått så ska bakhjulet vara samma spec på navet och funkar rakt av.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top