Modifieringar XT660 X/R

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
nu har jag dubbelkollat och min nya gaffel samt kronor kommer att passa på alla årsmodeller. skönt då jag funderar på att köpa en nyare hoj sen. hade varit dumt annars ;)

Låter gött att du får tbx lite gamla prylar från hojen. men kan tänka att det käns värdelöst. Hoppas det blir mycke kärlek med nästa :)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Någon som har ett/två slip-on, helsystem, liggandes och kanske vill sälja det till bättre behövande? Även lite andra saker är av intresse, så som handtagsskydd - luftfilter (hus+filter) - sadel.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jo vardelös känns det ju. Hade inte alls tanken på att leta ny hoj och allt det där. Prisbedömningen bli. Äldre också sisådär eftersom priserna ligger rätt lågt just nu.
Få se hur mkt jag få, efter det.bestämmer jag mig för vilken årsmodell osv. Mest sugen på en från mg varuhuset just nu.

Jhe, det kanske bli så att jag kommer att ha massa dear snart ifall den nya hojen har system osv som jag inte vill har.
Hade ju ändå tanken på att Stellan ska bygga ett system åt mig enligt mina idéer...
 

Jens88

Ny medlem
Gick med
16 May 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Harley Davidson V-rod -03
En fråga till mina allvetande mc vänner.
Hastighetsmätaren är en riktigt såkallad glädjemätare.. Diffar ca 10 - 20 km/h.
Förra ägaren hade haft inne den på Yamaha Mc Center, men dom hade inte hittat felet :S
Någon som haft samma problem?
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
En fråga till mina allvetande mc vänner.
Hastighetsmätaren är en riktigt såkallad glädjemätare.. Diffar ca 10 - 20 km/h.
Förra ägaren hade haft inne den på Yamaha Mc Center, men dom hade inte hittat felet :S
Någon som haft samma problem?[/QUOTE

Drevad? Har ej kollat min men kör väl ändå oftast för fort..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Låter som 14 tänder fram i stället för 15...
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Jo vardelös känns det ju. Hade inte alls tanken på att leta ny hoj och allt det där. Prisbedömningen bli. Äldre också sisådär eftersom priserna ligger rätt lågt just nu.
Få se hur mkt jag få, efter det.bestämmer jag mig för vilken årsmodell osv. Mest sugen på en från mg varuhuset just nu.

Jhe, det kanske bli så att jag kommer att ha massa dear snart ifall den nya hojen har system osv som jag inte vill har.
Hade ju ändå tanken på att Stellan ska bygga ett system åt mig enligt mina idéer...

Skicka pm den dagen du vet om du får över nå delar =)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jovisst det ska jag göra. Kan dock tar sin lilla tid tills allting är klart :(
 

manneman

Guest
Håller som bäst på att planera inför K-Day, dvs dagen då jag får tillbaka körkortet den 23 oktober...:)

Jag sitter på en beställning av dubbade vinterdäck till hojen:

Framdäcket Pirelli MT21 120/90-17 bildubb + crossdubb i ytterkant 1590:-
Bakdäck Metzeler karoo 150/70-17 Bildubb + crossdubb i ytterkant 1690:-

Som han svarade:
"Jag skulle rekomendera dig en uppsättning med Metzeler karoo fram med massa bildubb. Utstick på dessa ca 2mm. I ytterkant så kan jag sätta i lite limmade små crossdubb. Crossdubben har ca 4mm utstick. Då får man lite mer riv i underlaget om man vill luta hojen och sladda lite.

Kan göra detsamma i bakdäcket, det är väldigt vanligt att jag sätter bildubb i mitten av däcket och lite crossdubb i ytterkant. Har inte fått några klagomål än så länge, däremot är många nöjda och gillar det extra fästet de får av crossdubben när de vill sladda lite.
"

Nästa steg är att montera motorskyddsbågar som jag hittade billigt i Italien, handtagsvärmare och vingar till handguardsen.
Frågan är bara vad som skulle passa till mina handguards? (se bild 2 sidor bak)

Tips på varma MC stövlar och handskar?

Sinisalo skoterställ har jag redan.

Fler tips inför vintern?
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
motorcykelskidor som militärcyklarna hade kanske?

tänk på att hojen är rätt så tungt jämfört med lätta enduros osv. vill säger att slå man omkull är det ofta stora krafter som slå i backen och man böjer lätt sönder halva hojen. styre tex, trasiga gafflar samt styrkronor är inte heller ovanligt på den minsta inslaget.
avgassystemet samt ramfästen för dessa är också rätt lätt böjt....
det jag menar är bara att man få vara beredd på dyra reparations kostnader :(
och det händer ju tyvärr en del när man kör i vinterslasket.
dock är det förstås mkt roligt att köra året runt. jag har suttit på hojen sen början av mars. fast en del is upplevelser skulle jag har kunnat vara utan faktiskt.

förresten, vad hände med kortet?
 

manneman

Guest
motorcykelskidor som militärcyklarna hade kanske?

tänk på att hojen är rätt så tungt jämfört med lätta enduros osv. vill säger att slå man omkull är det ofta stora krafter som slå i backen och man böjer lätt sönder halva hojen. styre tex, trasiga gafflar samt styrkronor är inte heller ovanligt på den minsta inslaget.
avgassystemet samt ramfästen för dessa är också rätt lätt böjt....
det jag menar är bara att man få vara beredd på dyra reparations kostnader :(
och det händer ju tyvärr en del när man kör i vinterslasket.
dock är det förstås mkt roligt att köra året runt. jag har suttit på hojen sen början av mars. fast en del is upplevelser skulle jag har kunnat vara utan faktiskt.

förresten, vad hände med kortet?

Jag räknar med en och annan vurpa men man får ju köra med huvudet påskruvat helt enkelt.
Hade jag varit rädd för att vurpa så hade jag ju inte kört till att börja med...

Jag körde på en öde väg förbi soptippen i Helsingborg i 110 på 70 sträcka så jag rök på kortet i 2 månader...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
dumma soptipp alltså. hoppas du hitta tillbaka kortet bland alla sopor sen bara.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag sitter på en beställning av dubbade vinterdäck till hojen:

Framdäcket Pirelli MT21 120/90-17 bildubb + crossdubb i ytterkant 1590:-
Bakdäck Metzeler karoo 150/70-17 Bildubb + crossdubb i ytterkant 1690:-

Som han svarade:
"Jag skulle rekomendera dig en uppsättning med Metzeler karoo fram med massa bildubb. Utstick på dessa ca 2mm. I ytterkant så kan jag sätta i lite limmade små crossdubb. Crossdubben har ca 4mm utstick. Då får man lite mer riv i underlaget om man vill luta hojen och sladda lite.

Kan göra detsamma i bakdäcket, det är väldigt vanligt att jag sätter bildubb i mitten av däcket och lite crossdubb i ytterkant. Har inte fått några klagomål än så länge, däremot är många nöjda och gillar det extra fästet de får av crossdubben när de vill sladda lite.
"

Nästa steg är att montera motorskyddsbågar som jag hittade billigt i Italien, handtagsvärmare och vingar till handguardsen.
Frågan är bara vad som skulle passa till mina handguards? (se bild 2 sidor bak)

Tips på varma MC stövlar och handskar?

Sinisalo skoterställ har jag redan.

Fler tips inför vintern?

Skoj med fler som tänker vinterköra med XT´n... Jag satte på Biltemas värmehandtag och skall försöka få dit såna där styrmuffar till isåkningen. Jag kommer köra med mina Alpinestars Tech3 till vinter. Funderar faktiskt på eluppvärmda strumpor!!

Vart hittade du motorskyddsbågarna??

Och dessa däck kommer jag klä min med...
 

Bifogat

  • DSC05785.jpg
    DSC05785.jpg
    236.6 KB · Visningar: 149
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Skoj med fler som tänker vinterköra med XT´n... Jag satte på Biltemas värmehandtag och skall försöka få dit såna där styrmuffar till isåkningen. Jag kommer köra med mina Alpinestars Tech3 till vinter. Funderar faktiskt på eluppvärmda strumpor!!

Vart hittade du motorskyddsbågarna??

Och dessa däck kommer jag klä min med...
Endurodubb eller? Jag är också sugen på att vinterköra!

Vart har du köpt/vad kostar det?

Någon som provat biltemas hantagsvärmare? :)
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
kåpor?!

Tjena!
Är det nån som vet vart man kan få tag på en ny uppsättning plastkåpor till hojen? Känns som det är det smidigaste sättet om man vill byta färg på den!?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
plasten är nog bäst på Yamaha affären. Den är inte spå dyr att köpa ändå.
Ang färg beror det lite på vilken du redan har. Så har tex orange en Annan sadelfärg osv...

Motorskydds bågar finns tex på OTR. Tror att metal mule också har nåt på sin sida.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Tack för snabbt svar! Slog en pling nyss till sthlms mc varuhus, dom skulle ha 4800:- för svarta kåpor samt sadelöverdrag. Det lär ju vara samma priser vilken yamaha handlare man än ringer till skulle jag tro...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Lite funderingar kring gaffelrenovering och seriositet hos verkstäder/generalagenter

Min framgaffel har läckt en hel del denna säsong. Har lyckats täta boxarna med bladmått några gånger, men nu på slutet har jag insett att det är kört, och att renovering är av nöden. Beställde därför nya packningar samt dustcovers från OTR (blixtsnabb leverans som vanligt), och lämnade sen gaffeln till en mindre firma i tisdags för hjälp med bytet. Firman ringer efter ett par timmar och konstaterar att även bussningarna är helt slut. "Ok", säger jag, "jag fixar nya".

Naiv som jag är tror jag ju att någon av dom stora (Yamaha i Haning eller MC-varuhuset) kan leverera smidigt och lätt. Det visar sig att ingen av dom har den övre bussningen hemma, och att den undre inte ens finns med i deras produktdatabas, eller på deras sprängskisser. Av verkstadshandboken framgår det tydligt att det är önskvärt att byta både övre och nedre bussning (se bif. bild). Detta gör mig så klart lite bekymrad, då det får mig att tro att om man lämnar in en gaffel hos något av dessa företag så får man bara halva jobbet gjort. Och hur kan man då lite på att dom gör andra verkstadsjobb korrekt? Jag ringde även MC-Proffsen ett antal gånger, då dom är auktoriserade på Yamaha. Fast dom behagade som vanligt inte ens svara i telefonen...

Sen la jag en beställning hos OTR (http://www.off-the-road.de/XT-660/W...ml?force_sid=a4bb94890d6c53943e810ca746ef080d). 48 timmar senare var bussningarna i min hand. Skönt att det åtminstone finns ett företag man kan lita på, även om det ligger i tyskland...
 

Bifogat

  • Yamaha XT660R.gif
    Yamaha XT660R.gif
    53.1 KB · Visningar: 277
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Min framgaffel har läckt en hel del denna säsong. Har lyckats täta boxarna med bladmått några gånger, men nu på slutet har jag insett att det är kört, och att renovering är av nöden. Beställde därför nya packningar samt dustcovers från OTR (blixtsnabb leverans som vanligt), och lämnade sen gaffeln till en mindre firma i tisdags för hjälp med bytet. Firman ringer efter ett par timmar och konstaterar att även bussningarna är helt slut. "Ok", säger jag, "jag fixar nya".

Naiv som jag är tror jag ju att någon av dom stora (Yamaha i Haning eller MC-varuhuset) kan leverera smidigt och lätt. Det visar sig att ingen av dom har den övre bussningen hemma, och att den undre inte ens finns med i deras produktdatabas, eller på deras sprängskisser. Av verkstadshandboken framgår det tydligt att det är önskvärt att byta både övre och nedre bussning (se bif. bild). Detta gör mig så klart lite bekymrad, då det får mig att tro att om man lämnar in en gaffel hos något av dessa företag så får man bara halva jobbet gjort. Och hur kan man då lite på att dom gör andra verkstadsjobb korrekt? Jag ringde även MC-Proffsen ett antal gånger, då dom är auktoriserade på Yamaha. Fast dom behagade som vanligt inte ens svara i telefonen...

Sen la jag en beställning hos OTR (http://www.off-the-road.de/XT-660/W...ml?force_sid=a4bb94890d6c53943e810ca746ef080d). 48 timmar senare var bussningarna i min hand. Skönt att det åtminstone finns ett företag man kan lita på, även om det ligger i tyskland...

Ja, där är sanningen angående de svenska handlarna. Om de hade lagt lite mer tid på service. Istället för att gör allt de kan för att hålla priserna uppe och förhindra att folk kan köpa sakerna i andra länder kanske de hade gjort bra förtjänst :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top