Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag hittade min '08 i februari för 50000. skicket var som ny och helt original,
hade aldrig gått i regn eller hårdkörd.ngr få mil men ändå nyservad, fick även 1000milars service på köpet och även en del av garantin kvar.
där behövde jag inte fundera länge om jag ville lägga typ 20000 extra bara för att få en helt ny '11

om du letar lite så lär du nog hittar nåt liknande då jag hört om flera andra som haft samma priser i samma skick typ.

sen ang moddningen, det kan snabbt kosta en del extra pengar. med alla typiska små mods så är man snabbt uppe på 15000 inklusive mappning osv. vill man har ännu roligare är det inga probs att bli av med 3-50000 till. då har man en hoj som går riktig bra, är lättare och har bra dämpsystem och ändå håller fortfarande mkt längre än motsvarande hojar från tex ktm
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Vettigast är nog att köpa en beggad som redan är "kittad" med avgassystem, powercommander och luftfilter. Annars är det 10k extra som du lär kasta på hojjen.

Däremot så är det ju alltid najs att vara första ägaren. Så har du pengar för en ny hojj + de "nödvändiga" grejerna till en XT så skulle jag nog köpt en helt ny

Mmm...vore skönt hitta en hoj med allt som ska sitta på och inte gått så mkt. Men som sagt, 2a hands värdet är rätt högt, känns rätt fel köpa en 2007a för 45k när man får en ny för 64k..men då blir det visserligen +10k =30k mer än färdigkittade 2007an. Måste fundera hur jag ska göra.
 

Snowman89

Guest
Mmm...vore skönt hitta en hoj med allt som ska sitta på och inte gått så mkt. Men som sagt, 2a hands värdet är rätt högt, känns rätt fel köpa en 2007a för 45k när man får en ny för 64k..men då blir det visserligen +10k =30k mer än färdigkittade 2007an. Måste fundera hur jag ska göra.

Jag skulle dock inte vara allt för rädd för milen på en XT. Ser allt ok ut och allting funkar som det ska samt priset är vettigt så är det bara att slå till.

Min -04 hade gått 2600mil helt original och den såg i princip ny ut. Samma med -08an jag köpte nu som har gått 1500mil.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om du ändå letar fortfarande så funderar om det är viktig med årsmodellen. det kom ju en del uppdateringarna då och då. från 08 är det tex en annan plast, ljusen ser annorlunda ut, senare har snyggare och styvare sving, gafflarna har ändrats, man har katten i de nyare osv...

är det en R du ska ha så har i alla fall de första bara stålstyre, enkla bromsslangar i fram och då vill man ju verkligen uppdatera och har den kostnad sen också.

personligen skulle jag inte välja nåt äldre än '08. inte för att de andra är dåligt men de nyare är då bättre :)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
om du ändå letar fortfarande så funderar om det är viktig med årsmodellen. det kom ju en del uppdateringarna då och då. från 08 är det tex en annan plast, ljusen ser annorlunda ut, senare har snyggare och styvare sving, gafflarna har ändrats, man har katten i de nyare osv...

är det en R du ska ha så har i alla fall de första bara stålstyre, enkla bromsslangar i fram och då vill man ju verkligen uppdatera och har den kostnad sen också.

personligen skulle jag inte välja nåt äldre än '08. inte för att de andra är dåligt men de nyare är då bättre :)

tacksam info. Är inte så insatt i dessa hojar ännu..börjat snegla på dom nu sista veckan. Verkar få mkt hoj för pengarna..rätt less på köra sporthoj..behöver variation =)
 

Snowman89

Guest
om du ändå letar fortfarande så funderar om det är viktig med årsmodellen. det kom ju en del uppdateringarna då och då. från 08 är det tex en annan plast, ljusen ser annorlunda ut, senare har snyggare och styvare sving, gafflarna har ändrats, man har katten i de nyare osv...

är det en R du ska ha så har i alla fall de första bara stålstyre, enkla bromsslangar i fram och då vill man ju verkligen uppdatera och har den kostnad sen också.

personligen skulle jag inte välja nåt äldre än '08. inte för att de andra är dåligt men de nyare är då bättre :)

Du verkar ha koll på det där med uppdateringarna.. Vad hände egentligen till 08orna? Om de före 08a har enkla bromsslangar vad har då 08 och frammåt?

Jag vet bara om att 08-orna har svart sving samt svarta fälgar :glömdet
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nu är jag osäker när katten kom men det var 07 eller 08.
är inte så värst insatt i R och vetr inte hur det ser ut men som jag förstått har de sen fått stål omspunna bromsslangar fram och jag tror att de nu har alu styret.
X:en har alltid haft stål omspunna bromsslangar i fram. och även ett alustyre. verkar vara en del som är rätt nöjd med det styre eller i alla fall inte byta det.
jag bytte till ett 28mm magura sx på min och skillnaden är stor ;)

gaffelmodiferingen är inte så värst kvalitativt. och inget man behöver bryr sig om. sen har jag hört olika uppgifter ang infästningen och bromsskivor osv men har ingen aning om hur det verkligen är. är nog ingen markant skillnad så man verkligen behöver bryr sig om.

håller man på att trimma är det en struntsak att tänker på katten då man ändå byter avgas och sätter dit en powercomander. vill man inte trimma då är det bättre med de första tre åren där man inte har en kat och borde har lite öppnare system från början. men knappt nån märkbart skillnad då original system ändå är rätt "täppt"

04 modellerna och även i ngr stycken av 05års början hade nåt fel i sin styrenhet. det byttes ut gratis av återförsäljaren men de ville snåla ibland och försökte då att ställa om original styrning helt enkelt som typ aldrig blev bra ändå MEN det kan finnas en del folk som bara "köpte" det som sas och inte har fått en ny styrenhet. kan vara värd att kolla på sin hoj från 2004. som sagt det är gratis.


annars är det som sagt lite plast här och där och även framlampan som byttes under åren. de nya ser lite modernare ut och falla tex mig mkt bättre i smaken.
 

Snowman89

Guest
Är det någon här som köpt en O2-eliminator samt mappat den efter?
http://www.off-the-road.de/XT-660/XT-Power/Engine-Tuning/O2-Sensor-eliminator.html

Jag gjorde det och lämnade in hojjen idag för mappning. 30min senare ringer killen som bänkar den och säger att han behöver ha lambdan eftersom den som sitter ipluggad just nu bara får ecun att gå från den snålaste inställningen till den fetaste....

Vore intressant om det är fler som köpt denna och ifall den funkade. Ifall jag bara har fått en trasig eller om den inte funkar öht..
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag har just en på väg till mig.
pratade med otr chefen och han sa att den funkar :D
men jag vet inte själv. nån kille (kev) från xt660.com menade att det inte fanns nån eliminator som verkligen funkar...ja förutom den han själv bygger och säljer (hur mkt sanning det låg i det hela vet jag inte, men han verkade vettigt ibland ;) )

just ikväll är jag trött och mitt huvud långsamt men är det inte meningen att den just ska ger noll eller fullt?

än har jag lambdan kvar och inpluggad i pc5 boxen. men jag tänkte drar om lite el och har allt som eliminator,pc5 osv där batteriet satt. (har ett moty batterie på väg, den är mkt mkt mindre än orginalet)
 

Snowman89

Guest
jag har just en på väg till mig.
pratade med otr chefen och han sa att den funkar :D
men jag vet inte själv. nån kille (kev) från xt660.com menade att det inte fanns nån eliminator som verkligen funkar...ja förutom den han själv bygger och säljer (hur mkt sanning det låg i det hela vet jag inte, men han verkade vettigt ibland ;) )

just ikväll är jag trött och mitt huvud långsamt men är det inte meningen att den just ska ger noll eller fullt?

än har jag lambdan kvar och inpluggad i pc5 boxen. men jag tänkte drar om lite el och har allt som eliminator,pc5 osv där batteriet satt. (har ett moty batterie på väg, den är mkt mkt mindre än orginalet)
Jo jag vet. Pratade nyss med Thorsten på OTR och han hävdade bestämt att det var min TPS som var trasig.

Ändå fick killen som bänkade upp att lambdan var trasig som felkod samt att den pendlade konstant mellan alla olika värden.. Detta slutade samt försvann när lambdan kopplades in igen.

Problemet för mig var att den inte satte sig på ett konstant värde utan den skiftade mellan den snålaste inställningen och sen stegade den upp till den fetaste, sen började det om igen..

Här är iallafall min bänkkörning, hade hoppats på mer men men.. :(
Min hoj har DNA filter steg 1, OTR's sida på luftburken, power commander 3, Metalmule avgassystem.
 

Bifogat

  • IMG086.jpg
    IMG086.jpg
    224 KB · Visningar: 384

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo man få göra rätt mkt för att få upp de häster ordentligt.

skummt med lambda grejen. har själv inte så koll på sånt. få ser hur det bli för min då. men det bli inte förran till vintern då jag ska lämna iväg spjällhuset för att låter det öppnas upp, bygge en ny luftburk och om pengarna räcker så ska jag även porta och lite sånt innan den mappas med allt det nya
 

Krister

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2011
Ort
Matfors
Hoj
Harley Night train -09
Tog och kollade upp hälsan på ryckutjämnarna idag. Såg allt annat än bra ut så det fick bli en nödlösning med att packa in gammal slang för att tajta till det hela.
Blir nog till att handla nytt och kanske förebygga med att göra gummislangfixen redan från början. Läste om nån som gjort så på xt660.com.

Passade även på att slänga på T63:eek:r och nya slangar.
Så i morgon blir det en rejäl svång på grus för att se vad dom går för:)
 

Bifogat

  • DSC01004.jpg
    DSC01004.jpg
    228.3 KB · Visningar: 121
  • DSC01005.jpg
    DSC01005.jpg
    253.1 KB · Visningar: 135
  • DSC01006.jpg
    DSC01006.jpg
    241 KB · Visningar: 114

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag körde in en spik i däcket under tisdagens körning med www.hojresor.se , och när jag monterade tillbaka drevet gjorde jag samma sak med ryckutjämnarna. Tog en gammal cykelslang och klippte bitar av. La dem mellan ryckutjämnarna och tryckte sen ned drevet så att slangarna kröp ned mellan.
Det kändes iaf mkt bättre, mindre glapp.

Väntar in en beställning från OTR oxå. Ny kopplingsvajer, nya bromsbelägg fram och framförallt progressiva framfjädrar!! :)
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
vart kan man köpa billig plast till en r? passar nyare plast på en äldre? min är en -05:a

När jag bytte från nya plasten till den gamla på min X 08'a jag hade var jag tvungen att byta kylargallret åxå. Sen har jag för mig att det fr.o.m 08 sitter ett fäste på tanken som inte finns på de äldre. Iaf på XTX men borde ju va lika på XTR.
 

manneman

Guest
Nu till en delikat fråga!
Är det någon som testat vinteråka med sin hoj? Jag vet att buden i Stockholm gjort det men vem vänder man sig till då?

Vad behöver man tänka på? Vilka däck funkar bäst/dubb? Handtagsvärmare är givet liksom skoterstället och vettiga handskar, annars?

Tänkte planera lite bättre inför vad som komma skall så JA jag tänker åka HELA året, inget solskensgazz här inte...
 

Snowman89

Guest
Är på gång och ska försöka beställa nya däck till XT'n nu. Kommer köra 60% grus/stigar och max 40% asfalt. Vad bör jag köpa för däck? Samt vart hittar jag dem för en vettig peng?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Är på gång och ska försöka beställa nya däck till XT'n nu. Kommer köra 60% grus/stigar och max 40% asfalt. Vad bör jag köpa för däck? Samt vart hittar jag dem för en vettig peng?

Tja, det blir väl bakdäcket som begränsar urvalet, pga 17 tum.....
TKC80, kanske för mkt gatdäck??
T63, kommer jag testa i framtiden!
Jag kör med Mefo Stonemaster bak nu och kommer ha Maxxis IT fram.
Men jag e oxå sugen att prova Biltemas endurodäck fram...

Jag tycker din vridmomentskurva ser ut som min!! Ganska platt va!!??
Nu hade jag 48hk på bakdäcket men det där beror ju på hur bänken är kalibrerad!
Är AF-värdet rätt så är det OK enl mig, oavsett siffrorna som bänken ger. (men hur vet man om AF-värdet är rätt???)
 

Snowman89

Guest
Tja, det blir väl bakdäcket som begränsar urvalet, pga 17 tum.....
TKC80, kanske för mkt gatdäck??
T63, kommer jag testa i framtiden!
Jag kör med Mefo Stonemaster bak nu och kommer ha Maxxis IT fram.
Men jag e oxå sugen att prova Biltemas endurodäck fram...

Jag tycker din vridmomentskurva ser ut som min!! Ganska platt va!!??
Nu hade jag 48hk på bakdäcket men det där beror ju på hur bänken är kalibrerad!
Är AF-värdet rätt så är det OK enl mig, oavsett siffrorna som bänken ger. (men hur vet man om AF-värdet är rätt???)
Det lutar åt TKC 80 faktiskt. Har du några tips på vart man kan komma över ett sånt för en inte alltför blodig summa?

Jo faktiskt. Jag pratade med "Kev" på xt660.com och enligt honom så är det perfekta AF-värdet för en XT660 just 13,2 så min ska vara rätt mappad. Jag hade hoppats på några hästar mer vid bänkningen men den går ändå helt okej nu :) Mycket vill ha mer heter det ju av en anledning :D

Har sams motor hört av sig något till dig förövrigt?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top