Besiktningsfråga

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Är dom hårda så ska ALLT vara E-märkt. det ska vara en viss höjd på allt från marken och blinkers ska sitta med ett visst minsta avstånd emellen.
För att vara lite mer exakt:
Avstånd mellan höger och vänster bak-blinkers: minst 240mm
Avstånd mellan höger och vänster fram-blinkers: minst 340mm, med minst 100mm avstånd från huvudstrålkastaren
Minsta höjd från marken/vägen:350mm

Blinkersen måste vara godkänd för den position där den placeras.

Och glöm inte reflexj*vln... Är det något som du får pisk för så är det avsaknad av reflexen... Dubbellysen som sitter max 20cm ifrån varandra räknas som ett lyse enligt EU direktiv...
Bilar efter 00 är helfordonstypade. d.v.s. inte pilla på nåogt...
Hur det är med cyklar vet jag inte...
Det ska stå under Tillägsinformation...
Dessvärre så står det inte alltid i klartext utan en kod från bilregistret..
D.v.s. Rådata...

Sen är det det gamla vanliga, inga vassa prylar, inget som sticker ut och
inga riddarlansar som man kan plocka gående med... :D
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Brukar, i alla fall här i ske-å, vara riktigt hårda på att allt är e-märkt, sist jag kom in hade jag tonade blinkers runt om (hemmatonat) och ett sprucket lyktglas (zx6r -98) som det var byggt en liten vindavvisare ovanför och dom sa nada. Har ju dock läst/hört om folk som varit tvugna att ta fram linjaler för att mäta upp avstånd mellan blinkers etc. Om man nu ska bygga om planerar att besiktiga med dom sakerna på så skulle alla fall jag välja att andvända e-märkta lysen/blinkers, underlättar nog en hel hög om du skulle få ngn som är lite petig.

Sen ang. bakramen/ramen så är det strikt förbjudet att ändra/kapa/svetsa/mecka/dona/korta/länga/snorta etc etc etc ngt alls med dom. Alla ändringar på ursprungsram/bakram kräver reg.bes. Sen att Tobbe från mjölby fick igenom sin fast han tejpat ihop ramen och svetsat älghorn fram i styrkronan tvivlar jag inte en sekund på men skulle dom se att du gjort ngt sitter du pyrt till. :D
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Elgasen skrev:
937976 En heltypsgodkänd hoj får väl igentligen inte modifieras något va?


Jag har funderat på å bygga fajter, lr funderat å funderat, det är redan påbörjat lite smått. Har börjat göra mina risers på sommarjobbet. Åsså kom jag på detta om den är helfordonsgodkänd lr inte. tog fram mitt regbevis och kollade mn körkortsbok och fick en överaskning. Beviset såg inte ens likadant ut och jag såg inte skymten av ett sådant nummer som skulle stå. HUr vet man då om den är helfordonsgodkänd?(kanske ska tillägga att halva beviset är bortrivet för ägarbytet och jag har inte fått mina egna än, kanske står på dom).

Sedan undrar jag lite grejer med besiktningen. Håller på att göra egna risers som sagt och jag tänkte även bygga ny bakdel (alla lampor och blinker godkänt) så med belysningen borde det inte vara några bekymmer men just mina egna risers och min hemmabyggda bakdel? tänkte även göra kortare länkarmar till bakdämparn för att höja den en aning, går det igenom med en höjningssats på eller bör man byta till orginal innan besiktningen?

kanske blev lite rörigt men hoppas ni förstår.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tycker du ska ringa bilprovningens teknikavdelning ang. ombyggnad till fighter.. För det är väldigt specifika saker du frågar på och om man inte
är utbildad på reg/vanlig besiktning så får du nog bara gissningar till svar..
och då kan du passa på och fråga om den är helfordons typad... :D
 

st4rmine_junkie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Åkersberga
Hoj
2003 Suzuki GSX750
Nä, nu får ni faktiskt ge er...

Tycker du ska ringa bilprovningens teknikavdelning ang. ombyggnad till fighter.. För det är väldigt specifika saker du frågar på och om man inte
är utbildad på reg/vanlig besiktning så får du nog bara gissningar till svar..
och då kan du passa på och fråga om den är helfordons typad... :D


Håller med föregående talare och blir helt matt på det jag läser här, sluta sitt och gissa. Det enda ni gissare gör är att döda drömmar.

Se bifogad lank och följ gärna SVMCs lank till den lathund som SFRO tillsammans med besiktningsorgan I sverige har tagit fram.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/

Avslutar med ett citat från SVMC:

"I oktober 2000 startade SMC ett samarbete med MC-organisationer, Vägverket, Bilprovningen och Näringsdepartementet. Bakgrunden var att ett EG-direktiv om helfordonsgodkända motorcyklar till en början uppfattades som att det skulle vara helt omöjligt att ändra en motorcykel. SMC har ingått i olika arbetsgrupper och idag kan vi konstatera att allt vi fört fram har accepterats. Sverige har förmodligen ett av världens generösaste regelverk för ombyggda och amatörbyggda motorcyklar"


Ingenting är omöjligt, bara olika avancerat.

:banana:yoparty
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Talade med en besiktnings ingenjör på bilprovningen för att jag var nyfiken på vad dom verkligen är hårda på. All form av belysning kollas oftast noga, regskyll kollas. Det är godkänt att att ändra placering till typ tail tidy förutsatt att vinkeln på reg skylten är den samma. Du skall ha en röd reflex under skylten du kan sätta på en reflex tejp på den nedre kanten av skylt hållaren eller limma fast orginal reflexen på den nedre kanten. Slipon är ok förutsatt att den är typgodkänd för din hoj och är ECC godkänd = E1 och följer EG direktiven , ljud och avgasutsläpp. Har hittat två slip on till min hoj som är ok och som har db killer som man kan dra ut. Helsystem mm är ej godkänt och du kan inte registreringsbesikta om en heltypgodkänd hoj med detta oavsett, du får alldrig heller igenom hojen utan katalysator. Du får montera på en ersättnings katalysator som är mycket mindre än orginal och som uppfyller samma krav dock så måste du kunna uppvisa de pappren från tillverkaren. Mini blinkers bryr dom sig knappt om huvudsakligen att dom är rätt placerade och fungerar på ett likvärdigt sätt. Men det finns nitiska besikrings män sa han som letar fel med ljus och lykta, sedan får du ändra på stötdempare, fjäder,sadel, sitthöjd, elsystem, däck dimition, mm. Bara funktionen inte ändras , tillexempel byter du däck och fälgar så måste hastighets mätaren kollas och han sa att det lovar han att dom kollar om dom ser att du ändrat däck och fälgar.
 

st4rmine_junkie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Åkersberga
Hoj
2003 Suzuki GSX750
Talade med en besiktnings ingenjör på bilprovningen för att jag var nyfiken på vad dom verkligen är hårda på. All form av belysning kollas oftast noga, regskyll kollas. Det är godkänt att att ändra placering till typ tail tidy förutsatt att vinkeln på reg skylten är den samma. Du skall ha en röd reflex under skylten du kan sätta på en reflex tejp på den nedre kanten av skylt hållaren eller limma fast orginal reflexen på den nedre kanten. Slipon är ok förutsatt att den är typgodkänd för din hoj och är ECC godkänd = E1 och följer EG direktiven , ljud och avgasutsläpp. Har hittat två slip on till min hoj som är ok och som har db killer som man kan dra ut. Helsystem mm är ej godkänt och du kan inte registreringsbesikta om en heltypgodkänd hoj med detta oavsett, du får alldrig heller igenom hojen utan katalysator. Du får montera på en ersättnings katalysator som är mycket mindre än orginal och som uppfyller samma krav dock så måste du kunna uppvisa de pappren från tillverkaren. Mini blinkers bryr dom sig knappt om huvudsakligen att dom är rätt placerade och fungerar på ett likvärdigt sätt. Men det finns nitiska besikrings män sa han som letar fel med ljus och lykta, sedan får du ändra på stötdempare, fjäder,sadel, sitthöjd, elsystem, däck dimition, mm. Bara funktionen inte ändras , tillexempel byter du däck och fälgar så måste hastighets mätaren kollas och han sa att det lovar han att dom kollar om dom ser att du ändrat däck och fälgar.


Så den där besiktningsgubben menar på att en hoj inte får registreras som obyggt fordon med en slipon som inte är godkänd?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag förstår mig inte alls på den här gravskändarmentaliteten att hålla på och gräva upp trådar som dött för länge sedan. :6surkart
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Så den där besiktningsgubben menar på att en hoj inte får registreras som obyggt fordon med en slipon som inte är godkänd?

NEJ! du får inte registreringsbesikta om din heltypgodkända hoj för att du vill ha ett annat slipon (obyggt fordon) eller för några andra mindre ändringar. Om du bygger om din heltypgodkända hoj grovt, motor, ram, mm så kan du registreringsbesikta om den dock så måste den först gå igenom Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Sedan kan du registrerings besiktiga den hos bilprovningen, ska du ändra något på en heltypsgodkänd hoj skall dessa delar vara typgodkända för din hoj samt att dokumentation från tillverkaren ska kunna uppvisas. Som jag skrev tidigare om du vill sätta på ett slipon så ska den vara ECC godkänd =E1 följa EG direktiven och vara typad för din hoj, du skall även kunna uppvisa detta dokument från tillverkaren vid besiktningen. Finns inte många slipon på marknaden som är typade för just en specifik hoj jag har lite tur som kan slänga på ett Akrapovic slip on då dom typat det när dom gav ut special versionen av KTM 1290 R. Men egentligen vem bryr sig, har kört med helsystem, mappning mm förut bara att byta till original när det är dags för bes. Man får då räkna med att man kan åka på en flygande bes om snuten är i farten. Sen har jag ingen aning om vad försäkringsbolaget säger om du kraschar och det framkommer att hojen är ändrad på, antagligen får man problem då.
 

NizzePisse

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Tjörn
Hoj
Ducati 900ssie -98
Är dom hårda så ska ALLT vara E-märkt. det ska vara en viss höjd på allt från marken och blinkers ska sitta med ett visst minsta avstånd emellen.
För att vara lite mer exakt:
Avstånd mellan höger och vänster bak-blinkers: minst 240mm
Avstånd mellan höger och vänster fram-blinkers: minst 340mm, med minst 100mm avstånd från huvudstrålkastaren
Minsta höjd från marken/vägen:350mm

Blinkersen måste vara godkänd för den position där den placeras.

Och glöm inte reflexj*vln... Är det något som du får pisk för så är det avsaknad av reflexen... Dubbellysen som sitter max 20cm ifrån varandra räknas som ett lyse enligt EU direktiv...
Bilar efter 00 är helfordonstypade. d.v.s. inte pilla på nåogt...
Hur det är med cyklar vet jag inte...
Det ska stå under Tillägsinformation...
Dessvärre så står det inte alltid i klartext utan en kod från bilregistret..
D.v.s. Rådata...

Sen är det det gamla vanliga, inga vassa prylar, inget som sticker ut och
inga riddarlansar som man kan plocka gående med... :D

Livar upp en gammal tråd, stämmer fortfarande dessa mått eller har något nytt tillkommit/ändras?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top