Kör ni lugnare på fajtern? (lägre farter)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag gick och vägde mellan om jag ska skaffa en ny sporthoj, eller en SM.. nu tänkte jag något lite mitt i mellan, en streeta.
Kör ni i lägre farter på eran fajter än vad ni gjorde på er sporthoj? Altså, busar mer, fast i lägre farter? Jag får det intrycket av streetfighters iaf, då det inte är lika snällt att köra i 200 knyck med den sittställningen man har på en fighter med crosstyre, utan framkåpa, än på en vanlig sporthoj.
Anser ni att streetfighter ökat säkerheten i ert körande, eller tvärt om?
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
det kan bli lika farligt att busa i 60km/h som i 200 =)

Nä men klart att med en street så kör man inte i 200knyck, allt över 140 är jobbigt för nackmusklerna.
Visst drar man på ibland men jag kör aldrig i dessa hastigheter mer än 1minut ungefär, rädd att tappa huvudet av all vind :) fyfan vad jag saknar kåpan på motorvägen i 140km/h för att inte tala om 200km/h
Gillar du fart och breda vägar är inte street ngt för dig.
Street ska man ha på mindre vägar/gator och busa, krokiga 70vägar är underbara
 
Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Låter som streeta är för mig.
Gillar för all del höga farter osv, men gillar mer att slänga runt bågen o busköra o wheela runt på industriområden osv.
Man borde testa en.
 

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
Nog går det att köra snabbt med en fighter... Men kanske inte 10 mil.
Sen är det väl som sagt så att du inte kör fighter för att ligga i 250 efter e4:an...
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Kay skrev:
Anser ni att streetfighter ökat säkerheten i ert körande, eller tvärt om?

Jag körde ofrivilligt kåplös delar av förra sommaren o det var bara jobbigt, visst gick det inte att köra lika fort på motorvägen o det är väll bra om man känner att man har svårt att hålla sig inom sina begränsningar annars går det väll bra att köra efter sitt eget huvud.

Man blir lite låst utan kåpor. Har du kåpor så är det ju aldrig några problem att åka till en annan kommun o fika tex.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag åkte runt vättern i sommras i ett tempo som låg ca 30km över skyltningen. Detta var inga problem alls om man tog en liten bensträckare efter varje timmes körning.
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Kay skrev:
Jag gick och vägde mellan om jag ska skaffa en ny sporthoj, eller en SM.. nu tänkte jag något lite mitt i mellan, en streeta.
Kör ni i lägre farter på eran fajter än vad ni gjorde på er sporthoj? Altså, busar mer, fast i lägre farter? Jag får det intrycket av streetfighters iaf, då det inte är lika snällt att köra i 200 knyck med den sittställningen man har på en fighter med crosstyre, utan framkåpa, än på en vanlig sporthoj.
Anser ni att streetfighter ökat säkerheten i ert körande, eller tvärt om?

Min Fazer1000 -01 (halvkåpa) kanske inte är att betrakta som en riktig SF men den har iaf fördelen att man kan blåsa på över 200 om man kryper ner en del samtidigt som den har upprätt körställning o jag kan åka långt i farter runt 140 utan att bli direkt trött av ställningen. Trivs bra med den. Verkar kunna funka rätt långt på bana också. Visst är det jobbigare att haka på riktiga sporthojarna på större väger i riktigt snabbt tempo eller när det blåser...men jag föredrar i så fall att cruisa runt de mindre och krokigare vägarna i lite lägre tempo +30 till +50...det är roligare men frågan är om det är så mycket säkrare...?? :va

Testade speedtriple på Tullige igår. Gillade den skarpt! Verkar skitkul att busa med! Den hade en liten vindavisare som nog funkar en del. 150 var inga problem iaf.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
I 150 är det riktigt jobbigt att sitta med en hand, sen i 160-180 börjar man huka sig lite. går bra att pressa i 200+ men lite jobbigt efter ett tag. jag vet att jag skulle köra fortare på en del sträckor med kåpor än jag gör utan.

Känns som att det är ett jäkla steg i vindmotståndet mellan 130 och 160.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Kör inte lika höga toppar längre MEN har blivit mycket aggressivare i stan och på småvägar då den är smidigare och fan så mycket roligare att hantera.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
bo$ken skrev:
Kör inte lika höga toppar längre MEN har blivit mycket aggressivare i stan och på småvägar då den är smidigare och fan så mycket roligare att hantera.

Jag får prova din Palle, och se om det är kul :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kör aktivare i stan och på småvägar.
Jag kan lungt gasa på till 200. Sen blir det jobbigt i längden. Men upp dit är det inget problem.
Men det går fortfarande att hänga på dom flesta hojar upp till 240+ i korta intervaller.
En liten vindavvisare gör underverk för högfartskomforten.

Körställningen har blivit avslappnad. Även när man kör kurviga vägar.
Jag får känslan att jag kör snabbare, på favoritvägen, med min CBR fighter än jag gjorde med min R1:a.
Det känns enklare att köra fort på den kurviga sträckan med fightern. Man har bättre kontroll.
I stan så känns körningen som om den hade mer "attack".
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Allex skrev:
det kan bli lika farligt att busa i 60km/h som i 200 =)

Nä men klart att med en street så kör man inte i 200knyck, allt över 140 är jobbigt för nackmusklerna.
Visst drar man på ibland men jag kör aldrig i dessa hastigheter mer än 1minut ungefär, rädd att tappa huvudet av all vind :) fyfan vad jag saknar kåpan på motorvägen i 140km/h för att inte tala om 200km/h
Gillar du fart och breda vägar är inte street ngt för dig.
Street ska man ha på mindre vägar/gator och busa, krokiga 70vägar är underbara

Precis som jag tycker. Fast 150 tycker jag var behaglig fart.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Med min fighter gjord av en TL1000 så körde jag inte lugnare än med kåpor.
Jag låg ju inte i 10mil i 200-250 som man kunde göra annars på touring, men så mycket långsammare körde man inte.
Vid 240 på cykeldatorn och varvstopp på sexan (1kugg ner fram, 4 upp bak) så visade mätaren på min kompis firestorm 270 (lite nerdrevad dock), och där var man rätt ofta.
Om du kör själv kommer du nog ha något lägre tempo, men inte om du kör med dina sporthojspolare.
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
köp en V-max, då kan du visa :arsele vid rödljus och sen har du inget annat val än att lugna dig när det börjar svänga :yoparty
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
bo$ken skrev:
Kör inte lika höga toppar längre MEN har blivit mycket aggressivare i stan och på småvägar då den är smidigare och fan så mycket roligare att hantera.

Precis!!!!
Jag monterade mina kåpor idag för att prova om det var kåpfantomsstuket som äger... Men ack så fel jag hade. Kåpor är kul när det går fort. Men att wheela mellan övergångsställen och ändå ha kontroll är fan så mycket roligare! :tummenupp

OBS!! Detta inlägg kanske inte stämmer mot verkligheten.

Det där behöver man inte skriva här inne kom jag på. Här är vi alla som en stor familj som inte sysslar med annat än StreetFighters. :)
Om man läser på andra trådar på SH så blir man ju ledsen. Alla bara bråkar! :3freak
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
exakt spoonman! börjar folk gnälla å moralisera i streetfighterforumet så blir jag ledsen på riktigt! den enda trevliga delen av sporthoj numera! :(
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
vi som sticker ut lite xtra får hålla ihop helt enkelt! :pannkyss för vi vet ju att vi är ballast i stan :Bugar
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
:fakta


Wiseguy skrev:
Jag kör aktivare i stan och på småvägar.
Jag kan lungt gasa på till 200. Sen blir det jobbigt i längden. Men upp dit är det inget problem.
Men det går fortfarande att hänga på dom flesta hojar upp till 240+ i korta intervaller.
En liten vindavvisare gör underverk för högfartskomforten.

Körställningen har blivit avslappnad. Även när man kör kurviga vägar.
Jag får känslan att jag kör snabbare, på favoritvägen, med min CBR fighter än jag gjorde med min R1:a.
Det känns enklare att köra fort på den kurviga sträckan med fightern. Man har bättre kontroll.
I stan så känns körningen som om den hade mer "attack".
 

Gabor

Guest
Kör numera utan kåpor på MotoMartinen.
Zx12R jag hade förrra året var bara för mycket för körkort, livet i stort, osv...tyckte inte den var rolig under 250 km/tim, kändes inte ens att det gick fort förrän man passerade 170-180.
En kanon hoj men den passar inte en gammal gubbe som jag.... :yoparty
Kåplöst och dragbarstyre, mer avslappnat och lika roligt. kanon när man krokar på småvägar, Go-kartbanor och lätt hanterat i stan. lagom touringfart 130-140 med toronadokåpan på. sedan bygger man nackmuskelatur..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top