Turbo FAQ & länkguide

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Träffade en kille häromdagen men en turboladdad hoj som han påstod att han hade bänkat till 320HK :va
Vad är det som driver folk egentligen.. han lär ju inte se mer än himlen?
:banana
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hejabusarhjärna skrev:
2326941 Någon som konverterat en förgasar R1 till turbo och insprutning? Vad ska man använd för grejjer för insprutningen?

Någon speciell anledning till att gå över ån efter vatten?
http://www.turbo-bike.net/Pressurize carbs.htm

Här på SH är det mig veterligen ingen som gjort det.

Megasquirt etc är billigt att installera men kräver desto mer av dig som person att sätta dig in detaljer runt EFI och vad som krävs därav. Det krävs 10 ggr mer tid att få EFI att lira absolut 100 än att göra det med förgasare.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Hejabusarhjärna skrev:
2326941 Någon som konverterat en förgasar R1 till turbo och insprutning? Vad ska man använd för grejjer för insprutningen?

Jag har en insprutning till en R1 03 liggandes hemma, tänkte konvertera min turbo till insprut men det blev aldrig av.

Håller med Anders tror inte det är värt besväret, men är du intresserad så hör av dig

// R1 T
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu var det ju ett tag sedan det skrevs något i denna tråden, så jag uppdaterar med två bidrag:
Första http://hem.passagen.se/lahi/turbo/lista.pdf Här är 24 sidor med info om vilka turboaggregat som sitter på vilka bilar (och vilka årsmodeller och motortyper mm mm)

Andra http://hem.passagen.se/lahi/turbo/TD04.pdf Här är 17 sidor som handlar om Mitsubishis TD04 i alla dess former. Här står vilka versioner av den turbon som sitter på vilka bilar. Här finns även partlistor på alla delar i aggregatet (en jäkla massa siffror...) och lite mått och så.

Håll tillgodo!!!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kom över en ny Garrett T04E47 , alltså inte en TD04.
Hur tar man reda på va den ska va till ??
Har kollat i listorna hittar inte ett jotta.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enligt Google sitter T04E47 på en Iveco 5.9 liters diesel och GIK's listor säger att den även sitter i en 143 hästars SPR truck (vad det nu är).
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Tack Anders.
Ganska ordentlig pjäs kan man kanske ha till nått roligt.
 

Bifogat

  • DSCN2650 (Large).JPG
    DSCN2650 (Large).JPG
    102.2 KB · Visningar: 178

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
1935784

Betyg, boken:2, sporthoj:5


Under förutsättning att du är en jävel på att söka...

Riktigt svårt att hitta sammanfattad info tycker jag.
Iom att många här är nybörjare vore det helt på sin plats med en utförlig sticky beskrivande hur man ex. går tillväga för att sätta turbo på pärlan där teori blandat med raka tips finns.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
FreddaAbborre skrev:
2509139 Under förutsättning att du är en jävel på att söka...

Riktigt svårt att hitta sammanfattad info tycker jag.
Iom att många här är nybörjare vore det helt på sin plats med en utförlig sticky beskrivande hur man ex. går tillväga för att sätta turbo på pärlan där teori blandat med raka tips finns.
Då blir det väl lättast att sätta upp en turbobyggartråd som sticky. (Länk till min tråd finns nedan). Där man ser ett bygge från början till slut så man får någon ordning på det, istället för att t.ex. tips som behandlar samma detaljer i bygget ligger på helt olika sidor, kanske på 2:a och 37:e sidan, i tråden. Det brukar ju komma in några tips innan man hunnit klart med det man gör, då blir det kanske samlat i tråden också. Hmmm, hoppas någon förstår vad jag menar :D
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
"Turbo for dummies" vore guld värt, i och försäg förstår jag att det är ett mycket brett ämne och svårt att förklara för oss okunniga.

Skulle vilja se ett projekt som dokumenteras med bilder/text och en lista på allt som behövs göras/köpas inkluive priser för en turbo hoj ;)
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jocks skrev:
2509172 "Turbo for dummies" vore guld värt, i och försäg förstår jag att det är ett mycket brett ämne och svårt att förklara för oss okunniga.

Skulle vilja se ett projekt som dokumenteras med bilder/text och en lista på allt som behövs göras/köpas inkluive priser för en turbo hoj ;)


Jag har börjat med mitt T projekt. Kommer dokumenteras noga. Ska göra en egen tråd här på sporthoj om den sen. Kanske också på den ultimata sidan Gixxer.com
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
lahi skrev:
2509170 Då blir det väl lättast att sätta upp en turbobyggartråd som sticky. (Länk till min tråd finns nedan). Där man ser ett bygge från början till slut så man får någon ordning på det, istället för att t.ex. tips som behandlar samma detaljer i bygget ligger på helt olika sidor, kanske på 2:a och 37:e sidan, i tråden. Det brukar ju komma in några tips innan man hunnit klart med det man gör, då blir det kanske samlat i tråden också. Hmmm, hoppas någon förstår vad jag menar :D


Just i mitt fall är det gyllene att följa ditt bygge (har en 87a gixxer1100 som ev nån gång i vinter eller nästa ska tvångsmatas).


Hur är det med "styrning" av turbon? Laddtryck? Hur funkar det men lambda? Styrbox á la bil? etc. etc. etc.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
FreddaAbborre skrev:
2509224 Just i mitt fall är det gyllene att följa ditt bygge (har en 87a gixxer1100 som ev nån gång i vinter eller nästa ska tvångsmatas).


Hur är det med "styrning" av turbon? Laddtryck? Hur funkar det men lambda? Styrbox á la bil? etc. etc. etc.
Ahaaaa, ja, den är ju precis likadan som min då.
Styrning av turbon (misstänker att du menar laddtrycksjustering) sköter wastegaten. Slang mellan kompressorhus och wastegate så gaten känner laddtrycket. Vid ett visst tryck öppnar den en lucka i avgashuset så en del av avgaserna leds förbi turbinen och laddtrycket sjunker. Öppningsstrycket justerar man med wastegatestången eller så kan man pysa upp det mha ett kontrollerat läckage på slangen mellan kompressorhus och wastegate.

Laddtryck kan du bestämma själv. Jag laddar strax över 1,4 bar.

Lambdasond känner av syret i avgaserna så man kan se om man har rätt bränsle/luftblandning, och en sådan kan man ha på hojen. Bredbandslambda då alltså. Med uppvärmd sond. Smalbandslambda är för oexakt för att justera efter, man kan kanske se om den går alldeles för fett eller alldeles för snålt, men finjustera med den kan man glömma. De flesta bromsbänkar är utrustade med bredbandslambda så upp med hojen i en sådan och byt munstycken och flytta nålar tills du är nöjd. Jag ligger på den feta sidan med min hoj pga lite extra kylning av extra soppa. Ca 11,5:1 vid fullt tryck har jag iallafall. Kan kanske få ut mer effekt genom att leana ut den, men effekten räcker till ändå och jag är rädd om min motor :hihi

Styrboxar behöver du inte. Förgasarna sköter soppan och det är bara till att ställa in dem rätt i en bromsbänk. Turbon sköter sitt själv, du bara justerar trycket tills den laddar så mycket som du vill.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
2511741 Laddtrycket styrs av högerhanden. Det är bara wimps och veklingar som kör med laddtrycksstyrning! :tomten
Haha, fläjm! Ja, på strippen möjligtvis, men på gata känns det bra om jag kan hålla fullt utan att trycket skenar för mycket. Jag kör ju på 98 oktan och har inte så hållbara kolvar och stakar som du har :crash
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top