Minimoto på allmän väg?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
P@trik skrev:
Du kan inte regga nånting som du köpt(från firma) för amatörbyggt fordon.


Nja om jag skär loss svetsarna, samt har kvitto på det alimjumjum som jag "gjort" ramen av ska det gå. Jag har ju tillgång till trevliga licensare på jobbet som lovat att skriva dom intyg som krävs, samt sätta stämplar i svetsarna. Sen får man knacka dit ett eget ram nr osv...
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
ecce skrev:
Nja om jag skär loss svetsarna, samt har kvitto på det alimjumjum som jag "gjort" ramen av ska det gå. Jag har ju tillgång till trevliga licensare på jobbet som lovat att skriva dom intyg som krävs, samt sätta stämplar i svetsarna. Sen får man knacka dit ett eget ram nr osv...

orka... :tungan
 

snurbo

Gasa tills det rasar!!!!!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Skövde
Hoj
Honda 400TRX
Det låter så himla jobbigt allt dettamed om man får eller inte...... Man köt på egenrisk ju..... Har kört cross i några år... Aldrig blivit stoppad för de... Sen beror de ju helt på vart man kör.... Om man tar ett strög genom stan en fredag kväll kan de ju sluta på ett sätt.... Men om man åker på tex en go cart bana, industri område m.m där det inte finns mycket folk som kan gnälla så kan de ju funka.... Kör så de ryker
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
De där små sakerna har ju en vikt på 21-23 kg, inte så svårt att bara lyfta upp den under armen och gå om man skulle märka att en polis visar intresse...
 

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Björnlunda
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
Varför köra på allmän väg :va måste ju vara skit tråkigt att puttra runt på en landsväg med en minimoto, åk till en gocart bana istället :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mr-zx7 skrev:
Varför köra på allmän väg :va måste ju vara skit tråkigt att puttra runt på en landsväg med en minimoto, åk till en gocart bana istället :tummenupp

Alla moppar kör ju på cykelbanorna och där borde väl knappast farbrår blå bekymra sig om att stoppa någon med hjällm på minimoto....!? Går väl alltid å spela dum och säga att man trodde det räknades som moppe på samma sätt som gamla "monkeybikes" gjorde.. Med lite tur får man då på sin hljd böter för avsaknad av lyktor å sånt..
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Idén är väl att ha den att köra till skolan/jobbet 1km hemifrån, inte pressa e4'an direkt. Perfekt att kunna trycka in den i skåpet när man är framme och slippa undan onödig kondition på vägen dit/hem heller.
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
...kör på allmän väg ...Alla moppar kör ju på cykelbanorna och där borde väl knappast farbrår blå ...köra till skolan/jobbet ...jag hade tänkt köra här ...Det låter så himla jobbigt allt dettamed om man får eller inte...

:yoparty :Bugar :Bugar :Bugar

och drösvis med personer ska beställa sånadäringa saker. Jiiiihaaa!!! säger jag bara...
Polisen kommer nog inte ha tid över för laserkontroller, flygande besiktningar, mm på vanliga fordon.

:crash
 
Last edited:

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Björnlunda
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
johanp skrev:
Idén är väl att ha den att köra till skolan/jobbet 1km hemifrån, inte pressa e4'an direkt. Perfekt att kunna trycka in den i skåpet när man är framme och slippa undan onödig kondition på vägen dit/hem heller.


Isåfall köp en moppe! och använd minimotorn där den kommer till sin rätt på en liten bana! tror nog att du kommer att tröttna annars!
 

jimmy123

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzukia freewinder
Va fan, man kör var man vill. Snuten har inte en chans att komma ikapp.
Dra upp den på bakhjulet å dra iväg..

:p
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
jimmy123 skrev:
Va fan, man kör var man vill. Snuten har inte en chans att komma ikapp.
Dra upp den på bakhjulet å dra iväg..

:p


ja eller så kan man tanka den med redbull och flyga iväg och ifrån polisen :tungan
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
GlennB skrev:
- För att registrera som amatörbyggt fordon måste fordonet vara amatörbyggt, man behöver INTE några licenssvetsade stämplade svetsar, men som sagt, ett fabrikstillverkat fordon kan bara registreras som amatörbyggt om man modifierar det ORDENTLIGT, vet inte om det ens är möjligt på en MC, men på bil går det om man bygger om väldigt mycket, tex bygger ett rörramschassie eller byter från framhjulsdrift till bakhjulsdrift.

Du har ju så rätt i allt förutom att det inte går att modda en mc så pass så det blir amatörbyggt, de flesta extrema hashmopparna är reggade som amatörbyggt fordon.
Har minsann aldrig någonsinn hört att det måste vara varken licenssvetsat eller stämplat :kocko
Men har man gott om pengar och mindre gott om omdömme så visst minimoto på gatan........
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Enligt Stefan på SSRO (dvs dom som först besiktigar hojen sen gör slut koll) skall det finnas svets-intyg samt vilket matrial som man använt. Det var en hel radda grejer. Sen måste fordonet vara trafiksäkert, samt ha (oftast) mer än 8 cm markfrigång. Det finns inga regler igenkligen för hur litet fodonet kan vara men kan tänkas att man måste fästa en flagga i baken på den. Bromsar måste vara anpassade för hur fort fordonet går osv...
Sen när SSRO godkänt hojen ska den till vanlig besiktning sen är det bara att tuta och köra...
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Jag ringde polisen för 2 minuter sedan och frågade vad man fick för straff för att köra en minimoto på allmän väg, då dem inte visste va det var så sa jag ett helt oregisterat fordon som inte finns med i några register..

Svaret blev: 30 dagsböter och en varning! Kan INTE bli av med körkortet sa dom, detta är altså polisen själva som sagt... 016-162000 om in inte tror mig..
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Stolten skrev:
Jag ringde polisen för 2 minuter sedan och frågade vad man fick för straff för att köra en minimoto på allmän väg, då dem inte visste va det var så sa jag ett helt oregisterat fordon som inte finns med i några register..

Svaret blev: 30 dagsböter och en varning! Kan INTE bli av med körkortet sa dom, detta är altså polisen själva som sagt... 016-162000 om in inte tror mig..
Samma som straffet för trimmad moped då alltså, det var vad jag fick.
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
kaZmur skrev:
Samma som straffet för trimmad moped då alltså, det var vad jag fick.

Okej, men det BORDE vara värre straff på minimoto eftersom det kan vara vad som helst (oregistretat) skulle ju kunna vara en cykel med R1 motor... :kocko

Men allt står inte rätt till i dagens samhälle, så därför drar jag ut med min minimoto på vägen o hoppas jag inte blir påkörd för då ligger jag risigt till (om jag överlever) :3freak
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top