Minimoto på allmän väg?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu när gruppbeställningarna hägrar så är det ju inte utan att man blir lite sugen på en minimoto.

Om jag (med ett års prövotid kvar) skulle bli tagen när man kör på allmän väg.

Hur stor är risken att påföljderna blir mer än böter?
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
lappen ryker nog, kanske kan klara dig med en varning eller liknande.
Har polare som torskat när dom kört cross på gata, alla fick behålla lappen. Dom körde väl den vanliga, Jag bara testar hur den går nu precis efter jag satt ihop den efter diverse maskinella justeringar.

så svar på din fråga blir väl : Ja lappen ryker, eller så har konstapeln en bra dag och då kanske dom är snälla.
 

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
X-JELL
men jag hade tänkt köra här i hedesunda.. för där finns det inga poliser.. jo en gång i veckan är dom här.. på onsdagar.. men då sitter dom bara å dricker kaffe..

//jens
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jens_von_Helvette skrev:
men jag hade tänkt köra här i hedesunda.. för där finns det inga poliser.. jo en gång i veckan är dom här.. på onsdagar.. men då sitter dom bara å dricker kaffe..

//jens

Jaha, och?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
kaZmur skrev:
Nu när gruppbeställningarna hägrar så är det ju inte utan att man blir lite sugen på en minimoto.

Om jag (med ett års prövotid kvar) skulle bli tagen när man kör på allmän väg.

Hur stor är risken att påföljderna blir mer än böter?

Hade det inte varit för prövotiden så skulle jag TRO att påföljden endast blir böter, men med prövotid så TROR jag att dom dömmer hårdare. Men som sagt jag VET egentligen ingenting.
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Bara för att en MiniMoto är liten och kanske inte känns så allvarligt så är det likförbannat olovlig körning och som andra sagt så kommer nog antagligen lappen att ryka.....högst troligt
Tänk så här: Skulle du ta ut en Cross hoj å fräsa runt på stan/byn eller hur det nu ska gå till? är svaret nej ska du självklart inte åka MiniMoto heller...... :fatta!
Och sen.....är det var att mista lappen för det?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Kawwa skrev:
Hade det inte varit för prövotiden så skulle jag TRO att påföljden endast blir böter, men med prövotid så TROR jag att dom dömmer hårdare. Men som sagt jag VET egentligen ingenting.
Neeee så är det inte.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fast å andra sidan, finns det ramnummer eller liknande på en minimoto?

Om inte, kan man då klassa den som ett fordon? :va


Grannens unge kör runt på gatan med elmotorförsedd minibil. Han borde inte få körkort för än han är åtmindstonde 26. Eller nått...
 

da_man

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2004
Ort
V botten
Hoj
Snart en värsting!
är det ingen som vet om man kan regga dom lr nå liknande så man få köra på allmän väg med dom....vore svårt tufft å glida runt med en sån liten hoj på stan... :yoparty
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hmm...

minimoto 40-49 cc motor... dvs moped. hur i helvete skall du kunna bli av med lappen för det ? den e iofs inte gjord för att köras på allmän väg, men ring polisen där du bor o fråga vad som gäller.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
det är väll bara sätta på lysen å sånt. sen stansa in ett ramnummer från en gammal puch dakota sen försäkra å se glad ut =)
 

Baloo

hej hopp
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
ingen
Släng skiten och spring för allt va lappen e värd! Finns ju ändå inget som kan binda dig till hojjen. :tungan
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Min plan är att regga den som amatörbygt fordon, lätt mc. Dock är det rätt mycket krångel. Svetsarna ska vara licens svetsat och stämplat. Men jag tror jag kan fixa det mesta...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
ecce skrev:
Min plan är att regga den som amatörbygt fordon, lätt mc. Dock är det rätt mycket krångel. Svetsarna ska vara licens svetsat och stämplat. Men jag tror jag kan fixa det mesta...

Du kan inte regga nånting som du köpt(från firma) för amatörbyggt fordon.
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
varför ringer du inte pliten o frågar, dom måste ju säga straffpåföljden av en olaglig handling? eller? :3freak Du behöver ju inte säga vart du bor o vad du heter kanske,,, :rofl
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kawwa skrev:
Hade det inte varit för prövotiden så skulle jag TRO att påföljden endast blir böter, men med prövotid så TROR jag att dom dömmer hårdare. Men som sagt jag VET egentligen ingenting.


Döms man inte alltid lika, även om man har prövotid?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
När jag sitter och leker med tanken om minimoto på gatan så slutar det ofta med ett litet fniss då det verkar så enkelt att bara ta minimoton under armen och springa om herr länsman skulle ha synpunkter.
Men sen om det är så jävla simpelt i verkligheten är en annan femma :D
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
kaZmur skrev:
När jag sitter och leker med tanken om minimoto på gatan så slutar det ofta med ett litet fniss då det verkar så enkelt att bara ta minimoton under armen och springa om herr länsman skulle ha synpunkter.
Men sen om det är så jävla simpelt i verkligheten är en annan femma :D

Tuff biljakt,en polisbil som jagar en minimoto i hastigheter upp till 60km/h..
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Jag har sällan sett en tråd med fler felaktigheter än denna.. *suck* ..kan ta och rätta några av alla felaktigheter..

- Det blir olovlig körning om man saknar MC-körkort, och för det KAN man bli av med körkortet om man har andra behörigheter, det bedöms individuellt från gång till gång, har man redan en fortkörningsbot eller alkoholförseelse på sitt samvete så ryker ganska troligt lappen, har man ingenting kommer man TROLIGEN undan med bara böter första gången.. ..dock kanske polisen tycker att hojen är att klassa som "trafikfarligt fordon" pga olika saker, då blir det kanske värre.. man åker också dit på att man framför ett oregistrerat, ej typgodkänt, ej försäkrat fordon.

- Om man har prövotid eller inte spelar ingen roll, bedömningen görs likadant oavsett, skillnaden är att man aldrig får tillbaka kortet om man har prövotid.

- Om den har ramnummer eller inte är helt irrlevant, det rä ett fordon oavsett, och får ENBART framföras på inhägnat (godkänt) område.

- En moped är ett fordon som är TYPGODKÄNT som moped, INGENTING annat.. allt som inte är typgodkänt som moped men har två hjul noch motor (typ) är en MOTORCYKEL.

- Man kan säkert regga in den, men det blir troligen rätt dyrt.. det är säkert billigare att köpa en EU-moppe som redan är godkänd, å andra sidan finns det kanske inte så skojiga modeller att tillgå.

- För att registrera som amatörbyggt fordon måste fordonet vara amatörbyggt, man behöver INTE några licenssvetsade stämplade svetsar, men som sagt, ett fabrikstillverkat fordon kan bara registreras som amatörbyggt om man modifierar det ORDENTLIGT, vet inte om det ens är möjligt på en MC, men på bil går det om man bygger om väldigt mycket, tex bygger ett rörramschassie eller byter från framhjulsdrift till bakhjulsdrift.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top