Vad ta bort dekalklister med?

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Har nyss köpt en hoj där tidigare ägare uppenbarligen inte gillade orginaldekalerna, utan har försökt dra bort dessa.
Resultatet blev att klistret sitter kvar på lackerad plast, och det sitter verkligen som f-n.
Vad vågar man använda på lackad plast, hojen är en trx och det är dekalerna på cutsen och kåpan som avses.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lord Melchet skrev:
Har nyss köpt en hoj där tidigare ägare uppenbarligen inte gillade orginaldekalerna, utan har försökt dra bort dessa.
Resultatet blev att klistret sitter kvar på lackerad plast, och det sitter verkligen som f-n.
Vad vågar man använda på lackad plast, hojen är en trx och det är dekalerna på cutsen och kåpan som avses.


Finns ett medel som heter Tardis, det är helt suveränt
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag brukar använda medecinsk bensin, sån som man tar bort klister efter plåster med. Funkar mumma!
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Finns ett citrusbaserat medel från 3M som är helt outstanding, övriga lösningsmedel framstår som vatten i jämförelse.

Används av firmor som gör dekaler till taxibilar och firmabilar (de byter ju ut dekalerna på bilarna ibland), kolla med någon lokal firma.

Skadar inte plast eller lack heller.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ispropylalkohol går att köpa på apoteket. Finfint att sniffa också! :D
Skämt åtsido som slaktarn sa. Fungerar till de flesta klisterrester samt som rengöring till mycket. Ingår i rengöringsgrejor som bildskärms video cd grejer m m. Använde det när jag tog bort alla varningdekaler på min hoj 2001.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
TAck för hjälpen.
JAg använde sk "Kemiskt ren bensin" vilket var vad jag kunde få tag i hos den lokale färghandlaren.
Kemiskt sett är detta Heptan.
Funkade bra och påverkade inte färg eller plast.
 

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Var finns det att köpa?

Jag återupplivar den här gamla tråden då jag har samma problem - dekalklister som jag inte kan få bort :)

Det finns ju massa bra tips i den här tråden. Jag testar nog helst med något av de medlen som verkar vara gjorda just för att ta bort dekalklister. Vad jag undrar är om någon kan nämna en specifik butik som har något sådant (helst i Sthlm-trakten) så att jag slipper ringa runt och slösa mobilpengar :p

Vore tacksam för det!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sluta nu. kör t-röd! Funkar skitbra, aceton går också men Jag tror det kan lösa plast.

Om det bara är klisterräster så funkar båda två tidigare nämda samt även vax som nämnts här i tråden. Det är lösningsgrejjer i det. Jag brukar tvätta fläckar med vax.! :)
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Sluta nu. kör t-röd! Funkar skitbra, aceton går också men Jag tror det kan lösa plast.

Om det bara är klisterräster så funkar båda två tidigare nämda samt även vax som nämnts här i tråden. Det är lösningsgrejjer i det. Jag brukar tvätta fläckar med vax.! :)

Håller med,T-röd is da shit:tungan
Kanske inte funkar absolut bäst av tidigare uppräknade medel men
funkar väldans bra och finns på närmaste mack billigt:tummenupp
 

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Ok, tack! Då ska jag testa med det :) Hade för mig att jag testat diverse medel med dåliga resultat, men kanske inte T-röd då :)

Jag återkommer med hur det gick! Tack igen!
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
När jag var liten och hade satt 1000 klistermärken på min dörr som min mamma inte gillade, så fick jag ta bort dom genom att först försöka riva av så mycket det gick.

Och sen använde vi smör för att lösa upp det sista klistret. Tro det eller ej. Det fungerar. Garanterat ej skadligt för lacken under! :tummenupp
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top