Arg mc-förare pekade finger åt bil i rondellen nedanför Råsunda i Sthlm

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Har varit på lunch idag och kommer åkande i min polares bil, vi kommer in i en rondell (Frösundaleden/Huvudstagatan tror jag det heter) där vi skall köra rakt igenom och köra rakt fram.

Då det blir rött längre fram i rondellen har man stopplikt ungefär halvvägs med skylten "stopp vid signal" men det struntar helt enkelt denne Ducati Monster förare i blå gore-tex jacka. Han kör mellan dom bilar som gjort som man skall och stanna i höjd med skylten för att släppa in och förbi dom fordon som vill köra igenom som kommer från höger, på så sätt blockerar man inte rondellen.

När mc-föraren kör mellan bilarna (vi satt i en av dom redan stillastående) för att fortsätta rakt fram (trots att det är rött) kommer ju en bil som kör igenom rondellen eftersom vi ju stannat så fint, mc-föraren blir då lite arg/rädd eftersom det kommer in en bil och bara kör då han ju så fint brutit mot stopplikten och ville fortsätta 20 meter rakt fram för att sedan stanna vid rödlyset :fatta!

Bilen tutar och mc-föraren tutar tillbaka och ger honom fingret upprepade gånger :kulspruta

Nu undrar jag lite hur du tänkte?

En jävla tur för dig att du inte smällde vilket var rätt nära, du kan vara glad att bilen såg dig :7peta

Du bröt mot stopplikten, du hade antagligen inte bara blivit mosad mot bilen och dessutom åkt dit så det visslade om det, hade det varit värt det?

Ta det lite lugnt där ute, ibland blir det fel men ta det då istället för att ge fingret!

/Moralkake-mannen
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den snubbens föräldrar borde ha använt kondom...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Den där rondellen är det få som förstår hur den fungerar.. Alldeles för många idioter som inte hajar stopplikten och blockar hela rondellen.
Mc-föraren borde kolla skyltarna..
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Han kan inte ha missat skylten? Han kanske aldrig har åkt där förut och var lite stirrig?

Jag har ingen aning om vilket efterssom jag inte har åkt där och vet hur det ser ut...
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Kör där varje dag på väg till jobbet och det är ju inte helt otydligt vilka regler som gäller, speciellt märkbart när alla bilar stannar mitt i rondellen.

Jag brukar också åka mellan bilarna där men stannar vid stopplinjen, då är man ju längst fram vid grönt iallafall.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
JoS skrev:
Han kan inte ha missat skylten? Han kanske aldrig har åkt där förut och var lite stirrig?

Jag har ingen aning om vilket efterssom jag inte har åkt där och vet hur det ser ut...
om han missade skylten så är det alltid heldraget om det är stopplikt så.. å de borde man inte missa eller ?? :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
wdac skrev:
om han missade skylten så är det alltid heldraget om det är stopplikt så.. å de borde man inte missa eller ?? :)


Det va många år sen det fanns nån linje i backen där.

Måste erkänna att jag brukar göra som monster-föraren. Dock endast om det inte kommer några bilar från höger. Men om man gör det utan att kolla om det kommer nån från höger så kan man inte ha mycket till självbevarelsedrift.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
EBS skrev:
Det va många år sen det fanns nån linje i backen där.

Måste erkänna att jag brukar göra som monster-föraren. Dock endast om det inte kommer några bilar från höger. Men om man gör det utan att kolla om det kommer nån från höger så kan man inte ha mycket till självbevarelsedrift.
ok ja har ingen koll på den rondellen/korsningen... men är det stopplikt så är det heldraget oxå... eller så är den utnött ;) :)
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
EBS skrev:
Det va många år sen det fanns nån linje i backen där.

Måste erkänna att jag brukar göra som monster-föraren. Dock endast om det inte kommer några bilar från höger. Men om man gör det utan att kolla om det kommer nån från höger så kan man inte ha mycket till självbevarelsedrift.

Ja, är det tomt är det ju skit samma men att bränna ut mellan bilarna som redan står still med risk för att man dessutom inte alls syns... :huvet
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Den här rondellen åker jag i minst två gånger per dag varje dag i veckan. Det är sällan det funkar till 100% där och hade jag fått en krona för varje gång någon INTE stannade och sen blockar vägen så hade jag varit rik :)

En riktig klassiker, när det äntligen blir rött och man tror man skall få köra (dvs när strömmen av bilar äntligen slutar) så kommer det några som inte kan se skyltar och färgen rött i kombination och så står man där blockerad i moment 22.

Nåja.. man kan ju titta längre fram än 1 meter framför hojen/bilen och ha lite självbevarelsedrift så skulle vi slippa detta. Har många gånger funderat på vad en stopplinje eller två rödljus som blinkar skulle kunna göra för framkomligheten där.
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
955i skrev:
Nu undrar jag lite hur du tänkte?

En jävla tur för dig att du inte smällde vilket var rätt nära, du kan vara glad att bilen såg dig :7peta

Du bröt mot stopplikten, du hade antagligen inte bara blivit mosad mot bilen och dessutom åkt dit så det visslade om det, hade det varit värt det?

Ta det lite lugnt där ute, ibland blir det fel men ta det då istället för att ge fingret!

/Moralkake-mannen

MEN! :7peta
En bilist kan aldrig få för lite finger! För det är dom som gör att vi går åt som blåbär!!!!!! :mad:
 

HanneZ

Guest
Folk brukar bli stressade av att man tutar på dem o göra ännu värre saker än vad man från början tutade åt
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Men är det inte så att bilisten-från-höger har väjningsplikt oavsett vad ljuset visar? kan ju tänkas att man ska svänga vänster och då gäller ju inte rödljuset (om jag nu förstått vilken cirkulationsplats som avses)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
EBS skrev:
Det va många år sen det fanns nån linje i backen där.

Måste erkänna att jag brukar göra som monster-föraren. Dock endast om det inte kommer några bilar från höger. Men om man gör det utan att kolla om det kommer nån från höger så kan man inte ha mycket till självbevarelsedrift.


Håller med.
Jag bor i området och kör genom rondellen iprincip varje dag och oftast med hojen på sommaren. Däremot är man ju DJÄVULSKT försiktig i den. Konstiga regler och galna förare med BMW 316 med pizzatrimm som skall hävda sig mot en hoj.
 

applefield

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Efter 10år så kan jag erkänna...det var jag :) Har ingen MC vilket kanske är lika bra. Skönt är att ankdammsrondellen är ett minne blott!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att ge fingret är ju en klassisk "jag-skäms-men-vill-ändå-hämnas"-gest när man blivit busted med att göra fel. Hände mig senast i förrgår när jag tutade på en med-/mottrafikant som försökte stänga mig där två filer går ihop till en, dvs enligt blixtlåsprincipen. Först trodde jag att han inte såg mig, sedan blev det uppenbart att han skyndade sig att försöka täppa till luckan så att jag skulle bli tvungen att stanna mitt i vänsterfilen...
Jag körde bil vid tillfället, så han kunde nog inte skylla på bristande synlighet.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men är det inte så att bilisten-från-höger har väjningsplikt oavsett vad ljuset visar? kan ju tänkas att man ska svänga vänster och då gäller ju inte rödljuset (om jag nu förstått vilken cirkulationsplats som avses)

Om fallet är sådant så är det ju ändå svårt att begära att bilisten ska vara beredd på att det kommer en tvåhjuling utfarande mellan bilarna som har stannat för rött.

För övrigt så tycker jag inte att man ska döma så hårt när sånt här sker, snarare vara glad över att det gick bra. Det är sjukt läskigt när man i efterhand inser att man har gjort en sån miss.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Efter 10år så kan jag erkänna...det var jag :) Har ingen MC vilket kanske är lika bra. Skönt är att ankdammsrondellen är ett minne blott!

Hahahha... Här läser man en 10 år gammal tråd och tror att den är aktuell, tills man läser ditt inlägg:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top