Spegelvisir

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Örebro län
Hoj
Ingen just nu
Undrar om någon av er har bra eller dåliga erfarenheter av spegelvisir (Silverfärgat) ... blir det lätt repigt??? ... har hört nått rykte om att det splittras ifall man skulle gå omkull stämmer detta??? Någon som vet något bra ställe där man kan beställa dessa över internet. Har en shoei Raid.
 

Vuken

boujakka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
400 st
kör med ett silver till min XR-800, den har varit med om en hel del.

inte en enda repa, superbra ljus genom det :tummenupp
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
kawa69 skrev:
Prova att ringa till LELLES i uppsala.

Eller kolla på denna sida: http://www.lellesmc.se/site/

Om det inte finns kan de fixa det.
Om Lelles inte har hemma så KÖP NÅN ANNAN STANS!!! (eller varför inte beställa via postorder? *ironi*)

Nästan vilken MC-butik som helst har visir till Shoei hjälmar eftersom det är standardvisir på nästan alla Shoeis hjälmar. Spegelvisir kostar knappt 800, vanligt tonat kostar mindre.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
788 kr plus frakt kostar ett spegelvisir från touringbutiken. de finns i silver,guld eller blå -spegelfärg. :tummenupp

kolla på http://thevisorshop.com/acatalog/ o leta upp SHOEI RAID ,de har ett större sortiment :bow till denna hjälm, vissa priser är möjligt billigare o vissa kostar mer... smakar det så kostar det heter det väl... :hej
 

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
Kolla länken ovanför din fråga :tummenupp

Det var ju en grymmmmmt bra länk som Asylum_ Nakaza skickade :crash
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
spegelvisir spricker inte, spegeln är bara ett skikt ovanpå plasten..

800 spänn för ett visir är DYRT, jag betalade 595 för ett original Xlite med pinlock (silver/kromat) i en vanlig hojbutik!

//jaG
 

Jung

Göteborgs Stolthet
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
....

Skulle det vara så att det inte finns spegelvisir till just din hjälm så prova att åka ner till en Go cart tävling. Där brukar dom sälja plastfilmer som du sätter på visiret.... Borde funka bra eftersom jag sett många Go cartare med detta..
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Köpte ett spegel till min AGV Flyer hos touringbutiken (450 kr)
Det är känsligt mot repor ja. Till och med insekter tar med sig lite av spegeln om man inte blöter uppp dom ordentligt.
Gäller att vara extra noga på dom verkar det som. Finns det variant som är reptålig så är nog det värt att satsa på.
 

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Örebro län
Hoj
Ingen just nu
Jo det finns spegel till min hjälm.. .jag har en Shoei Raid, reptåligt spegelvisir kostar runt 800 :-, snackade med en polare om det där med spegelfilm, hann la fram det som förslag att jag skulle skaffa det och göra det själv... men blir det inte lite tattaraktigt då.. lär väl vara bättre att lägga pengarna på ett fabriksgjort...

är det någon som vet om det är någon skillnad på ljuset genom spegelvisiret... om man har Guld, blå eller silver??
 

Jung

Göteborgs Stolthet
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Kollade på ett par hjälmar förra sommaren som hade spegelfilm... o det såg ut som riktiga visir... fanns ju massa coola färger som inte finns orginal... Själv har jag en Shoei med blått spegelvisir... har haft det i 2 år och inga repor ännu.... tycker det e kanon.... toningen e perfekt ... lätt mörktonat innifrån...
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Zeb_Macahan skrev:
spegelvisir spricker inte, spegeln är bara ett skikt ovanpå plasten..

800 spänn för ett visir är DYRT, jag betalade 595 för ett original Xlite med pinlock (silver/kromat) i en vanlig hojbutik!

//jaG

Vart då? Jag är på jakt jag med!
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
MatteKholm skrev:
Vill med ha till min Raid, hittar du nått bra ställe så PM'a eller skriv det här...

Köpte mitt på Stockholms MC-Varuhus, 800 spänn.. E rätt reptåligt! Har haft mitt i ett halvår o jag hittar inga repor direkt.
Det är förövrigt mkt ljusare än tex ett rökfärgat, åtminstone det jag hade innan. Dock är det lite mörkare än orginal.
Ps. Ett gult har jag alltså..

raid.jpg
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Det är skillnad på spegelvisir från olika fabrikanter.
Tar man t.ex. Shoeis spegelvisir så är de inte helt "spegelaktiga", utan det är faktiskt ändå ganska genomskinligt och man ser faktiskt ganska mycket av hjälmbärarens ansikte.
Det som är bra med detta är att det inte upplevs som särskilt mörktonat inifrån. T.ex. Nolans spegelvisir ser man däremot inte igenom utifrån, men nackdelen med dessa är att de upplevs som förhållandevis mörka inifrån.

Dessutom är det skillnad på pris till olika fabrikat. Till Shoei ligger riktpriset hos handlarna på ~800kr. Men kan inte jämföra detta med exempelvis priset för ett spegelvisir till en Nolan.

Man ska ha klart för sig att spegelvisir självklart är mer underhållskrävande än "vanliga" visir om man vill hålla de snygga, eftersom minsta skit syns tydligt, dessutom kan viss reflektion upplevas när det är sol ute, men det brukar dock inte vara särskilt farligt.

Från i år är det olagligt att använda spegelvisir om man kör på gatan, men vem bryr sig egentligen?!
Däremot kan det vara bra att veta att spegelvisir är fullständigt bannlyst att använda om man ska köra RR.
Kan vara bra att veta.

Jag har själv haft både silverspegel på en före detta hjälm och nuförtiden har jag guldspegel på min nuvarande hjälm. Har funkat kanon, men har ändå ett klart och ett tonat visir att komplettera med när det behövs.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jung skrev:
Kollade på ett par hjälmar förra sommaren som hade spegelfilm... o det såg ut som riktiga visir... fanns ju massa coola färger som inte finns orginal... Själv har jag en Shoei med blått spegelvisir... har haft det i 2 år och inga repor ännu.... tycker det e kanon.... toningen e perfekt ... lätt mörktonat innifrån...

Var kan man köpa plast/spegel-film??
Jag har juj orangevisir och det rockar fett - så otroligt mycket goare ljus med det visiret! Hade man kunnat kombinera med spegelfilm ovanpå det orangevisiret hade det varit coolt. :D


-- Tack Mr. K för att du tipsade om det orange visiret!!! - :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top