Gävle

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Forsberg skrev:
Jasså... Tänkte dra mig upp mot dina trakter tänkte jag... några vägar man borde ta eller inte ta?

Vägen mellan Sandviken och Svärdsjö via Åshammar är schysst, däremot så är det klent när du ska vidare. Antingen ut till Falun och R80 tillbaka (ganska tråkig) eller kostigarna mot Ockelbo över Svartnäs och Åmot.

Om du ska ut precis nu och passerar Järbo så kan du ju alltid ta med kamerafästet och titta förbi så kan vi se om min kamera passar.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
MrRoadSnail skrev:
Jag hade glömt hur kasst det var med kedja.
:tungan

Hoppas du grejar det innan måndag. Om inte kan du låna min zr-7 med kass kedja, kasst bakdäck, kass motor och kass väghållning. Den är till salu btw, skitbra hoj! ;)
Tack för erbjudandet :pannkyss men min har iaf nya däck om inte annat :)

Faen, hade lixom förväntat mej att kedjan, x-ring å allt, skulle hålla mer än drygt 1000mil :va tror fan ja har smörjt den nogrannare än jag smörjer damen :rolleyes: kan det vara rimlig livslängd ? (kedjan alltså)

Skitsamma förresten, ären dålig så är den.. nu är pappa kinkig som inte åkt motorcykel på fleeera dagar, så nu tvingar familjen ut mej på en liten tur ändå för att kolla hur det verkar med lite extra slack.. :tungan
 
Last edited:

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
B 12 skrev:
Tack för erbjudandet :pannkyss men min har iaf nya däck om inte annat :)

Faen, hade lixom förväntat mej att kedjan, x-ring å allt, skulle hålla mer än drygt 1000mil :va tror fan ja har smörjt den nogrannare än jag smörjer damen :rolleyes: kan det vara rimlig livslängd ? (kedjan alltså)

Det går väl lite olika teorier där, hur ofta ska det smörjas, med vad etc etc. En del säger rengör i diesel, andra 556, en tredje säger att smörj är för fegisar.

Hur ser dreven ut?
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
MrRoadSnail skrev:
Vägen mellan Sandviken och Svärdsjö via Åshammar är schysst, däremot så är det klent när du ska vidare. Antingen ut till Falun och R80 tillbaka (ganska tråkig) eller kostigarna mot Ockelbo över Svartnäs och Åmot.

Om du ska ut precis nu och passerar Järbo så kan du ju alltid ta med kamerafästet och titta förbi så kan vi se om min kamera passar.


Började som vanligt över Bäck-Sandviken-Järbo-Jädraås-Svärdsjö-Falun-Bjursås-Rönnäs (en by utanför Leksand, släktingar där)-Rexbo-Falun-hem...

Blev en liten lätt sväng om 30 mil... Mötte 3 hojsnutar på R80 mellan Falun och Bjursås, de två första töntarna ville inte heja, den tredje hejade lite slappt med fingrarna :hihi

Vägen mellan Åshammar och Svärdsjö är fin, har åkt där 2 ggr tror jag, fått vända strax efter Lumsheden på grund av väder, men nån gång måste jag väl få åka hela vägen...

Försöker bli av med fegisvalkarna på däcket, så det får bli mycket kurvor nu :)

Nu är det natti!
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
MrRoadSnail skrev:
Det går väl lite olika teorier där, hur ofta ska det smörjas, med vad etc etc. En del säger rengör i diesel, andra 556, en tredje säger att smörj är för fegisar.

Hur ser dreven ut?
Ja det är nästan en religion det där med kedjeskötsel, många olika uppfattningar, allt från oljekokning till valfett eller ingenting. Har uteslutande smörjt denna kedja med kedjevax och jag misstänker att det kan vara en del av problemet pga att vaxet antar fast form relativt snabbt, kanske inte tränger inte ner omkring o-ringarna och skyddar tillräckligt mot rost, kedjefan verkar nämligen ha tendenser till rost där såg jag...Dreven f.ö normalt slitna för 1000 mil..bakdrevet helt ok, framdrevet en smula slitet.

Anyway så törsas jag nog köra nån mil till med den så det lutar åt Rörken i morron för mej oxå..
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Blev en liten lätt sväng om 30 mil... Mötte 3 hojsnutar på R80 mellan Falun och Bjursås, de två första töntarna ville inte heja, den tredje hejade lite slappt med fingrarna :hihi
He he jo, brukar oxå heja noggrant på motorcykel polisen, det är skoj å se hur besvärad dom oftast blir...men vem vet, kanske innerst inne lite glada oxå :tungan
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
He he jo, brukar oxå heja noggrant på motorcykel polisen, det är skoj å se hur besvärad dom oftast blir...men vem vet, kanske innerst inne lite glada oxå :tungan

Kul är det iallafall, möter dom inte så ofta... Borde göra honnör egentligen, fast då vänder dom väl så man åker dit för vårdslöshet i trafik :3freak Släkten snackade om att det hade varit nåt toppmöte i Tellberg (Tällberg), och att Kofi Annan skulle varit där egentligen, över 100 snutar...

Måste titta på nya sulor, slitmarkeringarna på baksulan är borta. Trist, för jag har ju 2/3 av hela däcket kvar, är ju nästan oslitet på sidorna :( Jävla motorvägar...
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Måste titta på nya sulor, slitmarkeringarna på baksulan är borta. Trist, för jag har ju 2/3 av hela däcket kvar, är ju nästan oslitet på sidorna :( Jävla motorvägar...
Jo, sved illa att byta sist här oxå..t.o.m "skägget" var kvar på kanten till sidorna på bakdäcket :rolleyes: Tänkte nästan spara det till jag lärt mej lägga ner ordentligt, nåja om vi nöter lite på Rörken så kanske det blir lite bättre :)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
Jo, sved illa att byta sist här oxå..t.o.m "skägget" var kvar på kanten till sidorna på bakdäcket :rolleyes: Tänkte nästan spara det till jag lärt mej lägga ner ordentligt, nåja om vi nöter lite på Rörken så kanske det blir lite bättre :)

Det blev rätt skrovligt även på kanterna igår, körde på rätt trevliga vägar, men det nöts ju fortfarande mest på mitten, det är ju där man accar och bromsar :( Lutar faktiskt åt mcdackonline.com, dom funkade bra tyckte du va? Var det Motorcenter här ute i Hagaström som la om sulorna för 150/st?
 
Last edited:

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
MrRoadSnail skrev:
Volvo i Gävle lägger om för en hundring.

Sweet... Drar nog ändå ner till Motorcenter och hör mig för vad man bör lägga på och så...
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
B 12 skrev:
Anyway så törsas jag nog köra nån mil till med den så det lutar åt Rörken i morron för mej oxå..

Kanon! Enligt SMHI så ska man ju på med touringvantar och regndäck. De har ju iofs haft fel förut.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Det blev rätt skrovligt även på kanterna igår, körde på rätt trevliga vägar, men det nöts ju fortfarande mest på mitten, det är ju där man accar och bromsar :( Lutar faktiskt åt mcdackonline.com, dom funkade bra tyckte du va? Var det Motorcenter här ute i Hagaström som la om sulorna för 150/st?
Jo, tyckte mcdackonline funkade helt ok. Fick pris av Anders på Motorcenter 150/hjul pålägg+balans. Lade dock om mina på annan firma som "lurade" mej på priset, blev dyrare än det de uppgett :mad: Roadsnails tips om Volvo låter ju som ett mycket bra pris, dit ska jag vända mej nästa gång :tummenupp
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
MrRoadSnail skrev:
Kanon! Enligt SMHI så ska man ju på med touringvantar och regndäck. De har ju iofs haft fel förut.
Jepp, förra Måndagen så blev det ju kanonväder, trots regnhot, så vi får hålla tummarna. Vi kan väl höras i tråden under dagen när vi ser hur det artar sej..
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Är det någon här ifrån som körde åt h-vetet igår? gul sukka. Krya på dej isf
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Rörken

Är det rondellen vid högskolan 15.00 och E4 som är sagt ? alt. 15.15 vid OK Valbo och 67:an ?
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
B 12 skrev:
Är det rondellen vid högskolan 15.00 och E4 som är sagt ? alt. 15.15 vid OK Valbo och 67:an ?

Mig kvittar det. Hittar jag inga hojar på vardera stället så åker jag nedåt tills jag antingen blir upphunnen eller hinner ifatt någon. :)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
MrRoadSnail skrev:
Mig kvittar det. Hittar jag inga hojar på vardera stället så åker jag nedåt tills jag antingen blir upphunnen eller hinner ifatt någon. :)
Ok, träffas vid rondellen R80/högskolan 15.00.
Några fler som hakar på ? :fyllisar
 

Bonjin

SDK Socio#2366
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Hypermotard 821 -14 Husa 650 -04
B 12 skrev:
Ok, träffas vid rondellen R80/högskolan 15.00.
Några fler som hakar på ? :fyllisar

Ingen som dök upp :va
Kan det bero på vädret :huvet

Jag åker strax E4:an ner iaf :D
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top