Öronproppar - vilka funkar bäst?

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Sällar mig till skaran som gillar EAR bäst närt det gäller engångs.
Men vill man ha bättre saker kan jag rekommendera att gå till hörselcentralen på det lokala sjukhuset, där dom gör en avgutning som du ber att de skickar till Widex de formgutna perfekta propparna kommer sedan hem i brevlådan efter en vecka. Använd filter DLX-30, funkar kanon även till konserter o.d. kostar totalt ca 1000:-
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Använder e-a-r soft.
Klockrena. Mjuka och goa. Det är dom som försvaret använder.
Bekväma och effektiva. Finns nog på apoteket som nån nämnda innan.
Dom dom e på bild lite över mitt inlägg e oxå helt ok (e-a-r classic), men jag föredrar dom mjuka.

Sämst av alla är dom som säljs på mackar. I blå plast med bomull i. Obekväma som fan.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kör med gula, konformade. Lite sega så man trycker ihop dom o så expanderar dom på plats. Finns på apoteket. Gula. Kan inte namnet.

Det finns ju aktiva skydd, dom genererar ljud i motfas så att det släcker ut, nåja, dämpar, ljudet. Nån som vet om det finns för hojbruk oxå ? Eller rent av provat såna ?
/u
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Såna här kanske? Jag tycker de funkar bra som fan, blir ju tyst som i graven med dessa. Just det ja 26.50:- för 10 stycken.
 

Bifogat

  • öronproppar.jpg
    öronproppar.jpg
    10.3 KB · Visningar: 676

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
ulf_lundin skrev:
Kör med gula, konformade. Lite sega så man trycker ihop dom o så expanderar dom på plats. Finns på apoteket. Gula. Kan inte namnet.
/u

Låter som såna min polare fixade från Carlsberg då han jobbade där förra sommaren. Jag var inte så förtjust i dem, men han använde dem större delen av säsongen, men det är klart, det var ju gratis :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Alla öronproppar jag har testat har varit för tjocka för mina örongångar. Jag får helt enkelt inte in dem ordentligt. Någon som kan tipsa om smala proppar.

Och ja, jag har testat att "rulla" dem smala. Funkar inte bra.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Alla öronproppar jag har testat har varit för tjocka för mina örongångar. Jag får helt enkelt inte in dem ordentligt. Någon som kan tipsa om smala proppar.

Och ja, jag har testat att "rulla" dem smala. Funkar inte bra.

De där som heter EAR soft kan nog vara en ide att testa. Sköna men för min del så tycker jag inte de tätar riktigt som de ska..
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
De där som heter EAR soft kan nog vara en ide att testa. Sköna men för min del så tycker jag inte de tätar riktigt som de ska..
Oki, tack :tummenupp
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
Alla öronproppar jag har testat har varit för tjocka för mina örongångar. Jag får helt enkelt inte in dem ordentligt. Någon som kan tipsa om smala proppar.

Och ja, jag har testat att "rulla" dem smala. Funkar inte bra.
Du är väldigt trång alltså? Akta dig för att berätta det för GSXR1100R.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Goodstuff skrev:
Tycker personligen att de vanliga, billiga runda skumgummipropparna passar bäst till mc-åkning. Jag har även formgjutna "proffsöronproppar" för 2000 sek men de är inte så bra för mc-åkning i mitt fall eftersom de har en hård kärna (själva ljuddämpande delen) som blir obekväm när hjälmen trycker mot örat.

Jag håller med, använder ibland formgjutna proppar i jobbet men på hojen funkar de vanliga gula EAR-fimparna bäst. Den rakare dämpning (mer neutrala mellan bas/diskant) som de formgjutna med lösa filter ger, är inte till någon nytta i hjälmen - där vill man ju ha maximal dämpning. Även i mina öron blir de gjutna propparna obekväma efter ett tag med hjälmen på.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
EAR funkar bäst för mig. När jag inte har några nya hemma brukar jag tvätta dom gamla. Med lite diskmedel blir dom som nya :tummenupp
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag kan bara hålla med! Dom gula EAR propparna funkar perfekt!
När dom har suttit i ett tag så har man hörselgångar stora som stuprör, men dom dämpar i alla fall bra! Hade såna förut när jag spelade trummor och jag tycker dom är bäst. Det finns ju mjuka rosafärgade proppar oxå men dom dämpar inte lika bra.
Och blir dom skitiga så lägg dom i varmvatten en timme eller två så är dom som nya sen!
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
wima skrev:
...De gula engångspropparna från bilsom funkar inte alls för mig. Kostade 1500 kr för 2-3 år sen har jag för mig.

Fan vad dyra engångsproppar! Du måtte ha gratis försäkring om du har råd med dem! :D :lol :hihi

Själv klipper jag av EAR-propparna så de blir 2/3 av originallängden sedan stoppar jag inte in dem helt. Man vill ju inte att det ska vara tyst som i graven när man kör. Vindbruset är det enda jag vill få bort - och ändå har jag ett slipon som skulle få bilprovningen att skjuta mig! :3freak

Testa gärna detta själva - jättekul om de åker in för långt! :banana
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
Nu ska jag komma med ett tips då jag har nåt vettigt att tillföra! :)
Jag har testat flera varianter då jag har lite problem med "pip-öron"

vanliga gula tycker jag är för stora för mina öron och har även testat dessa "julgransformade" propparna (Shell hade dom tror jag)
men inte varit helt nöjd.

Iår hittade jag Husqvarna öronproppar å köpte ett gäng. Och dom funkar klockrent! lagom stora lagom dämpande å det piper inte mycket efteråt!
3kr st hos en lokal skoter/fritidsgrejjer handlare.


5056653-89_1020-286_190x141.jpg
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Använder proppar flitigt, både i arbetet, i sängen och på hojen. Jag föredrar Bilsoms engångsproppar, tycker dom är bättre än Ear classic på alla plan. Det bästa med dom är ytan på proppen som är mjukare. Jag tycker även att den är lättare att stoppa i, den behåller även förmågan att expandera om man tar i och ur proppen flera gånger. Har men sen nån liten ask att lägga dom i kan man använda dom länge, förutsatt att man är ren om fingrarna o öronen :)

propp_gula.jpg
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har kört med EAR i flera år, men har haft det problemet att få dom att sitta kvar.
Så jag beställde EARfonn:s på mcmässan och har kört med dom ca 100 mil i år. Dom sitter bra, dom sitter kvar och dom dämpar bra man känner inte att man har dom i öronen, med andra ord en perfekt produkt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top