Öronproppar - vilka funkar bäst?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är redan halvdöv på höger öra och vill inte spendera mina äldre dagar (vilket är nu) med ett ständigt ringande.

Jag köper så ofta jag hittar dom som man använde i lumpen, men de är svåra att få tag på tycker jag. Apoteket har några men de är för mjuka och tätar inte bra.

Någon som har förslag på hörselproppar som just du tycker är bra?

Någon som prövat earfon? De ställde ut på mässan och visade hur de skapade proppar efter just dina öron, men det var ju så jäkla dyrt.

/Freppa
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
man kan formgjuta proppar efter sina egna öron så dom blir perfekta.. pris några hundra men dom funkar ju i flera år
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag föredrar de oranga som finns hos apoteket. Har små vingar på sidorna, ej cylindriska snuttar, utan ser ut som små rymdskepp.

Har provat några helt cylindriska, gula. Gillade inte riktigt dem.

EDIT: Båda är "engångsvarianter", funkar kanske någon/några veckor

/J
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Freppa skrev:
Någon som prövat earfon? De ställde ut på mässan och visade hur de skapade proppar efter just dina öron, men det var ju så jäkla dyrt.

/Freppa

Nu tycker jag att vanliga "Ear" eller vad de gula cylindriska funkar bra för mig. Men en kamrat i lumpen hade "formgjutna" pluppar. Han hävdade att de var överlägsna allt annat han hade testat. Men så hade han oxå missformade öron.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
På den industrin i krokarna där jag håller till används de "vanliga" gula plopparna från Bilsom, (lite koniska är de). Har kört med dessa de senaste åren, tycker de fyller syftet så att säga. Hittade för något år sedan några som var tvåfärgade, gula och röda. De var ännu följsammare.

// Wip
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tycker personligen att de vanliga, billiga runda skumgummipropparna passar bäst till mc-åkning. Jag har även formgjutna "proffsöronproppar" för 2000 sek men de är inte så bra för mc-åkning i mitt fall eftersom de har en hård kärna (själva ljuddämpande delen) som blir obekväm när hjälmen trycker mot örat.
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Jag använder proppar från Earfoon som är gjutna efter mina öron, klart de bästa och skönaste propparna som funkar för mig under hjälmen. De gula engångspropparna från bilsom funkar inte alls för mig. Kostade 1500 kr för 2-3 år sen har jag för mig.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag använder alltid EAR-propparna
SE-01136.jpg
om jag kan få tag på dem . Lagom hårda och dämpar bra. Ser man sig omkring i verkstäder odyl finns det många andra bra varianter men just de är min favorit.

Varning för OK's som enligt mig är för hårda(men kommer i en praktisk dosa) - efter en dag på banan känner man sig tänjd som en meriterat hamnluder.

Det är nog bara att testa vad du trivs med och köp sedan stora lass. Skönt att byta ofta och köper man på rätt ställe så är det billigt.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Chrille skrev:
Jag använder alltid EAR-propparna
SE-01136.jpg

Japp...det där är dom bästa som finns av engångsvarianten. Man kan såklart ha dom mer än en gång.

Dom är mjuka o fyller ut örat så att det täpps till ordentligt. :tummenupp

Det finns andra som är lite mer gummiaktiga o längre (oranga sorten) men dom är så jävla hårda o obekväma.

/mad
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Jag stämmer in i kören, EAR-propparna är bäst. Så länge man har koll på hur man får in dem ( :D ) så är de jättebra.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är EAR jag gillar bäst, men de är ju omöjliga att hitta mer än kanske något enstaka exemplar. Någon som vet var de säljs i stockholmsområdet?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Freppa skrev:
Det är EAR jag gillar bäst, men de är ju omöjliga att hitta mer än kanske något enstaka exemplar. Någon som vet var de säljs i stockholmsområdet?

Apoteket har väl ganska stort sortiment av öronproppar, och däribland EAR. Borde gå att köpa ett storpack där. Annars får du väl bege dig ut till någon högljudd industri (hemska tanke :skrämd) och stjäla en hög. ;)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har hårda plastproppar som ser ut som granar, finns i olika storlekar. Funkar riktigt bra och dämpar duktigt. Används gång på gång på gång, bara tvätta.

Ska riktigt långt in i örat, krävs lite vana att få dem på plats. Kan även göra lite ont när man tar av hjälmen men lite får man tåla... :D
 

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thundercat
Freppa skrev:
Det är EAR jag gillar bäst, men de är ju omöjliga att hitta mer än kanske något enstaka exemplar. Någon som vet var de säljs i stockholmsområdet?

Gå in på en maskinutyrnings firma typ cramo så brukar dom ha sånna även byggvaruhus brukar köra dom.
Dom jag har snodde jag på cramo :)
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Jag brukar också köra med EAR-propparna! Finns även ett par andra som jag brukar använda. Dock vet jag inte vad de heter, men de är tillverkade i någon sorts skumgummi (billigt skit anyhow) men de funkar bra de också :tummenupp
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Freppa skrev:
Är redan halvdöv på höger öra och vill inte spendera mina äldre dagar (vilket är nu) med ett ständigt ringande.

Jag köper så ofta jag hittar dom som man använde i lumpen, men de är svåra att få tag på tycker jag. Apoteket har några men de är för mjuka och tätar inte bra.

Någon som har förslag på hörselproppar som just du tycker är bra?

Någon som prövat earfon? De ställde ut på mässan och visade hur de skapade proppar efter just dina öron, men det var ju så jäkla dyrt.

/Freppa
Har provat lite modeller när jag lirade musik och så en del. Både engångs och sådana man kan ha flera gånger. Bäst av alla tycker jag fortfarande gula cylideröronproppar funkar. Fråga någon polare som jobbar på Industri så har de säkert hur många sådana som helst där så han kanske kan låna några par till dig..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top