Vilken bensin???

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
DB skrev:
Menar du att du känner skillnad på hur hojen går med olika oktan? Jag har testat både 98 & 95 och märker ingen som helst skillnad! Men det är klart det känns kanske bättre i hjärtat att åka på 98
Ja jag känner skillnad på olika oktan.
Jag kör volvo 240 GLT -84 till vardags och 245Gl -91 i jobbet.
Det kan inte vara ngn slump att det skiljer ganska mkt i förbrukning på båda bilarna vid 95 respektive 98.
Jag har inte testat att tanka 95 en gång och sedan tankat 98 en gång.
Jag har testat lite olika oktan på långresor dvs växjö-stockholm, på den sträckan skiljer det 0,89 vid 98 och 1,01 vid 95.
Dessa siffror har således inte slumpats fram vid ett enstaka tillfälle utan jag har testat ett par olika tillfällen och fått samma resultat.
För ett tag sedan åkte jag mellan växjö - stockholm minst en gång i veckan så tillfällen att testa har jag haft.
Vad är sedan prisskillnaden mellan 95 och 98? Det är nog hela 3 spänn på 100 liter!!!
Så frågan är väl om det spelar så stor roll?
Man spar knappast ihop till en ny hoj genom att tanka det ena eller det andra.
Men säger ngn att det inte spelar ngn roll vad man tankar så är det säkert så för den personen.
Som jag sa innan så tror jag nog att effektvinsten i en standardhoj/bil ligger på suveräna promillen vid 98 oktan :rolleyes:
Så jag tankar inte 98 för att vinna hästar utan för att jag märker skillnad på hur motorerna går, men givetvis har jag inte mer än mina egna högst ovetenskapliga tester och upplevelser att grunda detta på.
Tanka vad som känns bäst, kör och var glad. :tummenupp
//Tobbe
 

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
schodinge
Hoj
cresent compakt
Mattias skrev:
Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.

Håller med dig Mattias....du märker ingen skillnad och hojjen är gjord för 95 blyfri....

Jag har testa olika på mina r-hojjar och det enda som jag märkt skillnad är i min plånbok :va

//Norris
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
//Tobbe
 

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vindeln
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
tobbeviking skrev:
Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
//Tobbe


Jag är inte kemist direkt så jag kan inte förklara det.
Det enda jag har fått lära mig om oktantal på bränslet är hur högt värme/tryck bränslet klarar innan det självantänder, dvs spikar. Hur det kopplas ihop med bränsleförbrukningen förstår jag inte. :confused:
Andra egenskaper hos det 98 oktaniga bränslet, förutom högre oktantal. :va
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
tobbeviking skrev:
Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
//Tobbe

Inte ens en adaptiv EFI skulle ge de skillnaderna du beskriver.
Enda teori jag kan komma på att din motor går uselt (spikar
vid pådrag t.ex) med 95 så du förlorar effekt och därför öppnar
gasspjället mer när du kör på 95 oktan.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
gthyni skrev:
Inte ens en adaptiv EFI skulle ge de skillnaderna du beskriver.
Enda teori jag kan komma på att din motor går uselt (spikar
vid pådrag t.ex) med 95 så du förlorar effekt och därför öppnar
gasspjället mer när du kör på 95 oktan.

Därav dom skillnader jag känner, motorn går som jag mkt riktigt påpekade mkt bättre med 98.
Jag har aldrig menat att man SKA tanka 98, jag har givit del av mina erfarenheter.
Funkar prylarna och det inte är ngn skillnad i gången så är det juh bortkastat att köra 98, men alla motorer går inte bäst på 95.
Då skulle det räcka med en slang på pumparna...
Har iofs inte testat disel i volvon, kanske drar ännu mindre då! :brinnerup

//Tobbe
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
HAHAH!
En arbetskamrat tankade 95 i sin diesel Jumpy! Sen stog han en hel helg o inte fattade varför han inte fick igång bilen :D Han va lite trötter o gillade gröna slangen bäst då :hihi
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
vågen skrev:
HAHAH!
En arbetskamrat tankade 95 i sin diesel Jumpy! Sen stog han en hel helg o inte fattade varför han inte fick igång bilen :D Han va lite trötter o gillade gröna slangen bäst då :hihi

He he ja sånt är kul när det inte drabbar en själv :D
Jag menar han är nog inte själv om en sån bravad.
//Diseldoris
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Etanol i bensinen...apropå ingenting...

Saxat från Shells hemsida:

"För miljöns skull
Den mesta Blyfri 95 innehåller idag upp till
5% etanol. Detta minskar utsläppen av
växthusgaser."
Produktblad bränsle

Detta är ngt som använts i snart 2 år och har resulterat i sämre förbränning. Inte så konstigt heller, som dom flesta vet så är Etanol ngt man ska dricka och på det viset frambringa ett tillstånd av berusning... :fyllisar !
Inte stoppa i pärlan för att bromsa växthuseffekten :kocko

Nu tog jag Shell som ex. men jag vet att dom flesta bolag hämtar soppa från samma depåer...
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Förutsatt att 95:an är lika ren och inte har extra tillsatser som twiZt berättar så är denna bensinen bäst för icke högkompmotorer. Den ger bättre vridmoment skulle jag tro eftersom den brinner fortare.

Så har du en motor med 13:0 i kompression så kör du på 98 oktan för att förebygga spikning. (Inga av dagens fabriksmotorer har så högt komp, tror att ZX-6RR har rekordet hittils på 12.8:1 och den går att köra på 95)

Annars ska man inte köra på annat än 95 om bensinen är ren och fri från tillsatser. (Det har hänt mig att jag fått skit i bensinen med 95, och kanske vatten också. Det är ett bra skäl visst, men det händer nästan aldrig)


Ur effektsynpunkt så kan det vara lite lotto ang vilken bensin som är bäst. Om din motor råkar vara inställd så att den skulle gynnas av att tända lite senare så kommer 98 ge mer effekt. Tända lite tidigare - 95 oktan mest effekt. (Tidigare tändning ger oftast mer effekt, det är därför folk köper ignition advancers. Ur den aspekten är det troligast att du får sämre effekt med 98 än med 95.)

/a
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang blyad soppa så kan ni sluta fundera på det eftersom det var mååånga år sen det fanns bly i soppan. Nån gång runt mitten av 90-talet eller så.
Idag används olika former av blyersättningsmedel.
Tror det är kalium och eller natrium men är inte säker på den punkten.

Ang oktantal:
Lägsta möjliga oktantal utan att puffran spikar är vad som gäller. Detta ger högst effekt till följd av högre förbränningshastighet.
Att en puffra går bättre (eller billigare) på 98 än på 95 beror antingen på att den spikar på 95 (se gthyni:s inlägg ovan) eller på att den är adaptiv, dvs ställer tändning eller laddtryck (endast turbo) efter vad en knackningssensopr säger. Idag finns det mig veterligen inte många hojar med knacksensor, de flesta "moderna" hojar är ju fortfarande 70-tals- eller 80-talskonstruktioner såvitt gäller insprut, tändning etc.

Myten om att 98 alltid ger mer effekt är alltså felaktig. Däremot ger 98 möjlighet att få ut något mer effekt om motorn justeras in för 98. Ex vis genom omställning av tändläge (manuellt eller via knacksensor), mer komp, eller mer laddtryck. Men om detta inte görs så ger alltså 98 lägre effekt eftersom det ger lägre förbränningshastighet.

Alla japanhojar sen sent 70-tal eller så klarar sig med blyfritt, likaså många europeiska hojar. De flesta (alla?) japanhojar klarar sig med 95 oktan (att kaw klarar det med 12,8:1 är en bedrift!). Vissa europeiska hojar vill däremot tydligen ha 98 (lärde mig det i en annan diskussion om 95/98).
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
HanneZ skrev:
Det va en ny orginal V40 T4.

Jag kör på 98 okt i mina hojar, vet inte riktigt varför, känns bäst, man kanske ska ta o byta?

/ Hannes

Så det skulle skilja 40hk mellan 95o 98 i en orginal T4? :rofl
Säg snarare 4hk så kommer vi närmre sanningen.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Har en subaru...körs hela tiden på 98 (nu mera)
märks stor skilnad....:)

har testat 95 och 98 i TLr...blandat blir det (kan inte bestämma mig vad som är bätre :D )
 

pewe

pewe
Gick med
16 Apr 2004
Ort
skåne
Hoj
--------TRX---------
aLcATRAZ skrev:
Förutsatt att 95:an är lika ren och inte har extra tillsatser som twiZt berättar så är denna bensinen bäst för icke högkompmotorer. Den ger bättre vridmoment skulle jag tro eftersom den brinner fortare.

Så har du en motor med 13:0 i kompression så kör du på 98 oktan för att förebygga spikning. (Inga av dagens fabriksmotorer har så högt komp, tror att ZX-6RR har rekordet hittils på 12.8:1 och den går att köra på 95)

Annars ska man inte köra på annat än 95 om bensinen är ren och fri från tillsatser. (Det har hänt mig att jag fått skit i bensinen med 95, och kanske vatten också. Det är ett bra skäl visst, men det händer nästan aldrig)


Ur effektsynpunkt så kan det vara lite lotto ang vilken bensin som är bäst. Om din motor råkar vara inställd så att den skulle gynnas av att tända lite senare så kommer 98 ge mer effekt. Tända lite tidigare - 95 oktan mest effekt. (Tidigare tändning ger oftast mer effekt, det är därför folk köper ignition advancers. Ur den aspekten är det troligast att du får sämre effekt med 98 än med 95.)

/a
/////////// Jag har hört att högre oktan ger en mer smörjande effekt??
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top