Vilken bensin???

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig??? :Bugar
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Uhm det ska väl vara blyfri? jag har aldrig tankat något annat än blyfritt i något som helst fordon.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
mamartin skrev:
Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig??? :Bugar


BLYFRI!!!!!!!
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Jo det finns juh "vanlig", eller ovanlig idag, ej blyfri men inte sa manga pumpar anvander det. Var lite osaker bara, tack for svaren :tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mattias skrev:
Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
En del hojar går bättre med mer oktan.
Sedan om man får ngn effektökning kanske är tveksamt.
Jag tankar 98 för att gammelyamman går bättre helt enkelt.
Även min sura gammla volvo 240 går bättre och drar mindre sås om jag kör högre oktan.
Moderna hojar och bilar tar jag inte med i detta, dom har säkert mer avancerad elektronik som ser till att hojen puttrar lika bra vilken soppa man än har.
//Tobbe
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
tobbeviking skrev:
En del hojar går bättre med mer oktan.
Sedan om man får ngn effektökning kanske är tveksamt.
Jag tankar 98 för att gammelyamman går bättre helt enkelt.
Även min sura gammla volvo 240 går bättre och drar mindre sås om jag kör högre oktan.
Moderna hojar och bilar tar jag inte med i detta, dom har säkert mer avancerad elektronik som ser till att hojen puttrar lika bra vilken soppa man än har.
//Tobbe

Menar du att du känner skillnad på hur hojen går med olika oktan? Jag har testat både 98 & 95 och märker ingen som helst skillnad! Men det är klart det känns kanske bättre i hjärtat att åka på 98
 

HanneZ

Guest
Jag kommer ihåg att farsan fick höra för några år sedan att skillnaden på 95 okt och 98 okt en varm sommardag kunde göra upp emot 20 % skillnad på den volvon han precis köpte. Va detta rent skitsnack?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
Jag kommer ihåg att farsan fick höra för några år sedan att skillnaden på 95 okt och 98 okt en varm sommardag kunde göra upp emot 20 % skillnad på den volvon han precis köpte. Va detta rent skitsnack?

svar ja, om volvon inte var högtrimmad med nån slags jätteturbo eller hög komp på nåt annat sätt, men inet ens då ger den skillnaden 20% effekt skulle jag tro, det är liksom väldigt mycket.
Men detta ämne dör aldrig, myten kvarstår hur många trådar som än skrivs om 95 vs 98 oktan.
Det bästa är nog att man kör på det man tror på.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ja det var det.
Oktantalen anger förbränningsegenskaper. Har du högt komp (typ på en gammelgixxer eller nåt) så bör man köra 98 för att slippa knackningar. I dagens moderna hojar så kör man 95. Men om du är rik och tycker att just din hoj går fortare med 98 så go right ahead. Kör lite oktanboost också så tjänar du minst 5 bhp på topp och 7 i vrid. Oavsett hoj. Jag lovar. Fan vad snabb den blir.
 

HanneZ

Guest
Ahh ok, något jag tycker är lustigt dock är att det står angivet att de siffror som anges på effekt, milförbrukning gäller när man använder 98 okt, fast det står i tanklocket att man skall använda 95 okt.
Detta är som sagt volvo och jag vet inte hur de står nu, detta va för 3-4 år sedan
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
Ahh ok, något jag tycker är lustigt dock är att det står angivet att de siffror som anges på effekt, milförbrukning gäller när man använder 98 okt, fast det står i tanklocket att man skall använda 95 okt.
Detta är som sagt volvo och jag vet inte hur de står nu, detta va för 3-4 år sedan

bilen kanske är nån slags chippad maskin?
En orginalbil är inte optimerad för 98 oktan.

Vanligt på bilar är ju att de ställer ner tändningen om de börjar knacka, då sjunker givetvis effekten i moroten.
Men en standardbil går på 95 oktan, inget snack om det.
 

HanneZ

Guest
Det va en ny orginal V40 T4.

Jag kör på 98 okt i mina hojar, vet inte riktigt varför, känns bäst, man kanske ska ta o byta?

/ Hannes
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top