Fartkamera

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Fungerar dom på natten? Körde fort på väg hem från Sverige-Englandmatchen i onsdags natt och mellan Hässleholm och Kristiansstad finns det ju fartkameror. En av dom såg lite anorlunda ut och jag tyckte det blinkade till lite i den. Kan detta stämma?
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Det som sitter i plåtpoliserna är antingen en digitalkamera eller en Nikon F3 med 250bilders rullfilmsbakstycke laddad med Ilford SFX200 film.
Kamerakåpen med digitalkamera vet jag inget annat om än att de är väldigt nya och jag TROR att det bara finns fyra stycken och de sitter alla i lundbytunneln här i Gbg.

SFX200 är en film som Ilford har utvecklat på beställning av Tyska polisen för att sitta just i kameraskåp. Denna film har en utökad känslighet i det röda spektrat, inte riktigt en sann infraröd(IR)-film men nästan.
Om du tittar på en plåtpolis så ser du att det finns två fönster, ett för kameran och ett för blixten. Det övre fönstret där blixten sitter är täckt av ett Kodak IR rödfilter som filtrerar bort alla frekvenser i ljuset som ligger under IR. Alltså det ljus som dina ögon kan uppfatta.
Kameran tar alltså en bild med blixt oavsett tid på dygnet men dina ögon uppfattar inte detta eftersom vi ej kan se infrarött ljus men SFX200 filmen regestrerar IR-ljus alldeles ypperligt.

Svaret på din fråga är alltså; Ja, plåtpoliser ser i mörker.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
DumDum.. DU kan en del om foto va?
Skulle vara kul att klämma på din SD9 nån gång..
//A.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
UnderDOG skrev:
DumDum.. DU kan en del om foto va?
Skulle vara kul att klämma på din SD9 nån gång..
//A.


Jag har väl plockat upp ett och annat under åren. 7terminers studier i fotografisk bild och bildkommunikation samt några års yrkeserfarenhet.

Du är välkommen att kika på kameran när som helst.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Shit.
Nu försvann allt som jag skrev :((
Du skrev att du hade en Foveon SD9? Men Foveon tillverkar väl bara sensorn?
Sigma gör kamerorna?
Har du Sigma analogkamera också? Med tanke på att det är dyrt med objektiv och att det är bra att ha samma fattning på alla kameror..

//Anders.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
>> Underdog.

Stämmer bra det du skriver, Foveon bygger sensorn och utveckar mjukvaran medan Sigma står för huset. Jag har ingen sigma analog kamera utan jobbade med b.la. Canon innan SD9 så det blev en ganska duktig investering för att byta utrustning helt och hållet.

Jag valde Sigma just av den anledningen att de har Foveons trelagers sensor då den är ruggigt skarp och spöar skiten ur det mesta som finns på marknaden idag istället för att välja t.ex en 10D.
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ducatiracer skrev:
Fungerar dom på natten? Körde fort på väg hem från Sverige-Englandmatchen i onsdags natt och mellan Hässleholm och Kristiansstad finns det ju fartkameror. En av dom såg lite anorlunda ut och jag tyckte det blinkade till lite i den. Kan detta stämma?

Det märker du om du får nån sådan post i brevlådan :p
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Blixten i skåpen märker man. man missar inte när man blir fotad. det märks när blixten går.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Qwerty skrev:
Blixten i skåpen märker man. man missar inte när man blir fotad. det märks när blixten går.
Sant. Det blir ljusare än dagen. Så om man blir fotad dag eller natt så märker man det utan tvekan. det går verkligen inte att missa... Helt omöjligt.
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Angående MC och fartkamera... Det finns väl inte en chans i helvete att åka dit p.g.a. en fartkamera med en MC?? eller? :confused:
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
200+ skrev:
Angående MC och fartkamera... Det finns väl inte en chans i helvete att åka dit p.g.a. en fartkamera med en MC?? eller? :confused:

Nej, inte som de och lagen fungerar idag. Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj och dels är det i regel omöjligt att identifiera föraren med hjälm på. Och då man inte kan bötfälla ägaren av fordonet så måste man kunna identifiera föraren.
 

Marsipulami

Guest
URRninja skrev:
Nej, inte som de och lagen fungerar idag. Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj och dels är det i regel omöjligt att identifiera föraren med hjälm på. Och då man inte kan bötfälla ägaren av fordonet så måste man kunna identifiera föraren.

Och sen har jag inte heller sett MC med nummerplåt fram så det blir väldigt svårt :yoparty
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Marsipulami skrev:
Och sen har jag inte heller sett MC med nummerplåt fram så det blir väldigt svårt :yoparty

Det var det jag menade med "Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj...".

Men jag tror att det är i England som kamerorna plåtar fordonet bakifrån, när det redan passerat kameran så att säga.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
URRninja skrev:
Men jag tror att det är i England som kamerorna plåtar fordonet bakifrån, när det redan passerat kameran så att säga.

Jajemen, man blir lika förvånad varje gång det blixtrar i backspegeln. :va

Tror att jag blev fotograferad 3 gånger förra sommaren! :3freak
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
DumDum skrev:
Det som sitter i plåtpoliserna är antingen en digitalkamera eller en Nikon F3 med 250bilders rullfilmsbakstycke laddad med Ilford SFX200 film.
Kamerakåpen med digitalkamera vet jag inget annat om än att de är väldigt nya och jag TROR att det bara finns fyra stycken och de sitter alla i lundbytunneln här i Gbg.

SFX200 är en film som Ilford har utvecklat på beställning av Tyska polisen för att sitta just i kameraskåp. Denna film har en utökad känslighet i det röda spektrat, inte riktigt en sann infraröd(IR)-film men nästan.
Om du tittar på en plåtpolis så ser du att det finns två fönster, ett för kameran och ett för blixten. Det övre fönstret där blixten sitter är täckt av ett Kodak IR rödfilter som filtrerar bort alla frekvenser i ljuset som ligger under IR. Alltså det ljus som dina ögon kan uppfatta.
Kameran tar alltså en bild med blixt oavsett tid på dygnet men dina ögon uppfattar inte detta eftersom vi ej kan se infrarött ljus men SFX200 filmen regestrerar IR-ljus alldeles ypperligt.

Svaret på din fråga är alltså; Ja, plåtpoliser ser i mörker.



Blixten är tydlig och du ser den garanterat. I alla fall i skåpen som står utanför Iggesund. Dessa har ett rött filter för blixten, och den upplevs som stark och rödaktig (har provat).Vad det gäller digitalkameror så används dessa på fler ställen i landet, i Sundsvall vet jag att de kör digital och utanför Umeå stals väll 3 digitalkameror ur skåp av märket Nikon D1x. Så riktigt så ovanligt är det inte med digitaltkameror.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Fråga:

Borde man inte kunna köra med ljusförstärkare, istället för/som komplement, till blixt? Förvisso så blir det ju svårt med tanke på ljuset som pumpas ut från fordonet man skall fotografera, men som komplement till blixten?

Frågar av ren nyfikenhet.. Jag vet ju att ljusförstärkare har vissa problem med bländning..
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
URRninja skrev:
Det var det jag menade med "Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj...".

Men jag tror att det är i England som kamerorna plåtar fordonet bakifrån, när det redan passerat kameran så att säga.

Det finns en lösning på det också..... :hihi

footcover.jpg
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
DumDum skrev:
Det som sitter i plåtpoliserna är antingen en digitalkamera eller en Nikon F3 med 250bilders rullfilmsbakstycke laddad med Ilford SFX200 film.
Kamerakåpen med digitalkamera vet jag inget annat om än att de är väldigt nya och jag TROR att det bara finns fyra stycken och de sitter alla i lundbytunneln här i Gbg.

SFX200 är en film som Ilford har utvecklat på beställning av Tyska polisen för att sitta just i kameraskåp. Denna film har en utökad känslighet i det röda spektrat, inte riktigt en sann infraröd(IR)-film men nästan.
Om du tittar på en plåtpolis så ser du att det finns två fönster, ett för kameran och ett för blixten. Det övre fönstret där blixten sitter är täckt av ett Kodak IR rödfilter som filtrerar bort alla frekvenser i ljuset som ligger under IR. Alltså det ljus som dina ögon kan uppfatta.
Kameran tar alltså en bild med blixt oavsett tid på dygnet men dina ögon uppfattar inte detta eftersom vi ej kan se infrarött ljus men SFX200 filmen regestrerar IR-ljus alldeles ypperligt.

Svaret på din fråga är alltså; Ja, plåtpoliser ser i mörker.

Du verkar ju kunna detta = )

Om man nu skulle bli fotad av en av dom vanliga analoga kamerorna, kan man då i teorin bara stanna o slå sönder skåpet och ta rullen ? :hihi
För jag menar bilderna lagras väl bara i skåpet ?

När det gäller dom digitala kamerorna, skickar dom bilden direkt till nån central eller lagras dom bara i kameran ??
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top