308 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Fartkamera

#2702 Dino Velvets avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    Ingen
    Garage
    Visa garage

Question Fartkamera

Fungerar dom på natten? Körde fort på väg hem från Sverige-Englandmatchen i onsdags natt och mellan Hässleholm och Kristiansstad finns det ju fartkameror. En av dom såg lite anorlunda ut och jag tyckte det blinkade till lite i den. Kan detta stämma?
    I support gay marriage...... If both chicks are hot.

T.R.Ö.T.T. Gustav Os avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage
    De funkar på natten.
    "We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
    KTM GP technical boss Harald Bartol

Har katt. Mookies avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
    Det som sitter i plåtpoliserna är antingen en digitalkamera eller en Nikon F3 med 250bilders rullfilmsbakstycke laddad med Ilford SFX200 film.
    Kamerakåpen med digitalkamera vet jag inget annat om än att de är väldigt nya och jag TROR att det bara finns fyra stycken och de sitter alla i lundbytunneln här i Gbg.

SFX200 är en film som Ilford har utvecklat på beställning av Tyska polisen för att sitta just i kameraskåp. Denna film har en utökad känslighet i det röda spektrat, inte riktigt en sann infraröd(IR)-film men nästan.
    Om du tittar på en plåtpolis så ser du att det finns två fönster, ett för kameran och ett för blixten. Det övre fönstret där blixten sitter är täckt av ett Kodak IR rödfilter som filtrerar bort alla frekvenser i ljuset som ligger under IR. Alltså det ljus som dina ögon kan uppfatta.
    Kameran tar alltså en bild med blixt oavsett tid på dygnet men dina ögon uppfattar inte detta eftersom vi ej kan se infrarött ljus men SFX200 filmen regestrerar IR-ljus alldeles ypperligt.

Svaret på din fråga är alltså; Ja, plåtpoliser ser i mörker.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Ingen, none, Kein.
    DumDum.. DU kan en del om foto va?
    Skulle vara kul att klämma på din SD9 nån gång..
    //A.

Har katt. Mookies avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
    Citat Ursprungligen postat av UnderDOG
    DumDum.. DU kan en del om foto va?
    Skulle vara kul att klämma på din SD9 nån gång..
    //A.

Jag har väl plockat upp ett och annat under åren. 7terminers studier i fotografisk bild och bildkommunikation samt några års yrkeserfarenhet.

Du är välkommen att kika på kameran när som helst.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Ingen, none, Kein.
    Shit.
    Nu försvann allt som jag skrev (
    Du skrev att du hade en Foveon SD9? Men Foveon tillverkar väl bara sensorn?
    Sigma gör kamerorna?
    Har du Sigma analogkamera också? Med tanke på att det är dyrt med objektiv och att det är bra att ha samma fattning på alla kameror..

//Anders.

Har katt. Mookies avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    >> Underdog.

Stämmer bra det du skriver, Foveon bygger sensorn och utveckar mjukvaran medan Sigma står för huset. Jag har ingen sigma analog kamera utan jobbade med b.la. Canon innan SD9 så det blev en ganska duktig investering för att byta utrustning helt och hållet.

Jag valde Sigma just av den anledningen att de har Foveons trelagers sensor då den är ruggigt skarp och spöar skiten ur det mesta som finns på marknaden idag istället för att välja t.ex en 10D.
    Senast redigerat av Mookie den 2004-04-04 klockan 00:13.

Medlem miickes avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    kawasaki zx7r -99
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Ducatiracer
    Fungerar dom på natten? Körde fort på väg hem från Sverige-Englandmatchen i onsdags natt och mellan Hässleholm och Kristiansstad finns det ju fartkameror. En av dom såg lite anorlunda ut och jag tyckte det blinkade till lite i den. Kan detta stämma?
    Det märker du om du får nån sådan post i brevlådan :P

Ska snart börja meka Qwertys avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Piaggio Liberty 2T
    Blixten i skåpen märker man. man missar inte när man blir fotad. det märks när blixten går.

Moderator Fireflys avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Qwerty
    Blixten i skåpen märker man. man missar inte när man blir fotad. det märks när blixten går.
    Sant. Det blir ljusare än dagen. Så om man blir fotad dag eller natt så märker man det utan tvekan. det går verkligen inte att missa... Helt omöjligt.

Medlem stortigers avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Yamaha Thunderace -00
    Har ni erfarenhet

Ny maskin 200+s avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    Emmaljunga Citycross
    Angående MC och fartkamera... Det finns väl inte en chans i helvete att åka dit p.g.a. en fartkamera med en MC?? eller?
    Jag vågar inte ladda som förr :-(

Centrum för byggnadsvård URRninjas avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Hoj
    Gpz900r och XTZ 750
    Citat Ursprungligen postat av 200+
    Angående MC och fartkamera... Det finns väl inte en chans i helvete att åka dit p.g.a. en fartkamera med en MC?? eller?
    Nej, inte som de och lagen fungerar idag. Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj och dels är det i regel omöjligt att identifiera föraren med hjälm på. Och då man inte kan bötfälla ägaren av fordonet så måste man kunna identifiera föraren.
    De flesta inser inte att stora bitar korall som målats bruna och skruvats fast med vanliga träskruvar kan få ett barn att se ut som ett rådjur.

Marsipulami
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av URRninja
    Nej, inte som de och lagen fungerar idag. Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj och dels är det i regel omöjligt att identifiera föraren med hjälm på. Och då man inte kan bötfälla ägaren av fordonet så måste man kunna identifiera föraren.
    Och sen har jag inte heller sett MC med nummerplåt fram så det blir väldigt svårt

Centrum för byggnadsvård URRninjas avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Hoj
    Gpz900r och XTZ 750
    Citat Ursprungligen postat av Marsipulami
    Och sen har jag inte heller sett MC med nummerplåt fram så det blir väldigt svårt
    Det var det jag menade med "Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj...".

Men jag tror att det är i England som kamerorna plåtar fordonet bakifrån, när det redan passerat kameran så att säga.
    De flesta inser inte att stora bitar korall som målats bruna och skruvats fast med vanliga träskruvar kan få ett barn att se ut som ett rådjur.

Irriterande... Blues avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
    Garage
    Visa garage
    Men jag tror att det är i England som kamerorna plåtar fordonet bakifrån, när det redan passerat kameran så att säga.
    Jajemen, man blir lika förvånad varje gång det blixtrar i backspegeln.

Tror att jag blev fotograferad 3 gånger förra sommaren!
    Citat Ursprungligen postat av Bacchus Visa inlägg
    En fin avföring är bästa huvudkudden..
    Citat Ursprungligen postat av Teo Visa inlägg
    Det växer hår runt käften! Hos djuren är det tvärt om, hår på hela kroppen och kalt i båda ändarna där det kan kladda. Vi människor däremot har en halblek lekamen med hår run ballongknuten samt runt käften! :mad:

Medlem Markus Thoréns avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    Honda CR250
    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Det som sitter i plåtpoliserna är antingen en digitalkamera eller en Nikon F3 med 250bilders rullfilmsbakstycke laddad med Ilford SFX200 film.
    Kamerakåpen med digitalkamera vet jag inget annat om än att de är väldigt nya och jag TROR att det bara finns fyra stycken och de sitter alla i lundbytunneln här i Gbg.

SFX200 är en film som Ilford har utvecklat på beställning av Tyska polisen för att sitta just i kameraskåp. Denna film har en utökad känslighet i det röda spektrat, inte riktigt en sann infraröd(IR)-film men nästan.
    Om du tittar på en plåtpolis så ser du att det finns två fönster, ett för kameran och ett för blixten. Det övre fönstret där blixten sitter är täckt av ett Kodak IR rödfilter som filtrerar bort alla frekvenser i ljuset som ligger under IR. Alltså det ljus som dina ögon kan uppfatta.
    Kameran tar alltså en bild med blixt oavsett tid på dygnet men dina ögon uppfattar inte detta eftersom vi ej kan se infrarött ljus men SFX200 filmen regestrerar IR-ljus alldeles ypperligt.

Blixten är tydlig och du ser den garanterat. I alla fall i skåpen som står utanför Iggesund. Dessa har ett rött filter för blixten, och den upplevs som stark och rödaktig (har provat).Vad det gäller digitalkameror så används dessa på fler ställen i landet, i Sundsvall vet jag att de kör digital och utanför Umeå stals väll 3 digitalkameror ur skåp av märket Nikon D1x. Så riktigt så ovanligt är det inte med digitaltkameror.

Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    MTS1200s
    Garage
    Visa garage
    Fråga:

Borde man inte kunna köra med ljusförstärkare, istället för/som komplement, till blixt? Förvisso så blir det ju svårt med tanke på ljuset som pumpas ut från fordonet man skall fotografera, men som komplement till blixten?

Frågar av ren nyfikenhet.. Jag vet ju att ljusförstärkare har vissa problem med bländning..

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Goldwing
    Det var det jag menade med "Dels plåtar kameran inte plåten (hehe) på en hoj...".

Det finns en lösning på det också.....

Kör hoj, ha skoj ! Busgrabbs avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    Suzuki GSX-R 600 K9
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

Du verkar ju kunna detta = )

Om man nu skulle bli fotad av en av dom vanliga analoga kamerorna, kan man då i teorin bara stanna o slå sönder skåpet och ta rullen ?
    För jag menar bilderna lagras väl bara i skåpet ?

När det gäller dom digitala kamerorna, skickar dom bilden direkt till nån central eller lagras dom bara i kameran ??
    Senast redigerat av Busgrabb den 2004-04-04 klockan 11:46.

Har katt. Mookies avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Markus Thorén
    Blixten är tydlig och du ser den garanterat. I alla fall i skåpen som står utanför Iggesund. Dessa har ett rött filter för blixten, och den upplevs som stark och rödaktig (har provat).Vad det gäller digitalkameror så används dessa på fler ställen i landet, i Sundsvall vet jag att de kör digital och utanför Umeå stals väll 3 digitalkameror ur skåp av märket Nikon D1x. Så riktigt så ovanligt är det inte med digitaltkameror.

Hmmm, då har jag varit felinformerad när det gäller ir filtret.

Tack för uppdateringen!

Medlem Afolkerss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha R1 -01
    Med risk för att bli idiotförklarad undrar jag nu detta. Funkar en fartkamera om man kör ifrån kameran eller är det bara om man kör emot den? Den borde väl inte göra det tycker jag.

Alltså om fartkameran på andra sidan vägen för mötande bilister även kan ta en som kör för fort åt motsatta hållet?

Tillbaka! kajlyls avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Gsx-R600
    en liten fråga bara... om ett hål är för kameran och ett är för blixten ...var sitter då lasern eller vad det är som mäter hastigheten?!

Medlem yonssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Hoj
    2004, Triumph Thruxton
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Jonas
    Med risk för att bli idiotförklarad undrar jag nu detta. Funkar en fartkamera om man kör ifrån kameran eller är det bara om man kör emot den? Den borde väl inte göra det tycker jag.

Alltså om fartkameran på andra sidan vägen för mötande bilister även kan ta en som kör för fort åt motsatta hållet?
    Svar, nej. Men det kommer nog komma kameror som fotar fordon bakifrån. Tyvärr.
    The Triumph Thruxton Lake Vättern Tour 2014 den 28-29 juni. Gör din intresseanmälan här: http://doodle.com/ar9fyn579k5z9hcg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Yamaha MT09 av Lankfisher46

2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

Bloggar
Ute i god tid... av Toyman

Lyckades ej, fegade ur! av Toyman

Ett varv i Göteborg.... av Toyman