Bromsluftare

The Wolf

-------------------------
Gick med
15 May 2003
Ort
tollered
Hoj
Gsx-r 1000 - 03
Har biltemas luftare med backventil .Tycker den funkar bra.Fick med tre slangar och dom har aldrig lossnat under tryck.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag har använt åvaståenda apparatur med blandade resultat. Har nu luftat samt pumpat in bakvägen med hjälp av en vanlig oljekanna. Handtaget är fortfarade svampigt. Mer tips tack...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
enhjuling skrev:
Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.

jag har faktiskt ring och frågat biltema om just denna produkt och man ska inte pumpa med den utan göra som du skrev.

jag och mina kompisar han använt en lite kul variant när vi luftat bromsar på crossen. vi fyllen en två meter lång slang med bromsvätska och sen sätter vi den på nippeln nere vid oket. sen pressar vi in munstycket till en kompressordriven blåsgrej. alltså tryckluft. sen blåser vi bara på förfullt tills att luften börjar närma sig oket. utföres med skyddsglasögon för det flyger olja åt alla håll ibland. med det är kul och funkar bra.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Nu fattar jag varför inte det fungerade....fick inte heller slangen att sitta kvar. dessutom all olja rann ut på SIDAN av slangen.

Slängde oxå bakventilen!


Har provat biltemas och det enda jag behållit var slangen. Backventilen är så hård så att slangen lossar från nippeln innan den öppnar och så skvätter man bromsvätska runtomkring. Bättre att köra det gamla "öppnastäng" tricket.
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Veckans trådlyft! :tummenupp

Word!

Köpte också denna flask-backventil-slang-luftningsapparatur och tänkte prova på bilen idag... ska backventilen vara sist på slangen, nere i burken?

Har skruvat upp skruven på backventilen så den blir så slapp som möjligt, verkar vara en sådär bra grej... men vi provar :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har använt den med backventilen i flera år nu, har kapat av fjädern så att jag fått "lagomt" tryck på kulan. Kapade "lite" i taget och provade mig fram, nu fungerar det klockrent.

/KentW
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
har för mig att det är så biltemas backventil ser ut i den som följer med "flaskan"

Ser ut så ja, iaf i konstruktion, inte lika flashig som den.

Har själv använt biltema bromsluftare många gånger utan att modifiera den. Har använt den på både min koppling och broms bak/fram utan problem.
 

hjc

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
Fredrikstad
Hoj
2002, Suzuki GSF 1200S
Bruk et strips til å holde bremsehendelen i spennmot håndtaket i et døgn slik at ventilen til beholderen står åpen og det er trykk i systemet. Klipp stripset slik at hendelen spretter ut. Det hjalp på min bremse som ble hardere og tok lenger ut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top