Bromsluftare

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
den där är för att trycka i bromsvätskan från nippeln på bromsoket (ser det ut som).
backventilen gör att det inte rinner tillbaks.
Den är säkert ok, jag har en tryckluftdriven sån där som kan både suga o trycka.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Finns det nån mer grej på Biltema som är 'bättre'?

Hur går man till väga vid luftningen med en sån pryl? Plugga på på nippeln å sen Bara o pumpa med bromsen?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Antagligen fyller man systemet underifrån (som dom gjorde på Hundkojorna). Det låter så på Silwers beskrivning.
Det förutsätter att det inte finns några höga punkter i systemet som håller luftfickor.

Edit: Jag kan visa dig en bromsluftare som är kanonbra nån gång. Men jag är tveksam till om dom finns på Bt.
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Swedie skrev:
Hur går man till väga vid luftningen med en sån pryl? Plugga på på nippeln å sen Bara o pumpa med bromsen?

Precis.

Det är väl en enkel pryl som består av en slangbit, en backventil och en plastburk. Om den fungerar eller inte kan jag inte svara på
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Asså, ingen som vet definitivt? :D

Jag behöver även köpa 2st behållare för överflödig vätska från tanken. Finns det nått på Biltema som kan funka? Racehojens alla vätskor måste ju bli uppsamlade...

Robban C, "nån gång" räcker inte ;) hehe. Jag måste fixa detta innan helgen.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Silwer skrev:
den där är för att trycka i bromsvätskan från nippeln på bromsoket (ser det ut som).
backventilen gör att det inte rinner tillbaks.
Den är säkert ok, jag har en tryckluftdriven sån där som kan både suga o trycka.

Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.

Ett bra tips är annars att skaffa ett extra lock till behållaren där man monterar en nippel så att man kan sätta tryck där ex från däcket.
sen kan man bara genom att öppna luftnippeln lufta systemet utan att pumpa.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
hum! Varför inte ta o göra det på orignal? Alltså vad jag menar är.. en backventil på bromsbehållarens lock skulle väl inte vara olagligt inom racing eller??? Det läcker ju inte ut nått.

Skulle ju vara sött om man finner en bra lösning snart! Fast en enkel lösning oxå så man inte behöver jiddra för mycket i depån med bromsarna.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
enhjuling skrev:
... Ett bra tips är annars att skaffa ett extra lock till behållaren där man monterar en nippel så att man kan sätta tryck där ex från däcket. sen kan man bara genom att öppna luftnippeln lufta systemet utan att pumpa.
Kan intyga att detta fungerar. Har gjort så i många år innan jag köpte vakuumluftaren (konkursauktion på dåvarande MC-garaget).
Men ställ ner trycket till max 1 kg. Det räcker mer än väl och med högre tryck finns risk att locket släpper ur gängorna. Och då blir det sörjigt, tro mig! Been there, done that!
Dessutom kan det vara bra att "hänga" luftslangen rakt upp från behållaren så att inte slangen bryter för mycket i behållaren. Ex vis att hänga slangen över kåpglaset/spegeln (om man har det) ist för rakt ner från behållaren.

Och svidi, at du har brått är ju inget som är mit prob! :7peta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
enhjuling skrev:
Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.

Ett bra tips är annars att skaffa ett extra lock till behållaren där man monterar en nippel så att man kan sätta tryck där ex från däcket.
sen kan man bara genom att öppna luftnippeln lufta systemet utan att pumpa.

ok, då är det nog bättre med en behållare man kan trycka in det hela bakvägen med, fast det klart man kan ju antingen ta en lång slang till den på bilden så man får mer höjd än bromsbehållaren om man vill.
För att slipa stänga nippeln efter varje pump käns ju överflödigt på en hoj, där man ju når ändå.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
För mig har det funkat utmärkt att trycka upp bromsvätskan underifrån med en smörjspruta inköpt för ändamålet. Sen är det bara att lufta som vanligt...pumpa och släppa trycket, med en slang kopplad till nippeln för att avleda bromsvätska från att förstöra lack och natur.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alltså, burken från Biltema med slang, släng bort backventilen. Sätt slangänden på nippeln, pumpa med bromshandtaget, fyll på ev ( förmodligen ) bromsvätska i behållaren, pumpa tills det bara är klar vätska utan luftbubblor i slangen, skruva fast nippeln + behållarlock.

Så gör jag och det fungerar, har jag missat nåt? Varför skulle man stänga nippeln efter varje pumpning?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Chronic skrev:
Alltså, burken från Biltema med slang, släng bort backventilen. Sätt slangänden på nippeln, pumpa med bromshandtaget, fyll på ev ( förmodligen ) bromsvätska i behållaren, pumpa tills det bara är klar vätska utan luftbubblor i slangen, skruva fast nippeln + behållarlock.

Så gör jag och det fungerar, har jag missat nåt? Varför skulle man stänga nippeln efter varje pumpning?

ja alltså om du inet alls har nån slang o burk på nippeln så suger du ju in luft varje gång du släpper upp greppet.
Man luftar ju normalt genom tat fylla systemet, sen öppna nippeln nere tils det börjar rinna någorlunda med vätska där, sen sen trycker man in greppet, öppnar nippeln försiktigt, en stråle o luft sprutar ut, man stänger nippeln släpper upp greppet osv osv.
Men på hojar kan det vara svårt som fasen, speciellt bak att få det sättet att funka, då kan man behöva trycka in bromsvätskan bakvägen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Silwer skrev:
ja alltså om du inet alls har nån slang o burk på nippeln så suger du ju in luft varje gång du släpper upp greppet.
Man luftar ju normalt genom tat fylla systemet, sen öppna nippeln nere tils det börjar rinna någorlunda med vätska där, sen sen trycker man in greppet, öppnar nippeln försiktigt, en stråle o luft sprutar ut, man stänger nippeln släpper upp greppet osv osv.
Men på hojar kan det vara svårt som fasen, speciellt bak att få det sättet att funka, då kan man behöva trycka in bromsvätskan bakvägen.


Jag antar att vi bara pratar om luftning av just hojar här just nu el?

Du skriver många ord som jag knappt orkar läsa men har man en genomskinlig slang är det väl bara att:

Öppna-hälla-pumpa-stänga

Inte ens på hojverkstäder har jag sett att de trycker in vätskan underifrån..

Angående Biltemaburken så använder AVA MC just den såg jag senast..utan ventil.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag testade med en hemmagjord sån "biltema-anordning" en gång, men tyckte det var bökigt eftersom slangen halkade loss och så kom det in luft i vilket fall... Kanske var det otur i just det fallet, men det tar ändå inte mer än några minuter att lufta på gammalt hederligt vis om man pumpat upp vätskan underifrån.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
BMC eller Leyland eller vad de hette på den tiden tryckte in bromsvätskan underifrån i Hundkojan. Genialt ur produktionssynpunkt sett. Idiotiskt ur servicesynpunkt sett eftersom röret satt oavnför nipplarna med resultat att det inte gick att luft hjulcylindrarna på konventionellt sett. :kocko
Enda sättet att lufta var att skifta höger och vänster hjulcylindrar så att röret kom under nippeln.

Själv använder jag som sagt en vakuumluftare som är oslagbar. :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Chronic skrev:
Jag antar att vi bara pratar om luftning av just hojar här just nu el?

Du skriver många ord som jag knappt orkar läsa men har man en genomskinlig slang är det väl bara att:

Öppna-hälla-pumpa-stänga

Inte ens på hojverkstäder har jag sett att de trycker in vätskan underifrån..

Angående Biltemaburken så använder AVA MC just den såg jag senast..utan ventil.

De har ofta en sug de sätter på nertill som suger genom bromsvätskan, det har man på bilverkstäder med, men alla har inet sådana grejor.
luftning av bil eller hoj kvittar, principen är den samma, men om du tittar på en hojs bakbromssystem så sitter inte helt sällan behållaren obetydligt högre än nippeln, det kan ge problem, man kanske helt enkelt inte kan lufta ut all luft.

har din slang ingen kontakt med luften i andra änden kan den givetvis dra bubblorna tillbaka igen, det blir bar ett evigt hissande av luftbubblor om man då pumpar.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Har provat biltemas och det enda jag behållit var slangen. Backventilen är så hård så att slangen lossar från nippeln innan den öppnar och så skvätter man bromsvätska runtomkring. Bättre att köra det gamla "öppnastäng" tricket.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kanske lite OT, men vad är nackdelen med att pumpa underifrån egentligen? Verkar vara flera som avråder ifrån detta, men jag har enbart positiva erfarenheter från det när det gäller dom modellerna som jag haft.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
berggren_martin skrev:
Kanske lite OT, men vad är nackdelen med att pumpa underifrån egentligen? Verkar vara flera som avråder ifrån detta, men jag har enbart positiva erfarenheter från det när det gäller dom modellerna som jag haft.
Kan inte se nån nackdel med att göra så, ibland är det fasen det enda man kan göra, imho alltså
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top