633 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 31

Ämne: Bromsluftare

  1. #1
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    23 963

    Bromsluftare

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=21376

    Spana in den där! Kan nån berätta hur den funkar? Ifall den är BRA och verkligen gör jobbet på en MC. Säg till, så pyser jag till Biltema nu direkt o köper några stycken

  2. #2
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    den där är för att trycka i bromsvätskan från nippeln på bromsoket (ser det ut som).
    backventilen gör att det inte rinner tillbaks.
    Den är säkert ok, jag har en tryckluftdriven sån där som kan både suga o trycka.

  3. #3
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    23 963
    Finns det nån mer grej på Biltema som är 'bättre'?

    Hur går man till väga vid luftningen med en sån pryl? Plugga på på nippeln å sen Bara o pumpa med bromsen?

  4. #4
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    Antagligen fyller man systemet underifrån (som dom gjorde på Hundkojorna). Det låter så på Silwers beskrivning.
    Det förutsätter att det inte finns några höga punkter i systemet som håller luftfickor.

    Edit: Jag kan visa dig en bromsluftare som är kanonbra nån gång. Men jag är tveksam till om dom finns på Bt.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

  5. #5
    Pälsklädd raggare Kryptonits avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Västerås ungefär
    Hoj
    GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av Swedie
    Hur går man till väga vid luftningen med en sån pryl? Plugga på på nippeln å sen Bara o pumpa med bromsen?
    Precis.

    Det är väl en enkel pryl som består av en slangbit, en backventil och en plastburk. Om den fungerar eller inte kan jag inte svara på

  6. #6
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    23 963
    Asså, ingen som vet definitivt?

    Jag behöver även köpa 2st behållare för överflödig vätska från tanken. Finns det nått på Biltema som kan funka? Racehojens alla vätskor måste ju bli uppsamlade...

    Robban C, "nån gång" räcker inte hehe. Jag måste fixa detta innan helgen.

  7. #7
    Medlem enhjulings avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    R1200GS
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Silwer
    den där är för att trycka i bromsvätskan från nippeln på bromsoket (ser det ut som).
    backventilen gör att det inte rinner tillbaks.
    Den är säkert ok, jag har en tryckluftdriven sån där som kan både suga o trycka.
    Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.

    Ett bra tips är annars att skaffa ett extra lock till behållaren där man monterar en nippel så att man kan sätta tryck där ex från däcket.
    sen kan man bara genom att öppna luftnippeln lufta systemet utan att pumpa.

  8. #8
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    23 963
    hum! Varför inte ta o göra det på orignal? Alltså vad jag menar är.. en backventil på bromsbehållarens lock skulle väl inte vara olagligt inom racing eller??? Det läcker ju inte ut nått.

    Skulle ju vara sött om man finner en bra lösning snart! Fast en enkel lösning oxå så man inte behöver jiddra för mycket i depån med bromsarna.

  9. #9
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    Citat Ursprungligen postat av enhjuling
    ... Ett bra tips är annars att skaffa ett extra lock till behållaren där man monterar en nippel så att man kan sätta tryck där ex från däcket. sen kan man bara genom att öppna luftnippeln lufta systemet utan att pumpa.
    Kan intyga att detta fungerar. Har gjort så i många år innan jag köpte vakuumluftaren (konkursauktion på dåvarande MC-garaget).
    Men ställ ner trycket till max 1 kg. Det räcker mer än väl och med högre tryck finns risk att locket släpper ur gängorna. Och då blir det sörjigt, tro mig! Been there, done that!
    Dessutom kan det vara bra att "hänga" luftslangen rakt upp från behållaren så att inte slangen bryter för mycket i behållaren. Ex vis att hänga slangen över kåpglaset/spegeln (om man har det) ist för rakt ner från behållaren.

    Och svidi, at du har brått är ju inget som är mit prob!
    The more I learn about women the more I love my bikes!

  10. #10
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    Citat Ursprungligen postat av enhjuling
    Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.

    Ett bra tips är annars att skaffa ett extra lock till behållaren där man monterar en nippel så att man kan sätta tryck där ex från däcket.
    sen kan man bara genom att öppna luftnippeln lufta systemet utan att pumpa.
    ok, då är det nog bättre med en behållare man kan trycka in det hela bakvägen med, fast det klart man kan ju antingen ta en lång slang till den på bilden så man får mer höjd än bromsbehållaren om man vill.
    För att slipa stänga nippeln efter varje pump käns ju överflödigt på en hoj, där man ju når ändå.

  11. #11
    Gäddrökare mbs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Lund
    Hoj
    Gixxer 1117 -94
    Inlägg
    9 466
    För mig har det funkat utmärkt att trycka upp bromsvätskan underifrån med en smörjspruta inköpt för ändamålet. Sen är det bara att lufta som vanligt...pumpa och släppa trycket, med en slang kopplad till nippeln för att avleda bromsvätska från att förstöra lack och natur.

  12. #12
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    5 909
    Alltså, burken från Biltema med slang, släng bort backventilen. Sätt slangänden på nippeln, pumpa med bromshandtaget, fyll på ev ( förmodligen ) bromsvätska i behållaren, pumpa tills det bara är klar vätska utan luftbubblor i slangen, skruva fast nippeln + behållarlock.

    Så gör jag och det fungerar, har jag missat nåt? Varför skulle man stänga nippeln efter varje pumpning?

  13. #13
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    Citat Ursprungligen postat av Chronic
    Alltså, burken från Biltema med slang, släng bort backventilen. Sätt slangänden på nippeln, pumpa med bromshandtaget, fyll på ev ( förmodligen ) bromsvätska i behållaren, pumpa tills det bara är klar vätska utan luftbubblor i slangen, skruva fast nippeln + behållarlock.

    Så gör jag och det fungerar, har jag missat nåt? Varför skulle man stänga nippeln efter varje pumpning?
    ja alltså om du inet alls har nån slang o burk på nippeln så suger du ju in luft varje gång du släpper upp greppet.
    Man luftar ju normalt genom tat fylla systemet, sen öppna nippeln nere tils det börjar rinna någorlunda med vätska där, sen sen trycker man in greppet, öppnar nippeln försiktigt, en stråle o luft sprutar ut, man stänger nippeln släpper upp greppet osv osv.
    Men på hojar kan det vara svårt som fasen, speciellt bak att få det sättet att funka, då kan man behöva trycka in bromsvätskan bakvägen.

  14. #14
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    5 909
    Citat Ursprungligen postat av Silwer
    ja alltså om du inet alls har nån slang o burk på nippeln så suger du ju in luft varje gång du släpper upp greppet.
    Man luftar ju normalt genom tat fylla systemet, sen öppna nippeln nere tils det börjar rinna någorlunda med vätska där, sen sen trycker man in greppet, öppnar nippeln försiktigt, en stråle o luft sprutar ut, man stänger nippeln släpper upp greppet osv osv.
    Men på hojar kan det vara svårt som fasen, speciellt bak att få det sättet att funka, då kan man behöva trycka in bromsvätskan bakvägen.

    Jag antar att vi bara pratar om luftning av just hojar här just nu el?

    Du skriver många ord som jag knappt orkar läsa men har man en genomskinlig slang är det väl bara att:

    Öppna-hälla-pumpa-stänga

    Inte ens på hojverkstäder har jag sett att de trycker in vätskan underifrån..

    Angående Biltemaburken så använder AVA MC just den såg jag senast..utan ventil.

  15. #15
    Gäddrökare mbs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Lund
    Hoj
    Gixxer 1117 -94
    Inlägg
    9 466
    Jag testade med en hemmagjord sån "biltema-anordning" en gång, men tyckte det var bökigt eftersom slangen halkade loss och så kom det in luft i vilket fall... Kanske var det otur i just det fallet, men det tar ändå inte mer än några minuter att lufta på gammalt hederligt vis om man pumpat upp vätskan underifrån.

  16. #16
    Gubbfan åker knarr!
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82. Samt ett Renaultskåp och en Saab.
    Inlägg
    4 114
    BMC eller Leyland eller vad de hette på den tiden tryckte in bromsvätskan underifrån i Hundkojan. Genialt ur produktionssynpunkt sett. Idiotiskt ur servicesynpunkt sett eftersom röret satt oavnför nipplarna med resultat att det inte gick att luft hjulcylindrarna på konventionellt sett. :kocko
    Enda sättet att lufta var att skifta höger och vänster hjulcylindrar så att röret kom under nippeln.

    Själv använder jag som sagt en vakuumluftare som är oslagbar.
    The more I learn about women the more I love my bikes!

  17. #17
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    Citat Ursprungligen postat av Chronic
    Jag antar att vi bara pratar om luftning av just hojar här just nu el?

    Du skriver många ord som jag knappt orkar läsa men har man en genomskinlig slang är det väl bara att:

    Öppna-hälla-pumpa-stänga

    Inte ens på hojverkstäder har jag sett att de trycker in vätskan underifrån..

    Angående Biltemaburken så använder AVA MC just den såg jag senast..utan ventil.
    De har ofta en sug de sätter på nertill som suger genom bromsvätskan, det har man på bilverkstäder med, men alla har inet sådana grejor.
    luftning av bil eller hoj kvittar, principen är den samma, men om du tittar på en hojs bakbromssystem så sitter inte helt sällan behållaren obetydligt högre än nippeln, det kan ge problem, man kanske helt enkelt inte kan lufta ut all luft.

    har din slang ingen kontakt med luften i andra änden kan den givetvis dra bubblorna tillbaka igen, det blir bar ett evigt hissande av luftbubblor om man då pumpar.

  18. #18
    fd. EVIL Johans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Hojlös :-(
    Inlägg
    1 804
    Har provat biltemas och det enda jag behållit var slangen. Backventilen är så hård så att slangen lossar från nippeln innan den öppnar och så skvätter man bromsvätska runtomkring. Bättre att köra det gamla "öppnastäng" tricket.

    Formely known as Gulsvartkawwa / Gulsnabbtrajja.

    Bromsa sent å luta mycket...
    "The harder the conflict, the more glorious the triumph."

  19. #19
    Gäddrökare mbs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Lund
    Hoj
    Gixxer 1117 -94
    Inlägg
    9 466
    Kanske lite OT, men vad är nackdelen med att pumpa underifrån egentligen? Verkar vara flera som avråder ifrån detta, men jag har enbart positiva erfarenheter från det när det gäller dom modellerna som jag haft.

  20. #20
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    Citat Ursprungligen postat av berggren_martin
    Kanske lite OT, men vad är nackdelen med att pumpa underifrån egentligen? Verkar vara flera som avråder ifrån detta, men jag har enbart positiva erfarenheter från det när det gäller dom modellerna som jag haft.
    Kan inte se nån nackdel med att göra så, ibland är det fasen det enda man kan göra, imho alltså

  21. #21
    ------------------------- The Wolfs avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    tollered
    Hoj
    Gsx-r 1000 - 03
    Inlägg
    8
    Har biltemas luftare med backventil .Tycker den funkar bra.Fick med tre slangar och dom har aldrig lossnat under tryck.

  22. #22
    hej hej björn.es avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Utanför Linköping
    Hoj
    Brukar vara den med nummer 4
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 450
    Jag har använt åvaståenda apparatur med blandade resultat. Har nu luftat samt pumpat in bakvägen med hjälp av en vanlig oljekanna. Handtaget är fortfarade svampigt. Mer tips tack...
    5 cheees åoå en cooola teck



    http://www.actionpics.se is da shit

  23. #23
    För farlig för allmänheten bmwjohans avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Kazakhstan
    Hoj
    Yamaha yzf450 -09
    Inlägg
    2 667
    Citat Ursprungligen postat av enhjuling
    Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.
    jag har faktiskt ring och frågat biltema om just denna produkt och man ska inte pumpa med den utan göra som du skrev.

    jag och mina kompisar han använt en lite kul variant när vi luftat bromsar på crossen. vi fyllen en två meter lång slang med bromsvätska och sen sätter vi den på nippeln nere vid oket. sen pressar vi in munstycket till en kompressordriven blåsgrej. alltså tryckluft. sen blåser vi bara på förfullt tills att luften börjar närma sig oket. utföres med skyddsglasögon för det flyger olja åt alla håll ibland. med det är kul och funkar bra.

  24. #24
    Även dom som inte lever dör någongång Air100s avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Ort
    Huddinge
    Hoj
    Ktm 990 SMT -09. Kxf250 -09
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    654
    Nu fattar jag varför inte det fungerade....fick inte heller slangen att sitta kvar. dessutom all olja rann ut på SIDAN av slangen.

    Slängde oxå bakventilen!


    Citat Ursprungligen postat av Johan Visa inlägg
    Har provat biltemas och det enda jag behållit var slangen. Backventilen är så hård så att slangen lossar från nippeln innan den öppnar och så skvätter man bromsvätska runtomkring. Bättre att köra det gamla "öppnastäng" tricket.

  25. #25
    Old dirtbag on two wheels! SuTens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Lule
    Hoj
    Yamma
    Inlägg
    1 055
    Veckans trådlyft!

  26. #26
    Driftare Corpzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kawasaki Z750
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    320
    Citat Ursprungligen postat av ShadowR1der Visa inlägg
    Veckans trådlyft!
    Word!

    Köpte också denna flask-backventil-slang-luftningsapparatur och tänkte prova på bilen idag... ska backventilen vara sist på slangen, nere i burken?

    Har skruvat upp skruven på backventilen så den blir så slapp som möjligt, verkar vara en sådär bra grej... men vi provar

  27. #27
    Medlem Kent Ws avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Bollnäs
    Hoj
    NORTON 650SS -68 /CBR 929 -00/Honda CB750 -70/-72/-78/ CB900-82/CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92/För bana ZX6RR -03
    Inlägg
    1 380
    Jag har använt den med backventilen i flera år nu, har kapat av fjädern så att jag fått "lagomt" tryck på kulan. Kapade "lite" i taget och provade mig fram, nu fungerar det klockrent.

    /KentW

  28. #28
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ingen för tillfället
    Inlägg
    217
    Någon som provat såna här?

    http://www.speedbleeder.com/

    Visserligen inte bromsluftare men löser väl samma problem om de funkar.
    Gör de det??

    Mvh,
    Ingvar

  29. #29
    Turn In - Apex - Flat Out - Highside -=[P-son]=-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    ömlaM
    Hoj
    Yamaha R6 -00 x 2
    Inlägg
    1 472
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Någon som provat såna här?

    http://www.speedbleeder.com/

    Visserligen inte bromsluftare men löser väl samma problem om de funkar.
    Gör de det??

    Mvh,
    Ingvar
    har för mig att det är så biltemas backventil ser ut i den som följer med "flaskan"

  30. #30
    Sweet Norrland PaleRiders avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Nästan i Danmark
    Hoj
    KTM 690 Prestige
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av -=[P-son]=- Visa inlägg
    har för mig att det är så biltemas backventil ser ut i den som följer med "flaskan"
    Ser ut så ja, iaf i konstruktion, inte lika flashig som den.

    Har själv använt biltema bromsluftare många gånger utan att modifiera den. Har använt den på både min koppling och broms bak/fram utan problem.

    - Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet


    KTM 690 SM Prestige
    KTM 990 SMR -11 - Såld
    KTM 950 SuperMoto - Såld
    KTM 990 SuperDuke - Såld
    CBR1000RR - Såld
    CBR900RR - Skrot

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Hur många däck gör du av med per säsong? (gatåkare)
Inget
1
2
3 eller fler

[ Visa resultat ]
Garaget
1993 Honda Honda VFR 750 R36 av GreenDragon

2014 Yamaha MT-07 av MissMoonia

2009 Kawasaki ER6f av MissMoonia

Bloggar
Så här gör Milla: Byta kedja av Rockmorsan

1,000,000 av Toyman

Glad PÅSK! av Toyman