Letar du efter första hoj?

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
För mig blev det en Honda CBR1100XX Blackbird -97a som första hoj.
Brutal som fan om man gasar ordentligt men snäll om man kör vettigt, vilket jag försöker göra nu i början :rolleyes: Hehe.

Har kört blandat småvägar, lite större vägar, motorväg samt en långkörning på ca. 100 mil under en helg, funkar kanon till allt tycker jag :) Inte helt omänsklig försäkring heller, ca. 8500:- hel/hel (IF Hondaförsäkring) för en 23 åring med nytaget kort i Falkenberg.

Blir även att smiska lite bana med den antingen iår eller till nästa år, SMC kurs är även det inplanerat till nästa år :banana
Lite bana blir det enbart för att jag har så nära ut till Fbg Motorbana, ca. 1 mil eller något :)
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Gsx-r 1000 k5 eller Gsx-r 600 k7 ?
Ska köpa hoj inom det närmaste och kan inte bestämma mig för vilken ..
Kommer att bli första hojen , dock om det blir en 1000 så blir den strypt till 72 kw .
Hur skiljer sig dessa 2 hojar annars föutom hk o vrid ?
Lika svåra/lätta att kasta mellan svängar o hinder ?
Sett att 600 k7 har justerbara fotpinnar har 1000 k5 det också ?
Hur kommer en 1000 bli att köra om man monterar ett 72 kw kit med throttel stopper ?

Tips o råd mottages gärna
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Gsx-r 1000 k5 eller Gsx-r 600 k7 ?
Ska köpa hoj inom det närmaste och kan inte bestämma mig för vilken ..
Kommer att bli första hojen , dock om det blir en 1000 så blir den strypt till 72 kw .
Hur skiljer sig dessa 2 hojar annars föutom hk o vrid ?
Lika svåra/lätta att kasta mellan svängar o hinder ?
Sett att 600 k7 har justerbara fotpinnar har 1000 k5 det också ?
Hur kommer en 1000 bli att köra om man monterar ett 72 kw kit med throttel stopper ?

Tips o råd mottages gärna

Varför strypa den?
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Kanske blir snällare att köra med om man gör det .
Eller ialf i mitt huvud blir den det .
 

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Boden
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Nej inte hålla på o strypa cyklar. Det gillar inte jag i alla fall. Hojar måste få leverera den kraft dom är gjorda för eller mer. Tänk att köpa en Haya och strypa ner den till 100hk.... ARrrrhrhhggghh!
Vill man bara ha 75kw eller nåt så får man väl köpa en 600cc eller nåt sånt istället. Men vill man ha ner försäkringen så förstår jag ju om man stryper dom inför besiktning, regbesiktning alltså. Men i andra fall:Låt bli!
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Kollade lite mer bland förskringarna o det får bli en suzuki 2006 och neråt ..
Har sneglat lite på 750cc k6 men tycker dem ligger lite högt i pris man får ju en 1l i toppskick för dem pengarna ..
 
Last edited:

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Nej inte hålla på o strypa cyklar. Det gillar inte jag i alla fall. Hojar måste få leverera den kraft dom är gjorda för eller mer. Tänk att köpa en Haya och strypa ner den till 100hk.... ARrrrhrhhggghh!
Vill man bara ha 75kw eller nåt så får man väl köpa en 600cc eller nåt sånt istället. Men vill man ha ner försäkringen så förstår jag ju om man stryper dom inför besiktning, regbesiktning alltså. Men i andra fall:Låt bli!

Ringde till lite olika försäkringsbolag idag och fick veta att dom bryr sig inte om hojen är strypt eller inte.... dom kollar på vilken effekt som är den ursprungliga.... fan kan detta vara möjligt?
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Ringde till lite olika försäkringsbolag idag och fick veta att dom bryr sig inte om hojen är strypt eller inte.... dom kollar på vilken effekt som är den ursprungliga.... fan kan detta vara möjligt?

För att som på min hoj så tar det 5 sec att ta bort strypningen och dom har väldigt svårt att bevisa att den sitter där. Tex dom som har bricka i insugen, ska dom demontera hojen ute på vägen för att titta det eller :D? FB vet att ingen vanlig människa kör strypt :p
 

Zebularg

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
inhandlas under vintern
Lyckades till slut släpa med mig en zx-6r hem och skaffade halvförsäkring för 4300:-. Ansåg att det inte var en fullkomligt omänsklig premie - 26 år i centrala GBG :)

Vilket försäkringsbolag lyckades du få det priset hos? Har börjat kika runt på zx-6r och R6:eek:r, är 26 år och bor i Malmö, men får försäkringspremier mellan 15-30000 kr per år för halvförsäkring.
Har iofs än så länge bara kikat runt på hemsidor ang. pris, kanske får bättre om man snackar direkt med försäkringsbolagen?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Vilket försäkringsbolag lyckades du få det priset hos? Har börjat kika runt på zx-6r och R6:eek:r, är 26 år och bor i Malmö, men får försäkringspremier mellan 15-30000 kr per år för halvförsäkring.
Har iofs än så länge bara kikat runt på hemsidor ang. pris, kanske får bättre om man snackar direkt med försäkringsbolagen?




Kolla med Salus Ansvar dom hade iaf billig försäkring till min zx9a 4700 om året halv 23 år hade inte ens körkort när jag tecknade försäkringen och dom är bra att ha och göra med.

Mer info på http://www.salusansvar.se/

Hoppas det kan vara till någon hjälp
 

Bamazon64

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha r1
Funderar på en hona fireblade 929-00 som gått ca 3500mil vad bör man tänka på då man ska kika in en sån? ska man satsa på nått nyare el är de en bra modell? Skriv vad ni vet om den :D
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

timryden

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Ser fin ut på bild, bra pris. Men kolla gärna varför ram och sving är omlackade. 850 mil på en nästan 10 år gammal hoj är lite för bra för att kanske vara sant. Fotpinnar är inte orginal. Kolla gärna varför det är bytt. Kanske har gått rejsing?

Ja det var just det jag tänkte på...850mil är nog för bra för att vara sant tyvärr :/

Har mejlat o frågat.
 
Last edited:

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Jag letar första hoj, men alla skriver en massa om 600. Kan man inte gå på dom stora direkt?

Har kompisar som testat både 600 och 1000, och dom säger att man tröttnar på dom små.

Jag började med en stor hoj:tummenupp jag hade aldrig kört hoj innan det var inga problem! det snacket att man ska börja med en 600 det köper inte jag man måste bara köra med huvudet för skillnaden mellan 600 och 1000 är enorma
 

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Ort
Linköping
Hoj
R6-99
Vilket försäkringsbolag lyckades du få det priset hos? Har börjat kika runt på zx-6r och R6:eek:r, är 26 år och bor i Malmö, men får försäkringspremier mellan 15-30000 kr per år för halvförsäkring.
Har iofs än så länge bara kikat runt på hemsidor ang. pris, kanske får bättre om man snackar direkt med försäkringsbolagen?

20 år gammal i centrala Göteborg och betalar 3600 för halvförsäkring för min 1993 zx6r hos Folksam :- är man medlem i SMC får man dessutom 10% rabatt på det, ska fixa till nästa år :p

Jag fick höra en massa skitsnack av bl.a Insplanet, som jämför mc-försäkringar om att det billigaste jag möjligtvis kunde hitta var 8-12 000. Två olika handläggare hos Insplanet gav mig på en och samma dag helt olika priser (8000 och 12000) och båda sa att priserna var oslagbara. Blev sjukt misstänksam och ringde till sist Folksam och fick mitt pris..! Ring runt :)
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
20 år gammal i centrala Göteborg och betalar 3600 för halvförsäkring för min 1993 zx6r hos Folksam :- är man medlem i SMC får man dessutom 10% rabatt på det, ska fixa till nästa år :p

Jag fick höra en massa skitsnack av bl.a Insplanet, som jämför mc-försäkringar om att det billigaste jag möjligtvis kunde hitta var 8-12 000. Två olika handläggare hos Insplanet gav mig på en och samma dag helt olika priser (8000 och 12000) och båda sa att priserna var oslagbara. Blev sjukt misstänksam och ringde till sist Folksam och fick mitt pris..! Ring runt :)

Har du kulor så köp en s1000rr jag betalade 17700:glömdet för min gixxer k8 bmw betalar jag 9000 så det kan löna sig att köpa en gubbhoj :tummenupp
 

timryden

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Jag har tittat på en r6a -02 som gått 2800 mil och senaste "verkstads-servicen" gjordes på 620 mil, därefter är den helt privat-servad med endast olja,oljefilter och luftfilter byten.

vad för viktiga saker har han missat på servicarna då?

Mvh tim
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag har tittat på en r6a -02 som gått 2800 mil och senaste "verkstads-servicen" gjordes på 620 mil, därefter är den helt privat-servad med endast olja,oljefilter och luftfilter byten.

vad för viktiga saker har han missat på servicarna då?

Mvh tim

googlade lite snabbt och hitta för 03'an skiljer nog inte mycket så här har du ett hum om vad som missats.

http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/03-04R6_service_manual.pdf

finns på sidan 80-81
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Funderar på en hona fireblade 929-00 som gått ca 3500mil vad bör man tänka på då man ska kika in en sån? ska man satsa på nått nyare el är de en bra modell? Skriv vad ni vet om den :D

Honda 929 är en kanon hoj har en polare som kör en den är lätt som tusan 170 i torrvikt 152 hk och bra kvalitet det är ju en honda! nackdelen är om det nu spelar någon roll är att den har en trött motor om han jämför men konkurenterna men alla hojar från 00 framåt är ju ganska effektstarka jag hade nog tittat på en gixxer k5 eller en r1 04-05 eller zx10 04 det är ett monste!!:Bugarr men visst det är en annan prisklass eller kanske en gsxr750 05-06 sportigare än en 929 kanske inte samma vrid men det är nog strået vassare i ren prestanda men det är vad jag tror!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top