Letar du efter första hoj?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Frågan har säkert ställts tidigare, jag håller på att leta tag på en hoj till min flickvän som precis ska börja övningsköra. Hon har aldrig kört mc tror att hon kan ha suttit på en moppe en eller två gånger men that's it.
Kraven som ställs på hojen är som följer:

Billig (max 20.000kr hälst 10.000kr)
Inte så hög (Flickvänen är bara 1,60 lång)
Tung mc (cc och hästkrafter måste vara mer än ???)
Lättkörd (Smidig att köra i krypfart)

Tror att det var allt, klart det skadar inte att den är billig att försäkra. Men framförallt så måste hon nå ner till backen.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Jag har svaret, köp en gammal VFR 750! Billig, driftsäker och effekt som räcker till för en förstahoj.
 

Fairytale

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Nix
Har börjat snegla lite smått på hoj, och ovetande som jag är ligger utseendet ganska högt i prioritet. De jag fastnat för är framförallt Ducati monster och Buell xb9r/s. Fördelar/nackdelar med dessa? Fler liknande tips tas gärna emot.

Jag är ganska lång, så detta kan bli ett eventuellt problem. Någon med erfarenhet?
 

kontje

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ingen för tillfället.
Här kommer jag och härmar alla andra.

Jag ska ha en ny hoj, största anledningen till den är att jag ska ha den för att att ta kortet hade jag tänkt mig. Sen får den ju självklart vara lite rolig att köra efter man tagit kortet. Kanske inte säljer den direkt.

Ska ta kort för mellan alltså får den inte vara klassad som tung.
Vill helst ha en modell som är innan 1990 då man vad jag har förstått kan få "Classic" försäkring vilket gör den snorbillig. Är 20 bast så håller gärna kostnaderna nere.

Har tittat på lite olika. Är en Honda VFR750 nåt att ha? är den bra att köra upp med? Modell innan -90 alltså. är det förgasare eller insprut?
Helst max 20-30 tusen. Vill inte ha en mc som ser ut som en "veteran" hoj. Ska vara lite sport.

Jag är normallång. 1.80. Gärna plats för att skjutsa.
Tack på förhand!
 
Last edited:

TR1stan

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Kawasaki Versys 07
Jag undrar vilken som är den lättaste hojen att göra lågfartsprovet med? Är det en lättare BMW med boxermotor, typ R 1200 R? Honda Transalp?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag undrar vilken som är den lättaste hojen att göra lågfartsprovet med? Är det en lättare BMW med boxermotor, typ R 1200 R? Honda Transalp?
Den du har lär fungera alldeles utmärkt, satsa på en hoj med bra vändradie där man sitter upprätt och så är det ju trevligt om den inte väger allt för mkt ;)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Här kommer jag och härmar alla andra.

Jag ska ha en ny hoj, största anledningen till den är att jag ska ha den för att att ta kortet hade jag tänkt mig. Sen får den ju självklart vara lite rolig att köra efter man tagit kortet. Kanske inte säljer den direkt.

Ska ta kort för mellan alltså får den inte vara klassad som tung.
Vill helst ha en modell som är innan 1990 då man vad jag har förstått kan få "Classic" försäkring vilket gör den snorbillig. Är 20 bast så håller gärna kostnaderna nere.

Har tittat på lite olika. Är en Honda VFR750 nåt att ha? är den bra att köra upp med? Modell innan -90 alltså. är det förgasare eller insprut?
Helst max 20-30 tusen. Vill inte ha en mc som ser ut som en "veteran" hoj. Ska vara lite sport.

Jag är normallång. 1.80. Gärna plats för att skjutsa.
Tack på förhand!

Jag körde en nerstrypt GS500E '89 som första hoj, funkade kanon. Är själv 181 och väger runt 78kg. Ökade förspänningen i fram och hade i lite extra olja i fram så funkade den kanon även för lite mer inspirerad körning... Sen så kan man självklart byta stötdämpare (stötd. från katana 600 ska passa nästan rakt av) och grejer om man vill det för att få den ännu bättre, men tänk på att du inte får ändra för mkt för att försäkringen ska gälla. Om du ska köra fort så skulle jag också rekommendera att flytta upp avgassystemet lite samt fotpinnar. Men då är jag petig. Funkar bra att köra upp på också, jag körde upp på en liknande, kawa er5, men den ser lite äldre ut tycker jag iaf. Kolla mitt garage för bilder... Annars så är 750 gixxern jag har nu också trevlig men tror inte att den gör sig så bra som nerstrypt. Ett tips är att bara strypa genom trottelstopp också istället för brickor i insuget. (obs: klicka citera om du svarar så ser jag det lättare).

Satsa på en hoj som ligger nära 25kw original så gör sig utväxling m.m. bättre sen när den är nerstrypt också :tummenupp
 

Kiwi-OD

Allmänt förvirrad
Gick med
25 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
ZX-6R -95
Tjoh!

Själv är jag, liksom tydligen många andra, på jakt efter en trevlig mc. Har tidigare endast hållit mig till cross, men nu har landsvägen lurat över mig på sin sida. För tillfället har jag en budget på runt 20-25k, och hoppades en "relativt" human försäkring (är 26 år, färskt kort och i centrala gbg). Det har hittills lutat åt en FZR 1000, CBR 600 F3, YZF600R Thundercat, ZXR750 (runt -90), ZX-6R eller en RF 600R. Har lite beslutsångest för tillfället. Varit och tittat på en FZR, ska strax antagligen kolla på ZX-6R:en och dunderkissen och har dessutom en kompis som släpper en RF 600R för 22k. Den är i toppskick och försäkringen är antagligen inte så blodig. Hur skulle ni resonerat i sammanhanget?

Hade daytona 675 i tankarna tidigare, men dels försäkringen och dels ångesten om man skulle lägga den gör att jag håller mig borta i något eller ett par år till.

MVH

Tillägg: Efter att ha diskuterat med några till, och även läst lite på internet har jag fått upp ögonen för Aprilia RSV 1000R. Ännu fler alternativ ;( - även om den spräcker min budget lite, men den får väl ses som ett undantagsfall.
 
Last edited:

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
köp ktm 525 eller 520 och regga den med motard däck. tro mig dom drar jävligt gutt. vafan ska man med en kawasaki ninja till när det finns ktm =O) axxar nog fan lika bra.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tjena alla hojåkare.
Jag håller på att ta MC kortet nu, klarar förhoppningsvis uppkörningen den 12/8 :)

Letar efter första hoj och har läst runt lite här på forumet men hittar inte exakt det jag letar efter i svar.

Är sugen på en hoj som går att åka långt med men samtidigt är rolig på småvägar och lättkörd inne i stan.
Jag är ca. 182cm lång och väger runt 110kg så man behöver ju en hyffsat stark och stabil hoj. Hehe.

Prisklassen hade jag tänkt mig runt 50000-70000:- och hyffsat billig försäkring.

Har funderat och läst lite om Kawasaki z750 och z1000 plus att jag varit inne på en fireblade innan, men då springer försäkringen iväg alldeles för mycket.

Tror själv att en streetfighter eller liknande hade passat mig då körställningen verkar vara rätt så bra på dem plus att dem är perfekta till småvägar osv. men hur är dem på långkörningar? Säg 25-50mil.

Övningskör nu med en Suzuki Bandit med ABS (tror det är en 750).
Man sitter ju riktigt bra på den och den verkar lättkörd men tycker att den känns lite slö på större vägar.

Så tips mottages gärna på hojar som man kan glo lite extra efter och läsa lite om så man har lite kött på benen när man åker å glor på en sen.

/Påsen
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Tjoh!

Själv är jag, liksom tydligen många andra, på jakt efter en trevlig mc. Har tidigare endast hållit mig till cross, men nu har landsvägen lurat över mig på sin sida. För tillfället har jag en budget på runt 20-25k, och hoppades en "relativt" human försäkring (är 26 år, färskt kort och i centrala gbg). Det har hittills lutat åt en FZR 1000, CBR 600 F3, YZF600R Thundercat, ZXR750 (runt -90), ZX-6R eller en RF 600R. Har lite beslutsångest för tillfället. Varit och tittat på en FZR, ska strax antagligen kolla på ZX-6R:en och dunderkissen och har dessutom en kompis som släpper en RF 600R för 22k. Den är i toppskick och försäkringen är antagligen inte så blodig. Hur skulle ni resonerat i sammanhanget?

Hade daytona 675 i tankarna tidigare, men dels försäkringen och dels ångesten om man skulle lägga den gör att jag håller mig borta i något eller ett par år till.

MVH

Tillägg: Efter att ha diskuterat med några till, och även läst lite på internet har jag fått upp ögonen för Aprilia RSV 1000R. Ännu fler alternativ ;( - även om den spräcker min budget lite, men den får väl ses som ett undantagsfall.

Ring runt och kolla försäkringen för de olika hojarna och sen går du in på bilsport och mc och kollar deras classica försäkring så behöver du inte leta mer. Eller så gör du det i omvänd ordning :tungan. Jag är 20 år bor mitt i sthlm och betalar 1700 per år i helförsäkring. Med garage och att hojen ska vara minst 20 år gammal som enda krav. Man får inte bygga om den hursomhelst heller... Vilken av hojarna du nämner som lämpar sig bäst beror på vad du tänker använda den till?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ring runt och kolla försäkringen för de olika hojarna och sen går du in på bilsport och mc och kollar deras classica försäkring så behöver du inte leta mer. Eller så gör du det i omvänd ordning :tungan. Jag är 20 år bor mitt i sthlm och betalar 1700 per år i helförsäkring. Med garage och att hojen ska vara minst 20 år gammal som enda krav. Man får inte bygga om den hursomhelst heller... Vilken av hojarna du nämner som lämpar sig bäst beror på vad du tänker använda den till?

Ska använda hojjen till allmänt lek på småvägar och liknande, till å från jobbet på sommaren samt lite blandade långkörninga på semestern nästa år. Motorväg försöker man ju undvika med bil å så även med hojen sen, hehe.

bilsport & mc classic är uteslutet för min del, är inte sugen på en så pass gammal hoj, är ute efter något lite nyare.
Vet dock inte till 100 vad för något än.

Någon som vet hurdana Suzuki SV1000 03-07 är att köra?
 
Last edited:

Kiwi-OD

Allmänt förvirrad
Gick med
25 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
ZX-6R -95
Ring runt och kolla försäkringen för de olika hojarna och sen går du in på bilsport och mc och kollar deras classica försäkring så behöver du inte leta mer. Eller så gör du det i omvänd ordning :tungan. Jag är 20 år bor mitt i sthlm och betalar 1700 per år i helförsäkring. Med garage och att hojen ska vara minst 20 år gammal som enda krav. Man får inte bygga om den hursomhelst heller... Vilken av hojarna du nämner som lämpar sig bäst beror på vad du tänker använda den till?

Lyckades till slut släpa med mig en zx-6r hem och skaffade halvförsäkring för 4300:-. Ansåg att det inte var en fullkomligt omänsklig premie - 26 år i centrala GBG :)
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Ska börja ta tungt mc kort inom någon månad och letar givetvis hoj.

Budgeten är max 30.000 kr men helst mindre än så :), hojen får gärna ha lite "rolig" motorkaraktär, kanske billig försäkring också dock inget krav direkt. inga speciella krav på typ av hoj: letar allt möjligt för tillfället så kom gärna med förslag! (dock inga kråmslädar, men det goes without saying :) )
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Ska börja ta tungt mc kort inom någon månad och letar givetvis hoj.

Budgeten är max 30.000 kr men helst mindre än så :), hojen får gärna ha lite "rolig" motorkaraktär, kanske billig försäkring också dock inget krav direkt. inga speciella krav på typ av hoj: letar allt möjligt för tillfället så kom gärna med förslag! (dock inga kråmslädar, men det goes without saying :) )

Jag köpte min kawasaki GPz 900R (1988) i lördags, för 19.000 kr. Då skall tilläggas att den var i bra skick, endast 3400 mil på mätaren och nyservad.

I och med att den är mer än 20 år gammal så kunde jag teckna bilsport & mcs classica-försäkring vilket betyder att försäkringen går på en tiondel av vad den hade gjort för en ny hoj, så överväg att leta efter äldre hojjar till att börja med om det inte känns helt fel.

GPz började tillverkas -84 och ansågs då vara en värsting, den första hojjen som marknadsfördes under namnet "ninja". :yoparty Jag har inte kört den själv än då min handledare är på fiskesemester, men av det jag sett så verkar den rolig att köra.

Lycka till i ditt sökande!
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Låter bra det där. Har själv tittat ut några Yamaha FZR 600's från 91, kan det fungera som första hoj? Ska även övningsköra på den, och att det är Classica försäkring är helt perfekt för mig. Så gammal är den ju trots allt inte :)
 

Qbone

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
ingen just nu
hej hej, liten fråga om första hoj, är det helt idiotiskt att börja med en gixxer 1000 k5-k6? aldrig kört MC och tänkte att om jag ska få fingrarna ur... så måste jag ha en liten morot:D
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
hej hej, liten fråga om första hoj, är det helt idiotiskt att börja med en gixxer 1000 k5-k6? aldrig kört MC och tänkte att om jag ska få fingrarna ur... så måste jag ha en liten morot:D

Klart att det kan fungera, men många rekommenderar att man börjar med en mindre hoj, t.e.x 600cc eller så. Nog för att det går att köra en literhoj som första, (även för övningskörning) men personligen känner jag att det blir för mycket kraft och att en 600 har lite roligare egenskaper att bjuda på för mig som nybörjare. Det är ju trots allt inte hojen som är farlig, det är föraren bakom styret som får hojen att göra det den gör, på gott och ont (i ett nötskal, ungefär) Börja alltså med en mindre hoj för att få in körvanan och när du tycker att det är färdigt, då kan man byta upp sig till en större. Jag tror ändå att 600 räcker långt som första hoj (dom har trots allt en del att ge). :) :banana
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tänk på reglerna ni som ska ta körkortet. Jag håller på och övningskör också just nu och eftersom jag vill köra upp på min egen hoj så köpte jag en Yamaha Fz 750 från -86.
Kostade nätta 10 000 för ett ex med lite skavanker. 1800 om året helförsäkring med BoMc Classiga.
Jag tycker den är lättkörd. Inte jätteskön på långfärder kanske men duger gott som första hoj. Den ska vara okej att köra upp på enligt nyaste reglerna för A-obegränsad.

Om nån vill ha så har jag en länk där reglerna står.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 körkort2010.pdf
 

Qbone

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
ingen just nu
Klart att det kan fungera, men många rekommenderar att man börjar med en mindre hoj, t.e.x 600cc eller så. Nog för att det går att köra en literhoj som första, (även för övningskörning) men personligen känner jag att det blir för mycket kraft och att en 600 har lite roligare egenskaper att bjuda på för mig som nybörjare. Det är ju trots allt inte hojen som är farlig, det är föraren bakom styret som får hojen att göra det den gör, på gott och ont (i ett nötskal, ungefär) Börja alltså med en mindre hoj för att få in körvanan och när du tycker att det är färdigt, då kan man byta upp sig till en större. Jag tror ändå att 600 räcker långt som första hoj (dom har trots allt en del att ge). :) :banana

jo det kanske skulle vara bättre med en 600 att börja med men så många man pratat med som ångrar sig och skulle köpt en literhoj från början, och som sagt det är ju faktiskt huvudet det hänger på inte hojen, vet inte om det är storleksskillnader på 600 och 1000?(förutom motorn då)

Tänk på reglerna ni som ska ta körkortet. Jag håller på och övningskör också just nu och eftersom jag vill köra upp på min egen hoj så köpte jag en Yamaha Fz 750 från -86.
Kostade nätta 10 000 för ett ex med lite skavanker. 1800 om året helförsäkring med BoMc Classiga.
Jag tycker den är lättkörd. Inte jätteskön på långfärder kanske men duger gott som första hoj. Den ska vara okej att köra upp på enligt nyaste reglerna för A-obegränsad.

Om nån vill ha så har jag en länk där reglerna står.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 körkort2010.pdf

ja det är ju det också, har man MC så kan man ju lika gärna använda den till att ta kortet och då behövs ju en 750 iaf.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top