Behöver hjälp angående besiktning/försäkring!

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr, r6, r1
Tjena alla på sh! Tänkte höra om de är nån vänlig själ här som kan hjälpa mig? Är så att de var en idiot som körde in i mig för nån vecka sen, han som tur var stanna helt och de enda som hände var att hans front tog i min sidoblinker som då sprack. Allt var hans fel, försäkringsbolaget vet också att de var hans fel. Men på papper är min mc 35kw och motpartens försäkringsbolag vill att jag ska besikta den och sedan inför verkstad för rep av skärmen osv. Behöver jag vara orolig att dom ser att den ej är strypt eller är de bättre att beställa en ny blinker själv? Mvh
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Och här, gott folk, ser vi varför man ska behålla strypningen :rofl

Nä, de kommer antagligen inte kolla om den är i linje med strypningen eller inte. Det sitter väl i ECUn? Lär de ju inte kolla i första taget isåfall.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
De kommer att se att den inte är strypt direCkt och ta fram stora kjEttinGen!
Ba' banka buckla i tanken! PanGkaka av hela hojhilvitte! :smasha









Trevlig helg och kör lagligt! :hej
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Försäkringsbolag besiktar väl alltid skador?
Och det är förmodligen skadan dom vill besikta för att få fram en kostnad för reparation.
När du behöver knappast oroa dig. Men du kan ju ta med dig din oro och fundera på vad som händer om du orsakar en olycka och försäkringsbolaget vill kolla effekten på hojen.
 

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr, r6, r1
Försäkringsbolag besiktar väl alltid skador?
Och det är förmodligen skadan dom vill besikta för att få fram en kostnad för reparation.
När du behöver knappast oroa dig. Men du kan ju ta med dig din oro och fundera på vad som händer om du orsakar en olycka och försäkringsbolaget vill kolla effekten på hojen.

Ja absolut de gör jag.. Tänkte bara varför inte alicka till verkstad direkt? Eller vill dom kolla så de inte är något mer? Någon som varit i liknande situation?
 

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr, r6, r1
Och här, gott folk, ser vi varför man ska behålla strypningen :rofl

Nä, de kommer antagligen inte kolla om den är i linje med strypningen eller inte. Det sitter väl i ECUn? Lär de ju inte kolla i första taget isåfall.

Jajaja :( som tur är iaf att de är sista sommaren man behöver strypt...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad de vill besikta är skadorna på hojen, de vill inte göra en kontrollbesiktning av fordonet hos besiktningsorgan som bilprovningen - vilket du verkar uppfattat det som.

Men tänk igen, hur nojig du är över borttagen strypning när en simpel framskärm för några tusenlappar ska bytas. Hur känns det om du istället är med i en ordentlig olycka med svåra personskador och totalkvaddade fordon, och din hoj bärgas från platsen direkt till en verkstad - där försäkringsbolaget bestämmer sig för att det faktiskt är värt att kolla strypningen på hojen din. Hmm??
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Men alla strypta a2 hojar är väl försäkrade på fulleffekt:va iallafall alla jag har kollat med. Så om man nu hamnar i en stor olycka så borde väl bolaget täcka det endå? Elr jag kanske har fel..
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Men alla strypta a2 hojar är väl försäkrade på fulleffekt:va iallafall alla jag har kollat med. Så om man nu hamnar i en stor olycka så borde väl bolaget täcka det endå? Elr jag kanske har fel..

Beror på om du bara har A2-kort eller inte, samt vilket försäkringsbolag.
 

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr, r6, r1
Vad de vill besikta är skadorna på hojen, de vill inte göra en kontrollbesiktning av fordonet hos besiktningsorgan som bilprovningen - vilket du verkar uppfattat det som.

Men tänk igen, hur nojig du är över borttagen strypning när en simpel framskärm för några tusenlappar ska bytas. Hur känns det om du istället är med i en ordentlig olycka med svåra personskador och totalkvaddade fordon, och din hoj bärgas från platsen direkt till en verkstad - där försäkringsbolaget bestämmer sig för att det faktiskt är värt att kolla strypningen på hojen din. Hmm??

Ja du har helt rätt.. När de händer nått är de inte så kul.. :(
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som flera svarat. Med besiktning menar de att en fackman skall bedöma skadorna och beräkna vad det kostar att laga den. Jag betvivlar inte din kompetens men i teorin kan t.ex gaffeln bli sned även att du inte märker det, fackmannen är till för både dig och försäkringsbolaget. Han har inte betalt för något annat och skiter fullständigt i om den är strypt.

Om det sedan är moraliskt försvarbart är upp till dig.
 

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr, r6, r1
Som flera svarat. Med besiktning menar de att en fackman skall bedöma skadorna och beräkna vad det kostar att laga den. Jag betvivlar inte din kompetens men i teorin kan t.ex gaffeln bli sned även att du inte märker det, fackmannen är till för både dig och försäkringsbolaget. Han har inte betalt för något annat och skiter fullständigt i om den är strypt.

Om det sedan är moraliskt försvarbart är upp till dig.

Okej tack för alla svar! Är de någon som varit i någon sådan här situation? Nyfiken :)
 

Jimmy

Guest
Du är medveten om att även försäkringsbolagen kollar här? Kan inte finnas så vansinnigt många z800 i Lule med behov av en ny framskärm, strypt eller inte...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du är medveten om att även försäkringsbolagen kollar här? Kan inte finnas så vansinnigt många z800 i Lule med behov av en ny framskärm, strypt eller inte...

1. Han är inte vållande
2. Effekten har inte haft någon påverkan på olyckan
3. I teorin skulle ett f-bolag kunna lyckas identifiera personen och säga upp allt utom trafikförsäkringen, värre än så blir det inte.
 

Jimmy

Guest
1. Han är inte vållande
2. Effekten har inte haft någon påverkan på olyckan
3. I teorin skulle ett f-bolag kunna lyckas identifiera personen och säga upp allt utom trafikförsäkringen, värre än så blir det inte.

Framfört ett fordon utan behörighet för detta. Kanske är skäl att neka ersättning, vad vet jag?
 

Jimmy

Guest
Trasig bakskärm?

Pssst, ändra dina tidigare trådar också, bara för att vara säker��
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja absolut de gör jag.. Tänkte bara varför inte alicka till verkstad direkt? Eller vill dom kolla så de inte är något mer? Någon som varit i liknande situation?

Det som dom vill göra är en skadbesiktning som skall göras av försäkringsbolagets besiktningsman eller någon av försäkringsbolaget utsedd.
I första hand vill dom inspektera skadorna för att se vad som är skadat på hojen.
Dvs i dom flesta fall så konstaterar dom bara vad som är trasigt. Det kan hända att dom upptäcker saker som du själv inte sett. Som att det kan ha blivit skador på gaffel eller ram eller liknande.
Har man riktig djävla otur så kan det hända att dom kollar om den verkligen är strypt. Men jag skulle tro att med dom omständigheterna du har så är det ytterst osannolikt.

Men om du oroar dig över det så är det kanske läge att fundera på om det verkligen är värt det att köra utan strypningen.
Det här är ju ett väldigt lindrigt fall om dom skulle upptäcka det. Det som händer är att dom då i så fall nekar dig ersättning alternativt sätter ner den kraftigt med hänsyn till att hojen inte överensstämmer med registreringen.
Men det är ju som det låter på dig bara frågan om max någon tusenlapp om det bara är en blinkers som är spräckt.

Skulle du orsaka en olycka med allvarligare följder där du är vållande och man konstaterar att hojen inte är strypt så kan det vara frågan om hundratusentals kronor dom ska ut med på trafikförsäkringsdelen och då kan dom vara intresserade av att kolla så att den verkligen är strypt.
I det fallet så finns det en risk att dom kommer att begära tillbaka en del av dom utbetalade pengarna eftersom ditt fordon inte överensstämmer med registreringen och således inte med försäkringen. (Defakto är det samma sak som att köra ett oregistrerat fordon då det inte stämmer med registreringspapperen).
Dessutom kommer det i ett sådant fall att rapporteras till polisen som då ger dig böter för olovlig körning och eventuellt tar ditt körkort samt beroende på omständigheterna kanske du också får ett åtal för vållande av skada på annan eller något sådant.

Dvs i nuläget så sitter du med en väldigt liten risk för något som får väldigt små följder och oroar dig.

I ett annat läge så skulle du kanske sitta med en hyfsad risk för något som kan ta ifrån dig ditt körkort samt skuldsätta dig för en hyfsad period framöver bara för att du kört med en ostrypt hoj som är strypt på papperet. Så det kanske är läge att fundera över om det verkligen är värt det att ha den ostrypt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top