Pendla året om - norrland (Val av motorcykel)

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Howdy,

Efter många år med sporthoj har jag nu införskaffat en Honda Innova 125 för att penda till jobbet. Bor i norrland och snö har gjort att jag inte kan pendla med nuvarande mc på vintern.

Innovan är jag grymt nöjd med annars, drar lite och kostar inte skjortan, bra serviceintervall.

Vilka alternativ står jag inför? Jag skulle gärna vilja ha nånting som går å ha kul med på sommaren, och det lutar väl åt en enduro kanske?

Avståndet är 1.5 mil enkel väg, jag kan välja både motorväg och mindre landsväg som är krokig.

Var först inne på KTM 690 men dessa känns rätt dyra i inköp. Jag skulle helst vilja lägga mig runt 30tkr

Visst, de värsta dagarna med -20 kommer jag väl ta bussen, men planen är ändå att köra så ofta det går.

Ge mig gärna förslag, vad man bör tänka på och vilka för/nackdelar som finns. Är som sagt helt okunnig i motard/enduro-sammanhang.

Tack på förhand.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hej! tack för svar, personligen måste jag säga att en XT660 är rätt stor och otymplig. Den känns i största laget, hur anses en mindre motorcykel runt 450-500cc? typ en lv-reggad Honda crf 450x? Kanske alldeles för preppad för å pendla nån mil med? Vill understryka att jag även vill kunna köra lite rolig offroad med den.

Tack för svar :)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hej! tack för svar, personligen måste jag säga att en XT660 är rätt stor och otymplig. Den känns i största laget, hur anses en mindre motorcykel runt 450-500cc? typ en lv-reggad Honda crf 450x? Kanske alldeles för preppad för å pendla nån mil med? Vill understryka att jag även vill kunna köra lite rolig offroad med den.

Tack för svar :)

Ja, vill du skruva en massa så kan du ju köra lv-reggad enduromaskin. Annars så finns ju WR250R eller KTM Freeride om nu XT660R (den absolut ultimata pendlarmaskinen som jag förstått det) är för stor.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Ja CRF-450 är ju ett skruvdunder å i värsta lag, jag har prövat en XT660 och jag tycker faktiskt den är lite för bulkig, Den eller en LC4/640 känns ju rätt likvärdiga om du kränger på endurofälg.

Behöver inte vara nån supermaskin, men gärna lite lätt och enkel och även ha lite motor för å köra lite enduro
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Troll!


Bor i norrland...
Avståndet är 1.5 mil enkel väg, jag kan välja både motorväg och mindre landsväg som är krokig.


ALLA vet att det är minst 15 mil till allting i Norrland, att alla vägar är raka och - motorväg...? Tss tss tss - BUSTED! Better check your ZIP-code, girl.






Under vinterpendling behöver man inte speciellt mycket effekt.
Pålitlighet, låg vikt och däcksdimensioner som är lämpliga att dubba däremot - det är bra.

Kawa och Honda har ett par Thailandsprodocerade lågprishojar som borde funka:


Kawa var först ute med sin KLX 250, och det finns (just nu) mycket att välja på begagnat:

https://www.blocket.se/hela_sverige...&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=&ca=20&is=1&l=0&md=th


Hondas variant på temat heter CRF 250L, och finns inte begagnad i samma omfattning.

https://www.blocket.se/hela_sverige...&ps=&pe=&rs=&re=&c=&ca=20&is=1&l=0&md=th&sp=1

...och därför högre prisbild.



Mycket kompetenta vinterhojar båda två - Kawa 250 har det körts åtskilliga vinterironbuttar på i Finland.

Rami.jpg

Photo credit: Dusty Wobbls
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad är problemet med Innovan?
Det bör finnas vinterdäck i lämplig dimension till den och scootrar är förvånansvärt hyggliga i halka: Den extremt låga tyngdpunkten gör att de tenderar att hålla sig upprätta vid sladd snarare än att vilja lägga sig ner.

Jag pendlade 1,5 mil med scooter i Stockholm en vinter och det som var värst var alla andra trafikanter som försökte ha ihjäl en. Det problemet bör vara mindre hos dig.

Värmehandtag och handvindskydd är ett måste.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det går alldeles utmärkt att pendla med en sporthoj också :)

 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Själv kör jag med Suzuki DR600s på vinter halvåret. Funkar kanon, men du ska ha en DR650 från -96 och nyare de väger mycket mindre än de äldre DR650 + då har du el-start. Inte kick start som min...jobbigt att kicka vid vissa tillfällen i -17c. Men den har alltid tagit mig hem :)

Det som är skönt med en 600-650 är att du kan enkelt ligga i högre växel i lägre hastigheter. Slipper hålla på växla. Vilket är skönt och bra i vintern för en jämnare och finare körning.

Sen så är det aldrig för kallt för att köra!:tummenupp
Kläder efter väder! :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Körde en hel vinter till jobb o allt med DT 125.
Ingen besvärlig motorbroms och väldigt lätt vad gäller manövrering och vikt.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Ganska dåligt val tycker jag, även om jag kört 800 mil på sån en vinter. Automatlådan försämrar trottelkänslan och det blir svårt att känna exakt hur mycket grepp man har kvar under bakdäcket.

Har man kört en husqvarna 258 med skidor en vinter vet man att man inte behöver fundera på "hur mycket grepp man har kvar under bakdäcket". Det sladdar o spinner mer eller mindre konstant :fakta
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
budget max 30, en 640 eller 625 enduro trillar in för de pengarna. kan få en xt 660, eller som nämnt tidigare, en dr 650 se. dra ut o prova vad som känns rätt.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Har en xt660z - INTE en vintermaskin, för tung o klumpig - WR250R däremot låter som ett bättre val :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
drz 400 borde du kunna få för den slanten, liten lätt och hyffsade serviceintervaller.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
drz 400 borde du kunna få för den slanten, liten lätt och hyffsade serviceintervaller.

Hej!
Tack för alla svar, ja DRZ400 verkar onekligen som ett bra paket. Verkar även finnas en enkel konvertering till SM-modell om man nu vill ha detta även på sommaren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top