Lågt oljetryck eller förstörd oljetryckskontakt

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Köpte en Honda cb 500 1974 som har stått still massa år, oljetryckskontakten funkade inte alls. men efter att ja tog lös den och skakade den och blåste och sög i den så började den fungera. nu lyser den på riktigt låg tomgång.
Kan jag ha förstört oljetryckskontakten eller är för lågt oljetryck. Eller kan det va för tunn olja jämfört med 1974?? oljan var bytt när ja köpte den.

Cykeln har gått 4700mil2016-06-27 08.54.46.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mät kontakt och oljetryck och stäm av mot FSM.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Annars kan det vara en idė och kanske enklast att byta motorolja till vad nu som rekommenderas. Jörgen har säkert något utlägg om vilken häxbrygd som gäller för denna epok =)

Sen kan du kika efter något uppenbart som att det t.ex. inte läcker genom oljetryckskontakten.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Mät kontakt och oljetryck och stäm av mot FSM.

Utan att veta vad FSM betyder så tolkar jag det som att: Kolla tillverkarens specifikationer, angående oljetryck.
Ta bort tryckkontaken och sätt dit ett mätinstrument för ändamålet.
97 fall av 100 är 10W-40 för MC bruk, användbart i MC motorer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att oljetryckkontakten lyser vid riktigt låg tomgång är ingen katastrof.
Det viktiga är att oljetryckslampan inte lyser när du kör med hojen.
Och kör du inte på vintern (när det är minusgrader ute)
så kan du köra på 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50, 20W-50.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du förklar det där? Hur mäter jag den? och va är fsm

Att mäta upp oljetryckskontakten är ju lätt, bara att trycka på den med en MityVac (finns tex på biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ik/Vakuumtestarebromsluftningsset-2000022139/) samtidigt har man kopplat en summer eller multimeter på kontakten för att se när den bryter. Eller så köper man en ny originalkontakt och litar på Honda.
Att mäta upp det faktiska oljetrycket görs ju genom att temporärt montera en manometer på motorn, tex i hålet där oljetryckskontakten satt.


FSM: Factory Service Manual, Service-manual, Verkstadshandbok.
 
Last edited:
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Ok, funkar en sådan så köper jag och testar. men är en sådan lika känslig/slocknar vid samma tryck som en orginal? Eller ..................slocknar dom vid olika tryck eller hur funkar detmed oljetryckskontakter egentligen
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte alls säkert att den har exakt samma omslagsnivå som originalgivaren till hojen. Men om den passar mekaniskt så spelar det inte så stor roll att det kan skilja eftersom kravet är detsamma. Att givaren ska larma när oljetrycket i en 4T motor blir onormalt lågt.

Men det vore inte fel att mäta oljetrycket på tomgång med ordentligt varm motor när du ändå håller på. Om det skulle vara för lågt utan att vara extremt lågt kan du troligen hanka dig fram länge ändå genom att gå upp i viskositet och låta bli att tokvarva.

En viss indikering på hur sliten motorn är kan du också få m.h.a. oljeförbrukningen. Skulle den t.ex. dra så mycket som en halv liter olja på 100 mil är det förstås inte alls bra men risken för haveri är ändå låg.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har för mig att min B20 drog nån liter i veckan, den rök en del

Det är helt normalt. Kallas förlustsmörjning och tex hd har använt sig av det med goda resultat i ett par hundra år.

Nej jag vet att en b20 inte har förlustsmörjning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top