Varför är FC MOTO så mycket billigare än deras konkurrenter?

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki z900
Hej,

Jag är ny här på formumet så kanske redan finns en liknande post sen tidigare. Men det ända jag har hittat poster om FC MOTO går att lita på osv. Och det är inget jag vill ha ett svar på igentligen.

Jag undrar hur dem kan ha så mycket lägra priser än sina konkurrenter i Tyskland.

Som ett exempel här jämnförde jag en jacka mellan två tyska sidor i pris.

Jacka: Alpinestar Jaws

Pris FC MOTO - 3 292 SEK
Pris hein-gericke - 4 421 SEK

Länkar:
http://www.hein-gericke.com/clothing/motorcycle-clothing/jackets/jaws-lederjacke.html


http://www.fc-moto.de/Alpinestars-Jaws-Leather-Jacket

Tack i förväg!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett enda exempel, som underlag för din fråga? Ett enda? Som svar, det vore konstigare om de satte samma pris, det är bara en prissättning på ett enstaka plagg, eller är de generellt sett billigare?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ett enda exempel, som underlag för din fråga? Ett enda? Som svar, det vore konstigare om de satte samma pris, det är bara en prissättning på ett enstaka plagg, eller är de generellt sett billigare?

Inte bara det, FC-moto kör ju ett "Kampanj-pris" just nu, med en reducering på 20%, ordinarie pris är exakt samma mellan de båda företagen... (vilket förmodligen är rekommenderat utpris av tillverkaren)
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Kan bara nämna att vi beställde en hjälm därifrån för något år sedan, men den fanns inte i lager och det drog ut på tiden så vi avbeställde. Jag skulle hellre vilja rekommendera Lois om du vill köpa från Tyskland, FC Moto går säkert bra för de flesta men vi upplevde det hela som lite struligt. Dock så gick det bra att ångra sig, men det har mycket grejer på hemsidan som de bara har i någon enstaka storlek, och dessa saker brukar ju vara lite billigare, de vill bli av med sista exet i en udda storlek ...
 

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki z900
Ett enda exempel, som underlag för din fråga? Ett enda? Som svar, det vore konstigare om de satte samma pris, det är bara en prissättning på ett enstaka plagg, eller är de generellt sett billigare?

Ursäkta kanske formulera mig lite felaktigt. Jag tog bara med ett exempel men av allt jag har kikat på så har det varit en stor prisskillnad. Och jag har jämnfört dessa sidor nu i två månader och kikat runt då jag ska skaffa mig min första hoj till nästa säsong.

MVH

- - - Updated - - -

Inte bara det, FC-moto kör ju ett "Kampanj-pris" just nu, med en reducering på 20%, ordinarie pris är exakt samma mellan de båda företagen... (vilket förmodligen är rekommenderat utpris av tillverkaren)

Jo det vet jag men har även kollat in dessa sidor och kikat runt lite sen 2 månader tillbaka. Har kikat en hel del då jag inte vet själv vad man ska ha osv så har läst på mycket och kikat runt då jag ska skaffa hoj nästa sommar.

MVH
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tycker de är trevliga med snabb respons men det är inte rent spel alla ggr inte.. Beställde en top.. pack, nä en containerlåda att kunna frakta lite skrymmande ting på hojen med :hihi Nåväl, FC var tusenlappen billigare än fysiska handeln och produkten i lager - kanon! Sen ska den sättas fast men den modellspecifika plattan för detta fanns inte i lager så jag kollade runt efter alt., bl.a. Louis men så vips så stod den som lagerförd någon dag senare hos FC och jag slog till.

21/6 - Beställt och betalt

28/6 - Frågar jag varför det dröjer med ordern, status oförändrad

28/6 - Får jag svar att de väntar på leverans av plattan med beräknat leveransdatum till den 12/7, sen ska den skickas till mig

Så nja, inte helt nöjd men men då vet jag att när deras erbjudande smäller högst nästa gång så kommer jag mejla först och i förväg få ett leveransbesked istället. Sen att de alltid verkar ta ut fraktkostnad är såklart inget plus.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nackdelen är ju också att, om man ska byta storlek så....lever vi i ett land där transportörena har dom bästa firmafesterna. Det i sin tur innebär också att dom med det också är dom klart dyraste och segaste i världen :) Man får väl räkna med att det kostar typ 500 kronor att skicka tillbaka till typ FC-Moto.....eller?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Nackdelen är ju också att, om man ska byta storlek så....lever vi i ett land där transportörena har dom bästa firmafesterna. Det i sin tur innebär också att dom med det också är dom klart dyraste och segaste i världen :) Man får väl räkna med att det kostar typ 500 kronor att skicka tillbaka till typ FC-Moto.....eller?

Beror helt och hålet på vad det gäller. Ett skinnställ kommer svida att skicka tillbaka. Ett visir not so much
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Beror helt och hålet på vad det gäller. Ett skinnställ kommer svida att skicka tillbaka. Ett visir not so much

Jo, fast nu gällde det ju ett skinnställ/jacka.

Sen, även om ett skinnställ kostar typ 6000:- och frakten tyo 600:- så är det ju 10% av summan. Vad kan ett visir för cirka 700 kosta? Gissar på närmare cirka 200:- än cirka 100? (dvs cirka 30%)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Efter 3 st vändor med nya Berikhandskarna hade en söm börjat gå upp, 1 cm hål på vänster pekfinger.
FC byter inte använda prylar som tagits ur sin påse/förpackning alls, så dom bad mig skicka dom så skulle dom skicka dom vidare till Berik för undersökning (4-6 veckor). Och om Berik inte godkände skulle jag få stå för FCs frakt också.

Jag bad dom fara åt.....:arsele

FC:
Hello,
if the gloves are already used we can not exchange them anymore.
Please note the following:
You are welcome to send us the product and we will process a complaint at the manufacturer.
Please add the completed return document to the package, along with a copy of the invoice. The goods have to be in a clean condition, otherwise we have to charge a cleaning fee of 50 €. If the complaint is rejected by the manufacturer, then any shipping costs will be charged on your account. Other reasons that lead to a rejection of the complaint are arbitrarily performed repairs / modifications and damage to helmets due to an impact.
Please note that the claim period for protective clothing and helmets needs about 4-6 weeks to be completed because it passes through no standardized method with regard to safety and is carefully edited.
If a warranty case can be confirmed, we will promptly repair or replace the item, depending on the type of damage. If the deficiencies examination leads to a rejection of a guarantee case, we will consequently reject the repair or replacement with a new article.
Unfortunately, we have no influence to the complaint handling at the manufacturer, therefore it may take some time to complete the case.
Once we receive the item back (repaired or new), we will arrange the shipping immediately.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
@Killerwhale det såg ju måttligt imponerande ut. Jag har fyndat hjälm där nån gång, men det bygger på att jag har abnorm storlek på skallen och passar i sista exet:D

Skulle också rekommendera Louis bland tyska sajter. Fast nu är kronan så värdelös att det är rätt dyrt att fynda utomlands...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top