Regler kring Högfartsbanan

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Nä man håller ju typ 47 in mellan konerna sen släpper man av och kör slalom så fort man kan. Bromsar vänder axelererar upp slalom sen dra på till 50 och bromsa in
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
De står ju inte direkt med fartkamera men som jag minns det gäller det att försöka hålla hastigheten så gott det går. Viktigast är dock att accelerera upp i 50 snabbt nog (och inte tappa hojen i vändningen som undertecknad gjorde :huvet :rodnar)
 

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Det handlar mest om att hålla en jämn och tillräckligt hög hastighet genom banan för att bevisa att du kan hantera hojen.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom säger 50 men dom står ju inte och mäter med laser direkt.

Men det som sägs är att du skall accelerera upp till 50 och göra undanmanövern samt slalom i jämn, bibehållen fart. Efter vändningen skall du snabbt tillbaka upp till ca 50.

I praktiken så spelar det ingen stor roll om det blir 45 eller 55. Banan ska inte vara några problem att klara oavsett.
Jag körde ganska precis 50 enligt mätaren. I praktiken så innebär det ju att man håller 45-50. En hastighetsmätare visar ju alltid för mycket och aldrig för lite. (Eftersom det är ett lagkrav i större delen av alla länder att felvisningen inte får vara neråt)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dom säger 50 men dom står ju inte och mäter med laser direkt.

Men det som sägs är att du skall accelerera upp till 50 och göra undanmanövern samt slalom i jämn, bibehållen fart. Efter vändningen skall du snabbt tillbaka upp till ca 50.

I praktiken så spelar det ingen stor roll om det blir 45 eller 55. Banan ska inte vara några problem att klara oavsett.
Jag körde ganska precis 50 enligt mätaren. I praktiken så innebär det ju att man håller 45-50. En hastighetsmätare visar ju alltid för mycket och aldrig för lite. (Eftersom det är ett lagkrav i större delen av alla länder att felvisningen inte får vara neråt)

Nej, men när jag körde upp stod kontrollanten och mätte med tidtagarur över en känd sträcka, och påpekade när folk inte höll 50. Eller straxt under. Körde man för långsamt fick man köra en gång till.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Nej, men när jag körde upp stod kontrollanten och mätte med tidtagarur över en känd sträcka, och påpekade när folk inte höll 50. Eller straxt under. Körde man för långsamt fick man köra en gång till.

Pratade med min körlärare om just detta. Enligt honom var ovanstående vanligt förfarande under förra århundradet :hihi men man slutade med det eftersom det ansågs leda till onödigt höga farter.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Pratade med min körlärare om just detta. Enligt honom var ovanstående vanligt förfarande under förra århundradet :hihi men man slutade med det eftersom det ansågs leda till onödigt höga farter.

Skulle det vara fel att köra högfartsbanan i 90 km/h och kombinera den med högfartsbromsningen alltså...?
:va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, men när jag körde upp stod kontrollanten och mätte med tidtagarur över en känd sträcka, och påpekade när folk inte höll 50. Eller straxt under. Körde man för långsamt fick man köra en gång till.

Det kan säkert hända att dom kontrollerar med tidur hur fort man faktiskt kört. Men så länge som man är hyfsat i närheten så är jag tveksam till att dom säger något. Om man däremot kört uppenbart saktare så får man nog göra om den. Min besiktningsman gjorde i vart fall ingen mätning. Däremot råkade jag få med mig konen man skulle göra undanmanöver runt vid första försöket så den flög ut i skogen så vi fick leta lite efter den. Men vid andra försöket gick det bra. Jag tror att jag var lite entusiastisk första gången och drog på lite väl mycket så jag inte klarade undanmanövern riktigt.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Samt att kontrollanterna sägs ha ett bra öga för om man släpper av gasen alltför mycket vid första undanmanövern och sen försöker smyga på lite mer fart för att "kompensera" :)
Men jo, läraren sade åt mig också att det viktigaste är inte om det går 50 eller 47 utan det ska vara kontrollerad och säker körning..
 

Jimmy

Guest
De inspektörer som jobbar med detta får en väldigt bra känsla för hur sökanden beter sig. Det är fler parametrar än hastighet som bedöms, men de hänger ihop. Man lär sig snart att se vid ett prov om sökanden är försiktig och inte kommer upp i den hastighet regelverket säger. Sedan om det är 48 eller 52 är irrelevant, lite andra saker som vägs in: kroppsarbete, spårvidd, styrslag, gasavslag/pådrag som exempel. Innan detta har förhoppningsvis en säkerhetskontroll och ett lågfartsprov genomförts vilket också ger en hint om styrkor och svagheter hos sökanden. Svagheter har alla, frågan är bara om de passerar en accepgräns.
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Hur ska man tänka när det gäller ordningen vid vändningen?

Jag har läst att det är en bra idé att släppa gasen när det är tre konor kvar, men sen kan jag inte riktigt bestämma mig vad som blir bäst. Får man bromsa när det är två konor kvar? Hittills har jag mest gjort så att jag släppt gasen med tre konor kvar, bromsat (både fram o bak) vid passering av andra konan, svängt in i "garaget", växlat ner-fortsatt svänga runt konan som skall rundas och när den rundas släppa upp kopplingen för att dra iväg ut i slalomen igen.

Hur kan man annars göra? Är det bättre att rulla med kopplingen inne längre?
Tycker det är alldeles för hög ribba för att ta ett kort fast den jävligaste lågfarten är borta. :mad:
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Det viktiga är att ha minst 50km/h vid väjningen och när man ska bromsa.

Såhär gjorde jag på ett ungefär. Släppte ner gasen vid första röda pricken, sedan bromsade vid andra och tog ut svängen väldigt mycket mer än de visar på bilden. Jag släppte upp kopplingen lite efter jag rundat konan.

Högfartsbana-mc-uppkörning.png
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Som andra har sagt, 50 +/- några km i väjning och slalom. Vändningen blir kring 15-20km, sen upp till 50 +/- några km snarast möjligt innan bromsning. Regnar det på uppkörningen så har de ju överseende med detta, då kommer nog kontrollanten säga vilken hastighet kommer gälla.

Oftast lämpligt att köra väjning/slalom i 4an och vändning i 2an eller 3an om hojen orkar, vilket min inte gjorde ;) sen upp till 3 och om möjligt 4 igen för tillbakavägs-slalom innan bromsning. Men kontroll och smidig körning är viktigast, träna på att få in en bra rutin så du får en bra känsla för att väja, svänga och fixa vändningen, samt veta när det känns lämpligt att växla. Min hoj som jag körde upp på var ganska seg och svårväxlad så jag körde oftast tillbakavägen på 3an, motorn har en ju annan karaktär då jämfört med 4an men det kändes smidigast så. Och kontrollanten har ju en bra känsla för hastigheten, de lyssnar inte bara på motorn eller räknar växlingar.

Måste säga att alla ser ut att köra mycket långsammare på högfartsbanan är vad det känns ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top